Το διαδίκτυο στη ζωή μας. Γράφει η Μίκα Πανάγου

Unsplash

Η εποχή του τι ψάχνω, τι βρίσκω, τι θέλω, τι πουλάω, τι συμπτώματα έχω, που είμαι τώρα, τι νιώθω και αλλά πολλά μπορεί κάποιος να τα αναζητήσει στο διαδίκτυο ή να τα προβάλλει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κάτι κοινό που υπάρχει στις ζωές όλων χωρίς ηλικιακό περιορισμό. Μια τεράστια μηχανή αναζήτησης που μπορεί να σου βρει ότι σκεφτείς από έννοιες, τοποθεσίες, εργασία, μέχρι και ερωτικό σύντροφο. Θα αναρωτηθεί κανείς πόσο σωστά εκπαιδευόμαστε για την ορθή χρήση του, τα χρονικά όρια που θέτουμε τόσο στον εαυτό μας όσο και στα παιδιά για την καθημερινή του χρήση, την αντίληψη που έχει ο καθένας για την έκθεση της προσωπικής του ζωής μέσα από τα διάφορα προφίλ που δημιουργούμε.

Της Μίκας Πανάγου *    

Η τάση των τελευταίων χρόνων θέλει κάποιον να έρχεται σε επαφή με το διαδίκτυο από πολύ μικρή ηλικία μέσα από την παρακολούθηση διαφόρων βίντεο, τραγουδιών και παιχνιδιών. Είναι λοιπόν σημαντικό σε αυτή την φάση να ξεκινάνε τα όρια από τους γονείς για την συχνότητα και τον χρόνο που επιτρέπουν στα παιδιά την απασχόληση τους, φτάνει κανείς να σκεφτεί ότι ακόμα και μια αθλητική δραστηριότητα π.χ. ποδόσφαιρο διαρκεί συνήθως 1-2 ώρες και όχι ολοήμερη. Άρα και η παραμονή τους σε ένα tablet οφείλει να περιορίζεται.

Σημαντικό είναι ανάλογα την ηλικία του παιδιού να ενημερώνεται για τους διάφορους κινδύνους που υπάρχουν, όπως απαραίτητος θεωρείται και ο διακριτικός έλεγχος του γονιού για τους ιστότοπους που χρησιμοποιεί. Επίσης αν παρατηρηθεί υπερβολική παραμονή και δυσκολία περιορισμού, να διερευνηθεί με την βοήθεια ειδικών τυχόν «εξάρτηση» χρήσης Διαδικτύου από το παιδί/έφηβο. Για άλλη μια φορά, όμως, θα τονίσουμε ότι οι ενήλικες αποτελούν πρότυπο των παιδιών της οικογένειας. Αν γίνεται αλόγιστη χρήση αυτού σε καθημερινή βάση και συνηθίζουμε να ανεβάζουμε φωτογραφίες των ανηλίκων υπάρχει κίνδυνος να μην αντιληφθούν τον βαθμό έκθεσης του εαυτού τους και του σώματος τους όταν θα τους ζητηθεί κάτι ανάλογο.

Σε συνέχεια λοιπόν των γονιών θα μιλήσουμε γενικότερα για τους ενήλικες και το διαδίκτυο. Σημαντικό να θέτουμε όρια ακόμα και στους εαυτούς μας για τον χρόνο παραμονής μας, την δημιουργία προσωπικών προφίλ έχοντας στο μυαλό μας ότι υπέρ εκθέτουμε σε μεγάλο κοινό ποιοι είμαστε, τι πιστεύω έχουμε, τι μουσική ακούμε, που είμαστε για ποτό, που πήγαμε διακοπές. Υπάρχει μια έντονη επιθυμία γνωστοποίησης της παρουσίας μας, αναζητούμε το φλερτ πίσω από τα πληκτρολόγια και όχι τετ α τετ, συχνά προβαίνουμε ακόμα και σε διαγνώσεις χωρίς να επισκεφτούμε ειδικό βασισμένοι σε διαφορά άρθρα. Η αγορά καταναλωτικών αγαθών γίνεται πατώντας κάποια κουμπιά οποία ώρα της ημέρας θελήσουμε.

Υπάρχουν δυο όψεις του νομίσματος και η ανακάλυψη της μηχανής αναζήτησης έχει συμβάλει θετικά στην ανθρωπότητα, καθώς πολύ γρήγορα μπορεί κανείς να συλλέξει πληροφορίες, μας δίνεται η δυνατότητα να επικοινωνούμε με εικόνα και ήχο με όσους θέλουμε όπου και αν βρίσκονται, αποτελεί συντροφιά για ανθρώπους που λόγω συνθηκών αναγκάζονται να μένουν μόνοι τους, γνωστοποιείται η δουλειά σημαντικών ανθρώπων διαφόρων ειδικοτήτων. Δίνεται η δυνατότητα παρακολούθησης εκπαιδεύσεων από όπου και αν βρίσκεται κανείς.

Μπορούν να απαριθμήσει κανείς πολλά θετικά και αρνητικά για το διαδίκτυο.

Σε όλα όσα υπάρχουν στη ζωή μας προϋπόθεση σημαντική για να αποτελέσουν θετικό αντίκτυπο και να έχουν υγιή επίδραση στον εαυτό μας είναι τα όρια. Να αναρωτηθεί ο καθένας μας προσωπικά πόσο ανάγκη το έχουμε στην πραγματικότητα, για πόση ώρα πραγματικά χρειάζεται στην καθημερινότητα μας, αν καλύπτει κενά από άλλες ανάγκες μας, αν η προβολή της ζωής μας στους άλλους μας προσφέρει προσωπική ευτυχία ή απλά το απαιτεί η νέα τάση της εποχής μας. Ανοίγουμε τις κλειδαρότρυπες μας μόνοι μας και επιτρέπουμε συχνά να εισβάλλουν στην ψυχή μας και το σώμα μας. Το διαδίκτυο αποτελεί μια σημαντική ανακάλυψη των εποχών όμως χρειάζεται προσοχή, αξιολόγηση και προφύλαξη των εαυτών μας και των παιδιών συχνά.

Ας πάρουμε χαρτί και μολύβι και να καταγράψουμε λίγο την καθημερινότητα μας. Καταγράφουμε πόσες ώρες αφιερώνουμε στη δουλειά μας, σε δραστηριότητες, στην ποιοτική απασχόληση των παιδιών, σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, στην χρήση Διαδικτύου…

* Η Μίκα Πανάγου είναι κοινωνική λειτουργός με εκπαίδευση στη συστημική οικογενειακή θεραπεία