today-is-a-good-day
25.1 C
Athens

Ερευνητές «ψάρεψαν» στρατιώτες του ΝΑΤΟ μέσω ψεύτικων προφίλ στα social media!

Για πάνω από τέσσερις εβδομάδες, οι ερευνητές δημιουργήσαν ψεύτικες σελίδες και κλειστές ομάδες στο Facebook που έμοιαζαν σχετικές με τη στρατιωτική άσκηση, καθώς και προφίλ που υποδύονταν στρατιώτες, τόσο πραγματικούς όσο και φανταστικούς.

Μια ερευνητική ομάδα που συνεργάζεται με το ΝΑΤΟ διαπίστωσε ότι ήταν σε θέση να «ενσταλάξει ανεπιθύμητη συμπεριφορά» στους στρατιώτες και να αποκτήσει «πολύ λεπτομερείς» προσωπικές πληροφορίες γι’ αυτούς μέσα από ψεύτικους λογαριασμούς στα social media…

*Του Απόστολου Σειρηνίδη

Η μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο από το Κέντρο Αριστείας Στρατηγικών Επικοινωνιών (StratCom) του ΝΑΤΟ και την οποία δημοσίευσε για πρώτη φορά η Wired αυτή την εβδομάδα, είχε ως στόχο να διερευνήσει «τι είδους δεδομένα χρηστών είναι διαθέσιμα στο ψηφιακό περιβάλλον και έδειξε πώς ένας κακόβουλος χρήστης μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτά τα δεδομένα στο πλαίσιο μιας στρατιωτικής άσκησης», σύμφωνα με την περίληψή της.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι μπορεί κανείς να μάθει πολλά από τα δεδομένα ανοικτών πηγών, συμπεριλαμβανομένων των προφίλ Facebook και ιστότοπων αναζήτησης ανθρώπων. Και ναι, τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να επηρεάσουν τα μέλη των ενόπλων δυνάμεων. Το συνολικό κόστος του προγράμματος; Εξήντα δολάρια, που υποδηλώνουν ένα τρομακτικά χαμηλό ποσό για κάθε κακόβουλο που θα θελήσει να χειραγωγήσει ανθρώπους στο Διαδίκτυο.

«Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι στην τρέχουσα ψηφιακή αρένα ένας αντίπαλος είναι σε θέση να συλλέξει αρκετά προσωπικά δεδομένα για τους στρατιώτες για να δημιουργήσει στοχευμένα μηνύματα με ακρίβεια, επηρεάζοντας επιτυχώς το επιλεγμένο κοινό-στόχο του και οδηγώντας το σε επιθυμητές συμπεριφορές».

Πολλές από τις λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας αυτής της έρευνας παραμένουν απόρρητες, συμπεριλαμβανομένων των τοποθεσιών στις οποίες έλαβε χώρα και των συμμαχικών δυνάμεων που συμμετείχαν. Η ομάδα του StratCom διεξήγαγε την έρευνα-πείραμα κατά τη διάρκεια μιας άσκησης έχοντας φυσικά την έγκριση του στρατού, αλλά οι στρατιώτες δεν γνώριζαν απολύτως τίποτα. Για πάνω από τέσσερις εβδομάδες, οι ερευνητές δημιουργήσαν ψεύτικες σελίδες και κλειστές ομάδες στο Facebook που έμοιαζαν σχετικές με τη στρατιωτική άσκηση, καθώς και προφίλ που υποδύονταν στρατιώτες, τόσο πραγματικούς όσο και φανταστικούς.

Για να προσελκύσουν τους στρατιώτες στις σελίδες, χρησιμοποίησαν στοχευμένη διαφήμιση μέσω Facebook. Στη συνέχεια οι σελίδες αυτές προώθησαν τις κλειστές ομάδες που είχαν δημιουργήσει οι ερευνητές. Μέσα στις ομάδες, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τα ψεύτικα προφίλ τους για να «ψαρέψουν» τους πραγματικούς στρατιώτες σχετικά με τις μονάδες τους και τις δραστηριότητές τους. Χρησιμοποίησαν επίσης αυτούς τους ψεύτικους λογαριασμούς για να κάνουν πραγματικούς στρατιώτες «φίλους». Σύμφωνα με την έκθεση, η γνωστή λειτουργία του «Προτεινόμενου Φίλου» του Facebook αποδείχθηκε εξαιρετικά χρήσιμη στην ανεύρεση πρόσθετων «στόχων».

«Μιλάμε για επαγγελματίες στρατιώτες που υποτίθεται ότι είναι πολύ προετοιμασμένοι», δήλωσε ο διευθυντής του StratCom του ΝΑΤΟ, Janis Sarts. «Αν το συγκρίνεις με έναν απλό πολίτη… θα ήταν πολύ πιο εύκολο».

Η μελέτη σημειώνει ότι οι πλατφόρμες των social media, ιδίως το Facebook, ήταν σε θέση να αντιμετωπίσουν ορισμένες από τις δραστηριότητες των ερευνητών που στόχευσαν στρατιώτες. Το Facebook κατέβασε ή ανέστειλε τις σελίδες «παγίδες» σε περίπου δύο εβδομάδες, σελίδες που μιμούνται πραγματικές σελίδες σε μια ή δύο ώρες και ορισμένα προφίλ που μοιάζουν με πραγματικούς ανθρώπους σε διαφορετικούς χρόνους. Δεν κατάφερε να αναστείλει τις κλειστές ομάδες ή τα ψεύτικα προφίλ.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έκθεσης, οι ένοπλες δυνάμεις θα πρέπει να επιταχύνουν την παρακολούθηση και την ανάπτυξη αντιμέτρων, προκειμένου να μειώσουν τον κίνδυνο χρησιμοποίησης των social media για τη συλλογή ευαίσθητων πληροφοριών σχετικά με τις στρατιωτικές αποστολές και ασκήσεις.

*Ο Απόστολος Σειρηνίδης είναι Digital Marketing Specialist

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ