Η Γερμανία ελπίζει σε αθλητική επιτυχία ως οικοδέσποινα του Euro 2024 που θα ξεκινήσει σε έναν μήνα (14/6), αλλά θα αναζητήσει επίσης να γνωρίσει και οικονομικό αντίκτυπο.
Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης αναμένεται να αναπτυχθεί περίπου 0,3% φέτος, πιο αργά από άλλες μεγάλες βιομηχανικές χώρες.
Σε ανάλυσή του το Reuters παραθέτει μια επισκόπηση του τρόπου με τον οποίο το τουρνουά θα μπορούσε να δώσει οικονομική ώθηση στη χώρα.
Οι ελπίδες
Υπάρχουν 2,7 εκατομμύρια εισιτήρια διαθέσιμα για το τουρνουά τεσσάρων εβδομάδων από τις 14 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου. Οι «πόλεις φιλοξενίας», Βερολίνο, Μόναχο, Κολωνία, Ντόρτμουντ, Ντίσελντορφ, Φρανκφούρτη, Γκελζενκίρχεν, Αμβούργο, Λειψία και Στουτγάρδη μπορούν να περιμένουν μια ορμή εγχώριων και ξένων φιλάθλων.
«Οι άνθρωποι είναι πιο δραστήριοι όταν πρόκειται για ταξίδια, για παράδειγμα πηγαίνοντας σε μεγάλες διοργανώσεις, εκδηλώσεις και συναυλίες διεθνών αστέρων», δήλωσε ο Νόμπερτ Κουντζ, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής ένωσης τουρισμού (DTV).
«Θα μπορούσε κάλλιστα το 2024 να είναι μια νέα χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό στη Γερμανία , επίσης χάρη στους πολλούς ενθουσιώδεις ποδοσφαιρόφιλους που θέλουν να ζήσουν ζωντανά αυτό το γεγονός».
Οι ζυθοποιίες μπορούν επίσης να περιμένουν ώθηση.
«Μεγάλα ποδοσφαιρικά γεγονότα στο παρελθόν έδειξαν ότι πίνεται περισσότερη μπύρα κατά τη διάρκεια του τουρνουά από ό,τι είναι φυσιολογικό τις καλοκαιρινές εβδομάδες», δήλωσε ο Χόλγκερ Εϊχέλε της ένωσης Γερμανών ζυθοποιών.
Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006, το οποίο φιλοξένησε και η Γερμανία, οι πωλήσεις μπύρας αυξήθηκαν περίπου 5% πριν και κατά τη διάρκεια του τουρνουά.
Αυτό θα ήταν ιδιαίτερα ευπρόσδεκτο καθώς το 2023 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τη βιομηχανία μπύρας, με τις πωλήσεις στη χώρα να μειώνονται κατά 4,5% στα 8,4 δισεκατομμύρια λίτρα, συνεχίζοντας μια μακροπρόθεσμη πτωτική τάση, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία.
Η κατανάλωση
«Η εμπειρία του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006 δείχνει ότι τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα δεν είναι οικονομικά πυροτεχνήματα», δήλωσε ο Μίχαελ Γκρέμλινγκ του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου (IW).
Πολλοί καταναλωτές είναι πιθανό να χρησιμοποιήσουν το τουρνουά ως ευκαιρία να αγοράσουν μια νέα τηλεόραση ή να πιουν μια επιπλέον μπύρα.
«Αλλά εξοικονομούν χρήματα αλλού: μπράτβουρστ (σ.σ: γερμανικό λουκάνικο φτιαγμένο από κρέας, βόειο κρέας, ή πιο συχνά χοιρινό) αντί για εστιατόριο, μια τηλεοπτική βραδιά αντί να πηγαίνουν στον κινηματογράφο», είπε ο Γκρέμλινγκ.
«Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτικές δαπάνες δεν αυξάνονται απαραίτητα αλλά μάλλον μετατοπίζονται».
Οι οικονομολόγοι της Commerzbank λένε ότι η οικονομία θα μπορούσε να μείνει στάσιμη το δεύτερο τρίμηνο – το οποίο περιλαμβάνει το πρώτο μισό του τουρνουά – αφού αυξήθηκε κατά 0,2% από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο.
Οφέλη
Οι λιανικές πωλήσεις θα μπορούσαν να λάβουν ώθηση κατανάλωσης εάν η εθνική ομάδα της Γερμανίας τα πάει καλά στον αγωνιστικό χώρο, δήλωσε εκπρόσωπος της ένωσης βιομηχανίας HDE.
«Μόνο εάν η εθνική ομάδα της Γερμανίας επιβιώσει από την πρώτη φάση του τουρνουά μπορεί να ωφεληθεί και το καταναλωτικό συναίσθημα», είπε ο εκπρόσωπος.
Τα παντοπωλεία τείνουν να τα πηγαίνουν καλά κατά τη διάρκεια μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων καθώς οι οπαδοί εφοδιάζονται με ποτά και φαγητό ενώ παρακολουθούν μαζί.
Ο ιστότοπος κρατήσεων AirBnB αναμένει ότι το Euro θα προσφέρει έναν επιπλέον άνεμο για την ενοικίαση διαμερισμάτων διακοπών.
Η εταιρεία μάρκετινγκ διαφημιστικού χώρου Stroeer αναμένει επίσης ώθηση, καθώς και η εταιρεία αθλητικών ειδών Adidas. Ο ηγέτης της παγκόσμιας αγοράς Nike έχει εννέα ομάδες με συμβόλαιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, η Adidas έξι και η Puma τέσσερις.
Η εικόνα
«Ένα σημαντικό αθλητικό γεγονός μπορεί να φωτίσει τη διάθεση και να βελτιώσει την εικόνα της χώρας υποδοχής», είπε ο Γκρέμλινγκ του IW, σε μια εποχή που οι άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα έχουν μειωθεί.
«Ταυτόχρονα, η οικονομία διαμορφώνεται από προσδοκίες και διαθέσεις, το συναίσθημα δεν πρέπει να υποτιμάται».