Οι ψυχολογικές επιπτώσεις την επόμενη μέρα του lockdown

Η διάρκεια του εγκλεισμού θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της επόμενης μέρας. Το πρωτόγνωρο γεγονός του εγκλεισμού έχει διαφοροποιήσει σημαντικά τη ψυχική μας διάθεση και τα αποτελέσματα του θα τα δούμε σταδιακά στα επόμενα χρόνια. Παρακάτω θα αναπτυχθούν ορισμένες σημαντικές επιπτώσεις που θα συναντήσουμε από την επόμενη κιόλας μέρα του εγκλεισμού.

Του Δημήτρη Ι. Πετρούνια *

Αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας

Το διάστημα που διανύουμε παρατηρούνται σοβαρά προβλήματα ενδοοικογενειακής βίας ως συνέπειας και του εγκλεισμού. Γυναίκες(συνήθως) που βρίσκονται σε βίαιες σχέσεις έχουν εγκλωβιστεί στο σπίτι και εκτίθενται στους θύτες τους μακριά από οικογένεια και φίλους. Η επόμενη μέρα θα βρει τραυματισμένα σωματικά και ψυχολογικά τα θύματα. Σε αυτή την περίπτωση η παράταση της συγκατοίκησης απαγορεύεται και το άτομο που δέχεται τη βία δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να διστάσει να καταγγείλει το περιστατικό στις αρμόδιες αρχές. Αυτός είναι και ο λόγος ύπαρξης της τηλεφωνικής γραμμής 15900 και του e-mail:  [email protected] σε περίπτωση που η παρουσία του θύτη εμποδίζει την κλήση. Σκοπός είναι να «σπάσει η σιωπή» σχετικά με την βία και να αποκτήσουν φωνή τα ίδια τα θύματα.

Η πληττόμενη εκπαίδευση θα επηρεάσει σημαντικά τη ψυχολογία των παιδιών  

Η αναστολή της λειτουργίας των σχολικών μονάδων αποτέλεσε αναγκαία επιλογή για αρκετές χώρες στην προσπάθειά τους να διασφαλίσουν την υγεία των πολιτών τους. Η απομάκρυνση των μαθητών από τις σχολικές μονάδες αποτέλεσε αναγκαίο μέτρο ωστόσο το κλείσιμο του φυσικού σχολείου θα προκαλέσει έντονη απώλεια μάθησης. Επίσης μην λησμονούμε πως το σχολείο είναι ένας χώρος κοινωνικοποίησης και συναισθηματικής ανάπτυξης οπότε υπάρχει έντονα η ανησυχία ότι η πολύμηνη αποχή από το σχολικό περιβάλλον θα συντελέσει σημαντικά στην αποκοινωνικοποίηση των μαθητών.

Κορύφωση του άγχους στους μαθητές που θα δώσουν Πανελλήνιες

Η κατάσταση την οποία βιώνουμε είναι πρωτόγνωρη  σε όλα τα επίπεδα. Αν και το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει λειτουργήσει σε πολλά σημεία ορθά στη διαχείριση αυτής της κρίσης η ανασφάλεια στους μαθητές είναι διάχυτη. Οι περισσότεροι εξ αυτών έχουν χαωθεί ως προς τον προγραμματισμό τους κι έχουν χάσει την επαφή με το σχολείο αλλά και με τη διαχείριση του χρόνου. Αν δεν θέσουν από αύριο κιόλας ένα σωστό προγραμματισμό τότε με το άνοιγμα των σχολείων το άγχος θα κορυφωθεί.

Αυξημένη χρήση στο διαδίκτυο από τα παιδιά

Εκτός των πολύωρων διαδικτυακών μαθημάτων στα σχολεία, κι ενδεχομένως στα φροντιστήρια, τα παιδιά επιπροσθέτως συνομιλούν ή παίζουν διαδικτυακά με τους φίλους τους. Η καθημερινή πολύωρη χρήση του διαδικτύου ενδέχεται να προκαλέσει εθισμό με όλα τα γνωστά αρνητικά αποτελέσματα.

Το άγχος και η πίεση εξαιτίας του εγκλεισμού δημιουργούν σε αρκετούς κάκιστη συμπεριφορά απέναντι σε εργαζομένους

Ο εγκλεισμός οξύνει την ευερεθιστότητα όμως αυτό δεν πρέπει να αποτελέσει σε καμία περίπτωση ελαφρυντικό. Ας καλλιεργήσουμε αυτές τις μέρες την ενσυναίσθηση κι ας έρθουμε για λίγο στη θέση των εργαζομένων. Η ευγένεια άλλωστε αποτελεί μια παγκόσμια μορφή σεβασμού,ας φερθούμε όπως επιθυμούμε να μας φέρονται..

Αύξηση βάρους εξαιτίας άγχους και καραντίνας

Σε καταστάσεις έντονου στρες, όπως συμβαίνει την περίοδο που διανύουμε, παρουσιάζεται το φαινόμενο της συναισθηματικής υπερφαγίας. Εκτός αυτού ο εγκλεισμός επιτρέπει τις συχνές βόλτες προς το ψυγείο με αποτέλεσμα την κατανάλωση πολλών θερμίδων χωρίς καύσεις. Η επόμενη μέρα του εγκλεισμού ενδέχεται να μας βρει με περισσότερα κιλά και μειωμένη, σε ορισμένους, αυτοπεποίθηση για τους καλοκαιρινούς μήνες που θα ακολουθήσουν.

* Ο κ. Δημήτριος Ι. Πετρούνιας είναι Κλινικός Ψυχολόγος