20.3 C
Athens

Αποχαιρέτα την, τη Βενετία που χάνεις και πλήρωνε τσουχτερά εισιτήρια για την Εφεσο

Σωματώδεις, δυνατοί, με καλή όψη και θρέψη, οι μονομάχοι θα πρέπει να αποτελούσαν την επιτομή της ιδανικής ανδρικής σωματικής διάπλασης στην αρχαία Ρώμη. Κάτι σαν τους σημερινούς αστέρες του κινηματογράφου, ας πούμε. Γενική η πεποίθηση, αλλά τα συμπεράσματα των επιστημόνων άλλα λένε.  Στην πραγματικότητα, όσα γνωρίζουμε για τη δίαιτα και τη σωματική διάπλαση των μονομάχων υποδηλώνουν ότι είχαν πολύ διαφορετική φυσική εμφάνιση από αυτές που απεικονίζονται στην κλασική τέχνη και τη λαϊκή κουλτούρα.

Μελετητές από το Ιατρικό Πανεπιστήμιο της Βιέννης στην Αυστρία και το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία διαπίστωσαν ότι η διατροφή τους βασιζόταν σε δημητριακά και ως επί το πλείστον σε λαχανικά και φρούτα με βάση δεδομένα από το νεκροταφείο μονομάχων στην Έφεσο, στη σημερινή Τουρκία. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έτρωγαν κρέας. Οι ειδικοί διαβεβαιώνουν πάντως ότι ήταν κυρίως χορτοφάγοι.

Στη ρωμαϊκή εποχή, η βιομηχανία της ψυχαγωγίας ήταν πολύ σημαντική. Εξάλλου, υπήρχαν πάνω από 100 σχολές μονομάχων διασκορπισμένες σε όλη την αυτοκρατορία- η πλειονότητα  γύρω από το Κολοσσαίο. Η μεγαλύτερη από αυτές, η Ludus Magnus, συνδεόταν με το Κολοσσαίο με ένα τούνελ.

Ο Πλίνιος, ο διάσημος Ρωμαίος συγγραφέας, αναφερόταν στους μονομάχους ως hordearii, που μεταφράζεται  «κριθαροφάγοι». Οι Ρωμαίοι πίστευαν ότι η κατανάλωση κριθαριού θα βοηθούσε στην ενίσχυση του σώματός τους. Έτρωγαν επίσης πλιγούρι και αποξηραμένα φρούτα εκτός από κριθάρι και φασόλια.

Επίσης, μια εξέταση των οστών τους, βρήκε στοιχεία ότι έπιναν ένα ποτό φτιαγμένο από στάχτες φυτών. Αυτό το ρόφημα στάχτης ήταν μια μορφή τονωτικού που υποτίθεται πως βοηθούσε να αναρρώσουν ύστερα από μάχες και προπόνηση.

Οι μονομάχοι ήταν σημαντικές επενδύσεις για τους ιδιοκτήτες τους, επομένως γιατί έλειπε το κρέας στη διατροφή τους; Λοιπόν, το να έχεις περισσότερο λίπος σήμαινε να έχεις περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης στην αρένα. Ένα επιπλέον στρώμα λίπους παρείχε προστασία των νεύρων και των μυών. Ως αποτέλεσμα, τα τραύματα ήταν λιγότερο θανατηφόρα.

Το υπερβολικό βάρος είχε το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι έκανε πιο πιθανό οι πληγές να είναι ρηχές, επιτρέποντας στους μονομάχους να συνεχίσουν να πολεμούν ακόμη και όταν χυνόταν αίμα από το σώμα τους. Τι θέαμα για τους θεατές!

Η πλειονότητα των μονομάχων ήταν καταδικασμένοι αιχμάλωτοι ή σκλάβοι των οποίων η αθλητική ικανότητα ήταν το μόνο πράγμα που τους χώριζε από τον θάνατο. Οι μάχες ήταν άγριες και αιματηρές. Η αντοχή και η ικανότητα γρήγορης ανάκαμψης ήταν κρίσιμες.

Οι πρώτες μάχες μονομάχων ξεκίνησαν τον 3ο αιώνα π.Χ. ως τελετουργικές προσφορές αίματος στα πνεύματα των νεκρών ευγενών. Μετά την εξέγερση των σκλάβων του Σπάρτακου το 73 π.Χ., το κράτος ανέλαβε μεγαλύτερο έλεγχο των δημοσίων αγώνων και μεγάλος αριθμός μονομάχων εκπαιδεύτηκε σε αυτοκρατορικά σχολεία. Με την άνοδο στην εξουσία του Αυγούστου στη Ρώμη γύρω στο 27 π.Χ., έγινε τακτικό μέρος του κύκλου ψυχαγωγίας στη Ρώμη.

Δεδομένου ότι ανήκαν σε μια τόσο πολιτισμένη και εκλεπτυσμένη κοινωνία, η βαθιά έλξη των Ρωμαίων για την ακραία βία παραμένει περίεργη. Αναμφίβολα, οι αιματηροί, βάναυσοι, αλλά δημοφιλείς αγώνες μονομάχων ήταν η σκοτεινή πλευρά του ρωμαϊκού πολιτισμού.

Η εικονική πραγματικότητα σε πάει στο ΜΕΤ

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης πλησιάζει πιο κοντά στο μετασύμπαν. Ανακοίνωσε ότι έχει συνεργαστεί με την εταιρεία τηλεπικοινωνιών Verizon για να λανσάρει το Replica, μια νέα εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες να ασχοληθούν με έργα από τις συλλογές του στον εικονικό χώρο. Η εφαρμογή μπορεί να χρησιμοποιηθεί με το Roblox, τη δημοφιλή πλατφόρμα τυχερών παιχνιδιών, όπου έχει ενταχθεί μια νέα εικονική έκδοση του Met, με χώρους όπως η πρόσοψη της 5ης Λεωφόρου και το  Great Hall.

Το Replica βασίζεται στην προηγούμενη συνεργασία του Met με τη Verizon το 2021, μια περιορισμένης διάρκειας εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας που παρείχε απομακρυσμένη πρόσβαση σε μια περιορισμένη επιλογή των έργων τέχνης του. Η νέα εφαρμογή, διαθέσιμη δωρεάν σε συσκευές iOS και Android  από τις 2 Αυγούστου, ενθαρρύνει τα προσωπικά ταξίδια, προσκαλώντας τους επισκέπτες να σαρώσουν ορισμένα αντικείμενα που μπορούν στη συνέχεια να μεταφερθούν στο Roblox. Οι χρήστες καθοδηγούνται σε έναν χάρτη, σε στυλ κυνηγιού θησαυρού, σε έργα τέχνης όπως η Αυτοπροσωπογραφία του Βίνσετ βαν Γκογκ με ένα ψάθινο καπέλο (1887), η πανοπλία του Ερρίκου Β’ και ο σε περίοπτη θέση ο Περσέας με το κεφάλι της Μέδουσας.

Σχεδιασμένη για παιδιά και νέους ενήλικες, η εφαρμογή στοχεύει να παρουσιάσει μια καθηλωτική πολιτιστική και εκπαιδευτική εμπειρία. Σηματοδοτεί επίσης την πιο πρόσφατη κίνηση του Met για να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες αφού είδε μια σημαντική πτώση στη συμμετοχή από την πανδημία Covid-19.

Σύμφωνα με την έρευνα του The Art Newspaper ‘s το 2022 , το μουσείο είχε 1,7 εκατομμύρια λιγότερους επισκέπτες πέρυσι από ό,τι πριν από την πανδημία, ή μείωση 34% από σχεδόν 4,9 εκατομμύρια το 2019. Το περασμένο καλοκαίρι, το Met αύξησε επίσης τις τιμές εισόδου σε όλους επίπεδα κατά 5 $, καθιστώντας το κόστος ενός εισιτηρίου για ενήλικες 30 $ (η είσοδος για τους Νεοϋορκέζους και τους φοιτητές από την περιοχή  εξακολουθεί να καθορίζεται από τον ίδιο τον επισκέπτη).

Στο Roblox, οι θησαυροί του μουσείου μετατρέπονται σε ψηφιακά αξεσουάρ και αντικείμενα που είναι διαθέσιμα στο avatar ενός χρήστη για να τα αναπτύξει όπως θέλει ενώ περιφέρεται σε διαφορετικά σύμπαντα. Αυτό περιλαμβάνει διάφορους χώρους του ίδιου του Met, του οποίου ο εικονικός χώρος θα επιτρέπει στους χρήστες να παίζουν κατά κάποιο τρόπο τον επιμελητή, επιλέγοντας τα δικά τους ψηφιακά αντικείμενα και τοποθετώντας τα σε προθήκες. Κάποιοι άλλοι χρήστες, μπορούν να ψηφίσουν υπέρ.

Η Βενετία σε κίνδυνο

Η Unesco ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει να συμπεριληφθεί η Βενετία στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς σε κίνδυνο κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς της στο Ριάντ (10-25 Σεπτεμβρίου). «Γιατί αργήσατε τόσο πολύ» ήταν η κοινή απάντηση όλου  του κόσμου.

Αργησαν, επειδή το ιταλικό κράτος προσπαθούσε να αποτρέψει τη λήψη μέτρων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη  λόγω τουρισμού.  Είδε και απόειδε η UNESCO πως η ιταλική κυβέρνηση δεν κατάφερε να εκπονήσει ένα συντονισμένο σχέδιο για την προστασία του περιβάλλοντος της πόλης και τη διαχείριση του τουρισμού της και αποφάσισε, επιτέλους, να παρέμβει.

«Οι επιπτώσεις της συνεχιζόμενης υποβάθμισης λόγω ανθρώπινης παρέμβασης, συμπεριλαμβανομένης της συνεχιζόμενης ανάπτυξης, των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και του μαζικού τουρισμού απειλούν να προκαλέσουν μη αναστρέψιμες αλλαγές στην εξαιρετική παγκόσμια αξία της Βενετίας….Επιπλέον, οι συνδυασμένες επιπτώσεις ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος, οδηγούν σε δραματικές αλλαγές που προκαλούν υποβάθμιση και ζημιά σε κτιριακές κατασκευές και αστικές περιοχές».

Στην πραγματικότητα, κανένα από αυτά τα προβλήματα δεν είναι νέο. Η Unesco γνωρίζει για την απειλή που θέτει η κλιματική αλλαγή στην πόλη εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Οι επιστήμονες απέδειξαν ότι η σχετική στάθμη της θάλασσας της Μεσογείου συνεχίζει να ανεβαίνει και είχαν καταλήξει στο αναμφισβήτητο συμπέρασμα  ότι η στάθμη της θάλασσας θα ανέβαινε τελικά σε μια τιμή που δεν θα ήταν βιώσιμη για τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας και την πόλη.

Είναι πλέον σχεδόν βέβαιο ότι αν δεν υπάρξει σχέδιο και συνεχής δράση για τη μακροπρόθεσμη προστασία της Βενετίας, η πόλη δεν θα επιβιώσει στη διάρκεια ζωής της επόμενης γενιάς.

Το γεγονός ότι η ιταλική κυβέρνηση δεν έχει συμπεριλάβει την προστασία της Βενετίας ή, μάλιστα, οποιασδήποτε άλλης παράκτιας πόλης της που κινδυνεύει, στα σχέδιά της να δαπανήσει τα 191 δισ. ευρώ του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που ψήφισε η ΕΕ, αποτελεί ένδειξη πόσο λίγο έχει επηρεάσει ο μελλοντικός αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής την πολιτική ηγεσία στην Ιταλία.

Όσον αφορά τη διαχείριση του τουρισμού, οι επικριτές λένε ότι ο σημερινός δήμαρχος Luigi Brugnaro δεν πέτυχε τίποτα, όλες οι προσπάθειές του να ελέγξει τον αριθμό των επισκεπτών με ένα σύστημα έκδοσης εισιτηρίων αποδείχθηκαν ανεφάρμοστες, ενώ το συμβούλιο του ξεπουλούσε δημόσιες κατοικίες που θα επέτρεπαν σε απλούς κατοίκους  να συνεχίσουν να ζουν στην πόλη.

Αυξήσεις εισιτήριων σε μουσεία… δίπλα

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας αύξησε τα τέλη εισόδου σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Οι προαναφερθείσες αυξήσεις έγιναν ειδικά για εισροές ξένων τουριστών λόγω των αυξανόμενων συναλλαγματικών ισοτιμιών. Οι Τούρκοι πολίτες, από την άλλη, θα μπορούν να μπαίνουν σε μουσεία όλο το χρόνο με την Κάρτα Μουσείου, την οποία μπορούν να αγοράσουν με 60 λίρες (2,02 ευρώ).

Το ετήσιο τέλος της Κάρτας Μουσείου για την είσοδο Τούρκων πολιτών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, παρέμεινε σταθερό. Οι κάτοχοι Κάρτας Μουσείων θα μπορούν να επισκεφθούν περισσότερα από 350 μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους που υπάγονται στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού με αυτήν την κάρτα.

Σύμφωνα με την πρόσφατη δήλωση του Υπουργείου Νεολαίας και Αθλητισμού, νέοι ηλικίας 18-25 ετών μπορούν να υποβάλουν αίτηση στο Müzekart GNS για να επισκεφθούν δωρεάν μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους μεταξύ 13 Ιουλίου και 13 Οκτωβρίου. Οι υπόλοιποι, θα το πληρώσουν ακριβά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα εισιτήρια εισόδου για το Μουσείο Αεροδρομίου Κωνσταντινούπολης είναι 13 ευρώ, για την αρχαία Εφεσο και το Παμούκαλε είναι 23, 5 ευρώ ανά χώρο, για τον Πύργο του Γαλατά, το μεγαλύτερο αξιοθέατο της Κωνσταντινούπολης μετά την Αγία Σοφία αγγίζουν τα 22 ευρώ κλπ.

Η Τουρκία είδε 20 εκατομμύρια επισκέπτες στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς της χώρους το 2022, αντί 15 εκατομμυρίων που είχαμε εμείς στην Ελλάδα.

Αγγελική Κώττη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ