32.9 C
Athens

Όραμα και έμπνευση χρειάζεται η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση – Γράφει ο Σωτήρης Τριανταφύλλου

Κομβική στιγμή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από πολλές πλευρές η συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τους πρυτάνεις των πανεπιστημίων. Δεν είναι και τόσο συνηθισμένο να συγκαλεί ο πρωθυπουργός την Ολομέλεια των Πρυτάνεων, αν και το αντικείμενο είναι μόνο η ασφάλεια και η αντιμετώπιση της ανομίας στα ελληνικά πανεπιστήμια.

Του Σωτήρη Τριανταφύλλου*

Είναι προφανές πως το βασικό πρόβλημα των πανεπιστημίων και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι η ασφάλεια και η ανομία. Αυτό είναι ένα από τα προβλήματα, σημαντικό, αλλά όχι το πιο κομβικό και αυτό που θα κρίνει το μέλλον των πανεπιστημίων.

Η ελληνική τριτοβάθμια επαίδευση βρίσκεται εδώ και χρόνια σε μια κρίσιμη καμπή με πολλά προβλήματα και πολλές προκλήσεις, αλλά και πολύ μεγάλες προοπτικές. Η ασφάλεια των πανεπιστημίων είναι ένα από τα ζητήματα, διότι σε ένα ασφαλές περιβάλλον ελευθερίας μπορεί πιο άνετα να αναπτυχθεί η ακαδημαϊκή ελευθερία και το οποιοδήποτε σχέδιο αναβάθμισης και προόδου, αλλά δεν είναι μόνο αυτή. Απαιτείται καταρχάς σχέδιο αναβάθμισης και προόδου που θα φέρει τα ελληνικά πανεπιστήμια σε μια νέα εποχή και θα δείξει την υπεροχή και την αναγκαιότητά τους.

Η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση χρειάζεται ανασυγκρότηση. Απαιτείται γενναία χρηματοδότηση για έρευνα, εκσυγχρονισμό και εξωστρέφεια και κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς και τους φοιτητές. Όπου αυτά υπάρχουν γίνονται σημαντικά βήματα προόδου και κάποιες φορές καινοτόμα βήματα, ακόμη και θαύματα.

Η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν έχει να φοβηθεί τίποτα από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αντιθέτως η λειτουργία τους στη χώρα μας θα αποτελέσει κίνητρο για την αναβάθμισή της. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ισχύει εδώ και χρόνια η  αξιολόγηση των εκπαιδευτικών χωρίς προβλήματα και παρενέργειες. Κανένας δεν έχει να φοβηθεί τίποτα από την αξιολόγηση, αρκεί να είναι δίκαιη και αξιοκρατική.

Η  δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση χρειάζεται όραμα και δημιουργικότητα για να τη συνδέσουμε και με το θέμα της έκθεσης στις πανελλήνιες εξετάσεις. Η δημιουργικότητα είναι κάτι που προφανώς είναι προσωπικό θέμα, αλλά στις ηλικίες των εφήβων, των μαθητών και των φοιτητών χρειάζεται και η έμπνευση που θα οδηγήσει τον καθένα στη δική του δημιουργικότητα και ένα δημόσιο σύστημα παιδείας σε όλες τις βαθμίδες πρέπει να εμπνέει, να είναι οραματικό και να δημιουργίες προοπτικές, χωρίς παπαγαλία, στείρα γνώση και κάθε είδους αποκλεισμούς.

* Ο Δρ. Σωτήριος Τριανταφύλλου είναι Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών – Διδακτικό προσωπικό Πανεπιστημίου Πελοποννήσου – Μέλος ΣΕΠ Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ