today-is-a-good-day
17.4 C
Athens

To Brexit “τινάζει στον αέρα” τα αεροπορικά εισιτήρια

Οι συνομιλίες για το Brexit και το διαφαινόμενο σκληρό διαζύγιο ανάμεσα σε Βρετανία και Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιπτώσεις σε όλους τους τομείς της οικονομίας της χώρας, με υπηρεσίας και αγαθά να προσπαθούν να προσαρμοστούν στα διαφορετικά σενάρια και να υπολογίσουν όλες τις παραμέτρους. Μια από τις βιομηχανίες που πρόκειται να δεχτεί ένα ισχυρό “πλήγμα” από την πιθανότητα ενός “σκληρού Brexit” είναι και η αεροπορική, καθώς η Βρετανία είναι αεροπορικός κόμβος για όλες σχεδόν τις μεγάλες και μικρές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη.

Εταιρείες όπως η η Ryanair, Easyjet, British Airways αλλά και γερμανικές όπως η Tuifly και η Condor ετοιμάζονται για κάθε ενδεχόμενο με τον επικεφαλής της Thomas Cook Airlines, Christoph Debus, να δηλώνει “Σε αυτή την κατάσταση πολιτικής αβεβαιότητας πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για το σενάριο no-deal”. Από τη δεκαετία του ’90 υπάρχει ειδική ρύθμιση για τις αεροπορικές συγκοινωνίες εντός της ΕΕ. Έτσι για παράδειγμα μια ιρλανδική εταιρεία μπορεί να εκτελεί εσωτερικές πτήσεις στην Ισπανία ή μια βρετανική εταιρεία να πραγματοποιεί το δρομολόγιο Βερολίνο-Μαγιόρκα. Πριν από αυτό οι εταιρείες έπρεπε να έχουν την έδρα τους στη χώρα προορισμού ή άφιξης της πτήσης. Αυτή η ελευθερία κινήσεων επέτρεψε στις εταιρείες χαμηλού κόστους να αναπτυχθούν ραγδαία και σε μεγάλο αριθμό ανθρώπων να πραγματοποιούν ταξίδια σε προσιτές τιμές.

Εάν τώρα υπάρξει σκληρό Brexit, χωρίς συμφωνία μεταξύ Μ. Βρετανίας και ΕΕ, ενδέχεται οι βρετανικές αεροπορικές εταιρείες να χάσουν το δικαίωμα να πραγματοποιούν δρομολόγια προς τη Φρανκφούρτη ή την Μαγιόρκα, αλλά ούτε και πτήσεις εσωτερικού σε χώρες της ΕΕ.

Σημαντικό ρόλο, σημειώνει η Deutsche Welle, δεν παίζει μόνο σε ποια χώρα βρίσκεται η έδρα της εταιρείας αλλά και σε ποιον ανήκει. Ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες πρέπει να ανήκουν κατά 50% σε ιδιοκτήτες από την ΕΕ. Ένα σκληρό Brexit θα μπορούσε να χτυπήσει επομένως και γερμανικούς εταιρείες. Η εταιρεία Condor για παράδειγμα ανήκει κατά 100% στη βρετανική Thomas Cook.

Η εταιρεία σχεδιάζει ήδη με ποιον τρόπο θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Κανείς στον κλάδο δεν αποκλείει τη δυνατότητα να πουλήσει κάποιος όμιλος το μεγαλύτερο μέρος των μετοχών του σε θυγατρικές εταιρείες.

Την ίδια ώρα οι εταιρείες προσπαθούν να καθησυχάσουν τους πελάτες τους δίνοντας την εντύπωση ότι είναι προετοιμασμένες για όλα τα σενάρια. Θέλουν να δώσουν την εντύπωση ότι οι πτήσεις θα συνεχίσουν κανονικά και του χρόνου για να μη σταματήσουν οι εν δυνάμει ταξιδιώτες να κλείνουν εισιτήρια. Και σίγουρα ο κλάδος θα κάνει τα πάντα για να μη σταματήσουν οι πτήσεις.

Στο μεταξύ η εταιρεία χαμηλού κόστους Easyjet ίδρυσε θυγατρική στη Βιέννη προκειμένου να διατηρήσει τα ευρωπαϊκά της δικαιώματα. Η εταιρεία έχει την έδρα της στη Μ. Βρετανία ανήκει όμως κατά το ένα τρίτο στον κύπριο συνιδρυτή της Στέλιο Χατζηιωάννου και την οικογένειά του.

Πάντως ειδικοί δεν αποκλείουν την έσχατη περίπτωση, να σταματήσουν δηλαδή οι πτήσεις για λίγες ημέρες στα τέλη Μαρτίου. Κάτι τέτοιο όμως δεν θα δημιουργούσε μόνο πρόβλημα σε ανθρώπους που θέλουν να πάνε διακοπές ή επαγγελματικό ταξίδι, αλλά θα έθετε σε κίνδυνο και ένα σωρό θέσεις εργασίας.

Οι Βρετανοί είναι από τους πιο συχνούς επισκέπτες στις ευρωπαϊκές χώρες του Νότου. Εάν εκλείψουν, οι τοπικές οικονομίες σε τουριστικά μέρη ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα.

Πηγή: emea.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ