Δεύτερο ανελκυστήρα για ΑμΕΑ και εμποδιζόμενα άτομα θα αποκτήσει η Ακρόπολη. Η Λίνα Μενδώνη μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό «ΣΚΑΪ» και στους δημοσιογράφους, Άρη Πορτοσάλτε και Μαρία Αναστασοπούλου, ανέφερε πως ο ανελκυστήρας που ήδη υπάρχει δεν επαρκεί. Μάλιστα, ο υφιστάμενος ανελκυστήρας επισκευάζεται με ανταλλακτικά που αναμένονται από το εξωτερικό. Λόγω εντατικής χρήσης, παρουσίασε πολλές βλάβες και θα είναι εκτός λειτουργίας για μια εβδομάδα ακόμη.
Η Υπουργός σημείωσε ότι η προτεραιότητα της προσβασιμότητας «είναι δεδομένη για το ΥΠΠΟ. Η συγκεκριμένη Κυβέρνηση και το συγκεκριμένο Υπουργείο, τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο είναι αυτό, το οποίο ενδιαφέρεται απολύτως για την προσβασιμότητα στα μνημεία».
Η Λίνα Μενδώνη, μετά την αυτοψία που έκανε στην Ακρόπολη, επεσήμανε ότι «όταν έγινε ο ανελκυστήρας πλαγιάς, σύμφωνα με τις μελέτες, οι οποίες είχαν λάβει υπόψη τη ζήτηση που υπήρχε το 2020, ήταν προγραμματισμένος για 200 δρομολόγια ημερησίως. Σήμερα, είναι περισσότεροι από 2000 άνθρωποι την ημέρα που χρησιμοποιούν τον ανελκυστήρα. Ο ανελκυστήρας, όπως και στις πολυκατοικίες που ζούμε, είναι μηχάνημα. Το μηχάνημα, λοιπόν, όταν έχει υπερβολική χρήση υφίσταται ζημίες. Ο ανελκυστήρας είναι κλειστός. Δεν λειτουργεί επί δύο εβδομάδες και θα μείνει και ακόμη μία εβδομάδα σίγουρα κλειστός διότι πρέπει να γίνουν επισκευές, οι οποίες να εξασφαλίσουν την απόλυτη ασφάλεια, αυτών που ανεβαίνουν με τον ανελκυστήρα».
Όπως τόνισε, «το λέω για πρώτη φορά τώρα. Ήδη συζητάμε, την εγκατάσταση δεύτερου ανελκυστήρα και μάλιστα μεγαλύτερων διαστάσεων. Ακριβώς γιατί πιστεύουμε απολύτως ότι η προσβασιμότητα είναι στον πυρήνα της Δημοκρατίας».
«Το 2020 και το 2021 δόθηκαν μάχες για να γίνει προσβάσιμη η Ακρόπολη» τόνισε η υπουργός «Επίσης, το ΥΠΠΟ αυτή τη στιγμή έχει την προσβασιμότητα στις πολιτικές του προτεραιότητες. Είναι περισσότεροι από 150 χώροι, σε όλη την Ελλάδα, στους οποίους γίνονται έργα προσβασιμότητας και σε πολλές περιπτώσεις όχι ανώδυνα. Χαρακτηριστική περίπτωση η Άνω Πόλις της Μονεμβασίας.»
Για τον ανελκυστήρα της Ακρόπολης, «είναι θέμα συντήρησης διότι με την υπερβολική χρήση και θέλουμε ανταλλακτικά από το εξωτερικό. Ήρθε η κατασκευαστική εταιρεία, η ιταλική που το κατασκεύασε, δεν μπόρεσε να το αποκαταστήσει, διότι από την υπερβολική χρήση, επαναλαμβάνω, η ζημιά είναι πάρα πολύ μεγάλη και χρειάζεται χρόνο προκειμένου να είναι ασφαλής η άνοδος.»
Εξήγησε πως στα 200 δρομολόγια, το κάθε δρομολόγιο είναι μάξιμουμ για δύο αμαξίδια με τους συνοδούς. Η άνοδος στην Ακρόπολη είναι δύσκολη, όχι μόνο για αυτούς που χρησιμοποιούν αμαξίδια. Είναι δύσκολη και για τα εμποδιζόμενα γενικότερα άτομα. Χθες ήμουν εγώ στην Ακρόπολη και είχε 18.500 επισκέπτες. Ένα 15-20% ζητά χρήση του ανελκυστήρα διότι είναι παχύσαρκοι, καρδιοπαθείς, έγκυες κοπέλες.
Ήδη συζητάμε, την εγκατάσταση δεύτερου ανελκυστήρα και μάλιστα μεγαλύτερων διαστάσεων. Ακριβώς γιατί πιστεύουμε απολύτως ότι η προσβασιμότητα είναι στον πυρήνα της Δημοκρατίας.»
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο θα καταλήξει στη χωροθέτηση και τότε το υπουργείο θα είναι σε θέση να ανακοινώσει χρονοδιάγραμμα. Το Ίδρυμα Ωνάση «είναι διατεθειμένο να υποστηρίξει οικονομικά και το δεύτερο ανελκυστήρα. Υπάρχει πάντοτε βεβαίως και η βούληση του Υπουργείου να γίνει και ως δημόσιο έργο αυτό. Θα το δούμε πώς θα γίνει. Η δωρεά πήρε περίπου 1,5 χρόνο. Οι μελέτες και η κατασκευή.»
Κλείνοντας, η Λίνα Μενδώνη είπε επίσης: «μιας και ετέθη θέμα ότι δεν υπάρχουν και τουαλέτες ΑμεΑ -γιατί και αυτό το άκουσα- τουαλέτες ΑμεΑ υπάρχουν στο μεγάλο συγκρότημα των τουαλετών, στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου. Δεν υπάρχει τουαλέτα ΑμεΑ, επί του Βράχου, αυτή τη στιγμή, γιατί γίνεται ένα μέιζον πρόγραμμα αποκατάστασης του Παλαιού Μουσείου και ανάπλασης του ευρύτερου αρχαιολογικού χώρου στο σημείο εκείνο.»
Αγγελική Κώττη