21.3 C
Athens

Ο νέος ΚΟΚ είναι πολιτική πράξη ευθύνης – Γράφει ο Δημήτρης Κούβελας

Η ψήφιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση που ξεπερνά τα στενά όρια των κανόνων κυκλοφορίας, καθώς επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο συνυπάρχουμε στον δημόσιο χώρο και ορίζει την ευθύνη μας, όταν κρατάμε το τιμόνι στα χέρια μας. Η χώρα μας, που για δεκαετίες πληρώνει βαρύ τίμημα σε τροχαία δυστυχήματα, αποκτά ένα σύγχρονο και λειτουργικό πλαίσιο που ενσωματώνει τις ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές και δίνει προτεραιότητα στην ανθρώπινη ζωή.

Του Δημήτρη Κούβελα*

Ο νέος ΚΟΚ είναι μηχανισμός πρόληψης, ασφάλειας, ισονομίας και πολιτισμού. Κατηγοριοποιεί τις παραβάσεις με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας, τιμωρεί τον παραβάτη οδηγό κι όχι το όχημα και αξιοποιεί τεχνολογικά μέσα – όπως κάμερες, τηλεματικά δεδομένα και ψηφιακά πρόστιμα – για τη δίκαιη και ταχεία επιβολή των κυρώσεων. Πλέον, η υποτροπή δεν αντιμετωπίζεται ως απλό στατιστικό δεδομένο, αλλά ως σαφής ένδειξη επικινδυνότητας, ενώ σοβαρές παραβάσεις – όπως η χρήση κινητού, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η υπέρβαση ταχύτητας, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και η μέθη – μετατρέπονται από διοικητικά παραπτώματα σε σοβαρά ποινικά αδικήματα κατά περίπτωση. Το νέο πλαίσιο διαχωρίζει σαφώς την πρώτη τυχόν παράβαση, από την επαναλαμβανόμενη ασυνείδητη συμπεριφορά.

Στόχος του νέου ΚΟΚ είναι η πρόληψη αλλά και η αποτροπή της παραβατικότητας μέσω αυστηρότερων κανόνων, όταν όλα τα άλλα μέσα έχουν εξαντληθεί. Δεν έχει εισπρακτικό χαρακτήρα, όπως αβάσιμα υποστηρίχθηκε από μέρος της αντιπολίτευσης. Αν δεν υπάρχει κύρωση, τότε επικρατεί ασυδοσία. Γι’ αυτό και η επιβολή ποινών συνοδεύεται πλέον από τη δυνατότητα επιβολής τους μέσω ψηφιακών συστημάτων, γεγονός που εξασφαλίζει διαφάνεια, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

Το πλαίσιο που εισήχθη εστιάζει κυρίως στη βελτίωση της ασφάλειας εντός των πόλεων, εκεί όπου εξελίσσεται πλέον η καθημερινή μάχη για την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Στις διασταυρώσεις, στις διαβάσεις, στις λεωφορειολωρίδες, στο όριο των 30 χλμ/ώρα, στους μονοδρόμους, στη συμπεριφορά κάθε οδηγού απέναντι στον διπλανό οδηγό και πεζό. Σημαντική είναι επίσης η πρόνοια για τα άτομα με αναπηρία, με προβλέψεις για ηλεκτροκίνητα αμαξίδια, ειδικά σήματα, ειδικά ταξί και πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες. Δεν είναι υπερβολή το ότι ο νέος ΚΟΚ εισάγει μια νέα κουλτούρα ισοτιμίας στον δρόμο.

Παράλληλα, η ηλεκτροκίνηση και η βιώσιμη κινητικότητα ενισχύονται με στοχευμένες πολιτικές, όπως η είσοδος μηδενικών ρύπων ταξί στις λεωφορειολωρίδες και η ανανέωση του στόλου με ακόμη περισσότερα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, ήδη σε κυκλοφορία στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Ωστόσο, με παρέμβασή μου στην ηγεσία του Υπουργείου, επεσήμανα την ανάγκη ειδικής πρόβλεψης για λελογισμένη χρήση των λεωφορειολωρίδων από ΤΑΧΙ στη Θεσσαλονίκη, τουλάχιστον έως την ολοκλήρωση της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά.

Φυσικά, Η οδική ασφάλεια δεν αρχίζει και τελειώνει στην άσφαλτο. Η κουλτούρα της οφείλουμε να ξεκινά από την παιδική ηλικία. Επιμένω στην πρότασή μου για την ένταξη της οδικής αγωγής ως υποχρεωτικού μαθήματος, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο. Μόνο έτσι θα διαμορφωθεί μια νέα γενιά με συνείδηση οδικής ασφάλειας και σεβασμού προς τον συνάνθρωπο, με σύνθημα ότι, η οδική ασφάλεια δεν είναι απλώς μια επιλογή, αλλά τρόπος ζωής ή θανάτου!

* Ο Δημήτρης Κούβελας είναι Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης – Νέα Δημοκρατία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ