today-is-a-good-day
11.3 C
Athens

Θεόδωρος Σκυλακάκης: Ο σχεδιασμός του Ταμείου Ανάκαμψης ασπίδα στην κακοδιαχείριση των πόρων του

Συνέντευξη του αν. Υπουργού Οικονομικών στο ThePresident

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης μιλά στο ThePresident για το Ταμείο Ανάκαμψης και τις δικλείδες που διασφαλίζουν ότι δεν θα σημειωθεί κακοδιαχείριση των πόρων, ενώ παράλληλα «απαντά» στην αξιωματική αντιπολίτευση, κατηγορώντας την για στερεότυπα που αναπαρήγαγε χωρίς να γνωρίζει.

Χαρακτηρίζοντας ως εξαιρετική την ιδέα μόνιμων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, ο επικεφαλής του «Ελλάδα 2.0» σημειώνει ότι κύρια προτεραιότητά του, αυτή τη στιγμή, είναι η επιτυχημένη εφαρμογή του Σχεδίου.

«Είναι πολύ σημαντικό να πετύχει αυτό το σχέδιο, όχι μόνο για εμάς εθνικά, αλλά και για να έχουμε μια ισχυρή επιχειρηματολογία σε ευρωπαϊκό επίπεδο στα επόμενα χρόνια», λέει εμφατικά, ενώ αναφορικά με τον διπλασιασμό του ύψους των δημοσίων επενδύσεων προβάλει ως βασική παράμετρο τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους.

Συνέντευξη στην Ελένη Κριτσιδήμα

-Υπουργέ, το ταμείο Ανάκαμψης φαίνεται να είναι η ανάσα οξυγόνου, καθώς εισπράττει θετικά σχόλια, για να μεταβεί η Ελλάδα, στην μετά Covid – εποχή. Θα ήθελα, όμως, να μας πείτε πως έχει διασφαλιστεί ότι δεν θα γίνει κακοδιαχείριση των χρημάτων που θα διανεμηθούν.

Η διαχείριση ξεκινά από τον ίδιο το σχεδιασμό. Εμείς έχουμε κάνει έναν πολύ προσεκτικό σχεδιασμό, μια εξαντλητική κοστολόγηση των σχετικών προϋπολογισμών, έχουμε 1.400 σελίδες κοστολόγηση. Μάλιστα, γι’ αυτό είχε γράψει και ο Economist ότι στο σχέδιο μας η κοστολόγηση μόνο είναι όσο κάποιων άλλων χωρών τα σχέδια, από ανεξάρτητη εταιρεία που έκανε τα σχέδια. Αυτό είναι μια βάση, να έχουμε -δηλαδή- σωστούς προϋπολογισμούς.

Η δεύτερη βάση είναι η πάρα πολύ στενή παρακολούθηση που θα έχουμε. Και τα Υπουργεία και εμείς, αυτών των διαδικασιών, οι οποίες θα είναι κανονικές δημόσιες διαδικασίες, όπως προβλέπονται από το ισχύον ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Η τρίτη δικλείδα ασφαλείας είναι ένα σύστημα ελέγχων εκ των υστέρων, στο οποίο θα χρησιμοποιήσουμε την ΕΔΕΜ, που είναι η ελεγκτική υπηρεσία που ελέγχει τα ευρωπαϊκά κονδύλια και η έχει διαμορφώσει και μια σχέση εμπιστοσύνης τα τελευταία πολλά χρόνια με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αποτελεσματικότητά της. Οπότε οι τρεις αυτές βαλβίδες ασφαλείας πιστεύουμε ότι θα μας εξασφαλίσουν συν το γεγονός ότι και εκεί που θα δίνουμε χρήματα σε επιδοτήσεις κ.λ.π., ειδικά σε ο, τι αφορά στο θέμα των δανείων έχουμε ως προϋπόθεση να μπαίνουν τουλάχιστον άλλα τόσα χρήματα από την πλευρά του ιδιωτικού τομέα και μάλιστα από έναν τρίτο άσχετο από τον αρχικό επενδυτή, που είναι μια τράπεζα, οι ομολογιούχοι, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, και έτσι εξασφαλίζουμε ότι η βιωσιμότητα των επενδυτικών σχεδίων κρίνεται από κάποιον που βάζει κι αυτός χρήματα στην υπόθεση.

-Κατά πόσο δυσκόλεψε την υλοποίηση του σχεδίου, η λογική «απαίτηση» τόσων υπουργείων;

Πράγματι, τα περισσότερα υπουργεία είναι μέσα στο σχέδιο. Είχαμε μια άριστη συνεργασία όλοι. Πάρα πολύ καλή. Και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε και τώρα που αρχίζει η κρίσιμη φάση, εφόσον με το καλό εγκριθεί της υλοποίησης.

-Παρόλο που οι επενδύσεις θα γίνουν κατά κύριο λόγο με χρήματα και ρίσκο του επενδυτή, η αντιπολίτευση σας έχει κατηγορήσει για εύνοια στην «επιχειρηματική ελίτ». Πώς το αντικρούετε;

Κατ΄ αρχάς η αντιπολίτευση έσπευσε να εξαπολύσει κατηγορίες αλλά δεν άκουσε καθόλου τις απαντήσεις. Πράγμα που σημαίνει ότι οι κατηγορίες σε μεγάλο βαθμό ήταν προσχηματικές. Μας κατηγόρησε άσχετα με αυτό που θα κάναμε ή χωρίς να την απασχολεί τι θα κάνουμε.

Είχε στον πολιτικό της λόγο ένα στερεότυπο, το οποίο απλώς επαναλάμβανε χωρίς να κοιτάξει τι όντως κάνουμε.

Η πραγματικότητα είναι ότι όντως έχουμε ένα πού μεγάλο ποσό, πάνω από 1,5 δισ. Χρήματα που απευθύνονται αποκλειστικά στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που είναι επιδοτήσεις σε διάφορους τομείς (αγροτοδιατροφικό, τουρισμού, μεταποίηση, ψηφιακά, πράσινα).

Έχουμε, λοιπόν, ούτως ή άλλως μια μεγάλη επένδυση εκεί που κινητοποιεί τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Δεύτερον, στα ίδια τα δάνεια, που είναι ένα άλλο μεγάλο ποσό (επειδή η βοήθεια στην επιχείρηση δίνεται με βάση την διαφορά του επιτοκίου από το μηδενικό επιτόκιο ή περίπου μηδενικό που ελπίζουμε ότι θα πάρει η Κομισιόν, όσο πιο μικρή και μεσαία είναι η επιχείρηση που ανεβαίνουν τα επιτόκια πάνω από το 4%, 5% και ενίοτε φτάνει και στο 6%, τόσο μεγαλύτερο είναι το όφελος της επιχείρησης που θα πάρει το δάνειο γιατί παίζει η διαφορά του επιτοκίου τον καταλυτικό ρόλο. Συνεπώς, θεωρώ ότι αυτή η κατηγορία της αντιπολίτευσης δεν εδράζεται στα πραγματικά περιστατικά.

κ. Σασόλι, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Αθήνα, ανέφερε πως είναι αναγκαίο να δημιουργηθούν μόνιμα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία για τη διαχείριση κρίσεων. Πόσο εφικτό θεωρείτε πως είναι η υλοποίηση ενός τέτοιου εγχειρήματος στο μέλλον;

Είναι μια αξιόλογη ιδέα. Αυτή τη στιγμή η προτεραιότητά μου είναι να κάνουμε μια καλή εφαρμογή του Σχεδίου. Η πρώτη ήταν να κάνουμε ένα καλό Σχέδιο, νομίζω αυτό το επιτύχαμε.

Τώρα, προτεραιότητα είναι να έχουμε μια καλή εφαρμογή, έτσι ώστε να δημιουργηθεί η αναγκαία διευρωπαϊκή εμπιστοσύνη, για να εμβαθυνθεί -από αυτή την άποψη- η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Είναι πολύ σημαντικό να πετύχει αυτό το Σχέδιο, όχι μόνο για εμάς εθνικά, αλλά και για να έχουμε μια ισχυρή επιχειρηματολογία σε ευρωπαϊκό επίπεδο στα επόμενα χρόνια, ιδίως οι χώρες του Νότου.

-Αναφορικά με τον στόχο διπλασιασμού του ύψους των δημοσίων επενδύσεων το 2022, από το Delphi Forum, αναφέρατε πως «με την παλιά Ελλάδα ήταν αδιανόητο, με την καινούργια Ελλάδα είναι δύσκολα εφικτό». Εκτιμάτε ότι στα επόμενα χρόνια, δηλαδή 2023,2024, θα είναι «εύκολα εφικτό»; Βαδίζει η χώρα προς αυτή την πορεία;

Κοιτάξτε, το 2022 είναι η πιο κρίσιμη χρονιά που καλούμεθα να κάνουμε τον διπλασιασμό. Μετά πρέπει να κρατήσουμε αυτό το διπλάσιο ύψος για τα επόμενα χρόνια. Θα είναι μια απαιτητική υπόθεση γιατί πρέπει να αλλάζουμε και το ίδιο το κράτος την ώρα που το κάνουμε. Να σας δώσω ένα παράδειγμα, όλες οι συναλλαγές του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως και η τιμολόγηση, πρέπει να γίνονται ηλεκτρονικά.

Θα μου πείτε πόσο κερδίζεις από αυτό; Μερικές μέρες; Μερικές ώρες; ‘Ο, τι κερδίζεις σε χρόνο έχει σημασία. Είναι χρόνος που αλλιώς θα χανότανε. Θέλουμε να έχουμε στημένο ένα σύστημα ψηφιακό, πολύ ασφυκτικό, παρακολούθησης, με πάρα πολλές λεπτομέρειες μέσα.

– Ποια θα λέγατε πως είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που καλείστε να αντιμετωπίσετε;

Όλα αυτά, που μόλις σας είπα, πρέπει να τα κάνουμε και ταυτόχρονα να πετυχαίνουμε απορρόφηση. Αυτή είναι η μεγάλη δυσκολία. Και να ολοκληρώσουμε το σχηματισμό της υπηρεσίας και να πάρουμε τους συμβούλους μας. Γι΄αυτό σας λέω είναι μια πρόκληση, αλλά αυτή είναι η δουλειά.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ