today-is-a-good-day
25.1 C
Athens

Ερωτικό αλληλούια του Λόρκα στο Θέατρο Πορεία

«Τον αγαπώ. Μου φαίνεται σαν να είμαι άλλη γυναίκα» λέει η όμορφη Μπελίσα. Όχι γι’ αυτόν που θέλει να την νυμφευθεί. Αυτός είναι γέρος, όχι σαν τον Μυστηριώδη Ξένο που είναι νεαρός! Πώς θα εξελιχθεί η ιστορία θα δούμε στο «Θέατρο Πορεία» όπου από αύριο Τρίτη θα παρουσιάζεται το έργο «Περλιμπλίν και Μπελίσα», ένα από τα πιο αγαπημένα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα.

Τι είναι αλήθεια, τι είναι ψέματα; Τι είναι όνειρο και τι πραγματικότητα; Τι είναι ποίηση και τι πεζή αναγκαιότητα; Τι μένει κρυφό και τι έρχεται στο φως; Τι είναι τελικά ο έρωτας – κάτι απτό ή κάτι φαντασιακό; Ο λατρεμένος του ελληνικού κοινού Ισπανός ποιητής και δραματουργός, επανέρχεται με αυτό το έργο του 1929 στο αγαπημένο θέμα του, τον ανεκπλήρωτο έρωτα, και παραδίδει μια ιστορία τρυφερή και οδυνηρή από την αρχή μέχρι το τέλος της, γραμμένη στη μοναδική, τη γεμάτη ονειρικές εικόνες και λυρισμό γλώσσα του.

Ερωτικό αλληλούια χαρακτηρίζει στον υπότιτλο το έργο του ο Λόρκα, φανερώνοντας αφενός τη σύνδεση της ιστορίας του με τα άκρως συμβατικά και τυποποιημένα φαρσικά αναγνώσματα του ισπανικού 18ου αιώνα, αφετέρου την πρόθεσή του να υπερβεί με αιρετικό και ποιητικό τρόπο την παράδοση αυτή.

Ο μεσόκοπος Περλιμπλίν (όνομα που προσιδιάζει στους ερωτοχτυπημένους γέρους της λαϊκής φάρσας) πείθεται να παντρευτεί τη νεαρή γειτόνισσά του, για να μη μείνει μόνος κι αβοήθητος στα γεράματα· η Μπελίσα πείθεται να παντρευτεί τον πλούσιο γείτονά της για να γίνει πιο ποθητή από τους άλλους άντρες χάρη στην ομορφιά που θα της χαρίσουν τα πλούτη του. Όμως, λαχταρώντας έναν έρωτα της ηλικίας της, γοητεύεται από τον μυστηριώδη ξένο που κρύβεται τις νύχτες στον κήπο και της γράφει φλογερές επιστολές. Ο Περλιμπλίν δεν αντέχει να ζει χωρίς την αγάπη της Μπελίσα και σκοτώνει τον ανώνυμο εραστή, ενώ η Μπελίσα ανακαλύπτει την αλήθεια χάνοντας διαμιάς σύζυγο και ερωμένο…

Γιατί χάνει και τους δυο; Εδώ έγκειται η πρωτοτυπία του ποιητή. Εχοντας δουλέψει με μαεστρία την πλοκή και το κείμενο, η ανατροπή του τέλους δεν φαίνεται και τόσο παράξενη, όσο θα μπορούσε να είναι. Μόνο ένας ποιητής θα μπορούσε να εφεύρει έναν τέτοιο εραστή και να δώσει πνοή στον Περλιμπλίν, που μοιάζει σαν ξύλινη κούκλα.

Γραμμένο το 1928, το Περλιμπλίν και η Μπελίσα ισορροπεί ανάμεσα στο λυρικό και το γκροτέσκο, στο τραγικό και το κωμικό. Θέμα του ο ανεκπλήρωτος έρωτας, ένα από τα βασικότερα στοιχεία της δραματουργίας του Λόρκα, που αποτελεί κλειδί για την κατανόηση του συνόλου του έργου του.  Είναι ένα σύγχρονο αλλά και διαχρονικό παραμύθι, δημιούργημα της αριστουργηματικής πένας του Ποιητή του ΄Ερωτα και του Ντουέντε.. Ένα έργο που υμνεί τον έρωτα με ένα σπάνιας ομορφιάς τρόπο και δικαίως θεωρείται από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου θεάτρου.

Στο θέατρο Πορεία, Τρικόρφων 3-5 και  3ης Σεπτεμβρίου 69, Πλατεία Βικτωρίας.

Συντελεστές

Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου

Συνεργάτις δραματουργός: Έρι Κύργια

Σκηνικά – κοστούμια: Άγγελος Μέντης

Μουσική: Φοίβος Δεληβοριάς

Ενορχήστρωση, μουσική διδασκαλία, ηχοτοπία: Κώστας Νικολόπουλος

Κίνηση: Μαρκέλλα Μανωλιάδη

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα, Μαρία Αλεξοπούλου

Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Αλεξάνδρα – Αναστασία Φτούλη

Βοηθός κινησιολόγου: Δημήτρης Μυτιληναίος

Φωτογραφίες – teaser : Μαρίζα Καψαμπέλη

Σχεδιασμός κομμώσεων: Θωμάς Γαλαζούλας

Σχεδιασμός μακιγιάζ: Olga Faleichyk

Διανομή

Περλιμπλίν: Χρήστος Σαπουντζής

Μαρκόλφα: Δανάη Σαριδάκη

Μπελίσα: Μαριάννα Πουρέγκα | Φαίδρα Αγγελάκη (σε διπλή διανομή)

Μητέρα της Μπελίσας: Γιολάντα Μπαλαούρα

Δαιμόνια: Έλενα Μελά, Περικλής Σιούντας

Μουσικός επί σκηνής: Κώστας Νικολόπουλος |Αθηνόδωρος Καρκαφίρης

Αγγελική Κώττη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ