Η ανάκαμψη της Aegean, η νέα μπίζνα στα δάνεια, και οι νέες εκδόσεις που ετοιμάζει ο ΟΔΔΗΧ για το 2022

Μια νέα μπίζνα έρχεται στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για τους αξιολογητές δανείων. Οι χρηματοδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πολλές και ο έλεγχός τους δεν θα γίνεται από τις τράπεζες και το δημόσιο. Ειδικές ομάδες, εξειδικευμένων συμβούλων αναμένεται να παρακολουθούν τα δικαιολογητικά, τα businessplans και βεβαίως την πορεία των εργασιών. Οι ομάδες αυτές θα απαρτίζονται από ορκωτούς ελεγκτές, θα είναι όλοι ιδιωτικοί υπάλληλοι και θα ενταχθούν στο ειδικό μητρώο ελεγκτών. Στην ουσία στόχος κυβέρνησης και τραπεζών είναι να μην υπάρξουν τα παρατράγουδα περασμένων ετών, όπου οι επικεφαλής τραπεζών και δημόσιων οργανισμών, μοίραζαν χρήμα με ένα…τηλεφώνημα από «αρμοδίους».

Παραμένοντας στα των δανείων έρχονται τα νέα…επιχειρηματικά δάνεια. Η πρόταση είναι του Γιάννη Στουρνάρα και στόχος του είναι ο μοιρασμός του κινδύνου μεταξύ κράτους και τραπεζών. Τα κριτήρια είναι μεταξύ άλλων η προοπτική ανάπτυξης, η πραγματικότητα υλοποίησης των έργων και η βιωσιμότητα της επιχείρησης. Σωστός ο Γιάννης Στουρνάρας, καθώς με αυτό τον τρόπο θέλει να διευκολύνει τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και να ευνοηθούν από τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης και τις τραπεζικές χορηγήσεις δανείων. Τα λεφτά δεν θα δίνονται σε εταιρείες που είναι υπερχρεωμένες και δεν έχουν καλό κύκλο εργασιών.

Η στήλη σας έχει ενημερώσει εδώ και καιρό για το επενδυτικό μπαράζ εταιρειών ισραηλινών και funds στον κλάδο των ξενοδοχείων. Το τουριστικό realestate είναι στα πάνω του, με τις αποτιμήσεις να είναι πιεσμένες και τις προοπτικές για την αγορά να είναι ευοίωνες. Άρα τα κέρδη θα έρθουν και αγοράζουν φθηνά. Έτσι λοιπόν η Yakir Gabay απέκτησε συμμετοχή στην επενδυτική εταιρεία της Prodea, που αφορά στα ξενοδοχειακά ακίνητα.

Με στόχο το πρασίνισμα της ναυτιλίας κινείται το υπουργείο του Γιάννη Πλακιωτάκη. Όπως μαθαίνουμε έχουν ήδη υπάρξει συναντήσεις με στελέχη από τας Ευρώπας, προκειμένου να προσδιοριστεί το ακριβές ύψος χρηματοδότησης για το πρασίνισμα της ναυτιλίας. Η ανανέωση του στόλου εκτιμάται ότι απαιτεί νέες επενδύσεις για ναυπηγήσεις νέων πλοίων και μετατροπές. Μάλιστα το υπουργείο έχει ήδη δρομολογήσει τον ανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου δημόσιας θαλάσσιας συγκοινωνίας

Σήμερα παρουσιάζουμε το πρόγραμμα εκδόσεων ομολόγων του ΟΔΔΗΧ. Το 2022 θα κινηθεί στα φετινά επίπεδα. Δηλαδή; Μεταξύ 12-15 δις.ευρώ, ωστόσο όλα θα εξαρτηθούν από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για την αντιμετώπιση που θα έχουν τα ελληνικά ομόλογα. Πάντως το νούμερο το μάθατε.

Τελικά φαίνεται ότι οι Έλληνες φορολογούμενοι διέσωσαν την Aegean. Η κρατική ενίσχυση που έλαβε η εταιρία λόγω covid, αλλά και η αύξηση των τουριστικών ροών έφεραν και το πρώτο κερδοφόρο τρίμηνο από την αρχή της πανδημίας. Κατά το φετινό γ’ τρίμηνο  η εταιρεία εμφάνισε: €59 εκατ. οργανική κερδοφορία,  3,3 εκατ. επιβάτες (1,5 εκατ. στο δίκτυο εσωτερικού και 1,8 εκατ. στο δίκτυο εξωτερικού), διπλασιασμό του κύκλου εργασιών. Η Aegean λειτούργησε με απευθείας πτήσεις προς το εξωτερικό από τις βάσεις της σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδο, Χανιά, Κέρκυρα, Μύκονο και Λάρνακα, υποστηρίζοντας τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα και το τουριστικό προϊόν της χώρας. Σε επίπεδο 9μήνου, το οποίο συμπεριλαμβάνει την επίδραση του δεύτερου lockdown, που κράτησε μέχρι τις αρχές Μαΐου περιορίζοντας σημαντικά την δραστηριότητα της εταιρείας κατά το πρώτο εξάμηνο, ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 42%. Ο όμιλος μετέφερε 5 εκατ. επιβάτες από 4,4 εκατ. το εννεάμηνο του 2020, ωστόσο σε συγκρίσιμη οργανική βάση εμφάνισε ζημιές, ωστόσο πολύ χαμηλότερες από το αντίστοιχο διάστημα του 2020.