Α.Σκέρτσος: Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί ανάχωμα απέναντι στη διεθνή οικονομική αβεβαιότητα

ΑΠΕ

Μιλώντας στη διυπουργική συνέντευξη Τύπου για την πορεία υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος υπογράμμισε τις αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που συντελούνται χάρη σε αυτό, ως εκ τούτου, συμπέρανε, αφορά όλους τους πολίτες, όλοι ωφελούνται.

Αναλυτικώς, «το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί ένα ανάχωμα απέναντι στη διεθνή οικονομική αβεβαιότητα και ένα εργαλείο για να μπορέσουμε να κρατήσουμε σε υψηλό επίπεδο αυτό το αναπτυξιακό momentum που βλέπουμε ότι έχει η ελληνική οικονομία, με διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από την υπόλοιπη Ευρώπη, με μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από Έλληνες και ξένους επενδυτές», τόνισε εν είδει εισαγωγικού σχολίου.

Και συνέχισε παραθέτοντας τους δύο λόγους για τους οποίους το εθνικό σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ονομάσθηκε «Ελλάδα 2.0»: «Ο πρώτος λόγος είναι γιατί πιστεύουμε ότι αναβαθμίζει και καθιστά την Ελλάδα πιο σύγχρονη, πιο ευρωπαϊκή, την Ελλάδα που θέλουμε όλοι, δημιουργεί μια καλύτερη εκδοχή της χώρας μας. Ταυτόχρονα, είναι ένα σχέδιο πολιτο-κεντρικό, μας αφορά όλους. Είναι ένα σχέδιο που αναβαθμίζει τις υποδομές της χώρας, ψηφιακές υποδομές, οδικές υποδομές, το hardware της χώρας μας. Επενδύει επίσης σε καλύτερες διαδικασίες, καλύτερες δημόσιες υπηρεσίες, καλύτερα δημόσια αγαθά, άρα αναβαθμίζει και το software της χώρας».

Στο σημείο αυτό, όμως, ο Ά. Σκέρτσος ξεκαθάρισε τι είναι αυτό που ξεχωρίζει το Ταμείο Ανάκαμψης από προηγούμενα Κοινοτικά προγράμματα: είναι, όπως είπε, «η σχέση δημόσιων επενδύσεων με τις μεταρρυθμίσεις. Η ένταξη μεταρρυθμίσεων στο εθνικό σχέδιο συμβάλει στην καλύτερη απορρόφηση των δημόσιων επενδύσεων και στη δημιουργία υψηλότερων πολλαπλασιαστών ως προς το αποτύπωμα που αφήνουν οι δημόσιες αυτές επενδύσεις στο κράτος, την οικονομία, την κοινωνία».

Και, ευκαιρίας δοθείσης, «είναι καλό να θυμίζουμε ότι δεν είναι ένα σχέδιο που δημιουργήθηκε μέσα από μια γραφειοκρατική διαδικασία, με τη δύναμη της αδράνειας ή του αυτόματου πιλότου. Αντιθέτως είναι ένα σχέδιο που έχει συμπεριλάβει τις συστάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη, που συντάχθηκε πριν από τρία χρόνια και δείχνουν το δρόμο για το μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας σε μια πιο παραγωγική, πιο εξωστρεφή, πιο καινοτόμο οικονομία αλλά και το μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης. Ταυτόχρονα έχει ενσωματώσει πολλές από τις συστάσεις των ευρωπαϊκών θεσμών στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξαμήνου, συσχετίζεται με το εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων, τα ετήσια σχέδια δράσης, τα οποία γίνονται από το Υπουργικό Συμβούλιο και υλοποιούνται από τα αρμόδια Υπουργεία».

Επιπλέον, συνέχισε ο υπουργός Επικρατείας, «αποτελεί μέρος του συνεκτικού κυβερνητικού σχεδίου το οποίο υλοποιούμε εδώ και τρία χρόνια και το οποίο φέρνει αυτά τα αποτελέσματα που βλέπουμε στην οικονομία σε μια περίοδο εξαιρετικά αντίξοη στο διεθνές περιβάλλον».

Όμως, υπενθύμισε, «στην Ελλάδα, στο παρελθόν, είχαμε μια μακρά, όχι τόσο καλή, εμπειρία, ως προς την απορρόφηση των Κοινοτικών προγραμμάτων. Είχαμε μια δυσκολία στην απορρόφηση τα πρώτα χρόνια, επιταχύναμε στο τέλος, χάνονταν έτσι, όμως, οι αρχικές στρατηγικές προτεραιότητες και οι αναπτυξιακοί στόχοι που τίθενταν στο σχεδιασμό. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί στο Ταμείο Ανάκαμψης -και δεν μπορεί να συμβεί γιατί έχουμε προδιαγράψει με πολύ μεγάλη ακρίβεια τα έργα, τις μεταρρυθμίσεις που συμπεριλαμβάνονται στο σχέδιο που έχει εγκριθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Άρα, δεν μπορούμε και να αποκλίνουμε από αυτό, υπάρχει μια διαδικασία αναθεώρησης που θα την δούμε μέσα στο 2023, έχουμε μικρές δυνατότητες αλλαγών».

Θυμίζοντας, επίσης, ότι το ελληνικό σχέδιο «είναι από τα πρώτα σχέδια που εγκρίθηκαν, μετ’ επαίνων», δήλωσε ότι αυτό «έχει συμπεριλάβει όλες τις αναπτυξιακές προτεραιότητες αλλά και δίνει απαντήσεις σε σημαντικά διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας. Για αυτό, θεωρούμε ότι στο τέλος της περιόδου αυτής θα προσδώσει και στην ελληνική οικονομία πρόσθετη δυναμική τόσο ως προς τη μεγέθυνση του ΑΕΠ όσο και ως προς τη δημιουργία νέων, καλύτερα αμειβόμενων θέσεων απασχόλησης».

Αναφερόμενος εν συνεχεία στην εμπλοκή της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού και της Προεδρίας της Κυβέρνησης για το συντονισμό των μεταρρυθμίσεων του σχεδίου, τόνισε πως «τα τελευταία τρία χρόνια έχουν νομοθετηθεί 355 νόμοι, που αποτελούν, σε πολύ μεγάλο βαθμό, μεταρρυθμιστικές πολιτικές. Έχει υλοποιηθεί περισσότερο από το 80% των συστάσεων της Επιτροπής Πισσαρίδη, κάποιες από αυτές περιλαμβάνονται και στο Ταμείο Ανάκαμψης. Οι νόμοι αυτοί έχουν οδηγήσεις στις έντεκα συνεχείς αξιολογήσεις των θεσμών στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, η οποία έλαβε τέλος τον περασμένο Αύγουστο μετά από δώδεκα χρόνια. Χάρη στις θετικές αυτές αξιολογήσεις 4,5 δισ. ευρώ εκταμιεύτηκαν και στήριξαν τα δημόσια έσοδα τα προηγούμενα χρόνια σε μια πολύ δύσκολη περίοδο πανδημίας. Ταυτόχρονα υλοποιούνται 70 έργα τεχνικής βοήθειας για νέες μεταρρυθμίσεις και η προσπάθεια δεν τελειώνει εδώ».

Ένα σημείο που έδωσε έμφαση ο υπουργός Επικρατείας ήταν ότι «η ελληνική οικονομία, η ελληνική δημόσια διοίκηση πρέπει να συγκλίνουν επί της ουσίας με την ευρωπαϊκή οικονομία και κεκτημένο. Το εθνικό σχέδιο ‘Ελλάδα 2.0′ έχει αυτόν το στόχο», εξήγησε και πρόσθεσε:

«Στο Ταμείο Ανάκαμψης συμπεριλαμβάνονται 68 μεταρρυθμίσεις σε τέσσερις πυλώνες: πράσινη μετάβαση, ψηφιακός μετασχηματισμός, απασχόληση – αγορά εργασίας – δεξιότητες – κοινωνική συνοχή, και ιδιωτικές επενδύσεις – μετασχηματισμός της οικονομίας. Με μεγαλύτερη βαρύτητα στον τελευταίο άξονα, τα αποτελέσματα που φέρνει αυτή η πολιτική μπορούν να ενισχύσουν και το κοινωνικό κράτος», επεσήμανε εξάλλου και συμπλήρωσε:

«Ως προς τις ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργεί τις δυνατότητες να απορροφήσουμε καλύτερα τις δημόσιες επενδύσεις που γίνονται μέσα από ένα νέο ρυθμιστικό πλαίσιο. Επί παραδείγματι με τη μεταρρύθμιση για την εγκατάσταση λειτουργίας φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων αποδεσμεύονται πόροι 665 εκατ. ευρώ για την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας. Με τη μεταρρύθμιση στη διαχείριση των αποβλήτων αποδεσμεύονται 285 εκατ. που πηγαίνουν σε Δήμους για να κάνουν καλύτερη διαχείριση των απορριμμάτων τους. Με τη νέα στρατηγική για τις δεξιότητες και τη δια βίου μάθηση έχουμε πάνω από 0,5 δισ. για την ψηφιοποίηση του πρώην ΟΑΕΔ, νυν ΔΥΠΑ, τον εκσυγχρονισμό του και τη δημιουργία νέων, σύγχρονων προγραμμάτων κατάρτισης για το ανθρώπινο δυναμικό ώστε να μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες αγορά εργασίας. Για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας – ένα μείζον ζήτημα σε συνθήκες ενεργειακής κρίσης – έχουμε κάνει παρεμβάσεις που οδηγούν σε καλύτερη απορρόφηση που οδηγούν στα προγράμματα Εξοικονομώ κατ’ οίκον αλλά και στο Εξοικονομώ στο Δημόσιο, συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα με την οργανωτική μεταρρύθμιση στον ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ δίνουμε τη δυνατότητα να υλοποιηθεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρόμων που έχει γίνει τις τελευταίες πολλές δεκαετίες ώστε να μπορέσει να διασυνδεθεί η χώρα μας με τις αγορές της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, να λειτουργήσει ως εμπορικός κόμβος μεταξύ Ανατολής και Αφρικής, με την Ευρώπη. Μέσα από τη μεταρρύθμιση για τον προσωπικό βοηθό στα άτομα με αναπηρία αλλά και τις ευρύτερες δράσεις που εντάσσονται στην εθνική στρατηγική για τα άτομα με αναπηρία, ξεκλειδώνονται επενδύσεις που οδηγούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό των διαδικασιών για την ταυτοποίηση των ατόμων με αναπηρία».

Εν κατακλείδι, «το ταμείο Ανάκαμψης και το Σχέδιο “Ελλάδα 2.0” είναι ένα σχέδιο πολιτο-κεντρικό, μας αφορά όλους. Όλοι κερδίζουμε από αυτό και έχει ως στόχο να έχουμε μετά από 4-5 χρόνια μια καλύτερη χώρα που θα συγκλίνει με το ευρωπαικό κεκτημένο», τόνισε κλείνοντας ο υπουργός Επικρατείας.