Πιλοτικό πρόγραμμα πυροπροστασίας στο Άλσος Συγγρού

ΑΠΕ (φωτογραφία αρχείου)

Καινοτόμο, πιλοτικό πρόγραμμα πυροπροστασίας εφαρμόστηκε φέτος για πρώτη φορά στο άλσος Συγγρού στο Μαρούσι με σκοπό την ανίχνευση και προειδοποίηση για φαινόμενα, όπως οι πυρκαγιές. Στα περισσότερα από 940 στρέμματα που εκτείνεται το άλσος Συγγρού, στο πλαίσιο του προγράμματος, έχουν τοποθετηθεί σε επιλεγμένα σημεία 220 αισθητήρες, ενώ υπάρχει και drone το οποίο από την ώρα που λαμβάνει την ειδοποίηση από τον συναγερμό που έχει ενεργοποιηθεί, απογειώνεται, με σκοπό την έγκαιρη πρόγνωση των συμβάντων και την άμεση αντιμετώπισή τους.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ βρέθηκε στο Άλσος Συγγρού και κατέγραψε τον τρόπο λειτουργίας του πιλοτικού προγράμματος πυρανίχνευσης.

Το πρόγραμμα που ξεκίνησε στις αρχές Ιουνίου, υλοποίησαν η νεοφυής εταιρεία Probotek καθώς και οι εταιρείες Nova-Wind και Huawei, και στόχος, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο συνιδρυτής της εταιρείας Probotek και υπεύθυνος του πιλοτικού προγράμματος, Παναγιώτης Αποστολόπουλος, ήταν να δημιουργηθεί μία πλατφόρμα που θα μπορεί κάτω από μία κοινή επιχειρησιακή εικόνα να συνδέει διαφορετικού τύπου συστήματα και να ενημερώνει τις αρμόδιες αρχές για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση ακραίων φαινομένων, όπως είναι οι πυρκαγιές. Αφορμή γι αυτή την καινοτόμο ιδέα, όπως εξηγεί, στάθηκαν οι αυξανόμενες και έντονες πυρκαγιές που εκδηλώνονταν κάθε χρόνο στη χώρα, ενώ μετά την πυρκαγιά στο Μάτι το 2018, αποφάσισαν να επισπεύσουν τις διαδικασίες.

Στην σοφίτα του κεντρικού κτιρίου του άλσους οι εργαζόμενοι χωρίζονται σε βάρδιες ώστε να παρακολουθούν κατά τη διάρκεια της μέρας τις οθόνες που έχουν τοποθετηθεί και που προβάλλουν την πλατφόρμα από την οποία αποτελείται το σύστημα πυρανίχνευσης. Στην πρώτη οθόνη εμφανίζονται οι αισθητήρες οι οποίοι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στους κόκκινους που είναι για τη θερμοκρασία και στους μπλε που είναι για το διοξείδιο του άνθρακα. Σε συνεργασία με το ινστιτούτο γεωπονικών επιστημών καθορίστηκαν κάποιες ζώνες, διαφορετικού τύπου ανάλογα με την επικινδυνότητα τους. Όπως εξηγεί ο κ. Αποστολόπουλος, με βάση την πυκνότητα της βλάστησης όπου έχει ο συγκεκριμένος χώρος αποφάσισαν στρατηγικά πώς θα οριοθετήσουν τους αισθητήρες. «Ο λόγος που υπάρχουν στη μεσαία ζώνη περισσότεροι αισθητήρες διοξειδίου του άνθρακα είναι γιατί αυτή θεωρείται πιο επικίνδυνη στο συγκεκριμένο σημείο, από όπου είναι πολύ πιθανόν να ξεκινήσει μία φωτιά που θα είναι απρόβλεπτη. Στη δεξιά πλευρά υπάρχει απεικόνιση καθενός αισθητήρα με τα δεδομένα, ποια είναι ακριβώς αυτή τη στιγμή η θερμοκρασία που έχουν και αντίστοιχα θα δείτε και τα PPM που μπορεί να έχουν οι αισθητήρες διοξειδίου του άνθρακα», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Αποστολόπουλος.

Στη δεύτερη οθόνη εμφανίζεται το διαχειριστικό του drone και των πτήσεων. Όταν το drone είναι ανοιχτό αποτυπώνονται στην οθόνη τα δεδομένα που έχει λάβει από την βάση του, όπως θερμοκρασία, υγρασία και ταυτόχρονα γίνεται και έλεγχος των συνθηκών για να κριθεί αν είναι ασφαλές να απογειωθεί το drone. Το τελευταίο στάδιο είναι ο έλεγχος που γίνεται όσον αφορά την ενέργεια του drone και την αυτονομία του καθώς επίσης και την κατάσταση που βρίσκεται.

Επιπλέον έχει αναπτυχθεί κι ένα μετεωρολογικό εργαλείο από το οποίο παίρνουν τα δεδομένα του μικροκλίματος που υπάρχει στην περιοχή. «Από αυτό το μετεωρολογικό εργαλείο παίρνουμε τα δεδομένα του μικροκλίματος στην περιοχή που είμαστε τα οποία συσχετίζουμε με τις ενδείξεις που μπορεί να έχουμε από έναν αισθητήρα για να μπορέσουμε να κάνουμε τον συσχετισμό της πληροφορίας και να δούμε ότι υπάρχει ένα «συναγερμός», κι αν όντως πρέπει να επέμβουμε και να ενημερώσουμε τις αρχές. Είναι πολλαπλών παραμέτρων ειδοποιήσεις για να καταλήξουμε στο σημείο ότι υπάρχει ένα συμβάν που χρήζει επέμβασης», περιγράφει ο κ. Αποστολόπουλος.

Σε περίπτωση έναρξης συμβάντος το drone αυτόνομα λαμβάνει μέσα από το σύστημα την ειδοποίηση και απογειώνεται για να πάει κατευθείαν στο σημείο όπου έχει εκδηλωθεί. Το drone φτάνοντας στο σημείο ελέγχει αν υπάρχει καπνός ή φωτιά. Όταν υπάρξει το συμβάν στον πίνακα βγαίνει ένα παράθυρο με τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο πιλότος. Επιπλέον στον χάρτη που απεικονίζονται οι αισθητήρες όταν ενεργοποιηθεί ο συναγερμός, αναβοσβήνει με κόκκινο στην οθόνη το σημείο όπου πιθανόν έχει εκδηλωθεί το συμβάν καθώς και η θερμοκρασία. Τα πρώτα βήματα που πρέπει να κάνει ο πιλότος του drone είναι να επιβεβαιώσει τον συναγερμό, έπειτα να ενημερώσει την εταιρεία security, το πάρκο και ταυτόχρονα κατ’ επέκταση να συνεννοηθούν αν πρέπει να ειδοποιηθεί η πυροσβεστική ή όχι.

«Έχουμε εφαρμόσει και δημιουργούμε δικούς μας αλγόριθμους όπου μπορούμε να αναγνωρίζουμε φωτιά ή καπνό. Εάν δεν υπάρχει φωτιά ή καπνός τον χειρισμό τον παίρνει ο πιλότος μέσα από την κονσόλα που είδαμε πριν και κάνει επόπτευση ευρύτερα του χώρου για να δούμε αν θα εξελιχθεί ένα συμβάν. Οι αισθητήρες έχουν τοποθετηθεί με τις συντεταγμένες τους, γνωρίζουμε δηλαδή πάνω στο χάρτη ποιες είναι οι συντεταγμένες τους», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Αποστολόπουλος.

Για να είναι το σύστημα πιο αποτελεσματικό συνδέεται με 5G τεχνολογίες για την αδιάλειπτη διασύνδεση του συστήματος, ενώ γίνεται και χρήση αλγορίθμων και τεχνητής νοημοσύνης.

«Το σημαντικό είναι σε ένα τέτοιου είδους σύστημα να μπορεί να επικοινωνήσει την επιχειρησιακή εικόνα. Όταν έχουμε φαινόμενα φωτιάς τα πρώτα δέκα λεπτά είναι τα κρίσιμα για το αν θα μπορέσουμε να την ελέγξουμε ή όχι. Αυτό που έχουμε προσπαθήσει να δημιουργήσουμε είναι ένα ανοιχτό σύστημα που θα μπορεί να διασυνδεθεί με πάρα πολλά τρίτα συστήματα, όπως κάμερες, άλλου τύπου drone, οχήματα με συστήματα της Πυροσβεστικής, της αστυνομίας ή της πολιτικής προστασίας για να μπορέσουμε να δώσουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα στους ανθρώπους που πρόκειται να πάνε να επιχειρήσουν», επισημαίνει ο κ. Αποστολόπουλος.