today-is-a-good-day
20.1 C
Athens

Οι πιέσεις Σταϊκούρα στις τράπεζες, οι επενδύσεις των Ισραηλινών, ο ΕΝΦΙΑ και ο προβληματισμός με την ηλεκτροκίνηση

Σημαντικές επενδύσεις από Ισραηλινούς στο real estate πραγματοποιούνται το τελευταίο διάστημα. Είτε μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων φυσικών προσώπων, είτε μέσω funds, οι Ισραηλινοί αγοράζουν στον οικιστικό ιστό ακίνητα. Έτσι λοιπόν στη Θεσσαλονίκη στο ιστορικό κέντρο και κοντά σε σταθμούς των μετρό, που θα (όταν) λειτουργήσουν. Επίσης, οι Ισραηλινοί έχουν βάλει στο στόχαστρο και τουριστικά ακίνητα. Ο λόγος είναι πως οι αποτιμήσεις παραμένουν χαμηλά, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού που μείωσε τη ρευστότητα των επιχειρηματιών. Τα δάνεια στον κλάδο είναι πολλά και παράλληλα η τουριστική σεζόν από το 2022 αναμένεται να επιστρέψει ολικά στα προ πανδημίας επίπεδα. Αυτά βλέπουν και τοποθετούνται, προσδοκώντας κέρδη σε βάθος χρόνους.

Η στήλη σας έχει ενημερώσει για τις πιέσεις της κυβέρνησης προς τις τράπεζες προκειμένου να ανοίξουν την κάνουλα των δανείων. Ο Χρήστος Σταϊκούρας επικοινώνησε με τον Γιάννη Στουρνάρα και ζήτησε κάτι ξεκάθαρα: Δώστε δάνεια στις υγιείς επιχειρήσεις. Ο μεγαλοτραπεζίτης σημείωσε πως ούτως ή άλλως η αγορά αρχίζει να κινείται. Η αλήθεια είναι πως τραπεζικά δάνεια έχουν αρχίσει να δίνονται, ωστόσο η πρόσβαση των μικρομεσαίων σε τραπεζικό δανεισμό δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Ωστόσο, έρχονται τα χρήματα του
Ταμείου Ανάκαμψης από τα οποία θα ευνοηθούν όλες οι επιχειρήσεις.

Παρασκήνιο φέρνει –και-σήμερα η στήλη σχετικά με τον ΕΝΦΙΑ. Υπάρχουν σκέψεις στο υπουργείο Οικονομικών και σε κυβερνητικά στελέχη ο ΕΝΦΙΑ να εισπράττεται από τους δήμους. Η σκέψη δεν είναι καινούργια, αντίθετα είχε διατυπωθεί το 2013 από τον Α. Σαμαρά, όμως πλέον λανσάρεται δυνατά από τους αρμόδιους. Βέβαια, στο Εσωτερικών δεν θέλουν να προχωρήσει αυτή η σκέψη γιατί βλέπουν τεχνικά ζητήματα και γραφειοκρατία που θα δημιουργηθεί. Τί θα γίνει; Ουδείς γνωρίζει.

Προβληματίζονται οι μεγάλες εταιρείες που διαθέτουν στην Ελλάδα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η αγορά έως σήμερα καταγράφει συνεχώς αυξητική τάση. Ωστόσο, τα δεδομένα φαίνεται να αλλάζουν. Η αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος καθιστά ασύμφορα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και βεβαίως, οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου φοβούνται κάμψη των πωλήσεών τους. Και δικαίως…

Η μεγαλύτερη εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρία στην αμερικάνικη αγορά είναι γεγονός. Η Αγγελική Φράκου, με 15 διαφορετικούς τύπους πλοίων σε τρεις κλάδους αναπτύσσεται. Πλέον έχει τη Navios Maritime Partners L.P, απέκτησε τη Navios Maritime Partners, και πλέον έχουν συγχωνευτεί προσφέροντας ευέλικτο ισολογισμό και στρατηγική ενίσχυσης του στόλου. Άλλωστε, μέσω αυτής της κίνησης η εταιρεία γίνεται και πιο θελκτική στους Αμερικάνους επενδυτές.

Παρασκήνιο από το μεγάλο deal με την είσοδο των Ιταλών της Fincantieri φέρνει η στήλη. Η συμμαχία με την Onex για την εξυγίανση, είχε κάποιες προϋποθέσεις. Ο Mr.President μπήκε στα ενδότερα της συμφωνίας. Πρώτον, η συμμετοχή της DFC είναι δεδομένη στο σχήμα, μέσω χρηματοδότησης της εξυγίανσης. Το δεύτερο που έκλεισε και δεν έχει γραφεί είναι πως οι Ιταλοί και οι Αμερικάνοι θα αναβιώσουν τα ναυπηγεία, υπό την προϋπόθεση κατάθεσης πρότασης για τις κορβέτες. Εκεί λοιπόν αποσκοπεί η σφήνα των Ιταλών. Οι Γάλλοι πήραν τις Belhara, οι Ιταλοί της κορβέτες. So simple.

Η στήλη έχει αναφερθεί ουκ ολίγες φορές στο διαγωνισμό της Λάρκο. Έτσι λοιπόν εξ’ Ευρώπης πίεσαν ώστε ο διαγωνισμός να τρέξει και να παρακαμφθούν οι καθυστερήσεις, με τις προσφορές να αναμένονται έως τέλη Νοεμβρίου. Το μεγάλο αγκάθι όμως, παραμένει η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Υπενθυμίζεται πως Mytilineos και ΓΕΚ Τέρνα ενδιαφέρονται για το έργο, το οποίο μετά από πολλές παρατήσεις φαίνεται πως ξεμπλοκάρει.

Xρυσωρυχείο τα τρένα. Έτσι λοιπόν η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται έως το αργότερο στις αρχές του επόμενου έργου να δημοπρατήσει έξι έργα συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δις.ευρώ. Στόχος η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και να μετατραπεί η χώρα σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ήδη πάντως τα έργα που έχουν δημοπρατηθεί είναι άνω των 500 εκατ.ευρώ.

Τι θα γίνει με την Black Friday; Θα υπάρχουν προϊόντα ή θα τη βγάλουμε με περυσινά; Αυτό το ερώτημα υπάρχει στο μυαλό των μεγάλων παιχτών της αγοράς, καθώς η κρίση στις εφοδιαστικές αλυσίδες σε συνδυασμό με τις ελλείψεις που παρατηρούνται και την αύξηση των τιμών, δημιουργούν την τέλεια καταιγίδα. Θα δούμε πως θα την αντιμετωπίσουν, αν και υπενθυμίζεται πως στην πανδημία μια χαρά τα κατάφεραν. Ίσως η γκρίνια να μην ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα.

To στοίχημα του τουρισμού φαίνεται πως κερδίζεται. Οι τουριστικές εισπράξεις τον Αύγουστο ξεπέρασαν το 75% του 2019, ενώ κυβερνητικοί σε συζητήσεις τους δηλώνουν πως αναμένουν έσοδα πάνω από 11 δις.ευρώ. Κάτι που σημαίνει μεγαλύτερη ανάπτυξη φέτος και υπέρβαση του στόχου που είχε τεθεί για το 40-50% των εσόδων του 2019.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ