14.2 C
Athens

ΚΚΕ: Πρόταση νόμου για τη φορολογία μη μισθωτών και μέτρα για την ανακούφιση των αυτοαπασχολουμένων

Διατάξεις που στοχεύουν «αφενός στην πραγματικά δίκαιη φορολόγηση των μη μισθωτών αυτοαπασχολούμενων επαγγελματιών και αφετέρου στην ανακούφιση των αυτοαπασχολούμενων της πόλης και της υπαίθρου», περιλαμβάνονται σε πρόταση νόμου που κατατέθηκε από το ΚΚΕ. Όπως αναφέρουν οι βουλευτές που κατέθεσαν την πρόταση νόμου, με επικεφαλής τον γγ του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα, τα μέτρα αυτά είναι επιτακτικά αναγκαία δεδομένου ότι η μεγάλη πλειοψηφία των αυτοαπασχολούμενων έχει συσσωρεύσει τεράστια χρέη, τα οποία δεν μπορούν να αποπληρωθούν και έχει οδηγήσει δεκάδες χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους, φτωχούς αγρότες και κτηνοτρόφους κυριολεκτικά σε απόγνωση.

«Τα φορολογικά έσοδα πρέπει να καλυφθούν από την φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου, των μεγάλων επιχειρήσεων, της μεγάλης κινητής και ακίνητης περιουσίας», αναφέρει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ.

Στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την πρόταση νόμου, οι προτεινόμενες διατάξεις περιγράφονται ως ακολούθως:

– Θεσπίζεται αφορολόγητο όριο για τα εισοδήματα όλων των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων και ορίζεται το ύψος του (με το άρθρο 1 θεσπίζεται αφορολόγητο όριο για τα εισοδήματα μη μισθωτών, ύψους 12.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος).

Επίσης, ορίζεται ρητά ο τρόπος φορολόγησης των μη μισθωτών αυτοαπασχολούμενων επαγγελματιών βάσει των δηλωθέντων στοιχείων στο βιβλίο εσόδων-εξόδων, αποκλειομένης της εισαγωγής τεκμηρίων ή της θέσπισης τεκμαρτού εισοδήματος βάσει οποιουδήποτε κριτηρίου.

– Ορίζεται η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες-βιοτέχνες-εμπόρους, αγροτοκτηνοτρόφους και ψαράδες.

– Ορίζεται το πεδίο εφαρμογής των μέτρων ανακούφισης που προτείνονται με την παρούσα πρόταση νόμου. Ο προσδιορισμός γίνεται με βάση εισοδηματικά κριτήρια, στα οποία προβλέπεται προσαύξηση λόγω παιδιών.

– Δίνεται ο ορισμός της έννοιας «οφειλή προς τα πιστωτικά ιδρύματα», ο οποίος χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της πρότασης νόμου.

– Προβλέπεται ότι από την οφειλή των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, των αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων προς τις τράπεζες, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί κατά την έναρξη ισχύος της πρότασης νόμου, διαγράφονται κάθε είδους τόκοι (συμβατικοί, υπερημερίας κλπ.).

– Προβλέπεται ότι από το συνολικό ποσό των οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, των αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων προς τις τράπεζες, μετά την αφαίρεση των τόκων του προηγούμενου άρθρου, διαγράφεται κάθε ποσό που αντιστοιχεί στον τυχόν πραγματοποιηθέντα ανατοκισμό και στην τυχόν πραγματοποιηθείσα κεφαλαιοποίηση κάθε μορφής τόκου, μέχρι την έναρξη ισχύος της πρότασης νόμου.

– Προβλέπεται ότι από τις οφειλές των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, των αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων προς τις τράπεζες και για οφειλές αρχικού ύψους μέχρι 300.000 ευρώ όπως αυτές διαμορφώνονται μετά την διαγραφή των τόκων, του ανατοκισμού και της κεφαλαιοποίησης των κάθε μορφής τόκων, σύμφωνα με τα προηγούμενα άρθρα 5 και 6, διαγράφεται ποσοστό ύψους 30% για όσους διατηρούν την επιχείρησή τους και ποσοστό ύψους 50% για όσους την έχουν κλείσει και είναι άνεργοι.

– Ορίζεται ότι η εναπομένουσα, μετά την διαγραφή τόκων, ανατοκισμού και ανακεφαλαιοποίησης κάθε μορφής τόκων και την διαγραφή ποσοστού 30% και 50% αντίστοιχα του εναπομένοντος ποσού, σύμφωνα με τα πιο πάνω άρθρα 5, 6 και 7, οφειλή των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, των αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων προς τις τράπεζες, παύει να γεννά τόκους από την έναρξη ισχύος της πρότασης νόμου και για όσο διάστημα διαρκεί η οικονομική κρίση.

– Προβλέπεται η μείωση των οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς το Δημόσιο.

– Προβλέπεται η μείωση των οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς τα ασφαλιστικά ταμεία των μη μισθωτών.

– Καθορίζεται ότι η οφειλή που προκύπτει για τους ελεύθερους επαγγελματίες-βιοτέχνες-εμπόρους, αγροτοκτηνοτρόφους και ψαράδες των άρθρων 9 και 10 προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, στην οποία συμπεριλαμβάνονται και οι τρέχουσες υποχρεώσεις προς τους πιο πάνω φορείς ρυθμίζονται σε άτοκες δόσεις, οι οποίες, σε ετήσια βάση δεν μπορεί να ξεπερνούν συνολικά το 10% του ετήσιου φορολογητέου εισοδήματός τους.

– Προβλέπεται η αυτοδίκαιη παύση κάθε μορφής πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης από πλευράς των πιστωτικών ιδρυμάτων, του Δημοσίου, των ΟΤΑ, των ασφαλιστικών ταμείων εναντίον των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων, για οφειλόμενα ποσά μέχρι την έναρξη ισχύος της πρότασης νόμου.

– Ορίζεται ότι για τα ποσά που χορηγήθηκαν μέσω του προσωρινού μέτρου κρατικής ενίσχυσης με τη μορφή “επιστρεπτέας προκαταβολής” σε ελεύθερους επαγγελματίες-βιοτέχνες-εμπόρους, αγροτοκτηνοτρόφους και ψαράδες, παύει η είσπραξή τους και δεν επιστρέφονται, καθώς και ότι παύει κάθε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης που τυχόν επιβλήθηκε για την είσπραξη των ποσών αυτών.

– Δίνεται η δυνατότητα στα δημοτικά συμβούλια, με βάση τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στο παρόν, να προβαίνουν σε απαλλαγές από δημοτικά τέλη και μισθώματα δημοτικών εγκαταστάσεων με βάση εισοδηματικά κριτήρια και με γνώμονα την προστασία των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, των αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων.

– Προβλέπεται η κατάργηση κάθε διάταξης που έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις της πρότασης νόμου.

– Καθορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος των διατάξεων της πρότασης νόμου.

Οι διατάξεις της πρότασης νόμου του ΚΚΕ έχουν ως ακολούθως:

«Φορολογία μη μισθωτών και μέτρα για την ανακούφιση των αυτοαπασχολουμένων της πόλης και της υπαίθρου»

ΜΕΡΟΣ Α΄

Φορολογία μη μισθωτών αυτοαπασχολούμενων επαγγελματιών

Άρθρο 1

1. Καταργούνται το άρθρο 28 και το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 29 του Ν.4172/13.

2. Θεσπίζεται αφορολόγητο όριο για τα εισοδήματα μη μισθωτών, ύψους 12.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος.

3. Ο φόρος εισοδήματος των μη μισθωτών υπολογίζεται με βάση τα δηλωθέντα στοιχεία του βιβλίου εσόδων – εξόδων. Η εισαγωγή τεκμηρίων φορολόγησης ή η θέσπιση τεκμαρτού εισοδήματος βάσει οποιουδήποτε κριτηρίου για τον υπολογισμού του φόρου εισοδήματος των μη μισθωτών αυτοαπασχολούμενων επαγγελματιών, αποκλείεται.

Άρθρο 2

Από την ψήφιση του παρόντος καταργείται το τέλος επιτηδεύματος σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες-βιοτέχνες-εμπόρους, αγροτοκτηνοτρόφους και ψαράδες.

ΜΕΡΟΣ Β΄

Άρθρο 3

Πεδίο εφαρμογής

Τα μέτρα που προβλέπονται στα επόμενα άρθρα αφορούν ελεύθερους επαγγελματίες-βιοτέχνες-εμπόρους, αγροτοκτηνοτρόφους και ψαράδες με συνολικό ετήσιο ατομικό εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ το έτος 2022, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος, εκτός αν άλλως ορίζεται ειδικά στις επιμέρους διατάξεις της πρότασης νόμου.

Άρθρο 4

Ορισμός εννοιών

Ως οφειλές προς τα πιστωτικά ιδρύματα για τις ανάγκες της πρότασης νόμου ορίζονται οι οφειλές από κάθε μορφής δάνειο καθώς και οι οφειλές από πιστωτικές κάρτες.

Άρθρο 5

Διαγραφή τόκων

Από την οφειλή των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς τα πιστωτικά ιδρύματα, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσας, διαγράφεται το σύνολο των κάθε μορφής τόκων που έχουν γεννηθεί μέχρι την πιο πάνω στιγμή.

Άρθρο 6

Διαγραφή των ποσών των τόκων που κεφαλαιοποιήθηκαν και ανατοκίστηκαν

Από το συνολικό ποσό των οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς τα πιστωτικά ιδρύματα, όπως διαμορφώνονται μετά την εφαρμογή του πιο πάνω άρθρου 5, διαγράφεται κάθε ποσό που αντιστοιχεί σε τυχόν πραγματοποιηθέντα ανατοκισμό και κεφαλαιοποίηση κάθε μορφής τόκων.

Άρθρο 7

Μείωση των οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς τα πιστωτικά ιδρύματα

Από τις οφειλές των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς τα πιστωτικά ιδρύματα, οι οποίες αφορούν την επαγγελματική τους δραστηριότητα, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά την εφαρμογή των άρθρων 5 και 6 της παρούσας, μειώνονται κατά ποσοστό 30% εάν διατηρούν την επιχείρησή τους και κατά 50% εάν την έχουν κλείσει και είναι άνεργοι και για ύψος δανείων μέχρι 300.000 ευρώ.

Άρθρο 8

Πάγωμα των οφειλών

Οι εναπομένουσες, μετά την εφαρμογή των άρθρων 5, 6 και 7 της παρούσας, οφειλές των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς τα πιστωτικά ιδρύματα παύουν να γεννούν τόκους για όσο διάστημα διαρκεί η οικονομική κρίση.

Άρθρο 9

Μείωση των οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς το Δημόσιο.

1. Διαγράφονται το σύνολο των τόκων και προσαυξήσεων για οφειλές προς το Δημόσιο.

2. Για τις ως άνω οφειλές μειώνεται το αρχικό βεβαιωθέν χρέος κατά 30%. Για όσους έχουν κλείσει την επιχείρησή τους και είναι άνεργοι η διαγραφή της ως άνω οφειλής ανέρχεται σε 50%.

Άρθρο 10

Μείωση των οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς τα ασφαλιστικά ταμεία των μη μισθωτών.

1. Διαγράφονται οι τόκοι και οι προσαυξήσεις για χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία των μη μισθωτών για εισφορές ατομικής ασφάλισης.

2. Καταργείται η εισφορά του κλάδου Υγείας και τα χρέη που προκύπτουν από αυτήν διαγράφονται.

Άρθρο 11

Η συνολική οφειλή που προκύπτει για τους ελεύθερους επαγγελματίες-βιοτέχνες-εμπόρους, αγροτοκτηνοτρόφους και ψαράδες των άρθρων 9 και 10 προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, στην οποία συμπεριλαμβάνονται και οι τρέχουσες υποχρεώσεις τους προς τους πιο πάνω φορείς ρυθμίζονται σε άτοκες ισόποσες μηνιαίες δόσεις, οι οποίες, σε ετήσια βάση, δεν μπορεί να ξεπερνούν συνολικά το 10% του ετήσιου φορολογητέου εισοδήματός τους.

Άρθρο 12

Παύση πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης εκ μέρους των πιστωτικών ιδρυμάτων, του δημοσίου, των ΟΤΑ, των ασφαλιστικών ταμείων εναντίον των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων.

Από την έναρξη ισχύος της παρούσας, παύει αυτοδίκαια οποιαδήποτε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης ή άλλο αναγκαστικό μέτρο εκ μέρους των πιστωτικών ιδρυμάτων, του δημοσίου, των ΟΤΑ, των ασφαλιστικών ταμείων σε βάρος των ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων, των αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων, κατά την έννοια της παρούσας πρότασης νόμου.

Άρθρο 13

Η επιστροφή και είσπραξη των ποσών που χορηγήθηκαν μέσω του προσωρινού μέτρου κρατικής ενίσχυσης με τη μορφή “επιστρεπτέας προκαταβολής” σε ελεύθερους επαγγελματίες-βιοτέχνες-εμπόρους, αγροτοκτηνοτρόφους και ψαράδες, παύει από την έναρξη ισχύος του νόμου και το τυχόν υπόλοιπο δεν επιστρέφεται. Κάθε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης που έχει τυχόν επιβληθεί για την είσπραξη των ποσών αυτών παύει αυτοδίκαια.

Άρθρο 14

Απαλλαγές από δημοτικά τέλη και μισθώματα δημοτικών εγκαταστάσεων.

Μετά την παράγραφο 2 του άρθρου 174 του ν. 3463/2006, προστίθεται παράγραφος 3, ως εξής:

3α. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του, είναι δυνατή η απαλλαγή από δημοτικά τέλη (τέλος κατάληψης κοινοχρήστου χώρου, τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, τέλος παρεπιδημούντων, τέλος 0,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων των καταστημάτων, φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων) για τις πληττόμενες επιχειρήσεις.

3β. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του, είναι δυνατή η απαλλαγή από την καταβολή ενοικίων όσων ελεύθερων επαγγελματιών-βιοτεχνών-εμπόρων μισθώνουν εγκαταστάσεις από Ο.Τ.Α. και βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας με κρατική εντολή και για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί αυτή.

Άρθρο 15

Καταργούμενες διατάξεις

Καταργείται κάθε νομοθετική διάταξη ή άλλη, έστω και συμβατική ρύθμιση, η οποία αντιβαίνει στις ρυθμίσεις της παρούσας.

Άρθρο 16

Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται από τις επιμέρους διατάξεις της».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ