today-is-a-good-day
21.4 C
Athens

Eγκρίθηκαν από τις επιτροπές οι συμβάσεις για τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης

Ολοκληρώθηκε, στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, η επεξεργασία του σχεδίου νόμου «Κύρωση της Σύμβασης Χρηματοδότησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Δανειακής Σύμβασης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας και των παραρτημάτων τους».

Με το νομοσχέδιο ορίζεται το ακριβές ποσό που διατίθεται στην Ελλάδα ως χρηματοδοτική συνεισφορά – άμεσες επιδοτήσεις ύψους 17,8 δισ. ευρώ (μη επιστρεπτέα χρηματοδοτική στήριξη). Κυρώνεται επίσης η δανειακή Σύμβαση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας. που αντιστοιχεί σε 12,7 δισ. ευρώ δάνεια.

Υπέρ του σχεδίου νόμου τάχθηκε στις επιτροπές της Βουλής η Νέα Δημοκρατία. Επιφύλαξη δήλωσαν ΣΥΡΙΖΑ, Κίνημα Αλλαγής και Ελληνική Λύση. Καταψήφισαν ΚΚΕ και ΜέΡΑ25.

«Με τις συμφωνίες αυτές, έρχεται στη χώρα, μετά από μια απολύτως επιτυχημένη διαπραγμάτευση της κυβέρνησης, ένα τεράστιο ποσό που είναι 17,8 δισ. ενισχύσεις, στις οποίες δεν έχουμε συγχρηματοδότηση, είναι πολύ μικρή. Έχουμε και 12,7 δισ. εξαιρετικά χαμηλότοκα δάνεια. Ως ποσοστό του ΑΕΠ παίρνουμε τα περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη και με μεγάλη διαφορά. Εμείς είμαστε στο 20% του ΑΕΠ και ο αμέσως επόμενος είναι στο 15% του ΑΕΠ. Η Ελλάδα παίρνει λοιπόν τα περισσότερα χρήματα», είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης και πρόσθεσε ότι κατά τους υπολογισμούς της Κομισιόν, το ποσό αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, τη μεγαλύτερη επίπτωση στο ΑΕΠ και τη μεγαλύτερη θετική επίπτωση στην απασχόληση, από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Η μόνιμη δε αύξηση του ΑΕΠ αλλά και οι μόνιμες θέσεις εργασίας, είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, έρχονται, όχι τόσο από τις ενισχύσεις, αλλά εξαιτίας του μεγάλου όγκου των ιδιωτικών επενδύσεων και του μεγάλου αριθμού των μεταρρυθμίσεων.

«Με τους πόρους αυτούς που είναι ύψους 30,5 δισ., κινητοποιούμε 60 δισ. ευρώ συνολικούς επενδυτικούς πόρους», τόνισε ο κ. Σκυλακάκης και πρόσθεσε ότι τέτοια κινητοποίηση επενδυτικών πόρων, αν πετύχει, είναι η μεγαλύτερη μόχλευση επενδυτικών πόρων στην ιστορία της χώρας. «Ποτέ άλλοτε δεν έχουμε πετύχει τέτοια μόχλευση σε ένα τέτοιο πρόγραμμα, το 1 προς 2. Ποτέ. Και ποτέ δεν έχουμε πετύχει συνολική μόχλευση με ευρωπαϊκούς πόρους τέτοιου μεγέθους, σε σύντομο χρονικό διάστημα», υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός. Επεσήμανε επίσης, ότι μετά την κύρωση των δύο συμφωνιών από τη Βουλή, η Ελλάδα θα πάρει στις πρώτες ημέρες του Αυγούστου, περίπου 4 δισ. ευρώ. «Είναι σημαντικό, διότι αυτά τα 4 δισ. δίνουν την αίσθηση στις αγορές ότι η Ελλάδα προχωράει σωστά. Γι΄ αυτό δεν θα ήθελα να καθυστερήσει η έγκριση των δύο συμφωνιών και γι΄αυτό κινηθήκαμε και με μεγάλη ταχύτητα για να φτάσει στη Βουλή το σχέδιο, ελάχιστες μέρες αφότου βγήκε η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.

Ως προς την ουσία του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ο Θοδωρής Σκυλακάκης είπε ότι από τα χρήματα που θα πάρει η Ελλάδα, τα 13 με 14 δισ. ευρώ, θα είναι αυστηρά δημόσιες επενδύσεις και 46 με 47 δισ. θα είναι ιδιωτικές επενδύσεις, «συν κάποιες Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)».

Δημόσιες Επενδύσεις

Οι δημόσιες επενδύσεις, όπως τόνισε ο κ. Σκυλακάκης, περιλαμβάνουν:

– ηλεκτρική και ψηφιακή διασύνδεση των νησιών

– υπογειοποίηση δικτύων σε περιαστικές δασικές και τουριστικές περιοχές

– αποκατάσταση εδαφών λιγνιτωρυχείων

– «Εξοικονομώ» για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και δημόσιο τομέα

– αστικές αναπλάσεις στρατηγικού χαρακτήρα σε όλη τη χώρα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου από τον Πειραιά μέχρι τη Βούλα, την ανάπλαση Τατοϊου, την ανάπλαση του ΟΑΚΑ

– ηλεκτροκίνηση συγκοινωνιών (αστικά λεωφορεία, φορτιστές για να αναπτυχθεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, επιδότηση ηλεκτρικών ταξί)

– αρδευτικά έργα, μεγάλες παρεμβάσεις σε αστικά λύματα σε πολλές περιφέρειες της χώρας και αντιπλημμυρικά έργα, «εξοικονομώ» στο νερό που θα αφορά νοικοκυριά και πιθανότατα και επιχειρήσεις

-παρεμβάσεις για την Πολιτική Προστασία (πυροσβεστικά αεροσκάφη), ανανέωση του πυροσβεστικού στόλου, αισθητήρες σε ρέματα και δάση

– πρόγραμμα βιοποικιλότητας

– ψηφιακός μετασχηματισμός (αρχεία του κράτους, διαλετουργικότητα, ψηφιακές δεξιότητες, ηλεκτρονικοί έλεγχοι, ψηφιακός μετασχηματισμός στα ΚΕΠ, 5G στο εθνικό οδικό δίκτυο, γρήγορο δίκτυο στα κτήρια κλπ). Όλα τα έργα εγκρίθηκαν από την ΕΕ, είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών και ενημέρωσε ότι τα υποβλήθηκαν μετά από μελέτη ανεξάρτητου εκτιμητή για το κόστος.

– πολιτικές απασχόλησης με ενεργητικές και παθητικές νέες πολιτικές, «συν μια μεγάλη επένδυση στην κατάρτιση», όπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.

– δημόσια υγεία (ανακαίνιση και νέος εξοπλισμός)

– ψηφιακός μετασχηματισμός στην εκπαίδευση, «που θα γίνουν όλες οι τάξεις ψηφιακές»

– ενίσχυση της έρευνας εντός και εκτός πανεπιστημίων, «με την προϋπόθεση ότι θα φέρουν αντίστοιχες ιδιωτικές επενδύσεις ερευνητικές»

– επιχειρηματικά πάρκα

– οδική ασφάλεια

– πολιτισμός (προστασία μνημείων από κλιματική αλλαγή, πολιτιστικές διαδρομές κα)

– γεωργικός Τομέας, «με έμφαση στη συνεργασία)

– τουρισμός (μαρίνες, χιονοδρομικά κέντρα, καταδυτικός τουρισμός κα).

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών απάντησε στην κριτική που ασκούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης ότι η Ελλάδα ίσως χάσει την τελευταία ευκαιρία που έχει για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, την ανάπτυξη, όπως επίσης και στις εκτιμήσεις για κατάρρευση της οικονομίας. «Καμία οικονομία δεν καταρρέει με ομόλογα στο 0,63, που έβλεπα σήμερα. Δεν είμαστε σε κατάρρευση. Μπορεί να σας εξυπηρετεί στο τρέχον πολιτικό σας αφήγημα, αλλά σας διαβεβαιώ ότι δεν θα σας εξυπηρετεί στο επόμενο πολιτικό σας αφήγημα, γιατί δεν θα υπάρξει κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας. Η οικονομία θα πάει καλά», είπε ο κ. Σκυλακάκης. Για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου σημείωσε πως «η καρδιά του Σχεδίου Ανάκαμψης είναι η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου. Θέλουμε να μεταβούμε από μια οικονομία που είναι εσωστρεφής, που έχει μεγάλο κομμάτι γκρίζου, δηλαδή φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, και που έχει μικρή παραγωγικότητα, γιατί οι επιχειρήσεις είναι πολύ μικρότερες από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, θέλουμε να πάμε σε μια οικονομία που θα έχει πολύ μεγαλύτερο το άσπρο κομμάτι, με χαμηλότερη φορολογία για να είναι βιώσιμες οι επιχειρήσεις, με σημαντικότερους αναπτυξιακούς ρυθμούς που θα στηρίζονται στις εξαγωγές και με αξιοποίηση των οικονομιών κλίμακας, από όλη την επιχειρηματικότητα. Θέλουμε όλοι να γίνουν πιο παραγωγικοί. Τους δίνουμε εργαλεία. Μέρος των εργαλείων αυτών είναι οι μεταρρυθμίσεις που είναι αυτές τις οποίες ψήφισε ο ελληνικός λαός, τον Ιούλιο του 2019».

Νέα Δημοκρατία

«Το σχέδιο Ελλάδα 2.0 είναι η νέα εκδοχή της χώρας», στη νέα εποχή που έρχεται, ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ Θοδωρής Ρουσόπουλος, ο οποίος επισήμανε ότι προϋπόθεση που τίθεται, είναι πως όποιος ιδιώτης αξιοποιεί τους πόρους του ταμείου, πρέπει ταυτοχρόνως να επενδύσει τα δικά του χρήματα, αναλαμβάνοντας μερίδα ρίσκου, άρα και της ευθύνης για την πρότασή του, «διότι η πικρή εμπειρία του παρελθόντος όταν κάποιοι κέρδιζαν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση με τερτίπια, για να την κάνουν χαρτοπόλεμο σε νυχτερινά κέντρα διασκέδασης των εθνικών οδών, δεν ήταν ανέξοδο αποτέλεσμα λαϊκισμού, αλλά μάθημα που πληρώσαμε ακριβά όλοι». Όπως εξάλλου επισήμανε ο εισηγητής της ΝΔ, προϋπόθεση που έχει τεθεί, είναι πως όλα τα σχέδια τα οποία τελικά θα εγκριθούν, πρέπει να είναι ώριμα προς εκτέλεση.

«Συζητάμε αρχικά για 30,5 δισ. ευρωπαϊκών πόρων στα οποία θα προστεθούν ακόμη 25 δισ. ιδιωτικών κεφαλαίων, άρα 57 δισ. ευρώ στην επόμενη 5ετία», είπε ο εισηγητής της ΝΔ και πρόσθεσε: «Πρόκειται για έναν πολύ καλά μελετημένο οδικό χάρτη 170 συγκεκριμένων έργων επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων για την ψηφιακή μετάβαση, την αύξηση της απασχόλησης και της συνοχής της κοινωνίας, με αιχμή την υγεία και την παιδεία, για την πράσινη οικονομία, για την εκτίναξη της παραγωγικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας».

Ο Θοδωρής Ρουσόπουλος υπογράμμισε επίσης ότι «το σχέδιο νόμου έρχεται σε συνέχεια της ενδελεχούς και δια μακρόν, σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, ενημέρωσης του πολιτικού κόσμου και των πολιτών».

«Η κύρωση των συμβάσεων που φέρνουμε σήμερα στη Βουλή, αποτελεί το επιστέγασμα μιας προσπάθειας που ξεκίνησε πριν μήνες και κατά τη διάρκεια της οποίας η κυβέρνηση και το αρμόδιο επιτελείο εργάστηκαν με μεθοδικότητα και αίσθημα ευθύνης, προκειμένου να φέρουν στη χώρα το τεράστιο αυτό πακέτο των 30,5 δισ. ευρώ. Ένα πακέτο που εθεωρείτο αδιανόητο και στη σφαίρα της φαντασίας από πολλά στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη χώρα μας», είπε ο κ. Ρουσόπουλος και πρόσθεσε: «Σταθερός στόχος μας είναι οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης να αξιοποιηθούν κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις στην έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, προώθηση της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης βιώσιμων υποδομών, αλλά και ενίσχυση του συστήματος υγείας. Επενδύσεις που θα δημιουργήσουν νέες και σταθερές θέσεις εργασίας, και μεταρρυθμίσεις που θα βελτιώσουν τη δημόσια διοίκηση και θα ενισχύσουν την αποτελεσματικότητά της».

 ΣΥΡΙΖΑ

«Η κυβέρνηση σπαταλά μια ιστορική ευκαιρία για την κοινωνική και οικονομική ανασύνταξη της χώρας μας, μετατρέποντας το Ταμείο Ανάπτυξης σε εργαλείο ενίσχυσης των λίγων και ισχυρών » ανέφερε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ βουλευτής Μεσσηνίας, Αλέξης Χαρίτσης και πρόσθεσε: «Στο κυβερνητικό σχέδιο «Ελλάδα 2.0» βλέπουμε την αναπαραγωγή μιας λίστας έργων που δεν συνιστούν ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχεδιασμό με θετικό κοινωνικό αποτύπωμα. Ενώ σε όλη την Ευρώπη επανέρχεται η αξία του δημόσιου σχεδιασμού, η κυβέρνηση διακηρύττει ότι ‘το κράτος δεν ξέρει και δεν πρέπει να επιλέγει επενδύσεις’, καταδικάζοντας την χώρα σε απαρχαιωμένα νεοφιλελεύθερα δόγματα».

«Προχωρήσατε στη σύνταξη του σχεδίου σας χωρίς καμία ουσιαστική συζήτηση με την κοινωνία και τις παραγωγικές τάξεις της χώρας, νομοθετώντας αποκλειστικά και μόνο με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής» είπε ο Αλ. Χαρίτσης, και κατηγόρησε την κυβέρνηση πως αντί να αξιοποιήσει την Αναπτυξιακή Τράπεζα για την σχεδιασμένη χρηματοδότηση των πιο παραγωγικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας, όπως επιλέγουν να κάνουν χώρες σαν την Πορτογαλία, εφαρμόζει τραπεζικά κριτήρια στη δανειοδότηση, αποκλείοντας την συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Ανακυκλώνετε ένα αποτυχημένο και παρωχημένο μοντέλο ανάπτυξης, που στηρίζεται στη μεταβίβαση δημόσιων πόρων σε ιδιωτικά συμφέροντα και αντιμετωπίζετε τη χώρα μας ως παθητικό εισαγωγέα προϊόντων και υπηρεσιών» συνέχισε ο ίδιος, τονίζοντας παράλληλα ότι «είστε η μόνη κυβέρνηση στην ΕΕ που συνέδεσε το Ταμείο Ανάκαμψης με αντικοινωνικά προαπαιτούμενα, όπως στα εργασιακά».

Ο Αλέξης Χαρίτσης αναφέρθηκε στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το Ταμείο Ανάκαμψης, η οποία, όπως τόνισε, εκπονήθηκε σε συνεργασία με εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών και κοινωνικών εταίρων και δήλωσε ότι το κόμμα του καταθέτει πρόταση για την δημιουργία διακομματικής, κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παρακολούθησης του Ταμείου Ανάκαμψης, προκειμένου τα κονδύλια να πάνε εκεί που πρέπει. «Λέμε ναι στο Ταμείο Ανάκαμψης, λέμε όμως και ένα ηχηρό όχι στην επιστροφή στα παλιά, όχι στο παρωχημένο και αποτυχημένο μοντέλο της διασπάθισης των κονδυλίων, όχι στην ανακύκλωση άδικων και αποτυχημένων πολιτικών» ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

Κίνημα Αλλαγής

Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης έπρεπε να σχεδιαστεί έτσι ώστε να προσελκύει παραγωγικές και όχι μεταπρατικές επενδύσεις, να είναι μια πρόταση που αφορά τους πολλούς και όχι τους λίγους, να είναι μια πρόταση που να έχει ως ωφελούμενους την Ελλάδα και τους Έλληνες», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής, Μιχάλης Κατρίνης.

«Το Ταμείο Ανάκαμψης δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως μοχλός ενός βίαιου μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας, με την εξαφάνιση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Και δυστυχώς, το μοντέλο που μας προτείνει η κυβέρνηση, ελάχιστα ανταποκρίνεται σε αυτούς τους στόχους, δεν υπηρετεί κοινωνικές αξίες, ούτε εξασφαλίζει τις συνθήκες αξιοπρεπούς βιοτικού επιπέδου για όλους», είπε ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής που επισήμανε ότι το σχέδιο που παρουσίασε η κυβέρνηση έχει κυρίως μεταπρατικό αντί για αναπτυξιακό χαρακτήρα.

«Οι προτεραιότητες, ο σχεδιασμός της κατανομής και ο τρόπος εκταμίευσης των πόρων, δεν αποτυπώνουν την ελληνική πραγματικότητα, τις ελληνικές ιδιαιτερότητες, τις κοινωνικές αξίες, ούτε και το μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης που ως Ελλάδα έχουμε ανάγκη», είπε ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής και πρόσθεσε πως όσα περιέχει και προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης, «αφορούν σχεδόν αποκλειστικά τους μεγάλους ομίλους εσωτερικού και εξωτερικού που δραστηριοποιούνται στις επικοινωνίες, στην τεχνολογία, στα logistics, στην ενέργεια, στη βιομηχανία και στις κατασκευές, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η δυνατότητα παραγωγής στη χώρα και η εθνική προστιθέμενη αξία».

«Δεν θα υπάρξει διάχυση των πόρων. Θα ξοδευτούν όλα εντός ενός κλειστού οικονομικού και επιχειρηματικού κύκλου, που μέλη του έχει τους λίγους και καλούς, με τους οποίους η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει επιλέξει να συνομιλεί και να συνεργάζεται», είπε ο Μιχάλης Κατρίνης και, όπως τόνισε, «αδιάψευστη απόδειξη γι’ αυτό είναι η αποδοχή από την κυβέρνηση της απαίτησης των τραπεζών, να ανατεθεί στις ίδιες η προώθηση των επενδυτικών σχεδίων, αλλά και η εκταμίευση των δανείων, με την υπογραφή σχετικού πλαισίου συνεργασίας».

«Είναι αναμφισβήτητο ότι η ορθή αξιοποίηση των πόρων 30,5 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης αποτελεί μια τεράστια ευκαιρία, ίσως την τελευταία για την παραγωγική ανασυγκρότηση και τον οικονομικό μετασχηματισμό της χώρας. Μια ευκαιρία που εάν την εκμεταλλευθούμε σωστά, είναι πολύ πιθανό να ξεφύγει η χώρα από τη στασιμότητα των τελευταίων ετών και να κάνει πολλά βήματα μπροστά», είπε ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ