today-is-a-good-day
19.1 C
Athens

Η… ταχυκίνητη λαϊκή αστυνομία και η επικίνδυνη γελοιότητα του ΣΥΡΙΖΑ

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας προσωπικά στοχοποιούν την αστυνομία. Πρόκειται για σταθερή πρακτική, για μια μόνιμη επίθεση στη δημοκρατική νομιμότητα μέσω φυσικών προσώπων που φέρουν το εθνόσημο.

Γράφει η Σοφία Βούλτεψη*

Τον Δεκέμβριο του 2008, από την Μυτιλήνη, ο κ. Τσίπρας υποστήριξε πως «τα ΜΑΤ λειτουργούν σαν παρακρατικές συμμορίες».

Τον Μάιο του 2011, διακήρυσσε ότι «η αστυνομία είναι υπ’ αριθμόν 1 δημόσιος κίνδυνος».

Τον Αύγουστο του 2012, τα στελέχη του, διακήρυσσαν την αντίθεσή τους στην επιχείρηση «Ξένιος Ζευς», φθάνοντας στο σημείο να διερωτηθούν: «Το γεγονός ότι η επιχείρηση αυτή εξελίχθηκε την 4η Αυγούστου θλιβερή επέτειο της κατάλυσης της Δημοκρατίας από τον Ιωάννη Μεταξά το 1936 είναι τυχαίο;»

Τον Απρίλιο του 2012, στην εκλογική του διακήρυξη ο ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για «αποστρατιωτικοποίηση και δημοκρατική αναμόρφωση της Αστυνομίας και του Λιμενικού κα διάλυση των ειδικών δυνάμεων καταστολής».

Τον Ιανουάριο του 2015, λίγο πριν από τις εκλογές, ο κ. Τσίπρας δήλωσε πως θα υπάρξει αφοπλισμός των αστυνομικών που έρχονται σε επαφή με διαδηλωτές, ενώ θα συσταθούν ειδικές μονάδες για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών βίας.

Και τον Σεπτέμβριο του 2014, μαζί με όλα τα άλλα θηριώδη ψέματα, ο ΣΥΡΙΖΑ έδινε στην δημοσιότητα τα προγραμματικά του κείμενα, σύμφωνα με τα οποία:

-Η επιλογή των Αρχηγών των Σωμάτων Ασφαλείας πρέπει να γίνεται με διαφανή και αξιοκρατικά κριτήρια  αξιολόγησης, που θα βασίζονται στα τυπικά και ουσιαστικά τους προσόντα και στην εμπειρία τους.  Η επιλογή θα εγκρίνεται από διαρκή διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή, η οποία θα στηρίζει και θα ελέγχει το έργο τους. Σ’ εκείνη την διακομματική επιτροπή, έλεγαν, θα συμμετείχαν εκπρόσωποι της ΕΛ.ΑΣ., των συνδικαλιστικών φορέων, της τοπικής αυτοδιοίκησης,  της επιστημονικής κοινότητας και κοινωνικών φορέων.

-Κατάργηση των ΥΑΤ (ΜΑΤ)-ΥΜΕΤ ως ειδικών δυνάμεων για την καταστολή λαϊκών κινητοποιήσεων και ένταξη του ανθρώπινου δυναμικού τους σε νέες υπηρεσίες που θα δημιουργηθούν για την αντιμετώπιση κρίσεων (φυσικές καταστροφές, ακραία εγκληματικότητα, βία κ.λπ.).

-Άμεση απόσυρση  απαγορευμένων- επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία χημικών και υλικών, απαγόρευση χρησιμοποίησής τους.

-Ενοποίηση των ομάδων ΔΙΑΣ, ΖΗΤΑ και Δ.Ε.Λ.Τ.Α. και απαγόρευση εμπλοκής και χρησιμοποίησής τους σε διαδηλώσεις και μετατροπή τους σε ταχυκίνητη λαϊκή αστυνομία στο πλευρό του πολίτη σε 24ωρη βάση.

-Άμεση αλλαγή του θεσμικού πλαισίου αξιολόγησης, με θεσμοθέτηση Τριμελούς Συμβουλίου Αξιολόγησης, συνυπογραφή του αξιολογούμενου και κοινοποίηση της βαθμολογίας στον κρινόμενο, δημιουργία Δευτεροβάθμιου Συμβουλίου Αξιολόγησης.

-Άμεση αλλαγή του θεσμικού πλαισίου κρίσεων – προαγωγών, με αντικειμενικά κριτήρια κρίσης- προαγωγής όπως, ο χρόνος υπηρεσίας, ο χρόνος υπηρεσίας σε συγκεκριμένη θέση, σπουδές, ειδικές γνώσεις, υπηρεσιακή επάρκεια. Κατάρτιση αντικειμενικού συστήματος κρίσεων προαγωγών μπορεί να καταρτιστεί με τη συγκρότηση επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των σωμάτων, των συνδικαλιστών. Συμμετοχή στα συμβούλια κρίσεων και προαγωγών του προέδρου ή εκπροσώπων των ομοσπονδιών.

Στρατοκρατικά κατάλοιπα και άλλες ανοησίες

Προφανώς, ουδέν των ανωτέρω υλοποιήθηκε. Το αντίθετο! Απλά συνεχίστηκαν οι διακηρύξεις:

Στις 8 Φεβρουαρίου 2015, κατά την συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων, ο κ. Τσίπρας, διακήρυξε: «Εισάγουμε νέο δόγμα για την ασφάλεια, τις ελευθερίες, τα δικαιώματα, τις σχέσεις Αστυνομίας-πολίτη. Η Αστυνομία δεν θα έχει το ρόλο της καταστολής των λαϊκών κινητοποιήσεων. Η Αστυνομία θα εγγυάται την προστασία του πολίτη από το έγκλημα. Η Αστυνομία θα εγγυάται την ασφάλεια των πολιτών. Στο πλαίσιο αυτό επαναφέρουμε τον θεσμό του «αστυνομικού της γειτονιάς». Αναβαθμίζουμε και εκσυγχρονίζουμε την εκπαίδευση των αστυνομικών, του status και των συνθηκών εργασίας τους».

Δεν έγινε τίποτε και έτσι οι διακηρύξεις επανήλθαν ενόψει των εκλογών του Σεπτεμβρίου 2015. Τότε, στο σχέδιο κυβερνητικού προγράμματος, ο ΣΥΡΙΖΑ μας (ξανα)ενημέρωσε:

-Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας: Υπαγωγή της ΕΛ.ΑΣ. σε διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή που θα επιλέγει την ηγεσία της, για την οποία θα υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια αστυνομικής και επιστημονικής επάρκειας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. θα απεγκλωβιστούν από τον κομματικό έλεγχο και τις πελατειακές σχέσεις, θα αξιοποιηθούν οι γνώσεις και η πείρα τους και θα διασφαλιστεί η ανεξαρτησία της ηγεσίας της ΕΛ.ΑΣ. ώστε να μπορεί να επιδοθεί απερίσπαστη στο έργο της.

-Η ΕΛ.ΑΣ. θα απαλλαγεί σταδιακά από όλα τα στρατοκρατικά κατάλοιπα (βαθμοί, οργάνωση, εμφάνιση, εκπαίδευση) και θα μετατραπεί σε πολιτική υπηρεσία υψηλής ειδίκευσης με δικές της επιστημονικές υπηρεσίες, διατηρώντας, βέβαια, την πειθαρχία που απαιτείται για σώματα με ιδιαίτερα καθήκοντα.

-Αστυνόμευση και όχι αστυνομοκρατία: Απαγορεύεται η χρησιμοποίηση ειδικών δυνάμεων για την καταστολή λαϊκών κινητοποιήσεων. Το προσωπικό των συγκεκριμένων ειδικών δυνάμεων εντάσσεται στα αστυνομικά τμήματα ή συγχωνεύεται σε ταχυκίνητη αστυνομία που θα βρίσκεται σε 24ωρη βάση στο πλευρό των πολιτών ή στελεχώνει αποκεντρωμένες υπηρεσίες για την αντιμετώπιση κρίσεων (φυσικές καταστροφές, ακραία εγκληματικότητα κ.λπ.). Απαγορεύεται η χρήση μέσων που είναι επικίνδυνα για την υγεία (π.χ. χημικά, εκτοξευτήρες νερού κ.λπ.). Η αστυνόμευση διαχωρίζεται από τις προανακριτικές αρμοδιότητες και την υποβοηθητική λειτουργία για τις δικαστικές αρχές. Γι’ αυτό στελεχώνουμε τη Δικαστική Αστυνομία με ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό.

-Διαφανές και αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης, κρίσεων και προαγωγών: Το σύστημα αξιολόγησης των στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. και το Πυροσβεστικού Σώματος είναι συγκεντρωτικό και αδιαφανές. Χρειάζεται η αλλαγή του με τη σύσταση Συμβουλίου Αξιολόγησης, στο οποίο θα συμμετέχει και εκπρόσωπος των εργαζομένων, όπου θα είναι δυνατή η κοινοποίηση της βαθμολογίας στον κρινόμενο όπως και το δικαίωμα ένστασης σε δευτεροβάθμιο όργανο.

-Ψυχολογική υποστήριξη: Η ψυχολογική υποστήριξη που καθιερώθηκε μετά το 2011 είναι αναποτελεσματική. Αστυνομικοί που τη ζητούν είναι δακτυλοδεικτούμενοι και γίνονται στην υπηρεσία τους αντικείμενα απαξιωτικών σχολίων. Πρέπει να παρέχεται υποχρεωτικά στο σύνολο του προσωπικού σε τακτά χρονικά διαστήματα και εκτάκτως, όσες φορές απαιτείται, στο προσωπικό που εμπλέκεται σε βίαια περιστατικά κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του.

-Αποτελεσματικός έλεγχος ρατσιστικής βίας, απάνθρωπης συμπεριφοράς και βασανισμού πολιτών: Τέτοια περιστατικά υπέρβασης καθήκοντος δεν αντιμετωπίζονται σήμερα με αποτελεσματικό τρόπο. Η συνήθης διαδικασία των Ε.Δ.Ε., αντί να αποκαλύπτει και να αντιμετωπίζει τέτοια περιστατικά, τα συγκαλύπτει με αποτέλεσμα να τα ενθαρρύνει. Επομένως, σχεδιάζουμε αφενός τη δημιουργία ανεξάρτητης υπηρεσίας, εκτός εποπτείας Υ.Δ.Τ., που θα δέχεται τις καταγγελίες, θα συλλέγει τα στοιχεία, θα τα επεξεργάζεται και θα τα παραπέμπει στη δικαιοσύνη. Αφετέρου, την υποχρεωτική επιμόρφωση του προσωπικού, το διάλογο και επιβράβευση σε περιπτώσεις αποτροπής και εξιχνίασης τέτοιων φαινομένων.

-Συνήγορος του αστυνομικού: Ο θεσμός του συνηγόρου του αστυνομικού λειτουργεί επιτυχώς σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο συνήγορος του αστυνομικού θα διερευνά αναφορές και καταγγελίες για παραβιάσεις των υπηρεσιακών δικαιωμάτων των αστυνομικών, θα κάνει προτάσεις για την επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν για λόγους γραφειοκρατίας και θα συντάσσει ετήσια έκθεση που θα την υποβάλλει στην εποπτική διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή.

Πάμε πάλι από την αρχή

Οι διακηρύξεις συνεχίστηκαν:

-Ιούνιος 2016. Κείμενο θέσεων της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ για το 2ο Συνέδριο: Αστυνομία με τον πολίτη, όχι απέναντί του. «Οι προτάσεις αφορούν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ΕΛ.ΑΣ. (λ.χ. όσον αφορά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, τα κριτήρια αξιολόγησης και επιλογής της ηγεσίας, την εκπαίδευση των αστυνομικών) ώστε να απαλλαγεί σταδιακά από όλα τα στρατοκρατικά κατάλοιπα και θα μετατραπεί σε πολιτική υπηρεσία υψηλής ειδίκευσης, αλλά με αυξημένη πειθαρχία, με στόχο την αστυνόμευση προς όφελος του πολίτη, με σεβασμό στα δικαιώματα όλων, χωρίς αστυνομοκρατία και με θεσμική απαγόρευση της καταστολής των λαϊκών κινητοποιήσεων. Ταυτόχρονα χρειάζεται μια σύγχρονη αντεγκληματική πολιτική που θα επιδιώκει το τρίπτυχο πρόληψη-αποτροπή-καταστολή του εγκλήματος και θα συνδέεται με μέτρα για να πάψει η κοινωνική περιθωριοποίηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού και η απώθηση στην παρανομία ανθρώπων που χρειάζονται βοήθεια».

-6 Απριλίου 2017. Τσίπρας στο 1ο Συνέδριο Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ: Αποδεικνύουμε πως το σώμα αυτό μπορεί με την κατάλληλη καθοδήγηση να είναι αποτελεσματικό χωρίς να είναι εχθρικό προς τον πολίτη και χωρίς να ακολουθεί το δόγμα της «Μηδενικής Ανοχής» / Καταργήσαμε την Ομάδα Δέλτα που είχε βαρύ και πολύ αρνητικό παρελθόν ως σώμα βίαιης καταστολής λαϊκών αγώνων.

Στις 11 Ιουνίου 2017, σε συνέντευξή του στα «Νέα», ο τότε υπουργός κ. Τόσκας μας εξήγησε πως η… αριστερή πολιτική ασφάλειας είναι «ήπια και αποτελεσματική»!

Οπότε φτάσαμε στο άκρον άωτον. Στις 15 Οκτωβρίου 2018 μας παρουσίασαν το νέο πρόγραμμα αστυνόμευσης «Π.Ε.Ρ.Σ.Ε.Α.Σ.» που σημαίνει… «Πρόγραμμα Ελεγχόμενης Ρεαλιστικής, Στοχευμένης, Εμφανούς Αστυνόμευσης».

Με λίγα λόγια, επί πολλά χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ επιτίθεται στην Αστυνομία, όχι για να εφαρμόσει τις γελοιότητες που εξαγγέλλει ξανά και ξανά, αλλά απλά για να δημιουργήσει το πολιτικό υπόβαθρο προκειμένου να έχουν πάντα πρόχειρο τον δικό τους «δίκαιο στόχο» – όπως αποδείχθηκε και από τα τελευταία γεγονότα.

Η επικίνδυνη γελοιότητα του ΣΥΡΙΖΑ κατέληξε σε καταγγελίες στελεχών του για το πόρισμα της Επιτροπής Αλιβιζάτου, που περιλαμβάνει περιστατικά επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ!

Και η γελοιότητα καθίσταται ακόμη πιο επικίνδυνη και διχαστική, όταν μιλούν για αστυνομοκρατία (εν μέσω κορωνοϊού), ενώ το πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη για την περίοδο από το καλοκαίρι του 2017 ως τα τέλη του 2018 υπήρξε πραγματικός κόλαφος:

296 περιστατικά από τα οποία τα 25 αφορούσαν βασανιστήρια και άλλες προσβολές της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, 49 παράνομη χρήση όπλου, 10 προσβολή της γενετήσιας ελευθερίας, 3 προσβολές κατά της ζωής, 37 προσβολές κατά της προσωπικής ελευθερίας, 145 προσβολές κατά της σωματικής ακεραιότητας, 7 ανάρμοστη συμπεριφορά, ενώ σε 21 περιπτώσεις είχε διερευνηθεί η ύπαρξη ρατσιστικού κινήτρου.

Επί ΣΥΡΙΖΑ, εντάξει;

Για να μην μιλήσουμε για το άγριο ξύλο – κατά των συνταξιούχων (8/1/2016 και 3/10/2016), κατά των πολιτών που διαμαρτύρονταν για τη Συμφωνία των Πρεσπών, στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2018.

Ούτε για τα χιλιάδες χημικά και δακρυγόνα που έριξαν στους δρόμους και τα οποία θα… καταργούσαν!

 

*Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών, Ν.Δ., υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, δημοσιογράφος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ