Το Facebook έκανε unfriend την Αυστραλία και η σχέση του με MME έγινε επίσημα  complicated – Γράφει ο Κ.Κορίκης

Τι έκανε το Facebook. Το Facebook τράβηξε την πρίζα της ενημέρωσης στην Αυστραλία. Εν ριπή οφθαλμού, κάθε είδηση που προερχόταν από την Αυστραλία ή τον κόσμο εξαφανίστηκε από την ροή των Αυστραλών.

Του Κωνσταντίνου Κορίκη

Πρακτικά αυτό σημαίνει: Οι ειδησεογραφικές σελίδες της Αυστραλίας δεν μπορούν να αναρτούν τίποτα στο Facebook και προηγούμενες αναρτήσεις εξαφανίστηκαν.

Περιεχόμενο και σύνδεσμοι από διεθνή ειδησεογραφικά portals δεν φαίνονται  σε κανέναν Αυστραλό χρήστη.

Χρήστες του Facebook στην Αυστραλία δεν μπορούν να μοιραστούν κανένα σύνδεσμο από κάποια ειδησεογραφική πηγή.

Γιατί έγινε αυτό

Η Κυβέρνηση της Αυστραλίας έκανε νόμο ο οποίος επιβάλει στο Facebook και την Google να αμείβουν τα μέσα ενημέρωσης όταν αναρτώνται ειδήσεις τους στις δυο πλατφόρμες.

Η αμοιβή αυτή θα πρόκυπτε μετά από διαπραγμάτευση. Αν δεν το έκαναν θα πλήρωναν βαρύ πρόστιμο και θα πήγαιναν σε υποχρεωτική διαιτησία.

Το Facebook αρνήθηκε να συμμορφωθεί με τον νόμο και αποφάσισε να μην εμπίπτει σε αυτόν, εξαφανίζοντας όλες τις ειδήσεις.

Η αντίδραση του Facebook έρχεται σε αντίθεση με αυτήν της Google, η οποία αποδέχθηκε  να καταβάλλει “σημαντικά ποσά” σε αντάλλαγμα για περιεχόμενο του ειδησεογραφικού κολοσσού News Corp του Ρούπερτ Μέρντοχ ο οποίος πίεσε για να γίνει αυτή η νομοθεσία.

Τι αποτέλεσμα είχε η εξαφάνιση των Νέων 

Η Αυστραλία σοκαρίστηκε από την αστραπιαία επιβολή του μέτρου.

Μαζί με τις ειδησεογραφικές σελίδες μπλοκαρίστηκαν και ειδήσεις ανθρωπιστικών οργανώσεων, πληροφοριών για την πανδημία, υπηρεσιών πρώτων βοηθειών, της μετεωρολογικής υπηρεσίας ή και ειδήσεις για τις πυρκαγιές.

Αυτές οι παράπλευρες απώλειες διορθωθήκαν βέβαια μετέπειτα.

Το μεγάλο πρόβλημα των Fake News

Μια από τις συνέπειες αυτής της απαγόρευσης είναι ότι οι χρήστες του Facebook δεν λαμβάνουν πλέον αντικειμενική ενημέρωση.

Έγιναν ξαφνικά  παθητικοί καταναλωτές αναρτήσεων από χρήστες που στοχεύουν στην παραπληροφόρηση, στις ανεξακρίβωτες ειδήσεις, φήμες ή ακόμα και σε επικίνδυνες προτροπές για την ασφάλεια και την υγεία τους.

Μιλάμε για μια χώρα που το 39% του πληθυσμού χρησιμοποιεί το Facebook για να μαθαίνει κυρίως νέα

Η επισκεψιμότητα στις ιστοσελίδες ενημέρωσης εμφανίζεται μειωμένη κατά 25 %

Μπορούσε το Facebook να κάνει αλλιώς

Οι Δημοκρατίες σε όλο τον κόσμο περνούν μια κρίση.

Πολλοί βλέπουν την παρακμή της δημοσιογραφίας και των ειδήσεων σαν ένα παράγοντα αυτής της κρίσης.

Όλες οι κυβερνήσεις πιστεύουν ότι το Facebook και τα Social Media έχουν μερίδιο σε αυτά τα φαινόμενα.

Υπάρχουν φωνές σε όλα τα κράτη ότι το Facebook  πρέπει να ρυθμιστεί, κυρίως για την δύναμη που έχει αποκτήσει στην ενημέρωση.

Τα  ΜΜΕ θέλουν να πάρουν πίσω μέρος της δύναμης που έχασαν . H δύναμη είναι κυρίως οικονομική, προέρχεται   απώλεια της διαφήμισης και οδηγεί σε συνεχή συρρίκνωση τους . Πιέζουν έτσι τις Κυβερνήσεις για νόμους σαν αυτόν της Αυστραλίας.

Μελέτες υποστηρίζουν ότι Facebook και Google έχουν σε πολλές χώρες το 80 % της ψηφιακής διαφήμισης. Καταλαβαίνουμε ότι το ποσό που απομένει  για τις ειδησεογραφικές σελίδες είναι μια μικρή μειοψηφία

Νομοθέτες σε όλο τον κόσμο εξετάζουν ανάλογες νομοθεσίες,  μεταξύ αυτών και η Ευρωπαϊκή  Ένωση.

Θεωρώ ότι το Facebook έκρινε ότι μια μικρή χώρα σαν την Αυστραλία αποτελεί μια εύκαιρα για να πειραματισθεί και να καταλήξει στο πως θα πρέπει να αντιδράσει σε παγκόσμιο επίπεδο.

Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι οι συζητήσεις με την Κυβέρνηση της Αυστραλίας για μια επαναφορά (με όρους) για τις ειδήσεις έχουν ξαναρχίσει.

Ο κόσμος έχει αλλάξει, το έχουμε καταλάβει;

Η ενημέρωση είναι ένα αγαθό και συστατικό στοιχείο κάθε Δημοκρατίας. Σίγουρα η οικονομική συρρίκνωση των Μέσων Ενημέρωσης οδηγεί στην ελλιπή ενημέρωση.

Η νομοθετική παρέμβαση της Αυστραλίας και ανάλογες παρεμβάσεις είναι η λάθος προσέγγιση για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα.

Τα Μέσα Ενημέρωσης αντί να πιέζουν το κράτος να κάνει νόμους, θα ήταν καλυτέρα να κάνουν βήματα προσαρμογής στον νέο κόσμο.

Να επενδύσουν σε δημοσιογραφία, πρωτότυπες ειδήσεις, χρήσιμή πληροφορία, συνδρομητικές σελίδες, newsletters. Να βρουν δηλαδή  νέα επιχειρηματικά μοντέλα για να επιβιώσουν οικονομικά και νέους τρόπους να δημιουργήσουν κοινότητες αναγνωστών.

Το Facebook, η Google και το Twitter,  δεν τους πήραν τους αναγνώστες. Οι αναγνώστες έφυγαν από αυτούς.

Το Facebook δεν τους πήρε τις διαφημίσεις.  Οι διαφημίσεις έφυγαν από αυτούς, γιατί είναι πανάκριβες και με αόριστα αποτελέσματα.

Το μέλλον;

Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να επανεξετάσουν  πλήρως την προσέγγισή τους για τους κανονισμούς σε μέσα ενημέρωσης και τις πλατφόρμες τεχνολογίας με διαφορετικό σκεπτικό από αυτό της Αυστραλίας.

Κάθε κυβέρνηση μπορεί απλά  απλώς να φορολογεί τις εταιρείες με βάση τα έσοδά τους, για παράδειγμα.

Θα μπορούσε να διαθέσει αυτά τα έσοδα για να υποστηρίξει τη δημοσιογραφία ή  μη κερδοσκοπικά μέσα ενημέρωσης τα οποία έχει  αποδειχθεί ότι έχουν ισχυρά οφέλη για τους πολίτες.

Ή θα μπορούσε να επιδιώξει μια διαπραγμάτευση που να απαιτεί οι μεγάλοι όμιλοι  να δημιουργήσουν και να υποστηρίξουν θέσεις εργασίας στη δημοσιογραφία, αντί να δέχονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και να τα ξοδεύουν όπως θέλουν.

* Ο κ. Κωνσταντίνος Κορίκης είναι Digital Media Strategist
www.korikis.com