Με τη συντονιστική επιτροπή κατοίκων και συλλόγων του Νέου Βουτζά συναντήθηκε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης.
Ο υπουργός ανταποκρίθηκε θετικά στην πρόσκληση, προκειμένου να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν τεθεί, και από τους κατοίκους, αλλά και από την ίδια την εξέλιξη των διαδικασιών αποκατάστασης των πυρόπληκτων περιοχών.
Με την ευκαιρία της έναρξης των κατεδαφίσεων, ο κ. Σπίρτζης είπε στους κατοίκους ότι έχουν ήδη εγκριθεί 49 πρωτόκολλα κατεδάφισης σε «κόκκινα» κτίρια στις πυρόπληκτες περιοχές και εκκρεμούν ακόμα 20, για τα οποία αναμένεται η γνωμοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού αν είναι διατηρητέα.
Επίσης, αποσαφήνισε εκ νέου ότι η απαλλαγή των κατοίκων των πυρόπληκτων περιοχών από τον ΕΝΦΙΑ είναι οριστική:
«Όπως είχε δεσμευτεί και ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας και νομοθετήθηκε με ΠΝΠ στις αρχές Αυγούστου, οι κάτοικοι των πυρόπληκτων περιοχών απαλλάσσονται από την καταβολή ΕΝΦΙΑ 2018. Ωστόσο, επειδή το Taxisnet δεν έχει ακόμα ενημερωθεί, πιθανόν να φαίνεται χρέωση. Αυτό δεν είναι σωστό και θα διορθωθεί άμεσα».
Η επιτροπή έθεσε υπόψη του υπουργού κείμενο με αναλυτικά ερωτήματα που αφορούν το «αύριο» των περιοχών οι οποίες «χτυπήθηκαν» από τις καταστροφικές πυρκαγιές του Ιουλίου.
Ο Χρ. Σπίρτζης απάντησε σε ένα προς ένα στα θέματα που του τέθηκαν. Συγκεκριμένα:- Σχετικά με τις μετρήσεις αέρα, εδάφους, νερού στο σχολείο (2ο γυμνάσιο Νέας Μάκρης) και γενικά στον Νέο Βουτζά, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε πως «από το τέλος Αυγούστου έως και τον Φεβρουάριου θα γίνονται μετρήσεις από τον Δημόκριτο. Όσον αφορά το θέμα του αμίαντου, έχει ήδη ξεκινήσει η συλλογή του και θα ακολουθήσουν οι μετρήσεις. Έχουν επιλεγεί δέκα πιστοποιημένες εταιρίες προκειμένου να προχωρήσουν τις εργασίες. Με τις τρεις έχει ήδη υπογραφεί σύμβαση, και το χρονοδιάγραμμα περαίωσης, εξαρτάται από την ποσότητα αμίαντου».
– Για τα επιδόματα και τις διαδικασίες καταβολής τους, ιδιαίτερα όσον αφορά τα «πράσινα» κτίρια με ζημιές, διευκρίνισε πως «δεν χρειάζεται χαρτί πυροσβεστικής ούτε για τα πράσινα κτίρια – αρκεί το χαρτί του υπουργείου που εκτέλεσε τον έλεγχο. Όσο για τα επιδόματα οικοσκευής των 5.869,41 ευρώ και 586,94, το υπουργείο Εσωτερικών έχει προωθήσει τα συγκεκριμένα κονδύλια στους δήμους, και πλέον η καταβολή τους εξαρτάται από αυτούς».
– Για τις άδειες επισκευών, σε περίπτωση που κάποιος πυρόπληκτος επιθυμεί να ξεκινήσει άμεσα χωρίς να περιμένει τις υπηρεσίες του δημοσίου, ο υπουργός είπε πως «αν κάποιος βιάζεται και θέλει να ξεκινήσει μόνος του τις επισκευές, τότε θα πάρει την άδεια από την υπηρεσία δόμησης και στη συνέχεια θα απευθυνθεί σε πιστοποιημένες εταιρίες. Προβλέπεται να πάρει την αποζημίωση των 300+250 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με την προϋπόθεση βέβαια, ότι θα έχει περάσει για έλεγχο η δευτεροβάθμια επιτροπή του υπουργείου. Για τα πράσινα σπίτια, μπορούν να βγαίνουν άδειες μικρής κλίμακας με τιμολόγιο. Όσοι έχουν ασφαλισμένα σπίτια και πάρουν αποζημίωση, το υπουργείο θα τους καλύψει τη διαφορά».
– Για τα «κόκκινα» κτίρια, οι ιδιοκτήτες των οποίων καθυστερούν τις διαδικασίες κατεδάφισης, ο κ. Σπίρτζης εξήγησε πως «όλοι οι ιδιοκτήτες θα ειδοποιηθούν από το υπουργείο. Εάν αναλάβει ο ιδιοκτήτης, είναι υποχρεωμένος μέσα σε εύθετο χρόνο να έχει προχωρήσει στην κατεδάφιση».
– Για τα υπό επισκευή κτίρια που είχαν και αυθαίρετες κατασκευές (πχ ημιυπαίθριους χώρους), σημείωσε πως «αν πρόκειται για κίτρινα κτίρια, η άδεια επισκευής αφορά όλους τους χώρους – και αυτούς που είχαν νομιμοποιηθεί με σχετικούς νόμους. Όμως όσον αφορά τα κόκκινα, αυτά ξαναχτίζονται χωρίς τις αυθαιρεσίες».
– Για την ανάρτηση δασικών χαρτών παρατήρησε πως «ο δήμος Μαραθώνα δεν έχει υποβάλει ακόμα τις οικιστικές πυκνώσεις, ώστε να γίνει η ανάρτηση».
– Σχετικά με την ανάγκη να υπάρξει άμεσα ενημέρωση για με το κόψιμο δέντρων, ο υπουργός ανέφερε πως «προς το τέλος αυτής της εβδομάδας ή τις αρχές της επόμενης, πρόκειται να έλθουν οι υλοτόμοι με τους οποίους έχει συμβληθεί το υπουργείο. Έως το τέλος Αυγούστου ή αρχές Σεπτεμβρίου, σε συνεργασία με την αποκεντρωμένη διοίκηση, θα ολοκληρωθούν οι μελέτες για την υλοτόμηση. Από τη Δευτέρα θα ανακοινωθούν και οι συνεταιρισμοί που θα αναλάβουν τις εργασίες, καθώς και σε ποια οικοδομικά τετράγωνα θα επιχειρούν».
– Για τα αντιπλημμυρικά έργα, ο κ. Σπίρτζης είπε πως «υπάρχουν δύο είδη: το πρώτο είναι με κορμοδέματα που θα δημοπρατηθούν από την αποκεντρωμένη διοίκηση αμέσως μετά την ολοκλήρωση των μελετών στις αρχές Σεπτεμβρίου. Έως το τέλος του χρόνου αναμένεται να ολοκληρωθούν. Το δεύτερο είδος είναι με την οριοθέτηση των ρεμάτων, όπως έχει ξεκινήσει για το μεγάλο ρέμα της Ραφήνας και για τα επτά της περιοχής του Μαραθώνα. Για τα τέσσερα ρέματα του Νέου Βουτζά θα συνδυαστεί η οριοθέτηση με την αναθεώρηση του ρυμοτομικού σχεδίου. Θα διανοιχτούν οι κατειλημμένοι κοινόχρηστοι χώροι, οι δρόμοι, καθώς και οι εκτάσεις που έχουν οικοπεδοποιηθεί σε πρανή ρεμάτων».
Όσον αφορά την υπουργική απόφαση για το επίδομα περιβάλλοντος χώρου, αυτή δεν έχει εκδοθεί ακόμα – αναμένεται να υπογραφεί την επόμενη εβδομάδα. Το ακριβές ποσό του επιδόματος δεν έχει οριστικοποιηθεί, ενώ εξετάζεται και η αποζημίωση σε είδος (δέντρα, φυτά).
Τέλος, ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι έχει ανατεθεί σε αρμόδιους επιστήμονες ο έλεγχος και η μελέτη για τα είδη των δέντρων που θα χρησιμοποιηθούν στην υλοτόμηση, δενδροφύτευση και αναδάσωση της περιοχής Νέου Βουτζά, και επεσήμανε ότι έχει δοθεί προτεραιότητα στην αποκατάσταση των περιοχών που έχουν πληγεί εκατέρωθεν της λεωφόρου Μαραθώνος, ενόψει και του Διεθνούς Μαραθωνίου που θα γίνει το Νοέμβριο. Παράλληλα, το υπουργείο αναλαμβάνει να τοποθετήσει τα στέγαστρα των στάσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς που καταστράφηκαν από την πυρκαγιά.
Η αποφράδα ημέρα: 21 Αυγούστου 1968
Πριν προλάβει να…αρθρώσει το πρόγραμμα, οι στρατιωτικές δυνάμεις του Συμφώνου της Βαρσοβίας είχαν εισβάλλει στην χώρα, σε μια επιχείρηση που έφερε το κωδικό όνομα “Δούναβης”. Ασφαλώς η εξέγερση πνίγηκε στο αίμα, αφού ήταν βασικής σημασίας για τους Σοβιετικούς να τιμωρήσουν παραδειγματικά εκείνους που είχαν το θράσος να θέλουν να εκφράζονται κάπως πιο ελεύθερα, μη ελεγχόμενοιι ασφυκτικά από τον σοβιετικό “πατερούλη”.
Σύμβολο του αγώνα των Τσεχοσλοβάκων για μια ελεύθερη πατρίδα αποτέλεσε ο νεαρός φοιτητής Γιαν Πάλατς, του οποίου το όνομα μνημονεύεται ακόμη και σήμερα, όποτε γίνεται αναφορά στα γεγονότα εκείνου του καιρού. Ο 21χρονος νέος, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την εισβολή και το καθεστώς που αυτή επέβαλλε στην χώρα του, αυτοπυρπολήθηκε περίπου 4 μήνες μετά, τον Ιανουάριο τού 1969.
Τρεις ημέρες αργότερα, ο Πάλατς κατέληξε στο νοσοκομείο όπου είχε μεταφερθεί με σοβαρά εγκαύματα. Η κηδεία του μετατράπηκε σε μια έντονη κοινωνική και πατριωτική διαμαρτυρία απέναντι στο απολυταρχικό καθεστώς που είχε επιβάλλει η σοβιετική υπερδύναμη στην Τσεχοσλοβακία.
Το δε γεγονός της εισβολής και τής -εν ψυχρώ- δολοφονίας των Τσεχοσλοβάκων πολιτών είχε….παράπλευρες απώλειες και για τους Σοβιετικούς. Αφού όσοι αριστεροί των καιρών εκείνων έβλεπαν με συμπάθεια το “σοβιετικό πείραμα” συνειδητοποίησαν ότι επρόκειτο απλώς για την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Μετά τον Β’παγκόσμιο Πόλεμο, η Τσεχοσλοβακία είχε απλώς ανατικαταστήσει τον έναν κατακτητή -Γερμανία- με έναν άλλον -Σοβιετική Ενωση-. Δεν υπήρχε πλέον καιρός για τις όποιες -σοσιαλιστικού τύπου- αυταπάτες…
Μετά από τη “Bελούδινη Επανάσταση” ο Γιαν Πάλατς τιμήθηκε με ένα χάλκινο σταυρό στο δάπεδο της πλατείας τής Πράγας. Ο ίδιος μπορεί να πέθανε νέος αλλά η θυσία του τον κράτησε αθάνατο στους αιώνες..
Πηγή: Poplike.gr