Euro 2020: Κυριαρχία των Αμερικανών και Κινέζων χορηγών στην «έδρα» της Ευρώπης

ΑΠΕ

Εξαιρουμένου του Παγκοσμίου Κυπέλλου, το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα είναι σίγουρα το πιο διάσημο και παρακολουθούμενο ποδοσφαιρικό γεγονός στον κόσμο.

Σε όλη τη Γη και όχι μόνο στη «Γηραιά Ήπειρο», οι οπαδοί κάθονται πίσω από τις τηλεοράσεις για να παρακολουθήσουν τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αγγλία, την Ισπανία, την Ιταλία κι όλες τις άλλες Εθνικές ομάδες.

Τα παιδάκια στην Ασία μένουν ξύπνια αργά το βράδυ για να δουν τον Κιλιάν Μπαπέ να παίζει, εκείνα της αμερικανικής ηπείρου παίρνουν το πρωινό τους θαυμάζοντας τον Χάρι Κέιν και ούτω καθεξής.

Το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα καταδεικνύει πώς η Ευρώπη κυριαρχεί στον κόσμο από ποδοσφαιρική άποψη.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει η ιστοσελίδα «The Conversation», ένας ιστότοπος πληροφόρησης στον οποίο συνεργάζονται ακαδημαϊκοί κι ερευνητές από όλο τον κόσμο, η ευρωπαϊκή υπεροχή σταματά στο γήπεδο του ποδοσφαίρου, ενώ είναι πολύ περιορισμένη στο οικονομικό πεδίο.

Αν ρίξει κάποιος μια ματιά στους χορηγούς και στους επίσημους δικαιοδόχους του UEFA Euro 2020, είναι προφανές ότι περίπου οι μισοί (έξι στους έντεκα) είναι μόνο από την Ευρώπη, ενώ οι υπόλοιποι διαχωρίζονται μεταξύ της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών.

Εταιρείες όπως οι Alipay, Hisense και FedEx συμμετέχουν μαζί με τις Volkswagen, Adidas και Booking, αποδεικνύοντας τόσο το αυξανόμενο ενδιαφέρον της κινεζικής κι αμερικανικής βιομηχανίας για το ποδόσφαιρο, όσο και τη μείωση του αντίστοιχου ευρωπαϊκού, ακόμη και στην «έδρα» του.

Οπαδοί απ΄ όλο τον κόσμο, από την Καλιφόρνια έως την ινδική υποήπειρο, θα δουν τον Μπαπέ να σκοράρει με μια μπάλα Adidas (ευρωπαϊκή), που έφερε στο γήπεδο η FedEx (αμερικανική), ενώ θα ανοίξει το Tik Tok (κινέζικο) για να παρακολουθήσει τους πανηγυρισμούς των συνομηλίκων του.

Ένα πυκνό διεθνές δίκτυο χορηγιών, το οποίο γίνεται ακόμη πιο περίπλοκο λαμβάνοντας υπόψη τις μεμονωμένες συμφωνίες Εθνικών ομάδων: εάν η αμερικανική Budweiser είναι η επίσημη μπύρα της Αγγλίας, η ευρωπαϊκή Carlsberg είναι η επίσημη της Δανίας και της Σουηδίας.

Άλλες συμφωνίες μεταξύ της Ασίας και της Ευρώπης είναι εκείνες της Samsung με τη Γερμανία και της Hyundai με την Κροατία, ενώ οι κινεζικές εταιρείες προτιμούν να συνομιλήσουν και να συμφωνήσουν απευθείας με την κάθε ομοσπονδία.

Το διεθνές χαρτοφυλάκιο χορηγών του Euro 2020 αντικατοπτρίζει, συνεπώς, τη διαδικασία παγκοσμιοποίησης που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία εδώ κι αρκετά χρόνια, καθιστώντας τη πεδίο θερμού ανταγωνισμού μεταξύ ευρωπαϊκών, κινεζικών κι αμερικανικών βιομηχανιών.

Αλλά η πρόοδος των τελευταίων στην Ευρώπη, ακόμη και σε εγχώριες διοργανώσεις, δεν μπορεί παρά να σημάνει συναγερμό στις μεγάλες εταιρείες της «Γηραιάς Ηπείρου», καθώς και να αποδείξει το αυξανόμενο ενδιαφέρον των δύο γιγάντων της οικονομίας στον κόσμο του ποδοσφαίρου.

Εάν το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο κοιτάζει στην Κίνα (η μεγαλύτερη αγορά) και στις Ηνωμένες Πολιτείες (η πλουσιότερη) ως πιθανούς λόγους επέκτασης κι ανάπτυξης σε μια κατάσταση κρίσης, οι μεγάλες εταιρείες των δύο υπερδυνάμεων φαίνεται να ακολουθούν τον αντίθετο δρόμο.

Όλα αυτά ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες θα φιλοξενήσουν, μετά από 32 χρόνια, το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2026, μαζί με τον Καναδά και το Μεξικό, ενώ η Κίνα ονειρεύεται να κάνει το ίδιο το 2030, ακόμα κι αν το μονοπάτι φαίνεται πιο περίπλοκο.