today-is-a-good-day
23.5 C
Athens

«Μια ανάσα» πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς… – Γράφει η Ιωάννα Μουμτζίδου

Απομένουν λιγότερες από είκοσι ημέρες, προκειμένου, οι μαθητές να λάβουν ξανά τις θέσεις τους στα θρανία. Κάθε νέο σχολικό έτος, σηματοδοτεί και έναν καινούργιο κύκλο γνώσεων, ο οποίος με την αρωγή των δασκάλων-καθηγητών, προστίθεται στην εκπαιδευτική μόρφωση των μαθητών. ΟΜΩΣ, και το υπουργείο παιδείας, με αίσθημα ευθύνης, «στέκεται στο πλευρό» των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, εισάγοντας καινοτομίες και μεταρρυθμίσεις, έτσι ώστε να αναβαθμιστεί το εκπαιδευτικό έργο. Έτσι, λοιπόν, παρακάτω θα παρουσιαστούν, ορισμένες δράσεις που ήδη έχουν υλοποιηθεί, καθώς επίσης και αυτές που θα συναντήσουν το διδακτικό προσωπικό και ο μαθητόκοσμος, φέτος.

Της Ιωάννας Μουμτζίδου*

Αρχής γενομένης, από την Τράπεζα Θεμάτων. Τη χρονιά που πέρασε, εφαρμόστηκε στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ τάξης όλων των τύπων λυκείου. Από το Σεπτέμβριο, θα λάβει χώρα και στη Γ’ λυκείου για τις απολυτήριες εξετάσεις. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε σε συνέντευξή του, ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας , Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του υπουργείου παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης, «Εφαρμόσαμε με απόλυτη επιτυχία την Τράπεζα Θεμάτων, για την Α’ και Β’ τάξη λυκείου ως μια δεξαμενή γνώσης, εμπειρίας, διδακτικών πρακτικών και ανατροφοδότησης εκπαιδευτικών και μαθητών» Σε αυτό το σημείο, να σημειωθεί, ότι η Τράπεζα Θεμάτων, αποτελεί βάση πληροφοριών από την οποία επιλέγεται με κλήρωση το 50% των θεμάτων, ενώ το υπόλοιπο 50% επιλέγεται από τον διδάσκοντα κάθε μαθήματος. Στη συνέχεια, πρεμιέρα κάνει και το διευρυμένο ολοήμερο σχολείο για τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά. Το σημερινό ολοήμερο σχολείο λειτουργεί μέχρι τις 16:00 το απόγευμα. Το νέο ωράριο λειτουργίας θα επεκταθεί κατά μιάμιση ώρα, δηλαδή μέχρι τις 17:30. Η απόφαση, για τη διεύρυνση, έχει διττή σημασία: Αφενός, η παρεχόμενη εκπαίδευση να εμπλουτιστεί με καινούργιες δημιουργικές δράσεις, παράλληλα, φυσικά, με την κάλυψη μελέτης για την επόμενη ημέρα. Αφετέρου, να βοηθήσει τους εργαζόμενους γονείς, δηλαδή να υπάρχει μια όσο το δυνατόν σύμπλευση του ωραρίου τους με το ωράριο του σχολείου. Βέβαια, να υπογραμμιστεί ότι θα λειτουργήσει πιλοτικά το πρόγραμμα, στο 50% των τμημάτων που βρίσκονται σε λειτουργία, δηλαδή, σε 5.000 τμήματα νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και περιφέρεια. Στη συνέχεια, αξιοσημείωτη αναφορά, για την Ελληνική Pisa. Πρόκειται, για εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα και οι οποίες αφορούν του μαθητές της ΣΤ’ τάξης του δημοτικού αλλά και της Γ’ τάξης του γυμνασίου, με γνωστικό αντικείμενο τη Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά. Στοχεύουν στην έγκυρη και αξιόπιστη διάγνωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών αλλά και στη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Στις περσινές εξετάσεις που διεξήχθησαν, συμμετείχαν μαθητές από 600 σχολεία, 300 δημοτικά και 300 γυμνάσια. Από φέτος, ανακοινώθηκε ότι θα έχει καθολικό χαρακτήρα, πάντα για την τελευταία τάξη του δημοτικού και του γυμνασίου. Επί πρόσθετα, θα συνεχιστούν και τα εργαστήρια δεξιοτήτων στα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια, όπου για πρώτη φορά, πραγματοποιήθηκαν το περσινό διδακτικό έτος. Το υπουργείο παιδείας, προχώρησε την παραπάνω ενέργεια, με σκοπό να ενισχύσει τη κριτική σκέψη των μαθητών και την ικανότητα για μάθηση.

Ωστόσο, σε αυτές τις δράσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω, ας προστεθούν ορισμένες ακόμα, όπως αναγγέλθηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα λοιπόν, με την ηγεσία του υπουργείου παιδείας, θα εισαχθούν ακόμα, τρεις δράσεις για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου. Οι εκπαιδευτικοί όμιλοι, ο παιδαγωγικός σύμβουλος- μέντορας στις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ο σχολικός συντονιστής. Πρώτα απ’ όλα, οι εκπαιδευτικοί όμιλοι, συγκροτούνται από τους διευθυντές των σχολείων μέσα στις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος ή μετά τη λήξη του ημερήσιου προγράμματος. Έχουν ως σκοπό να προσφέρουν μια σειρά από καλλιτεχνικές και αθλητικές δράσεις, όπως η εκμάθηση μουσικών οργάνων, οι επιστημονικές κατασκευές-πειράματα, τα ομαδικά αθλήματα, τον εθελοντισμό, τη σύσταση σχολικής εφημερίδας, περιβαλλοντικές δράσεις κτλ. Η διαδικασία επιλογής των θεμάτων που θα πλαισιώσουν τους ομίλους είναι η έναρξη της σχολικής χρονιάς μέχρι και την 25η Σεπτεμβρίου. 15 Οκτωβρίου είναι η ημερομηνία εφαρμογής. Σημαντική υπογράμμιση, είναι ότι υπάρχει η δυνατότητα, μαθητές και μαθήτριες να παρακολουθούν έναν ή και δυο ομίλους ταυτόχρονα. Όσον αφορά, τη δεύτερη δράση(παιδαγωγικός σύμβουλος- μέντορας στις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), εισάγεται προκειμένου να εμπνεύσει και να συνδράμει τον πρόσφατα τοποθετημένο εκπαιδευτικό με προϋπηρεσία έως πέντε έτη. Επιπλέον, ο παιδαγωγικός σύμβουλος- μέντορας θα είναι σε θέση, να προάγει τις επαγγελματικές δεξιότητες του διδάσκοντα αλλά και να τον πληροφορεί και να του παρέχει τις συμβουλές του. Τέλος, σχετικά με τον ενδοσχολικό συντονιστή, ο ρόλος του, είναι να υποστηρίζει και να συντονίζει το εκπαιδευτικό έργο του συλλόγου των διδασκόντων και της Διεύθυνσης του εκάστοτε σχολείου.

Το υπουργείο παιδείας, δεν εφησυχάζει και με γνώμονα πάντα το συμφέρον του εκπαιδευτικού και μαθητή, συνεχίζει να καινοτομεί, ουσιαστικά και να εμπλουτίζει το εκπαιδευτικό σύστημα με περισσότερες δράσεις και ενέργειες. Βέβαια, και είναι απόλυτα σεβαστό το γεγονός, ότι ορισμένες καινοτομίες να φέρουν κάποιες αρνητικές κριτικές αλλά και αντιρρήσεις. Αυτό συμβαίνει, ενδεχομένως από ανεπαρκή ενημέρωση ή σκόπιμα ορισμένοι δεν δέχονται να κατανοήσουν τη σημασία των μεταρρυθμίσεων ή οτιδήποτε άλλο. Εντούτοις, αν θέλουμε πραγματικά το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας, να πρωτοπορεί και να βαδίζει στο δρόμο του εκσυγχρονισμού, δεν έχουμε παρά να πούμε ένα μεγάλο ΝΑΙ στις αλλαγές.

*Η κ. Ιωάννα Μουμτζίδου είναι απόφοιτος Πολιτικών Επιστημών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ