today-is-a-good-day
31.7 C
Athens

Κ.Μπακογιάννης στο ThePresident: Η Ψηφιακή Αθήνα διευκολύνει την ενεργή συμμετοχή των δημοτών και παρέχει περισσότερες ευκαιρίες σε όλους

Α. ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΜΕ

Όταν το Σεπτέμβριο του 2019 λάβαμε τη «βαριά» σκυτάλη του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, ο στόχος μας ήταν ξεκάθαρος: να φέρουμε το Δήμο στο σπίτι των Αθηναίων. Θέλαμε η Αθήνα να «προφτάσει» τις άλλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, σε επίπεδο ψηφιακών υπηρεσιών και υποδομών, και να εξελιχθεί σε μια «έξυπνη πόλη».

Του Κώστα Μπακογιάννη *

Δηλαδή, μια πόλη που μέσω του εκσυγχρονισμού και την επέκταση της ψηφιακής τεχνολογικής υποδομής του Δήμου, εξυπηρετεί, παρέχει, διευκολύνει και εξοικονομεί. Χρόνο, πόρους, ενέργεια.

Αυτός είναι κι ένας βασικός πυλώνας του ευρύτερου οράματός μας για μια Αθήνα πιο άμεση, πιο προσβάσιμη, πιο βιώσιμη και πιο κατοικήσιμη.

Β. ΠΩΣ ΠΡΟΧΩΡΑΜΕ

Προς αυτό το όραμα, λοιπόν, προχωράμε, ομαδικά και συστηματικά. Με στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό, όπως αυτός διαγράφεται στην Ψηφιακή μας Βίβλο.

Τόσο ο  Αντιδήμαρχος Ψηφιακής Μετάβασης και Παιδείας, όσο κι Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΑΕΜ Α.Ε (εταιρείας μηχανογράφησης του Δήμου), ηγούνται άξια των προσπαθειών οικοδόμησης μιας σύγχρονης, καινοτόμου πόλης-προτύπου βασισμένη στην αρχή της πελατοκεντρικότητας. Δηλαδή, ενός συστήματος εξυπηρέτησης του οποίου προτεραιότητα είναι ο/η ίδιος/α δημότης και η καλή εμπειρία του.

H ψηφιακή τεχνολογία δίνει ουσιαστικές λύσεις σε πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η πόλη μας.

Δημιουργεί δημόσια αξία για τους πολίτες κάνοντας τη ζωή τους καλύτερη και την καθημερινότητά τους πιο εύκολη. Αυτά δεν είναι λόγια του αέρα. Τα αποτελέσματα είναι απτά και μετρήσιμα.

Γ. ΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΤΑΦΕΡΕΙ

Μέχρι σήμερα το 75% των  διαδικασιών του Δήμου έχουν πλέον ψηφιοποιηθεί. Αυτό σημαίνει 153 διαφορετικές υπηρεσίες, περισσότερες από 245.000 ηλεκτρονικές αιτήσεις, πάνω από 400.000 χρήστες, και περισσότερα από 550.000 ηλεκτρονικά ραντεβού πολίτών. Μέχρι το τέλος του χρόνου, θα έχουμε φτάσει το 100%. Επιτέλους, μια απλή δημοτική υποχρέωση δε θα είναι 3 ώρες ουρά μακριά, αλλά απλά ένα κλικ.

Αν με μετριοπαθείς υπολογισμούς η κάθε αίτηση είναι μισή ώρα απασχόλησης για τον δημότη και 10 λεπτά για το δημοτικό στέλεχος τότε έχουμε γλυτώσει 14 χρόνια αναμονής των δημοτών και σχεδόν 5 των στελεχών του δήμου. Οι αριθμοί είναι αδιανόητα υψηλοί.

Εκτός από εξοικονόμηση χρόνου, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, σημαίνει και αυξημένη απόδοση, παραγωγικότητα, διαφάνεια και ευελιξία του δημόσιου τομέα. Σημαίνει χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και βελτιωμένη επικοινωνία.

Συνολικά, όλα αυτά μεταφράζονται σε πιο ευχαριστημένους δημότες και λιγότερο πιεσμένα- αρά και πιο παραγωγικά- στελέχη του Δήμου.

Από το «e-enstasi» και το «AthensAid» στο «myAthenspass» και την εφαρμογή διαβουλεύσεων, θέλουμε και παρέχουμε τις υποδομές για πιο ενεργούς πολίτες. Αντίστοιχα, από το ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Πρωτοκόλλου και Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων μέχρι την mobile εφαρμογή Καταγραφής Εγκαταλελειμμένων Οχημάτων, παρέχουμε τα εργαλεία στα στελέχη του Δήμου ώστε να μπορούν να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους.

Βγάζουμε την Αθήνα από το σκοτάδι. Ο νέος «έξυπνος» φωτισμός σε ολόκληρη την πόλη, σε μια εποχή όπου η εξοικονόμηση ενέργειας είναι σχεδόν όρος επιβίωσης, έρχεται να δώσει φως, αισθητική και ασφάλεια στους πολίτες.

Κάθε Έλληνας όπου κι αν μένει ή ψηφίζει έχει δικαίωμα πρόσβασης σε μια βελτιωμένη καθημερινότητα και ζωή. Για αυτό όποιος Δήμος μας ζήτησε τις εφαρμογές και την τεχνολογία μας, του τα δώσαμε, δωρεάν.

Δ. ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ

Όπως προανέφερα, η ψηφιακή μετάβαση δεν είναι μια διεθνής τάση που ακολουθούμε τυφλά.  Κυβερνήσεις και εταιρίες σε όλο τον κόσμο έχουν εφαρμόσει και εισάγει συστήματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και ψηφιοποίησης, γιατί πρακτικά και συνολικά, συμφέρουν.

Δεν είναι όμως μόνο οι πόροι, η ταχύτητα, η αποδοτικότητα και η αποτελεσματικότητα. Ούτε καν ο μειωμένος περιβαλλοντολογικός αντίκτυπος. Αυτό που πραγματικά με ενθουσιάζει είναι οι κοινωνικές και πολιτικές προοπτικές του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Ήδη, η ψηφιακή Αθήνα διευκολύνει την ενεργό συμμετοχή των δημοτών στην παροχή δημόσιων υπηρεσιών και στη διαδικασία εφαρμογής της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Ήδη, παρέχει, σε όλους κι όλες, περισσότερες ευκαιρίες πρόσβασης στη λήψη αποφάσεων και στις συμμετοχικές διαδικασίες και διαβουλεύσεις επί κρίσιμων αποφάσεων για την πόλη.

Το δοκιμάσαμε, το είδαμε, το χαρήκαμε. Τώρα το πολλαπλασιάζουμε. Ενισχύουμε ακόμα περισσότερο τις δημοκρατικές δομές και διαδικασίες της Δημοτικής Αρχής.

Γιατί ο Δήμος είναι ο πιο άμεσος τρόπος να επικοινωνήσει, ο/η πολίτης τις ανάγκες, τα προβλήματα και τις προσδοκίες του/της. Αντίστοιχα,  οι σύγχρονες, βιώσιμες και ανθεκτικές λύσεις συλλαμβάνονται και υλοποιούνται από κάτω προς τα πάνω. Λοιπόν για μένα προσωπικά αυτό είναι το μεγαλύτερο δώρο της ψηφιακής μετάβασης. Αλλά και η μεγαλύτερη πρόκληση.

Ε. ΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΑΣ

Μπροστά μας βρίσκεται η επανεφεύρεση της δημοκρατίας. Όταν, πέρυσι, στα πλαίσια του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ,) πραγματοποιήσαμε ηλεκτρονική διαβούλευση, είδαμε έναν αριθμό συμμετοχής που ξεπερνούσε κάθε προηγούμενο αλλά και προσδοκία.

Αυτό μας έδειξε πως, στα πλαίσια του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, οι δυνατότητες προαγωγής θεσμών της άμεσης δημοκρατίας όπως η διαδραστικότητα, η συμμετοχή και η διαβούλευση είναι εκτεταμένες.

Για να τις αξιοποιήσουμε, στοχεύουμε να αυξήσουμε το επίπεδο και το βάθος της συμμετοχής όλων των ενδιαφερομένων αλλά και να διαδραματίσουμε ηγετικό ρόλο για τη δημιουργία και την ανάπτυξη προσβάσιμων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και κατανοητού περιεχομένου τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ).

Το μονοπάτι της ψηφιακής μετάβασης το διαλέξαμε γιατί έχει νόημα και προοπτικές. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση δεν είναι αυτοσκοπός. Κάνει και μπορεί να κάνει περισσότερο εφικτά όλα εκείνα που το δημοκρατικό σύστημα επιδιώκει αδιάλειπτα στη δημοτική διακυβέρνηση.

* Ο κ. Κώστας Μπακογιάννης είναι Δήμαρχος Αθηναίων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ