today-is-a-good-day
21.4 C
Athens

«Κινητό στην τσάντα»: Ας μην το βλέπουμε ως αναγκαίο κακό – Γράφει η Ιωάννα Μουμτζίδου 

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το σχολικό κουδούνι, χτύπησε, για να σημάνει, την έναρξη, την νέας σχολικής χρονιάς. Εκπαιδευτικό προσωπικό και μαθητές είναι έτοιμοι για το ταξίδι της γνώσης και πνευματικής καλλιέργειας. Το νέο διδακτικό έτος, ωστόσο, «κρύβει» 11 καινοτομίες σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας. Μεταξύ αυτών, μια που θα μας απασχολήσει στο παρόν άρθρο, είναι η απαγόρευση χρήσης κινητού ή αλλιώς «κινητό στην τσάντα» Να σημειωθεί, ότι η συγκεκριμένη πρόταση, αφορά, στο ότι δεν θα επιτρέπεται η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Έχουν, όμως, την δυνατότητα οι μαθητές να το φέρουν στην τσάντα του, απενεργοποιημένο. Ή θα υπάρχουν πιλοτικά lockers, όπου θα κλειδώνονται εκεί τα κινητά.

Της Ιωάννας Μουμτζίδου *

Αναμφίβολα, όταν ανακοινώθηκε το παραπάνω μέτρο, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Ιδιαίτερη σημασία και αξίζει να τονιστεί το γεγονός, ότι μεγάλη μερίδα μαθητών, φαίνεται να είδαν με θετικά, αυτό το μέτρο. Όπως εξήγησαν, χαρακτηριστικά, είναι ότι τα τελευταία χρόνια η κατάσταση είχε ξεφύγει με την καταγραφή προσωπικών στιγμών, την εγγραφή ήχου, το bullying κ.α. Έτσι, όταν θα παρατηρείται από τους διδάσκοντες, χρήση κινητού, θα επιβάλλονται αυστηρές ποινές. Αποβολή από 1 έως 3 ημέρες.

Η Ελλάδα προχώρησε σε αυτήν την ενέργεια, με σκοπό  την ενεργή συμμετοχή των μαθητών στην παρακολούθηση των μαθημάτων καθώς επίσης και την αύξηση στις αποδόσεις τους. Δεν είναι λίγες οι μελέτες επιστημόνων που έχουν δημοσιευθεί, να υπογραμμίζουν τα αποθαρρυντικά αποτελέσματα και οφέλη της χρήσης του σύγχρονου κινητού από τους μαθητές. Μάλιστα, κάνουν λόγο και για εθισμό που μπορεί να προκληθεί. Ενδεικτικά, σύμφωνα με το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο (5η Έκδοση) (DSM IV), το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως από αμφότερους Ψυχίατρους και Ψυχολόγους, τα διαγνωστικά κριτήρια του εθισμού εμπίπτουν σε 4 γενικές κατηγορίες: μειωμένος έλεγχος της συμπεριφοράς, σωματική εξάρτηση, κοινωνικά προβλήματα και ριψοκίνδυνη χρήση.

Επιπλέον, να προστεθεί, ότι υπάρχουν οι εύλογες ανησυχίες των εκπαιδευτικών, αλλά και των γονιών, ότι η χρήση κινητών κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, μειώνει τη δια ζώσης αλληλεπίδραση και κοινωνικοποίηση μεταξύ των μαθητών, η οποία σταδιακά διαπιστώνεται ότι  αντικαθίσταται από επικοινωνία μέσω της κοινωνικής δικτύωσης.

Πάντως, η Ελλάδα δεν είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που ακολουθεί τον δρόμο της απαγόρευσης κινητών. Ήδη, πολλές χώρες στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια εφαρμόζουν αυστηρότερους κανόνες σχετικά με τη χρήση κινητών τηλεφώνων. Ιταλία, Ισπανία, Ιρλανδία και Φιλανδία, Βέλγιο απαγορεύονται αυστηρά τα κινητά. Στη Γερμανία απαγορεύεται η χρήση κινητών, αλλά και ψηφιακών συσκευών στη σχολική αίθουσα, εκτός και αν χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικό σκοπό. Ο κανονισμός αυτός δεν είναι επίσημος, όμως έχει γίνει αυστηρή σύσταση. Στην  Πορτογαλία, τα κινητά απαγορεύονται στα σχολεία για ορισμένες ημέρες του μήνα. Το μέτρο αυτό βρίσκεται σε πιλοτική εφαρμογή.

Ορισμένοι υποστηρίζουν, ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων θα οδηγούσε μόνο στο να γίνουν τα σχολεία μας ακόμη πιο οπισθοδρομικά και αποκομμένα από την πραγματικότητα, και ότι οι υπάρχουν μαθητές και νέοι που δεν μαθαίνουν τις δεξιότητες των μέσων ενημέρωσης στο σπίτι.. Τεχνολογία και εκπαίδευση μπορούν να συναρπάξουν, αρκεί να γίνεται με συνετό και ασφαλή τρόπο.

Δεν θέλει κόπο! Θέλει τρόπο!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ