today-is-a-good-day
11.3 C
Athens

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Από τον Φάρο μέχρι ένα Φακίρη

Με έξι νέες ταινίες ξεκινά απόψε η κινηματογραφική εβδομάδα, χωρίς, ωστόσο, να υπάρχει ανάμεσά τους μία δυνατή δημιουργία, όπως το φιλμ “1917”, που συνεχίζει τη διαδρομή του στις αίθουσες λόγω και των 11 υποψηφιοτήτων του στα Όσκαρ. Ξεχωρίζουν το δραματικό θρίλερ “Ο Φάρος”, η γκανγκστερική περιπέτεια “The Gentlemen” και η ευχάριστη περιπέτεια “Το Απίθανο Ταξίδι ενός Φακίρη”.

“Ο Φάρος”

(“The Lighthouse”) Δραματικό θρίλερ φαντασίας, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Έγκερς, με τους Ρόμπερτ Πάτινσον, Γουίλεμ Νταφόε.

Σκληρή δραματική ταινία, με έντονα μεταφυσικά στοιχεία, που φτάνει στα άκρα την ψυχοσύνθεση των ηρώων της, αλλά και του θεατή, μπαίνοντας προς το τέλος και στον τρόμο. Επιδεικτικά γυρισμένη από τον Ρόμπερτ Έγκερς (“The Witch”) και με τους Γουίλεμ Νταφόε και Ρόμπερτ Πάτινσον να καθηλώνουν με τις ερμηνείες τους.

Το θέμα της ταινίας περιστρέφεται γύρω από δυο άνδρες, ενός γέρου σακάτη ναυτικού φαροφύλακα και του βοηθού του, ενός νέου που θέλει να μάθει τη δουλειά, οι οποίοι βρίσκονται πάνω σε ένα ανεμοδαρμένο ξερονήσι να φροντίσουν ένα φάρο. Η εχθρική σχέση μεταξύ τους, με τον γέρο ναυτικό να συμπεριφέρεται ως αφέντης πάνω στο νεαρό και με τον δεύτερο να προτάσσει τα νιάτα του στον ιδιότυπο ανταγωνισμό τους, αλλά και η επιρροή που έχει πάνω τους ο φάρος, θα τους φέρει σε μία σύγκρουση που στο τέλος θα μετατραπεί σε μία σφαγή χωρίς προηγούμενο.

Ο Έγκερς, προσπαθώντας να κάνει μία μελέτη πάνω στους ανθρώπους και το μικρόβιο της αναζήτησης αντιπάλων, αλλά και τους δαίμονες που καταδιώκουν τη μίζερη ζωή τους, θα φτάσει στα άκρα, θα τους βάλει στον κόσμο της τρέλας, θα απογυμνώσει τους ήρωές του από κάθε τι που μπορεί να τους κολακέψει και στο τέλος θα τους οδηγήσει σε ένα αποτρόπαιο τέλος. Ο Έγκερς κινηματογραφεί σε σκληρό ασπρόμαυρο, προτιμά το ημίφως, δίνει εντυπωσιακές εξπρεσιονιστικές σκηνές σε τετράγωνα πλάνα, με γκρο-πλαν και αλλάζοντας συνεχώς γωνίες λήψης, θέλοντας να τονίσει την αποκρουστική στάση των ηρώων του, την απειλή που υποβόσκει και το μυστήριο που κυριαρχεί πάνω, κάτω και μέσα στο φάρο. Αυτά όλα όμως γίνονται υπερβολικά, καθώς ο Έγκερς θέλει να κάνει επίδειξη των δυνατοτήτων του ακόμη και εις βάρος του συνόλου της ταινίας του. Ταυτόχρονα, χάνει από τη θεατρική δομή της ταινίας του που είναι εμφανής και κουραστική και από τις συχνές επαναλήψεις περίπου των ίδιων σκηνών.

Οι δυο ηθοποιοί πασχίζουν να αναπτύξουν αυτή την περίεργη σχέση μεταξύ τους, πέρα από τους αβανταδόρικους χαρακτήρες τους και τα καταφέρνουν σε μεγάλο βαθμό. Με δυο λόγια, μια ταινία που κάποιους θα τους ενθουσιάσει, κάποιους θα τους κουράσει και τους αμύητους, που περιμένουν ένα συνηθισμένο θρίλερ, μία αδυσώπητη μάχη χαρακτήρων, μάλλον θα τους ενοχλήσει.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Στη Νέα Αγγλία των Ηνωμένων Πολιτειών, γύρω στο 1890, σε ένα μυστηριώδες νησί, δυο φρουροί ενός απομονωμένου φάρου έχουν χρέος να μείνουν στο πόστο τους για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Εκεί θα έρθουν κοντά, θα συγκρουστούν και τελικά θα βυθιστούν στα ανείπωτα μυστήρια αυτού του παράξενου μέρους. Το πέρασμα του χρόνου θα φέρει στην επιφάνεια το πνιγηρό αίσθημα απομόνωσης, θα ανασύρει σκοτεινές φαντασιώσεις και, τελικά, θα στρέψει τους δυο άνδρες στην παράνοια.

“The Gentlemen”

(“The Gentlemen”) Γκανγκστερική περιπέτεια, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Γκάι Ρίτσι, με τους Μάθιου ΜακΚόναχεϊ, Τσάρλι Χάνμαν, Χένρι Γκόλντινγκ, Μισέλ Ντόκερι, Τζέρεμι Στρονγκ, Έντι Μάρσαν, Κόλιν Φάρελ, Χιου Γκραντ κ.ά.

Ο Γκάι Ρίτσι, μετά από ένα διάστημα απουσίας επιστρέφει στα γνώριμα στέκια του υποκόσμου, της δράσης και του μαύρου χιούμορ, επιστρατεύοντας ένα δυνατό ανδρικό καστ. Όπως οι περισσότερες ταινίες του Ρίτσι (“Η Αρπαχτή”, “Δύο Καπνισμένες Κάνες”, “Βρώμικο Ίνδαλμα”, “Sherlock Holmes”) η ταινία του διαθέτει ρυθμό, καταιγιστική δράση, αν και ξεκινά με σχετική καθυστέρηση, δουλεμένους χαρακτήρες και ένα υποδόριο χιούμορ. Παράλληλα, όμως, έχει και μια σειρά από συνταγές που έχει φτιάξει ο ίδιος στο κινηματογραφικό είδος που έχει διακριθεί, με συνωμοσίες, φονικά, σκοτεινούς χαρακτήρες και όλα τα χαρακτηριστικά των ταινιών του. Εδώ έχουμε την ιστορία ενός Αμερικανού εμπόρου ναρκωτικών, που έχει στήσει με κόπο την επικερδή του αυτοκρατορία στο Λονδίνο και πλέον θέλει να την πουλήσει για να επιστρέψει στην πατρίδα του. Η απόφασή του αυτή θα προκαλέσει συνωμοσίες και φονικά, κυρίως από τη νέα γενιά του εγκλήματος, που θέλει να αρπάξει τη θέση του στο χώρο του εγκλήματος.

Μέχρι όμως να εκκινήσει τη δράση και να έρθει το ξέσπασμα της βίας, ο Ρίτσι σπαταλά αρκετή ώρα με ατέλειωτους διαλόγους, που μπορεί να είναι χρήσιμοι στην εξέλιξη της ιστορίας του, αλλά σίγουρα πλατειάζει κινηματογραφικά. Οι ήρωες τής ιστορίας αυτή τη φορά προσεγγίζονται ελαφρώς διαφορετικά από τον Ρίτσι, καθώς δεν είναι μόνο προκλητικοί, βωμολόχοι και έτοιμοι για όλα, αλλά και μεθοδικοί, που διατηρούν τους ηθικούς κώδικες του υποκόσμου, παρά την εμμονή τους για το χρήμα. Ο Γκάι Ρίτσι, πάντως, σε γενικές γραμμές τα καταφέρνει ακόμη μία φορά, δίνοντας μία διασκεδαστική περιπέτεια για τον κόσμο του εγκλήματος, παρότι βρίσκει λίγο καθυστερημένα τη σπιρτάδα και το ρυθμό του και καλύπτοντας σε μεγάλο βαθμό τις ευκολίες του σεναρίου.

Οι πρωταγωνιστές του που μπαινοβγαίνουν με άνεση στην ιστορία του, φαίνεται να το διασκεδάζουν μεταφέροντας το κλίμα ενός καθαρά ψυχαγωγικού σινεμά, αλλά μέχρις εκεί.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η ιστορία ακολουθεί έναν Αμερικανό έμπορο ναρκωτικών που έχει χτίσει την αυτοκρατορία του στο Λονδίνο, και πλέον θέλει να παραδώσει τα ηνία και να επιστρέψει στην πατρίδα του. Το γεγονός αυτό πυροδοτεί μια σειρά από συνωμοσίες, σχέδια και απόπειρες από όλους εκείνους που επιβουλεύονταν την θέση του, και που τώρα έχουν την ευκαιρία να αρπάξουν την περιουσία του.

“Το Απίθανο Ταξίδι ενός Φακίρη”

(“The Extraordinary Journey of the Fakir”) Κωμική περιπέτεια, ινδογαλλικής (βελγικής, αμερικάνικης) παραγωγής του 2018, σε σκηνοθεσία Κεν Σκοτ, με τους Ντανούς, Μπερενίς Μπεζό, Εριν Μοριάρτι, Μπαρκάντ Αμπντι, Ζερά Ζινιό, Μπεν Μίλερ κ.ά.

Ένα διασκεδαστικό, ευχάριστο και ανάλαφρο ταξιδιωτικό φιλμ, για όλη την οικογένεια, που βασίζεται στο ομώνυμο μπεστ-σέλερ, με έμπειρο Καναδό σκηνοθέτη, χαριτωμένο Ινδό πρωταγωνιστή και αξιοπρεπέστατη γαλλική παραγωγή.

Σεβόμενη την ινδική καταγωγή της, η ταινία του Σκοτ (“Delivery Man”) έχει πολλά χρώματα, ωραίες ευχάριστες εικόνες, από Βομβάη, Παρίσι, Λονδίνο και Ρώμη, αρκετά χαριτωμένα ευτράπελα, ένα εύπεπτο και γλυκερό σενάριο, μία καλή δόση ρομαντισμού κι ένα ανεπαίσθητο σχόλιο για τη μετανάστευση, που εύκολα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και επιδερμικό, σε μία εποχή, που ένα από τα ζητήματα που απασχολεί τον πλανήτη είναι και οι τεράστιες μεταναστευτικές ροές προς το δυτικό κόσμο.

Πολύ καλός ο χαρισματικός Ινδός πρωταγωνιστής Ντανούς, ο οποίος κλέβει την παράσταση, σε μια ταινία απ’ αυτές που βλέπεις ευχάριστα, διασκεδάζεις για δυο ώρες και την επόμενη στιγμή έχεις ξεχάσει.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Άτζα, ένας έξυπνος νεαρός φακίρης από τη Βομβάη, ξεκινάει ένα απίθανο ταξίδι, όταν πεθαίνει η μητέρα του, με στόχο να βρει τον πατέρα που δεν γνώρισε ποτέ του. Ανακαλύπτει τον έρωτα σε ένα κατάστημα ΙΚΕΑ στο Παρίσι, έρχεται αντιμέτωπος με το θάνατο και τους Σομαλούς μετανάστες στην Αγγλία, αποκτά τη φήμη δεινού χορευτή στη Ρώμη και ζει την περιπέτεια μέσα σε ένα αερόστατο που διασχίζει τη Μεσόγειο Θάλασσα. Στο τέλος, συνειδητοποιεί πως βρήκε τους αληθινούς θησαυρούς της ζωής – και ποιος θέλει να γίνει στην πραγματικότητα.

“Cosmic Candy”

(“Cosmic Candy”) Δραματική ταινία φαντασίας, ελληνικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Ρηνιώς Δραγασάκη, με τους Μαρία Κίτσου, Μάγια Πιπερά, Κίμωνα Κουρή, Δημήτρη Λάλο, Φώτη Θωμαϊδη, Αντώνη Τσιοτσιόπουλο κ.ά.

Στην πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία, η Ρηνιώ Δραγασάκη, που κέρδισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δείχνει ότι έχει ακόμη αρκετό δρόμο να διανύσει για να μας αποδείξει ότι έχει μέλλον στο χώρο του κινηματογράφου. Σε τούτη δω τη δραματική κομεντί φαντασίας δείχνει ορισμένα από τα προτερήματά της, όπως τη φρέσκια ματιά της ή τη διακριτική είσοδο στο σινεμά φαντασίας, αλλά το συνολικό αποτέλεσμα μοιάζει περισσότερο ερασιτεχνικό, με πολλές αδυναμίες και χωρίς να πείθει για την ικανότητά της να αφηγηθεί μια τόσο απλή ιστορία. Μια μοναχική γυναίκα που ζει με τις νευρώσεις της και τις αγαπημένες καραμελίτσες της και είναι ικανοποιημένη που εργάζεται σε ένα σούπερ μάρκετ βρίσκεται έξω από τα νερά της όταν στη ζωή της μπαίνει ένα μικρό κορίτσι, ένα γειτονόπουλο, που ξεμένει μόνο του, όταν εξαφανίζεται ο πατέρας της.

Ένα φιλμ για την αποξένωση, τις σύγχρονες νευρώσεις των ανθρώπων, την ενηλικίωση, το απάνθρωπο πρόσωπο των πόλεων που ζούμε και άλλα πολλά, που μένουν μετέωρα, χωρίς να μπορούν να προκαλέσουν το ενδιαφέρον του θεατή. Ίσως γιατί η ταινία δίνει την εντύπωση ότι έχει από πίσω της ένα μικρό κορίτσι, που μεταφέρει στο πανί την πραγματικότητα ως φαντασίωση και το αντίθετο. Αλλά αυτό δεν θα ήταν απαραίτητα κακό αν δεν γινόταν με τόσο απλοϊκό ίσως και παιδικό τρόπο. Ακόμη και η ηρωίδα της ταινίας, που και αυτή ζει μία καθυστερημένη ενηλικίωση, αντιμετωπίζεται τόσο παιδιάστικα που δημιουργεί μια αμφιβολία αν αυτό γίνεται επί τούτου ή είναι το αποτέλεσμα μίας αδυναμίας της σκηνοθέτιδας να χειριστεί έναν σύνθετο χαρακτήρα.

Η Μαρία Κίτσου, στον πρωταγωνιστικό ρόλο πελαγοδρομεί αβοήθητη ανάμεσα στο φανταστικό και το ρεαλιστικό, το δράμα και την κωμωδία, αλλά είναι και ο μοναδικός λόγος για να τραβήξει το κοινό, καθώς η ηθοποιός απέκτησε τεράστια αναγνωρισιμότητα από την παρουσία της σε σίριαλ στην τηλεόραση.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η Άννα, μια μοναχική και ιδιόρρυθμη ταμίας σουπερμάρκετ αναγκάζεται να πάρει υπό την προστασία της το δεκάχρονο κορίτσι του διπλανού διαμερίσματος, ύστερα από την μυστηριώδη εξαφάνιση του πατέρα του. Την ίδια στιγμή διαπραγματεύεται την πιθανή της απόλυση και ένα ρομαντικό ειδύλλιο για πρώτη φορά στη ζωή της. Και όλα αυτά υπό την επήρεια υπερβολικής ποσότητας Κόσμικ Κάντι, της καραμέλας που σκάει στο στόμα.

“Πρόβατα Εναντίον Λύκων 2”

(“Sheep and Wolves: Pig Deal”) Παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, ρωσικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Βλάντιμιρ Νικολάεφ.

Συμπαθητικό animation από τη Ρωσία που θα διασκεδάσει τα παιδιά με τις γκάφες των λύκων και των προβάτων που ενώνονται για να αντιμετωπίσουν μετά από χρόνια ειρήνης μια μακρινή φυλή μοχθηρών λύκων που θέλουν να αποκαταστήσουν την τάξη και τα στερεότυπα για τη σχέση μεταξύ των δύο ειδών του ζωικού βασιλείου.

Η ταινία προβάλλεται μεταγλωττισμένη με τις φωνές των Πάνου Αποστολόπουλου, Ντίνου Σούτη, Νίκου Παπαδόπουλου, Ιφιγένειας Σταϊκου, Γιάννη Υφαντή, Κώστα Κουνέλλα, Νεφέλης Κυριακίδη, Ηδύλη Κυριακίδη.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Το ενωμένο χωριό των προβάτων και των λύκων ζει μια ήρεμη και ειρηνική ζωή όταν ξαφνικά καταφθάνουν δύο απρόσμενοι επισκέπτες – μια πολική αλεπού και μια μικρή προβατίνα. Κανείς δεν περίμενε ότι ένας κίνδυνος θα τους ακολουθήσει εκεί. Ο Γκρέι, ο νέος αρχηγός της ενωμένης φυλής, πρέπει τώρα να πείσει τα πρόβατα και τους λύκους να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν τα επερχόμενα προβλήματα και τις μεγάλες προκλήσεις – γιατί η ισχύς βρίσκεται στην ενότητα!

“Χαλβάη 5-0”

Κωμωδία, ελληνικής παραγωγής του 2020, σε σκηνοθεσία Μάνου Καμπίτη, με τους Μάρκο Σεφερλή, Ελένη Καστάνη, Γιάννη Ζουγανέλη, Γιάννη Καπετάνιο, Έλενα Τσαβαλιά, Γιώργο Αγγελόπουλο, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Νίκου Βουρλιώτη κ.ά.

Η πρώτη ταινία του Μάρκου Σεφερλή, ο οποίος μεταφέρει τις παραστάσεις του από το Δελφινάριο στη μεγάλη οθόνη με το ίδιο επιτελείο ηθοποιών που συνεργάζεται πολλά χρόνια και με την προσθήκη ορισμένων γνωστών ονομάτων στο χώρο του θεάματος. Η ταινία έχει για ήρωα τον “αστυνόμο Μπέκρα”, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο συνεργάτης του Σεφερλή, Μάνος Καμπίτης.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο αστυνόμος Μπέκρας, αναλαμβάνει μία περίπλοκη υπόθεση. Ένας χαλβαδοβιομήχανος βρίσκεται δολοφονημένος στην έπαυλή του, χωρίς κάποιο αποδεικτικό στοιχείο. Αντιθέτως ο αστυνόμος Μπέκρας έχει στη λίστα των υπόπτων πέντε ονόματα του στενού του κύκλου. Θα τα καταφέρει άραγε ο αστυνόμος να εντοπίσει την αλήθεια;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ