29.1 C
Athens
Αρχική Blog Σελίδα 20497

Όταν το έμενταλ ωριμάζει με την βοήθεια της μουσικής

Η μουσική, λένε, εξημερώνει τα ήθη…αλλά εξημερώνει και το τυρί; Αυτό το ερώτημα έθεσε στον εαυτό του ένας παραγωγός ελβετικού έμενταλ, ο οποίος, με την βοήθεια της Ανωτάτης Σχολής Τεχνών της Βέρνης, αποφάσισε, για να μάθει την απάντηση, να βοηθήσει με την μουσική στην ωρίμανση των τυριών του.

Όταν ο επισκέπτης μπαίνει στην κάβα του Μπούργκντορφ στο καντόνι της Βέρνης, το άρωμα του τυριού που ωριμάζει τον τσιμπάει στην μύτη.

Σε μία γωνία αυτού του συμπλέγματος που χρονολογείται από το 1853, είναι εγκατεστημένα ανοικτά εννέα ξύλινα καφάσια. Στο εσωτερικό κάθε ενός υπάρχει ένα κεφάλι έμενταλ διαμέτρου 40 εκατοστών.

Μέχρι εδώ, τίποτε περίεργο. Αλλά το αυτί πιάνει σύντομα μελωδικούς ήχους και όταν πλησιάζει στα τυριά διακρίνει ένα μικρό ηχητικό σύστημα τοποθετημένο κάτω από κάθε κεφάλι έμενταλ.

Από τον Σεπτέμβριο, ένα πρωτοπόρο πρόγραμμα εφαρμόζεται εδώ με την κωδική ονομασία «Δίνω ήχο στο τυρί, εμπειρία ανάμεσα στον ήχο και την γαστρονομία»

Ο εμπνευστής αυτής της πρωτοβουλίας ονομάζεται Μπέατ Βάμπφλερ, κτηνίατρος και παθιασμένος τυροκόμος, που μια μέρα αναρωτήθηκε εάν οι ήχοι, η μουσική, μπορούν να επηρεάσουν την γεύση των τυριών του.

«Στα βακτήρια οφείλεται η γεύση του τυριού, μαζί με τα ένζυμα επηρεάζουν την ωρίμανση, και είμαι πεπεισμένος ότι η υγρασία, η θερμοκρασία και τα θρεπτικά στοιχεία δεν είναι τα μόνα που έχουν επιρροή στην γεύση. Αλλά οι ήχοι, οι υπέρηχοι ή η μουσική μπορούν επίσης να έχουν φυσικά αποτελέσματα», εξηγεί ο Βάμπφλερ και προσθέτει : «αν μετά το τυρί έχει καλύτερη γεύση, αυτό είναι δύσκολο να το πω».

Led Zeppelin και Mozart

Ο φιλοπερίεργος τυροκόμος πρότεινε στην Ανωτάτη Σχολή Τεχνών της Βέρνης (HKB) να τον βοηθήσει στην έρευνά του.

«Εξετάσαμε το θέμα», λέει ο Μίχαελ Χάρενμπεργκ, διευθυντής του τμήματος Μουσικής της HKB. «Στην αρχή, ήμασταν πολύ επιφυλακτικοί και στην συνέχεια ανακαλύψαμε ότι υπάρχει ένας τομέας που ονομάζεται ηχοχημεία και επικεντρώνεται στην επιρροή της έντασης των ηχητικών κυμάτων στα στερεά σώματα».

Φοιτητές δημιούργησαν ένα πρωτόκολλο για το πείραμα. Κάθε κασόνι έχει το δικό του μουσικό στιλ: ένα κεφάλι έμενταλ νανουρίζεται με τον «Μαγεμένο Αυλό» του Mozart, ένα άλλο ακούει techno, ενώ τα γειτονικά ωριμάζουν με το «Stairway to Heaven» των Led Zeppelin ή με ένα κομμάτι χιπ -χοπ του νεοϋορκέζικου συγκροτήματος «A tribe called quest». Και φυσικά, ένα από τα κεφάλια του έμενταλ δεν ακούει κανέναν ήχο.

Με το σύστημα αυτό «μπορούμε να εξετάσουμε την ευρεία διάσταση του φαινομένου», λέει ο Μίχαελ Χάρενμπεργκ προσθέτοντας: «Προσπαθούμε να απαντήσουμε στην ερώτηση: υπάρχει κάτι μετρήσιμο; Ή κάτι που να έχει αποτέλεσμα στην γεύση;».

Το σχέδιο εντάσσεται στο πρόγραμμα που ξεκίνησε τον περασμένο χρόνο από την Ανωτάτη Σχολή Τεχνών της Βέρνης με τίτλο «η HKB πατά στην γη» με κεντρική ιδέα να φέρει κοντά διαφορετικούς κόσμους: τον κόσμο της πόλης και της αγροτικής ζωής.

Ο διευθυντής του, ο Κριστιάν Πάουλι, αστειεύεται: «δεν είχαμε ποτέ φαντασθεί ότι θα βρεθούμε μία μέρα σε μία κάβα και θα ασχολούμαστε με τυριά».

Όταν ετέθη το θέμα της συνεργασίας μας με τον κ. Βάμπφλερ σε αυτό το σχέδιο, «στην αρχή ήμασταν λίγο τρομοκρατημένοι», θυμάται ο Κριστιάν Πάουλι.

«Είπαμε: τυρί και τέχνη, όντως; να συνεργασθούμε σε ένα πείραμα με τυριά; Σκεφτήκαμε ότι ο κόσμος θα πει: “άντε πάλι η Ελβετία με το τυρί της…” ».

Τελικά, δέχθηκε, πεισμένος από τον τυροκόμο, τον ενθουσιασμό του, αλλά και από το γεγονός ότι, τελικά, ναι, το τυρί αποτελεί μέρος της ελβετικής πραγματικότητας και ότι μία προσέγγιση ανάμεσα στην τέχνη και την αγροτική ζωή μπορεί και να είναι «συναρπαστική».

Τα έμενταλ θα ωριμάσουν πλέον με συνοδεία μουσικής για αρκετούς μήνες και στις 14 Μαρτίου, με την ολοκλήρωση της ωρίμανσης, μία επιτροπή ειδικών θα τα δοκιμάσει.

Ο Μπέατ Βάμπφλερ έχει ήδη τις προτιμήσεις του: «Ελπίζω ότι το τυρί χιπ-χοπ θα είναι καλύτερο, θα μου άρεσε αυτό διότι έτσι θα δοθεί η δυνατότητα επαφής με τους νέους».

«Και ίσως άνθρωποι που σήμερα δεν ενδιαφέρονται για το τυρί μπορεί να το ευχαριστηθούν και να αγοράσουν ».

Βραζιλία: Ο νέος πρόεδρος μεταφέρει την πρεσβεία της χώρας στην Ιερουσαλήμ

Η Βραζιλία ακολουθώντας το παράδειγμα των ΗΠΑ αποφάσισε να μεταφέρει στην Ιερουσαλήμ την πρεσβεία της χώρας. Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Βενιαμίν Νετανιάχου, χαιρέτισε την Πέμπτη αυτή την απόφαση χαρακτηρίζοντας την «ιστορική».

«Συγχαίρω τον φίλο μου, τον εκλεγμένο πρόεδρο της Βραζιλίας Ζαΐχ Μπολσονάρου, για την πρόθεσή του να μεταφέρει τη βραζιλιάνικη πρεσβεία στην Ιερουσαλήμ, ένα βήμα ιστορικό, δίκαιο, που προκαλεί ενθουσιασμό», τόνισε ο Νετανιάχου σε δελτίο Τύπου που έδωσαν στη δημοσιότητα οι υπηρεσίες του.

Τον περασμένο Μάιο η αμερικανική πρεσβεία στο Ισραήλ μεταφέρθηκε στην Ιερουσαλήμ, μετά την απόφαση του Ρεπουμπλικάνου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ την 6η Δεκεμβρίου να αναγνωρίσει την πόλη ως την ισραηλινή πρωτεύουσα κάτι το οποίο εξόργισε τους Παλαιστίνιους και τον αραβικό κόσμο.

Η Γουατεμάλα και η Παραγουάη μιμήθηκαν το παράδειγμα της Ουάσινγκτον, αλλά η Ασουνσιόν αντέστρεψε την κίνηση αφού ο Μάριο Άμπντο Μπενίτες ορκίστηκε πρόεδρος τον Αύγουστο με αποτέλεσμα το Ισραήλ να κλείσει την πρεσβεία του στη χώρα.

Ο ακροδεξιός Μπολσονάρου, που αποκαλείται από κάποιους «ο βραζιλιάνος Τραμπ», διατρανώνει πως συμφωνεί με τις ΗΠΑ σε διάφορα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, καταδικάζοντας για παράδειγμα την κυβέρνηση του σοσιαλιστή προέδρου Νικολάς Μαδούρο στη Βενεζουέλα κι επικρίνοντας τον τρόπο με τον οποίο η Κίνα χρησιμοποιεί την οικονομική της ισχύ.

Ο πρώην λοχαγός του βραζιλιάνικου στρατού, που κέρδισε στον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών την 28η Οκτωβρίου, θα ορκιστεί και θα αναλάβει τα καθήκοντά του την 1η Ιανουαρίου.

ΚΚΕ: Καταγγέλει απόπειρα προβοκάτσιας στη Λέσβο

ΑΠΕ

«Είναι φανερό πως κάποιοι ετοιμάζουν προβοκάτσιες που σκοπό έχουν να πυροδοτήσουν κι άλλο την έξαρση των εθνικισμών και στην Ελλάδα και σε κάθε περιοχή των Βαλκανίων, με ανυπολόγιστες δυσμενείς συνέπειες και για τον ελληνικό, αλλά και για τους άλλους λαούς» τονίζει σε ανακοίνωσή της η τομεακή οργάνωση Λέσβου του ΚΚΕ, με αφορμή ανάρτηση σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, στην οποία, όπως σημειώνεται, «κάποιοι “μεταφέρουν” μια υβριστική, απόλυτα προσβλητική για τους Έλληνες, ανάρτηση στο Facebook από τα Γρεβενά στη Λέσβο. Τη βάζουν στο προφιλ ενός που δηλώνει Αλβανός, ξενοδοχοϋπάλληλος, αλλά και μαθητής σε ένα λύκειο της Μυτιλήνης που δεν υπάρχει».

«Ποιοι είναι αυτοί που επιδιώκουν να στήσουν προβοκάτσιες στη Λέσβο πατώντας πάνω στη σωρό του ομογενούς από την Αλβανία; Γιατί “προθυμοποιείται” το πρωτοπαλίκαρό τους από τη Χίο να έρθει να “καθαρίσει”; Πώς γίνεται να μένει στη Στύψη – παρεπιπτόντως εκεί δεν τον γνωρίζουν – και να φοιτά στο “Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο” στη Μυτιλήνη, που έκλεισε από 20ετίας;” είναι τα ερωτήματα που τίθενται στην ανακοίνωση.

Το ΚΚΕ καλεί «τη νεολαία του νησιού, οποιαδήποτε καταγωγή και αν έχει, να μην “τσιμπήσει”. Και τον λεσβιακό λαό και τις μαζικές του οργανώσεις να ξεσκεπάζουν τέτοιες επιχειρήσεις και να απομονώνουν τους εμπνευστές τους».

Ντ. Τραμπ: Είχα μια «πολύ καλή» συζήτηση με τον Σι Τζινπίνγκ για το εμπόριο

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε, χθες Πέμπτη, ότι είχε μια «πολύ καλή συζήτηση» στο τηλέφωνο με τον κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ σχετικά με τις διμερείς εμπορικές σχέσεις, καθώς και για το ζήτημα της Βόρειας Κορέας. Η Ουάσινγκτον διεξάγει τους τελευταίους μήνες διαπραγματεύσεις με την Πιονγκγιάνγκ με στόχο την αποπυρηνικοποίησή της.

«Είχα μια πολύ καλή τηλεφωνική συζήτηση με τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ. Μιλήσαμε για πολλά θέματα, δίνοντας μεγάλη έμφαση στο εμπόριο. Οι συζητήσεις για αυτό πηγαίνουν καλά και προγραμματίζονται συναντήσεις κατά τη διάρκεια της G20 στην Αργεντινή. Είχαμε επίσης μια πολύ καλή συζήτηση για τη Βόρεια Κορέα!», ανέφερε ο Τραμπ σε ανάρτησή του στο Twitter.

Από την πλευρά του, ο κινέζος πρόεδρος Σι δήλωσε ότι είναι «πολύ ευτυχής» που μπόρεσε να συζητήσει εκ νέου με τον Τραμπ, διαβεβαιώνοντας ότι θεωρεί «υψηλής σπουδαιότητας τις καλές σχέσεις με τον πρόεδρο» των ΗΠΑ, σύμφωνα με το κινεζικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα. Ο Σι ανέφερε επίσης ότι ελπίζει να συναντηθεί με τον ένοικο του Λευκού Οίκου στη σύνοδο της Ομάδας των Είκοσι πιο ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών.

Σύμφωνα με το Bloomberg ο αμερικανός Πρόεδρος θέλει να κλειστεί «μια συμφωνία» με τον Σι για τις διμερείς εμπορικές σχέσεις, πιθανόν ακόμη και στην Αργεντινή, και έδωσε εντολή σε στελέχη της κυβέρνησής του να αρχίσουν να καταρτίζουν τους όρους αυτής της ενδεχόμενης διευθέτησης.

Οι ΗΠΑ και η Κίνα έχουν εμπλακεί σε έναν ανελέητο εμπορικό πόλεμο εδώ και μήνες, γεγονός που έχει προκαλέσει ανησυχία για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας.

Η αμερικανική κυβέρνηση επέτεινε τη διμερή διένεξη, προχωρώντας σε ολομέτωπη ρητοτική επίθεση εναντίον του Πεκίνου: στις αρχές του Οκτωβρίου, σε ομιλία του ο αμερικανός αντιπρόεδρος Μάικ Πενς κατηγόρησε την Κίνα για κλοπή ευαίσθητων τεχνολογιών, διπλωματικό και στρατιωτικό επεκτατισμό, μαζικές επιθέσεις στις ατομικές ελευθερίες και στις θρησκευτικές μειονότητες, ακόμη και για ανάμιξη στα αμερικανικά πολιτικά πράγματα με σκοπό να απαλλαγεί από την κυβέρνηση Τραμπ.

Η διμερής διένεξη για το εμπόριο έχει «πλήξει» βιομηχανίες και στις δύο χώρες, όπως και το παγκόσμιο εμπόριο, επισήμανε ο Σι, προσθέτοντας πως «η Κίνα δεν θέλει να το βλέπει να συμβαίνει αυτό».

«Οι ομάδες των δύο χωρών που είναι αρμόδιες για την οικονομία πρέπει να εντείνουν τις επαφές τους, να διαβουλευθούν για ζητήματα αμοιβαίου συμφέροντος και να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους για μια αμοιβαία αποδεκτή επίλυση των σινοαμερικανικών οικονομικών και εμπορικών προβλημάτων», υπογράμμισε ο Σι.

Όσον αφορά τη Βόρεια Κορέα, «ελπίζουμε ότι οι ΗΠΑ και η κυβέρνηση της ΛΔ Κορέας θα καθησυχάσουν τις ανησυχίες η μία της άλλης και θα σημειώνουν πρόοδο προς την αποπυρηνικοποίηση της κορεατικής χερσονήσου», συμπλήρωσε ο πρόεδρος της Κίνας και διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνησή του θα «συνεχίσει να διαδραματίζει εποικοδομητικό ρόλο».

Ursula Le Guin: Η Ursula των πολλών κόσμων

*Του Κώστα Κωτούλα

Είναι πολλοί οι συγγραφείς του Φανταστικού. Κάποιους από αυτούς τους έχουμε συζητήσει, κάποιους άλλους θα τους συζητήσουμε στο μέλλον. Το περίεργο με αυτή την παράξενη κάστα συγγραφέων είναι ότι, ενώ το μυαλό τους καταφέρνει να σπάσει τα πλαίσια που τους θέτει ο κόσμος ώστε να συλλάβει και να περιγράψει άλλους, εναλλακτικούς κόσμους, δεν καταφέρνει πάντα -ή σε σημαντικό βαθμό- να σπάσει τα εσωτερικά πλαίσια και να περιγράψει κόσμους σημαντικά διαφορετικούς μεταξύ τους.

Και έτσι, έχουμε συγγραφείς της Ηρωικής φαντασίας (ή του κύκλου swords and wizards), έχουμε συγγραφείς Επιστημονικής Φαντασίας (σκληροπυρηνικής ή ήπιας), συγγραφείς Cyberpunk, συγγραφείς Δυστοπικής Φαντασίας, συγγραφείς Φανταστικού Τρόμου και ούτω καθ’ εξής.

Ακόμα πιο έντονο: αν κάποιο βιβλίο παρουσιάσει κάποια αξιόλογη εμπορική επιτυχία και ο συγγραφέας του αποφασίσει να ξαναγράψει για τον ίδιο κόσμο, πολύ εύκολα κολλάει σε αυτόν και δε θέλει να τον εγκαταλείψει. Ακούγεται κάπως μεταφυσικό, όμως παρατηρείται με τόση συχνότητα, ώστε να μπορεί να θεωρηθεί ασθένεια σχεδόν ενδημική στους κύκλους των συγγραφέων του Φανταστικού.

Προσωπικά δύο συγγραφείς ξεχωρίζω για το ότι όχι απλώς παρουσιάζουν κάποια έμφυτη ανοσία στην ασθένεια αυτή, αλλά σμπαραλιάζουν εντελώς κάθε σύμπτωμά της, κάτω από τις πιο ακραίες συνθήκες.

Τον έναν, σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα (δυστυχώς, δεν ξέρουμε τι χάνουμε) θα τον δούμε προς το τέλος των παρουσιάσεων συγγραφέων.

Η άλλη είναι η Ursula Le Guin.

Η Ursula της Γης

Η Le Guin γεννήθηκε με το όνομα Ursula Kroeber στην Καλιφόρνια του μεσοπολέμου. Από μικρή είχε επαφή με το χώρο της επιστημονικής φαντασίας, διαβάζοντας pulp περιοδικά (αλήθεια, πόσες φορές συναντήσαμε μέσα από αυτές τις παρουσιάσεις το εκπληκτικό κίνημα των φθηνοπεριοδικών που τελικά άσκησε τόσο σημαντική επίδραση στη λογοτεχνία!) και αποπειρώμενη να συγγράψει και η ίδια σύντομες ιστορίες Επιστημονικής Φαντασίας. Στη συνέχεια, σπούδασε αναγεννησιακή λογοτεχνία, σταμάτησε το διδακτορικό της επειδή παντρεύτηκε τον ιστορικό Charles Le Guin, έκανε οικογένεια και γύρω στα 30 άρχισε να γράφει. Είκοσι δύο μυθιστορήματα, έντεκα τόμοι σύντομων ιστοριών, δοκίμια, παιδικά βιβλία, ποιήματα, η Le Guin έγραφε ό,τι μπορούσε. Και τα θέματά της ήταν άπειρα: πέρα από την καθαρή φαντασία, προσέγγισε ζητήματα κοινωνιολογικά, πολιτικά, ψυχολογικά, περιβαλλοντικά, ανθρωπολογικά, θρησκειολογικά.

Και για τα βιβλία της τιμήθηκε όσο ελάχιστοι συγγραφείς του Φανταστικού: στην ιστοσελίδα της μετράει κανείς επτά βραβεία Hugo (διαφόρων κατηγοριών) και έξι Nebula, ενώ έχει λάβει δεκαοκτώ βραβεία Locus (δεύτερη πιο πολυβραβευμένη συγγραφέας με βραβεία Locus) και πλήθος άλλων βραβείων. Ξεχωρίζει όμως η αναγόρευσή της από τη Βιβλιοθήκη του Κονγκρέσσου σε «Ζωντανό Θρύλο» στην κατηγορία των συγγραφέων για τη συνεισφορά της στην αμερικανική πολιτιστική κληρονομιά (2000), η απονομή του τίτλου του Grand Master από την οργάνωση Science Fiction and Fantasy Writers of America (2003) και, πάνω και πέρα από όλα, η τιμητική πρόταση του Hayao Miyazaki να δημιουργήσει μια σειρά anime για τη Γεωθάλασσα (μια πρόταση που η Le Guin απέρριψε, χωρίς να καταλαβαίνει τι μας στέρησε -ας είναι, της το συγχωρούμε).

Η Ursula της Γεωθάλασσας

Πέρα από τα όρια της Γης, η Le Guin έπλασε τη Γεωθάλασσα. Το πρώτο βιβλίο, ο Μάγος του Αρχιπελάγους (A Wizard of Earthsea) κυκλοφόρησε το 1968 και το τελευταίο, ο Άλλος Άνεμος (The Other Wind) το 2001.

Η Γεωθάλασσα είναι ένας κόσμος αποτελούμενος από νησιά, ένας κόσμος – Αρχιπέλαγος, που διέπεται από τη μαγεία των σοφών και τα σπαθιά των ισχυρών. Μέσα σε αυτόν τον κόσμο, η Le Guin παρουσιάζει κάποια γεγονότα σχετιζόμενα κατά κύριο λόγο με τη ζωή του Γκεντ, ενός μάγιστρου που κατάφερε να αφήσει το αποτύπωμά του στην ιστορία με περισσότερους από έναν τρόπους, και των προσώπων που τον περιστοίχιζαν. Η ύπαρξη Σχολής Μαγείας, οι Δράκοι θεωρημένοι με έναν τρόπο διαφορετικό από αυτόν που έχουμε συνηθίσει, η επιτακτικότητα της Ισορροπίας, η διαρκής υπόμνηση της αναγκαιότητας του Θανάτου και η ξεχωριστή σημασία των Ονομάτων και των Λέξεων συνδυάζονται με την περιγραφή ενός πολυδιάστατου και πολυμορφικού πολιτισμού, που τον συναντούμε με μια αίσθηση νοσταλγίας, σαν να τον ξέραμε -αλλά τον ξεχάσαμε και η Le Guin μας τον ξαναθύμισε.

Η επίδραση των βιβλίων της Γεωθάλασσας σε νεώτερους σεναριογράφους του Φανταστικού είναι κάτι παραπάνω από εξόφθαλμη και δε χρειάζεται να επεκταθεί κανείς: όποιος διαβάσει τα βιβλία καταλαβαίνει και με το παραπάνω.

Υπάρχει τους τελευταίους μήνες μια προσδοκία ότι πιθανώς να δούμε κινηματογραφική μεταφορά της Γεωθάλασσας αφού η παραγωγός Jennifer Fox απέκτησε τα δικαιώματα προς τούτο.

Για την ιστορία, η πρόταση του Miyazaki που αναφέραμε παραπάνω, έγινε τελικά δεκτή από τη Le Guin, όμως με σημαντική καθυστέρηση. Αντί το Tales from the Earthsea να το κάνει ο Hayao τη δεκαετία του ‘80, τελικά το έκανε ο γιος του Goro Miyazaki το 2006. Η Le Guin χαρακτήρισε το αποτέλεσμα απογοητευτικό, η ταινία ξεφεύγει από τη γραμμή της αυθεντικής ιστορίας, είναι μάλλον το λιγότερο αξιόλογο έργο των studio Ghibli, ωστόσο συχνά οι εικόνες καταφέρνουν και κόβουν την ανάσα.

Η Ursula του Hain και της Ecumen

Ο Χαϊνικός Κύκλος είναι άλλο ένα δημιούργημα της Le Guin. Τοποθετημένος σε ένα μέλλον, στο οποίο οι γήινοι έρχονται σε επαφή με μια διαγαλαξιακή Ομοσπονδία Κόσμων (Ecumen που παραπέμπει σαφώς στην Οικουμενικότητα της Ομοσπονδίας) και γίνονται μέλη σε αυτή. Εναλλακτικά μέλλοντα, διαφορετικές γεωγραφίες και οικολογίες, διαφορετικοί πολιτισμοί και ποικίλα στάδια εξέλιξης, διαφορετικές φυσιολογίες και ψυχοσυνθέσεις του πληθυσμού κάθε πλανήτη που η Le Guin εντάσσει στην Ομοσπονδία (ως μέλος, ως υποψήφιο μέλος ή ως αποικία), όλα αυτά δίνουν άπειρες δυνατότητες σε έναν τόσο ταλαντούχο συγγραφέα. Εδώ δεν υπάρχει μια αντίστοιχη με τη Γεωθάλασσα ιστορική συνέχεια στις αφηγήσεις (πέραν της ιστορικής συνέχειας του ίδιου του κόσμου και της Ομοσπονδίας). Αντίθετα, τα βιβλία έχουν μεγαλύτερη αυτοτέλεια και τα θέματα που προσεγγίζουν μεγαλύτερη ποικιλία. Και η προσέγγιση των θεμάτων γίνεται από την αντιδιαστολή των φανταστικών πλανητών της Ομοσπονδίας με τα όσα ισχύουν στη Γη του σήμερα.

Τα βιβλία του Χαϊνικού Κύκλου γράφτηκαν από το 1966 (Ο Κόσμος του Ρόκανον) μέχρι και το 2002 (Τα Γενέθλια του Κόσμου και άλλες ιστορίες). Ανάμεσα στα βιβλία ξεχωρίζει ο Πλανήτης της Εξορίας (1966), το Αριστερό Χέρι του Σκότους (1969), ο Αναρχικός των Δύο Κόσμων (1974), το Η Λέξη για τον Κόσμο Είναι Δάσος (1972) και το Οι Ραψωδοί της Γνώσης (2000). Και μόνη η ανάγνωση κάποιου από αυτά είναι αρκετή για να κινητροδοτήσει περαιτέρω εμβάθυνση στον κόσμο της Ecumen.

Και η Ursula άλλων κόσμων

Η Le Guin έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της της στο Portland. Αυτό δε σημαίνει ότι το Portland του “The Lathe of Heaven” (1971) είναι το ίδιο με αυτό που έζησε η Le Guin. Όχι, αν μιλάμε για μια πόλη της οποίας η πραγματικότητα μεταλλάσσεται ανάλογα με τα όνειρα ενός από τους κατοίκους της.

Άλλος κόσμος είναι και ο κόσμος του διαστημοπλοίου του Paradises Lost (2002) με το οποίο έποικοι από τη Γη ταξιδεύουν για πέντε γενιές μέσα στο διαστρικό κενό για να εποικίσουν τη Νέα Γη. Ένας κόσμος κλειστοφοβικός, με σέχτες και μεταφυσικές αντιλήψεις που γεννιούνται και ενισχύονται από το αβέβαιο του τελικού προορισμού, από την αίσθηση ματαιότητας του ταξιδιού και από τα προβλήματα που ανακύπτουν κατά το ταξίδι.

Και άλλος κόσμος, αλλά και τόσο κοντινός στην πρόσφατη ιστορία της Γης, είναι ο κόσμος του Ματιού του Ερωδιού (1978), στον οποίο ο ανταγωνισμός επικεντρώνεται στον έλεγχο των εξορίστων εποίκων ενός πλανήτη και στον αγώνα τους για απελευθέρωση από την καταπίεση, μέσω της αναζήτησης νέου τόπου εγκατάστασης.

Και ξανά πίσω στη Γη

Το 2009 η Ομοσπονδία Συγγραφέων της ΗΠΑ έχασε ένα μέλος της με έντονη συγγραφική παρουσία, με δεκάδες βραβεία, ένα Ζωντανό Θρύλο των γραμμάτων και των τεχνών των ΗΠΑ, ένα Grand Master της Επιστημονικής Φαντασίας.

Η Ursula Le Guin αποφάσισε να εγκαταλείψει την Ομοσπονδία, της οποίας ήταν μέλος από το 1972. Ο λόγος ήταν ότι η Ομοσπονδία έδειξε διάθεση αποδοχής του εξωδικαστικού συμβιβασμού που η Google πρότεινε προκειμένου να τερματιστεί η δίκη για την παραβίαση κανόνων copyright από το πρόγραμμα ψηφιοποίησης της Google Books. Στην επιστολή παραίτησής της, η Le Guin κατηγορεί την Ομοσπονδία ότι «κατέληγε σε συμφωνία με το Διάβολο» και ότι η μη διακινδύνευση της προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων των συγγραφέων είναι ζήτημα αρχής. Παρέμεινε όμως μέλος της Εθνικής Ένωσης Συγγραφέων και της Science Fiction and Fantasy Writers of America, οι οποίες αντιτάχθηκαν στη συμφωνία.

Και πάλι για την ιστορία, η Ομοσπονδία τελικώς απέρριψε την πρόταση συμβιβασμού της Google το 2011. Και, ανεξάρτητα από το δυσμενές για την Ομοσπονδία Συγγραφέων των μέχρι σήμερα εκδοθεισών αποφάσεων, αποδείχθηκε από τη στάση της Le Guin ότι, ακόμα και μία συγγραφέας που δημιούργησε τόσους κόσμους και ταξίδεψε σε αυτούς, εξακολουθούσε πάντα να διατηρεί την επαφή με το μητρικό της πλανήτη. Έστω και μέσω του ομφάλιου λώρου του συνδικαλισμού…

Χιλή: Σεισμική δόνηση 6,2 Ρίχτερ, δεν έχουν αναφερθεί θύματα

Σεισμική δόνηση 6,2 βαθμών Ρίχτερ έπληξε την Πέμπτη δύο περιοχές της βόρειας Χιλής, χωρίς να αναφερθούν θύματα, υλικές ζημιές ή κίνδυνος τσουνάμι, ανακοίνωσε η εθνική υπηρεσία αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων της λατινοαμερικάνικης χώρας (ONEMI). Ο σεισμός προκάλεσε πανικό στις πόλεις Αρίκα και Ικίκε, πάντως «δεν αναφέρθηκε καμιά ζημιά», τόνισε η υπηρεσία.

Συγκεκριμένα ο σεισμός σημειώθηκε στις 19:21 τοπική ώρα (00:21 ώρα Ελλάδας) σε μια περιοχή 38 χιλιόμετρα νότια της κοινότητας Καμίνια, στην περιφέρεια Ταραπακά, 1.800 χλμ. βόρεια του Σαντιάγο.

Το εστιακό βάθος του σεισμού, που έγινε επίσης αισθητός σε περιοχές στα σύνορα με το Περού και τη Βολιβία, εκτιμάται ότι ήταν 97 χιλιόμετρα.

Η υδρογραφική και ωκεανογραφική υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού της Χιλής ανέφερε ότι «τα χαρακτηριστικά» του σεισμού δεν πληρούν «τις αναγκαίες προϋποθέσεις ώστε να προκληθεί τσουνάμι» στις ακτές της Χιλής.

Η Χιλή βρίσκεται σε μια περιοχή της υφηλίου όπου η σεισμική δραστηριότητα είναι πολύ έντονη και σεισμολόγοι έχουν προειδοποιήσει εναντίον του κινδύνου μεγάλου σεισμού στο βόρειο τμήμα της χώρας, λόγω της συσσώρευσης ενέργειας που δεν έχει εκλυθεί εδώ και αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ford και Baidu θα συνεργαστούν για την ανάπτυξη και δοκιμή αυτόνομων αυτοκινήτων

Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Ford συνεργάζεται με την κινεζική μηχανή ηλεκτρονικής αναζήτησης Baidu στο πλαίσιο διετούς προγράμματος για τις δοκιμές αυτόνομων οχημάτων στην Κίνα.

Ο Σίριφ Μάρακμπι πρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής της Ford Autonomous Vehicles ανακοίνωσε την συνεργασίας με τον πρόεδρο και γενικό διευθυντή της (Baidu Intelligent Driving Group) Λι Ζενιού, στο Πεκίνο.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας συνεργασίας, οι δύο εταιρίες θα αναπτύξουν αυτόνομα οχήματα και θα πραγματοποιήσουν τεχνικές δοκιμές οδικής συμπεριφοράς στην Κίνα, που είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου.

Ο Φαρέλ Γουίλιαμς απαγορεύει στον Τραμπ να χρησιμοποιεί τη μουσική του

Ο Φαρέλ Γουίλιαμς έστειλε στον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ επιστολή διαμαρτυρίας, επειδή ακούστηκε το τραγούδι του «Happy» σε προεκλογική συγκέντρωσή του που πραγματοποιήθηκε λίγες μόνο ώρες μετά την αιματηρή επίθεση σε συναγωγή στο Πίτσμπουργκ.

«Την ημέρα τής μαζικής δολοφονίας 11 ανθρώπων από τα χέρια ενός διαταραγμένου εθνικιστή» επιλέξατε το τραγούδι «Happy» για να ακουστεί σε πολιτική εκδήλωση στην Ιντιάνα» γράφει ο δικηγόρος του Γουίλιαμς Χάουαρντ Κινγκ, στην επιστολή, σύμφωνα με το «The Hollywood Reporter».

«Δεν υπήρχε τίποτα “ ευτυχές” στην τραγωδία που προκλήθηκε στη χώρα μας το Σάββατο και δεν δόθηκε άδεια για τη χρήση αυτού του τραγουδιού για τον σκοπό αυτό», τονίζεται στην επιστολή.

«Ο Φαρέλ δεν σας έχει παραχωρήσει άδεια για δημόσια μετάδοση της μουσικής του» σημειώνεται στην επιστολή του δικηγόρου του τραγουδιστή, τραγουδοποιού, ηθοποιού και παραγωγού.

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν έχει άδεια να χρησιμοποιεί το τραγούδι κι αν αυτό συνεχιστεί θα είναι παραβίαση των νόμων περί πνευματικών δικαιωμάτων, ανέφερε ο Χάουαρντ Κινγκ.

Α. Γκουτέρες: Το ρεπορτάζ δεν είναι έγκλημα, στηρίξτε τους δημοσιογράφους

Φόρο τιμής στους δημοσιογράφους που κάνουν την δουλειά τους καθημερινά παρά τους εκφοβισμούς και τις απειλές, αποτίει ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, με αφορμή τη σημερινή Διεθνή Ημέρα Κατά της Ατιμωρησίας για τα Εγκλήματα κατά των Δημοσιογράφων. «Το έργο τους και αυτό των πεσόντων συναδέλφων τους, μας θυμίζει ότι η αλήθεια δεν πεθαίνει ποτέ. Ούτε η δέσμευσή μας για το θεμελιώδες δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης» σημειώνει στο μήνυμά του ο κ. Γκουτέρες.

Παράλληλα, στέλνει το μήνυμα πως το ρεπορτάζ δεν είναι έγκλημα και απευθύνει έκκληση για τη στήριξη των δημοσιογράφων, της αλήθειας και της δικαιοσύνης. Ειδικότερα, καλεί τις κυβερνήσεις και τη διεθνή κοινότητα να προστατεύσουν τους δημοσιογράφους και να δημιουργήσουν τις συνθήκες που χρειάζονται για να κάνουν τη δουλειά τους.

Επίσης, ο κ. Γκουτέρες δηλώνει βαθιά προβληματισμένος από τον αυξανόμενο αριθμό επιθέσεων και την κουλτούρα της ατιμωρησίας και διαμηνύει ότι «όταν οι δημοσιογράφοι στοχοποιούνται, οι κοινωνίες στο σύνολό τους πληρώνουν ένα τίμημα».

Αναφερόμενους στους δημοσιογράφους που έχουν χάσει τη ζωή τους εν ώρα καθήκοντος, σημειώνει πως σε λιγότερο από μια δεκαετία περισσότεροι από χίλιοι δημοσιογράφοι έχουν σκοτωθεί κατά τη διάρκεια της αναγκαίας εργασίας τους, μόνο φέτος τουλάχιστον 88 και προσθέτει ότι εννέα από τις δέκα περιπτώσεις είναι άλυτες, χωρίς κανείς να έχει λογοδοτήσει.

Στο σημείο αυτό ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ κάνει ειδική αναφορά στις γυναίκες δημοσιογράφους, λέγοντας ότι διατρέχουν συχνά μεγαλύτερο κίνδυνο στο να στοχοποιηθούν όχι μόνο για το ρεπορτάζ τους αλλά και λόγω του φύλου τους, συμπεριλαμβανομένης της απειλής σεξουαλικής βίας.

Τέλος, χαρακτηρίζει απαράδεκτο το γεγονός ότι πολλές χιλιάδες ακόμα δημοσιογράφοι έχουν υπάρξει θύματα επίθεσης, έχουν παρενοχληθεί, κρατηθεί ή φυλακισθεί με ψευδείς κατηγορίες, χωρίς τη νόμιμη διαδικασία και καθιστά σαφές πως αυτό δεν πρέπει να γίνει μια νέα κανονικότητα.

Επίθεση Ρομά με πέτρες εναντίον αστυνομικών.

Να λιντσάρουν το πλήρωμα του περιπολικού ήθελαν, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθηνών, οι Ρομά που επιτέθηκαν στους δύο συναδέλφους του λίγο μετά τις 9 το βράδυ της Πέμπτης στη διασταύρωση των οδών Πειραιώς και Κηφισού.

Σύμφωνα με τον Δημοσθένη Πάκο όλα ξεκίνησαν όταν οι αστυνομικοί «είδαν ένα ύποπτο που το ίδιο περιπολικό τον είχε συλάβει πριν από ένα χρόνο για ληστεία με μαχαίρι σε έναν Πακιστανό μετανάστη. Είχε οδηγηθεί στη φυλακή και τον είδαν έξω και γι’ αυτό είπαν πάμε να δούμε τι γίνεται μήπως είναι δραπέτης».

«Με που πάνε να τον ελέγξουν από έναν παρακείμενο καταυλισμό Ρομά τους έκαναν επίθεση με μάρμαρα, τους κύκλωσαν για να τους λιντσάρουν» πρόσθεσε ο κ. Πάκος.

Όπως κατήγγειλε στο ΘΕΜΑ 104,6 «οι ενισχύσεις δεν ήρθαν ποτέ γιατί ο ασύρματος δεν λάμβανε. Χρειάστηκε ο συνάδελφος που κατάφερε να ξεφύγει για λίγα λεπτά να πάρει τηλέφωνο το κέντρο με το κινητό του προκειμένου να έρθουν ενισχύσεις».

«Έχουμε πει ότι θα θρηνήσουμε θύματα με την κατάσταση αυτή με τους ασυρμάτους. Έχουμε ένα σύστημα δύο δεκαετιών παλιό που δεν έχει αντικατασταθεί για οικονομικούς λόγους» πρόσθεσε ο κ. Πάκος.

«Το σοκαριστικό είναι ότι έχουν αποθρασυνθεί οι πάντες λόγω της ατιμωρησίας και μπορούν να επιτεθούν σε οποιονδήποτε γνωρίζοντας ότι σε έξι μήνες θα είναι έξω» συμπλήρωσε ο συνδικαλιστής αστυνομικός κάνοντας λόγο για έλλειψη πολιτικής βούλησης.

Κατά πληροφορίες μέχρι στιγμής έχουν γίνει τέσσερις προσαγωγές.

Η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθηνών σε ανακοίνωσή της έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφίες των τραυματιών αστυνομικών προαναγγέλλοντας την υποβολή μηνύσεων «σε περίπτωση που οι ασύρματοι αποδειχθεί ότι δεν λάμβαναν».

«Δεν μπορεί ο καθένας να επιτίθεται κατ’ αυτό τον τρόπο στον Έλληνα Αστυνομικό και να μένει ατιμώρητος και δεν μπορεί όσοι ασχολούνται μόνο με τις Κρίσεις να μην αντιλαμβάνονται ότι με αυτές τις επικοινωνίες στέλνουν τους αστυνομικούς σαν πρόβατα στη σφαγή, ενώ ταυτόχρονα βαυκαλίζονται ότι προΐστανται σε μια Ευρωπαϊκή Αστυνομία. Τώρα άραγε σε ποιον θα διατάξετε ΕΔΕ;» καταλήγει στην ανακοίνωση της η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθηνών.

Μυστική σύσκεψη στην Κουμουνδούρου για το χάος στην ΕΡΤ

 «Μυστική» συνεδρίαση με επίκεντρο την ΕΡΤ πραγματοποιήθηκε στην Κουμουνδούρου, υπό τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Το ζήτημα διοίκησης της ραδιοτηλεόρασης φαίνεται να εξελίσσεται σε «αγκάθι» για κόμμα και κυβέρνηση, καθώς μετά τις δημόσιες βολές του βουλευτή Νίκου Φίλη για τον τρόπο λειτουργίας της ΕΡΤ, νέες «φωτιές» έβαλε και ο διευθύνων σύμβουλος Βασίλης Κωστόπουλος, ο οποίος κατήγγειλε ανηλεή πόλεμο εναντίον του και άφησε αιχμές εναντίον της προηγούμενης διοίκησης.
Η εικόνα λειτουργίας της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης όπως την περιέγραψε ο κ. Κωστόπουλος κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας είναι εμπόλεμης ζώνης όπου διοικητικά στελέχη, διευθυντές και συνδικαλιστές έχουν χωριστεί σε δύο στρατόπεδα – παραδιοίκησης και αλληλοκαταγγέλλονται. Το μόνο κοινό στοιχείο των αρνητικών πρωταγωνιστών είναι πως έχουν διοριστεί από την παρούσα κυβέρνηση.

«Δεχόμαστε ανηλεή πόλεμο. Αν δείτε τις αποφάσεις μας θα αναρωτηθείτε πως άντεξε αυτή η διοίκηση. Πέρασαν αυτές οι αποφάσεις με την διπλή ψήφο του προέδρου και όλα αυτά όταν οι καταγγέλλοντες δεν είχαν κανένα ενδοιασμό να παρουσιάζονται ως μάρτυρες στα δικαστήρια κατά της ΕΡΤ», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Κωστόπουλος για να συνεχίσει «Απέναντι στις καταγγελίες του τίποτα που εκπροσωπούνται επάξια από την επερώτηση της Ν.Δ η διοίκηση προσπαθεί να φτιάξει την ΕΡΤ που θέλουν οι πολίτες και το προσωπικό της».

Η συνεδρίαση δεν ανακοινώθηκε, προφανώς διότι το θέμα προκαλεί εντάσεις και επιχειρείται μία στρατηγική χαμηλών τόνων, ενώ στο τραπέζι έπεσαν και οι εξορμήσεις του ΣΥΡΙΖΑ σε όλη την Επικράτεια.

Σύμφωνα με κομματικές πηγές έγινε ενημέρωση από τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά, τον υφυπουργό κ. Κρέτσο, αλλά και την Τασία Χριστοδουλοπούλου, αναφορικά με τη συζήτηση  στην Επιτροπή Θεσμών για την ΕΡΤ και την κατάσταση της ραδιοτηλεόρασης.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κατά την τρίωρη συνεδρίαση, συζητήθηκε και το θέμα με τις περιοδείες και τις εξορμήσεις του κόμματος το επόμενο διάστημα, όπως, επίσης, η Συνταγματική Αναθεώρηση, καθότι την επόμενη εβδομάδα ξεκινούν τις διαδικασίες.

Υπόθεση Κασόγκι: Θα χρειαστούν «μερικές εβδομάδες» πριν οι ΗΠΑ να επιβάλλουν μέτρα

Ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο εκτίμησε την Πέμπτη ότι θα χρειαστούν ακόμη «μερικές εβδομάδες» πριν οι ΗΠΑ να διαθέτουν επαρκή αποδεικτικά στοιχεία ώστε να επιβάλλουν κυρώσεις σε βάρος των προσώπων που ευθύνονται για τη δολοφονία του σαουδάραβα δημοσιογράφου Τζαμάλ Κασόγκι.

«Συνεχίζουμε να μελετάμε το τι έγινε για να καταλάβουμε πώς εκτυλίχθηκαν τα γεγονότα. Είμαστε στη διαδικασία (…) της εφαρμογής κυρώσεων σε βάρος των προσώπων που ήμασταν σε θέση να ταυτοποιήσουμε μέχρι σήμερα — που συμμετείχαν σε αυτόν τον φόνο», εξήγησε ο Πομπέο κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε στον ραδιοφωνικό σταθμό KMOX.

«Θα μας πάρει πιθανόν μια φούχτα εβδομάδες ακόμη πριν να έχουμε συγκεντρώσει αρκετά στοιχεία ώστε να θέσουμε πράγματι αυτές τις κυρώσεις σε εφαρμογή, αλλά θεωρώ ότι θα μπορέσουμε να φθάσουμε σε αυτό», πρόσθεσε, υπενθυμίζοντας ότι ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει διαβεβαιώσει πως θα «απαιτήσουμε να δώσουν λόγο οι άνθρωποι που ενέχονται στη διάπραξη αυτού του ειδεχθούς εγκλήματος».

Η τουρκική εισαγγελία αποκάλυψε την Τετάρτη τις περιστάσεις της δολοφονίας του σαουδάραβα δημοσιογράφου, ο οποίος «στραγγαλίστηκε» τη 2α Οκτωβρίου, μετά την είσοδό του στο προξενείο του σουνιτικού βασιλείου στην Κωνσταντινούπολη, πριν το πτώμα του διαμελιστεί επιτόπου.

Ο Πομπέο έκρινε μετά την ανακοίνωση αυτή ότι «η δολοφονία του Τζαμάλ Κασόγκι στο προξενείο (της Σαουδικής Αραβίας) στην Τουρκία παραβιάζει τους κανόνες του διεθνούς δικαίου», κάτι που όπως επέμεινε είναι «ξεκάθαρο».

Ωστόσο, μιλώντας στον αμερικανικό ραδιοφωνικό σταθμό, ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας υπενθύμισε ότι οι ΗΠΑ έχουν «βαθιές και μακρές στρατηγικές σχέσεις με το βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας», τις οποίες θέλουν να διατηρήσουν «άθικτες», επιμένοντας στο ότι «ταυτόχρονα, ο φόνος του Τζαμάλ Κασόγκι μέσα στο προξενείο είναι απαράδεκτος», και η Ουάσινγκτον «δεν τον δικαιολογεί και δεν θα επιτρέψει να μείνει χωρίς συνέπειες».

Την Τετάρτη ο Τούρκι μπιν Φάισαλ αλ Σαούντ, άλλοτε υπουργός αρμόδιος για τις υπηρεσίες Πληροφοριών της Σαουδικής Αραβίας, τόνισε ότι η διμερής στρατηγική σχέση του Ριάντ με την Ουάσινγκτον διατρέχει κίνδυνο.

«Εκτιμάμε τη στρατηγική σχέση μας με τις ΗΠΑ και ελπίζουμε να την διατηρήσουμε. Ελπίζουμε ότι οι ΗΠΑ θα τηρήσουν ανάλογη στάση», είπε ο Τούρκι, μέλος της βασιλικής οικογένειας, κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο Εθνικό Συμβούλιο Αμερικανοαραβικών Σχέσεων, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό.

Ο Κασόγκι, αυτοεξόριστος στις ΗΠΑ, αρθρογράφος της εφημερίδας Washington Post, μπήκε στο σαουδαραβικό προξενείο στην Κωνσταντινούπολη για να πάρει κάποια έγγραφα και δεν τον ξαναείδε ποτέ κανείς. Αρχικά, το Ριάντ διέψευσε ότι ενεχόταν στην εξαφάνισή του, αλλά εντέλει, υπό την πίεση των τουρκικών αρχών, κατονόμασε 18 υπόπτους για την υπόθεση.

Το Ριάντ λέει ότι θα προσαχθούν ενώπιον της δικαιοσύνης στο βασίλειο. Η Άγκυρα έχει ζητήσει επανειλημμένα να εκδοθούν στην Τουρκία για να δικαστούν.

Οι αρχές της Τουρκίας πίεσαν αυτές της Σαουδικής Αραβίας την Πέμπτη να τις ενημερώσουν για το πού βρίσκεται το πτώμα του Κασόγκι, που δεν έχει βρεθεί.

Κύπρος: Δεν επιτεύχθηκε συμφωνία για την κινητή τηλεφωνία μεταξύ ελευθέρων και κατεχομένων περιοχών

Δεν υπάρχει, επί του παρόντος, κατάληξη σε μία διευθέτηση, που να επιτρέπει την εφαρμογή του Μέτρου Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης για την κινητή τηλεφωνία, μεταξύ των περιοχών ελέγχου της Κυπριακής Δημοκρατίας και του κατεχόμενου τμήματος του νησιού.

Το θέμα συζητήθηκε σε σύσκεψη των εμπλεκόμενων μερών και αρμόδια πηγή δήλωσε στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι «δυστυχώς δεν βρέθηκε λύση στο θέμα».

Υπάρχουν, είπε, οι λύσεις της μιας κάρτας SIM με δύο τηλεφωνικούς αριθμούς και του κόμβου κινητής τηλεφωνίας GSM στο Λουξεμβούργο. Ωστόσο, σημείωσε η ίδια πηγή, η τουρκική πλευρά απέρριψε και τις δύο λύσεις.

Με μαύρα μπλουζάκια στον Μαραθώνιο οι πυρόπληκτοι

Σχεδόν 3,5 μήνες μετά την φονική πυρκαγιά που κόστισε τη ζωή σε 99 συνανθρώπους μας, οι πυρόπληκτοι αναζητούν τρόπους πίεσης της πολιτείας, αφού υπάρχει μια αναιτιολόγητη στασιμότητα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων

Έτοιμοι να στείλουν ένα ηχηρό μήνυμα την ημέρα διεξαγωγής του 36ου Μαραθωνίου της Αθήνας, είναι οι πυρόπληκτοι της Ανατολικής Αττικής.

Σκοπός τους, αφενός να μην ξεχάσει κανείς από την Πολιτεία την κατάστασή τους, αφετέρου να ενημερώσουν τους ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο για την επόμενη μέρα μετά τον εφιάλτη που έζησαν και για τα όσα βιώνουν μέχρι σήμερα, αλλά κυρίως για την αποφασιστική τους δέσμευση να ξαναφέρουν τη ζωή στην περιοχή τους, μέσω της πλήρους αποκατάστασής της. «Νομίζω ότι θα είναι μια δήλωση που θα απευθύνεται τόσο στους διερχόμενους δρομείς, που θα μπορούν να δουν τις συνέπειες της φωτιάς στο Μάτι, όσο και σε όσους παρακολουθούν τον αγώνα. Η παρουσία των ανθρώπων και ίσως κάποιου πανό θα στείλει ένα μήνυμα προς τους ανθρώπους που θα τρέξουν και προς ολόκληρο τον κόσμο. Ακόμη δεν έχουμε αποφασίσει τις λεπτομέρειες της κινητοποίησης» λέει στο protothema.gr το μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής των Κατοίκων στο Μάτι Κατερίνα Χρυσανθοπούλου.

Σχεδόν τρεισήμισι μήνες μετά την φονική πυρκαγιά που κόστισε τη ζωή σε 99 συνανθρώπους μας σε Νέο Βουτζά και Μάτι οι πυρόπληκτοι αναζητούν τρόπους πίεσης της Πολιτείας, αφού όπως υποστηρίζουν ακόμη εκκρεμούν σημαντικά ζητήματα που τους αφορούν και για τα οποία η κυβέρνηση και οι αρμόδιοι εμφανίζουν μια αναιτιολόγητη στασιμότητα.

mati-3

«Σήμερα, 100 μέρες μετά, σε πολλά ζητήματα είμαστε εκεί που ήμασταν και στις 50 ημέρες: υπάρχει μεγάλη ποσότητα αμιάντου σε ιδιωτικούς και δημόσιους χώρους, δεν έχουν πληρωθεί όλοι οι εργολάβοι, δεν έχει ολοκληρωθεί η αποκομιδή των κλαδιών, ούτε έχουν μπει ακόμη τα επιδόματα σε όλους τους δικαιούχους. Το ζητούμενο της γρήγορης αδειοδότησης δεν έχει μπει σε εφαρμογή, συνεπώς δεν έχει ξεκινήσει η ανοικοδόμηση των κατεστραμμένων κατοικιών. Η κατάσταση εξομαλύνεται σε μεγάλο βαθμό αλλά υπάρχουν πολλά προβλήματα τα οποία είναι κραυγαλέα. Δεν έχει υπάρξει καμία καταγραφή των προβλημάτων των ανθρώπων που μένουν σήμερα μόνιμα στο Μάτι. Εμείς στην συντονιστική επιτροπή προσπαθούμε να καταγράφουμε τις ανάγκες και να τις κοινοποιούμε στους αρμόδιους. Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα, όχι τόσο στις ίδιες τις προβλέψεις της Πολιτείας, αλλά κυρίως στην υλοποίηση των μέτρων. Το σημαντικό είναι πρωτίστως να γίνει και πάλι κατοικήσιμη η περιοχή, γιατί οι άνθρωποι ζουν σε ένα βομβαρδισμένο τοπίο. Αν και στα χαρτιά φαίνεται ότι προχωρούν τα πράγματα αργεί σημαντικά η υλοποίηση» καταλήγει η κα Χρυσανθοπούλου.

Ήδη τις τελευταίες ημέρες έχει ξεκινήσει ανταλλαγή απόψεων, μέσω Facebook κυρίως, για τη μορφή κινητοποίησης που θα γίνει στις 11 Νοεμβρίου. Οι περισσότεροι πυρόπληκτοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να είναι συγκεντρωμένοι σε τουλάχιστον δυο σημεία φορώντας μαύρα μπλουζάκια που να έχουν στάμπες, υπενθυμίζοντας σε όσους πάρουν μέρος στον Μαραθώνιο την ημερομηνία της 23ης Ιουλίου και τους 99 συνανθρώπους μας που έχασαν τη ζωή τους, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρχουν και πανό με ανάλογα μηνύματα.

mati-1
mati-2