Ηχηρά μηνύματα για τη μεταρρύθμιση του κράτους, τη διαφάνεια και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών, έστειλε ο Πρωθυπουργός κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης δημόσιων υπηρεσιών από πολίτες και της εσωτερικής αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων για το 2024.
Του Κώστα Πασίση
Με την εισήγηση του ανέδειξε την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να δώσει φωνή στους πολίτες μέσω μιας μεγάλης δημοσκόπησης, ενώ παράλληλα έθεσε τις βάσεις για έναν πιο αξιοκρατικό και αποτελεσματικό δημόσιο τομέα.
Ωστόσο με την τοποθέτηση του κτύπησε και ένα «καμπανάκι», πιθανότατα το τελευταίο, για όσους δεν συμμορφώνονται με την επιτακτική ανάγκη της αξιοκρατίας και της διαφάνειας.
Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε τη συμμετοχή των 65.000 πολιτών σε μια διαδικασία αξιολόγησης που κάλυψε από τις συγκοινωνίες και την καθαριότητα μέχρι την ψηφιακή εξυπηρέτηση μέσω του gov.gr.
Η ανταπόκριση, όπως ανέφερε, ξεπέρασε τις προσδοκίες, αποτυπώνοντας έναν «καθρέφτη της πραγματικότητας» για την καθημερινότητα των πολιτών.
Στην προκειμένη περίπτωση το πολιτικό μήνυμα ήταν σαφές: Η κυβέρνηση επιδιώκει να ακούσει την κοινωνία και να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα αυτά για να βελτιώσει τις υπηρεσίες, ενισχύοντας τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.
Ένα από τα κεντρικά σημεία της ομιλίας του ήταν η αναγκαιότητα της αξιολόγησης ως εργαλείου εκσυγχρονισμού.
Ο κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι «ό,τι δεν μετριέται, δεν μπορεί να αξιολογηθεί», καταδεικνύοντας τη σημασία της μετρήσιμης στοχοθεσίας τόσο για τις υπηρεσίες όσο και για τους υπαλλήλους.
Η κριτική του στον παλαιό τρόπο αξιολόγησης, όπου το 97% των δημοσίων υπαλλήλων κρίνονταν «άριστοι» χωρίς ουσιαστικό έλεγχο, ανέδειξε την ανάγκη για πιο αυστηρούς κανόνες στην κρατική μηχανή που διαχρονικά αντιμετωπίζει διάφορα προβλήματα.
Ένα ακόμα σημαντικό μήνυμα ήταν η σύνδεση της αξιολόγησης με την επιβράβευση.
Η χορήγηση μπόνους 29 εκατομμυρίων ευρώ σε υπαλλήλους υψηλής απόδοσης αποτελεί, σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό, βήμα προς την αναγνώριση της ατομικής και συλλογικής προσπάθειας.
Παράλληλα, η αναφορά σε απολύσεις υπαλλήλων για χειροπιαστές παραβάσεις στέλνει σαφές μήνυμα ότι η ανοχή σε ανεπάρκειες ή παρανομίες τελειώνει… Και η προτεινόμενη αναθεώρηση του άρθρου 103 για πιο ευέλικτη διαχείριση κινείται σε αυτή την κατεύθυνση.
Ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε όσους βρίσκονται στο Δημόσιο να βελτιώνονται συνεχώς.
Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της Υγείας, όπου σύντομα οι πολίτες θα αξιολογούν τις νοσοκομειακές υπηρεσίες. Άλλος ένας τομέας, που έχει μεγάλα περιθώρια βελτίωσης.
Η φράση «κοιταχτήκαμε στον καθρέφτη με θάρρος και ειλικρίνεια» αποτυπώνει το το όραμα της κυβέρνησης που είναι, ένα κράτος το οποίο αναγνωρίζει τα λάθη του, επιβραβεύει την πρόοδο και εργάζεται συστηματικά για να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των πολιτών.
Οι αιχμές Μητσοτάκη
Ο Πρωθυπουργός ήταν ιδιαίτερα αιχμηρός απέναντι σε όσους, όπως είπε, «αρνούνται τη μέτρηση και την αξιολόγηση».
Αποδέκτες αυτής είναι προφανώς τα κόμματα της Αντιπολίτευσης που είναι κατά της αξιολόγησης αλλά και εκείνων των συνδικαλιστικών κύκλων που όλο αυτό το διάστημα τορπίλισαν τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση και «δηλητηρίασαν» ή παραπλάνησαν τους δημοσίους υπαλλήλους.
Εκτός όμως των προαναφερθέντων στο «στόχαστρο» του Κυριάκου Μητσοτάκη μπήκαν και ορισμένοι εκ των δημάρχων τους οποίους κάλεσε να πάρουν στα σοβαρά τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, διαφορετικά θα έχουν πολιτικό κόστος.
«Οι τοπικοί άρχοντες… όταν θα έρθει η ώρα του λογαριασμού δεν θα μείνουν αδιάφοροι οι πολίτες», ανέφερε χαρακτηριστικά και ο νοών νοείτω…
Ευθείες βολές εξαπέλυσε και στα «κυκλώματα» που δρουν εντός του Δημοσίου.
«Να κάνω μία ειδική αναφορά στις τοπικές υπηρεσίες δόμησης. Παίρνουν χαμηλό βαθμό. Αυτό μας προβληματίζει ιδιαίτερα. Παίρνουν ακόμα πιο χαμηλό βαθμό εκεί που υπάρχουν, προφανώς, ενδείξεις και αποδείξεις πια παράνομων αδειοδοτήσεων τοπικών κυκλωμάτων».
Ειδικά για αυτό το θέμα, συνεργάτης του Πρωθυπουργού ανέφερε ότι αυτές οι υποθέσεις θα στέλνονται κατ ευθείαν στη Δικαιοσύνη και θα υπάρχουν ορατές συνέπειες για τους επίορκους υπαλλήλους.