today-is-a-good-day
21.9 C
Athens

Αλλαγές στον κινηματογράφο, το βιβλίο, το φεστιβάλ, λειτουργία του «Ακροπόλ»

Νέος ενιαίος φορέας για τον κινηματογράφο, ώστε να είναι πιο εύκολη η χρηματοδότηση, αλλαγές στο Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού το οποίο μετονομάζεται σε Ελληνικό Ιδρυμα Βιβλίου και Πολιτισμού, αλλαγές στο Φεστιβάλ Αθηνών- Επιδαύρου και λειτουργία του Ακροπόλ Ακρός σύντομα, είναι τα βασικά σημεία που περιλαμβάνονται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού. Το νομοσχέδιο κατατέθηκε χθες για δημόσια διαβούλευση και με αυτό εκπληρώνεται μία από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, για τη συγχώνευση Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ΕΚΟΜΕ. «Ο Πολιτισμός χρειάζεται σύστημα και οργάνωση» είχε τονίσει στη Βουλή η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

«Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό». Αυτός είναι ο τίτλος του νομοσχεδίου, που ήδη έχουν κατατεθεί κάποιες πρώτες σκέψεις και παρατηρήσεις στο opengov.gr. Η διαβούλευση θα είναι ανοιχτή μέχρι τις 28 Μαρτίου.

Ο Υφυπουργός Πολιτισμού, κ. Χρίστος Δήμας, ήταν εκείνος που έθεσε το σχέδιο νόμου σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση. Όπως σημειώνεται, «με τις προτεινόμενες διατάξεις του σχεδίου νόμου επιδιώκεται η δημιουργία και στήριξη μιας συνεκτικής εθνικής πολιτικής για τους τομείς των οπτικοακουστικών, του βιβλίου, καθώς και η ενίσχυση του δημιουργικού και πολιτιστικού τομέα, ιδίως με τη χρήση νέων τεχνολογιών και καινοτόμων μέσων. Τέλος, ρυθμίζονται θέματα εποπτευόμενων οργανισμών Σύγχρονου Πολιτισμού.»

Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου αφορούν κυρίως, στα εξής ζητήματα:

1. Ιδρύεται ενιαίος φορέας υπό τη μορφή ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας Α.Ε» και με διακριτικό τίτλο «Creative Greece», συγχωνεύοντας κατ’ ουσίαν δύο (2) υφιστάμενα νομικά πρόσωπα, δηλαδή: την Ανώνυμη Εταιρεία του Δημοσίου με την επωνυμία «Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας A.E.» και το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου». Ο νέος φορέας αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στη στήριξη και ανάπτυξη του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού, δημιουργικού και ευρύτερα πολιτιστικού τομέα.

2. Θεσμοθετείται ένα νέο πρόγραμμα υποστήριξης των οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα, με την ονομασία Cash Rebate Greece (CRGR), προκειμένου, σε σχέση με το υφιστάμενο καθεστώς, αφενός, να γίνει πιο φιλικό και προσβάσιμο στους επενδυτές και, αφετέρου, μακροπρόθεσμα βιώσιμο.

3. Δημιουργούνται νέες δομές για τη στήριξη του δημιουργικού τομέα σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο και θεσμοθετούνται δράσεις για τη στήριξη της εξωστρέφειας του οπτικοακουστικού τομέα και την προώθηση του σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο. Ειδικότερα, δημιουργούνται: α) το Εθνικό Ψηφιακό Αποθετήριο Οπτικοακουστικών Έργων για τη διάσωση της εθνικής, οπτικοακουστικής κληρονομιάς, β) ο Δημιουργικός Κόμβος Creative Hub, για την προσέλκυση ευρωπαϊκών προγραμμάτων οπτικοακουστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, γ) το Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Εξωστρέφειας του Οπτικοακουστικού Τομέα, προκειμένου να οργανωθεί ένα ορθολογικό πλαίσιο χρηματοδότησης και στήριξης της συμμετοχής της Ελλάδας στα διεθνή και ευρωπαϊκά φεστιβάλ και εκδηλώσεις καθώς και τη στήριξη των εγχώριων φεστιβάλ του χώρου και δ) τα Γραφεία Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών στην Ελλάδα, στις Περιφέρειες και σε μεγάλους Δήμους.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη είχε πει στη Βουλή: «Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και του κινηματογράφου, στην αύξηση των παραγωγών, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ενθάρρυνση ξένων επενδύσεων, την προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, των δημιουργών, των δικαιούχων, αλλά και των χρηστών. Συνδέουμε την φιλοκινηματογραφική πολιτική με την προστασία των δικαιωμάτων και την αντιμετώπιση της διαδικτυακής πειρατείας, που πλήττει εργαζομένους και παραγωγούς στον οπτικοακουστικό τομέα. Παράλληλα, ωριμάζει η ίδρυση Κρατικής Τεχνικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων και το οπτικοακουστικό hub στη Δράμα. Και εδώ η στόχευση δεν είναι μονοσήμαντη. Στήριξη της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής, ενθάρρυνση της επένδυσης στον αντίστοιχο κλάδο, κατάρτιση προσωπικού υψηλής εξειδίκευσης και επάρκειας.»

4. Συστήνεται ένα νέο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Ίδρυμα Βιβλίου και Πολιτισμού» αντί του υφισταμένου «Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού». Το νομικό πρόσωπο αυτό αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη και προβολή του βιβλίου και των ελληνικών γραμμάτων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

5. Συστήνεται ένα νέο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου» αντί της υφιστάμενης ανώνυμης εταιρείας «Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε», καθώς η φύση των καλλιτεχνικών και πολιτιστικών δράσεων του φορέα δεν προσιδιάζουν ούτε μπορεί να υπαχθούν σε εμπορικό και κερδοσκοπικό πλαίσιο, όμοιο με αυτό μίας εμπορικής εταιρείας.

6. Επέρχονται βελτιώσεις διοικητικής οργάνωσης και λειτουργίας σε υφιστάμενους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως το «ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΑΚΡΟΠΟΛ», ο «Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης», καθώς και τα κρατικά θέατρα και οι κρατικές ορχήστρες.

Στα άρθρα του νομοσχεδίου αναλύονται οι δομές και οι λειτουργίες του νέου φορέα για το οπτικοακουστικό, όπως και του Ελληνικού Ιδρύματος Βιβλίου και Πολιτισμού. Στόχος, να επιτελέσουν τον σκοπό για τον οποίο ιδρύονται και να βοηθήσουν στη σωστή πολιτική του κράτους στους συγκεκριμένους χώρους. Του κράτους που μπήκε πλέον στην ψηφιακή εποχή και δεν είναι δυνατόν να ασκείται πολιτική… χειροκίνητα. Η διόρθωση όποιων αστοχιών και η σύλληψη νέων δρόμων και τρόπων, είναι το ζητούμενο.

Με τις αλλαγές σε πολλούς φορείς του σύγχρονου πολιτισμού, ξεκινά και η λειτουργία των γενικών συνελεύσεων όπου απαιτούνται, ώστε να τίθεται σε πλαίσια η πολιτική που θα ασκήσουν τα Δ.Σ. Κάποια μέλη αυτών των συμβουλίων, άλλωστε, θα εκλέγονται από τη γενική συνέλευση, ενώ άλλα θα ορίζονται από τον υπουργό και κάποια από φορείς του χώρου.

Όπως ισχύει με πρόσφατο νόμο, οι πρόεδροι και όπου απαιτείται και άλλα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων θα επιλέγονται μέσω ΑΣΕΠ.

Αγγελική Κώττη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ