Καπέλο 24 εκ.€ στην αποχέτευση Θεσσαλονίκης αλλά το έργο “σέρνεται”

Του Βαγγέλη Μωυσή

«Τζόγο» με τα νεύρα και τη δημόσια υγεία στη δυτική Θεσσαλονίκη παίζει η κυβέρνηση, όπως επίσης με την αντοχή των πολιτών να πληρώνουν “φέσια” για έργα που σέρνονται κατ` επιλογή ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά και με τους πόρους της Ε.Ε. που κινδυνεύουν να χαθούν, όταν τα έργα που χρηματοδοτούνται… δε εκτελούνται!

Αλλεπάλληλα κρούσματα διαρροών και “ατυχημάτων” στο Βιολογικό Καθαρισμό τα Θεσσαλονίκης, αλλά και ανεπαρκούς ανταπόκρισης του κεντρικού αποχετευτικού αγωγού της πόλης στο όγκο λυμάτων που μεταφέρει, προειδοποιούν: μετά τον κεντρικό αγωγό ύδρευσης, η θραύση του οποίου ταλαιπώρησε επί σειρά ημερών την πόλη πρόσφατα, στο «όριο» βρίσκεται και η αποχέτευση της πόλης.

Κι όμως, εδώ και χρόνια, το Υπουργείο Υποδομών κωλυσιεργεί και αφήνει να «σέρνεται» το έργο κατασκευής «δίδυμου» αποχευτευτικού αγωγού της πόλης, παράλληλου στον υφιστάμενο. Οι καθυστερήσεις σε εγκρίσεις μελετών, αδειοδοτήσεις και διαδικασίες μεταφοράς δικτύων (π.χ. ΔΕΗ), καθώς και η διάθεση κονδυλίων σε σκοπούς… άσχετους προς τους προβλεπόμενους, έχουν δημιουργήσει ένα σκηνικό που παραπέμπει σε κατ` ουσίαν «σαμποτάζ» ενός έργου, ζωτικού και για την πόλη και για το περιβάλλον, με το προϋπολογισμό του να… υπερδιπλασσιάζεται.

Έγγραφο… ημερών, της ΕΥΔΕ Μακεδονίας προς την ανάδοχο εταιρεία για έγκριση λογαριασμού,  πιστοποιεί, ότι ένα έργο που εντάχθηκε στο ΕΠΠΕΡΑΑ το 2013 με προϋπολογισμό κάτι λιγότερο από 20 εκατομμύρια, έχει ήδη υπερβεί τα 44 εκατομμύρια σε προϋπολογισθέν κόστος. Και οι καθυστερήσεις συνεχίζονται.

«Η δική μας κυβέρνηση είχε εντάξει προς χρηματοδότηση το έργο στο ΕΠΠΕΡΑΑ ακριβώς λόγω της σημασίας του για τον Θερμαϊκό και την καταπολέμηση φαινομένων όπως της υπερσυγκέντρωσης φυτοπλαγκτόν και της δυσοσμίας που έχουμε για μεγάλα χρονικά διαστήματα κάθε χρόνο», λέει στο ThePresident ο πρώην Γ.Γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος.  «Τότε είχαμε προσπαθήσει να το τρέξουμε, αλλά θυμάμαι ότι είχε θέματα με λύματα που πλημμύριζαν το εργοτάξιο, από το Βιολογικό Καθαρισμό. Στη συνέχεια βέβαια και μετά την ανάληψη της ευθύνης από τη σημερινή κυβέρνηση, υπήρξαν και γραφειοκρατικά εμπόδια.»

Το έργο κατασκευής του 2ου Κεντρικού Αποχετευτικού Αγωγού (2ου ΚΑΑ) ξεκίνησε να κατασκευάζεται το Νοέμβριο του 2013, με προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα περαίωσης της κατασκευής, δύο ετών.

«Σκοπός, ήταν να λειτουργεί σε αντικατάσταση του παλιού αγωγού σε περίπτωση συντήρησης, ή συμπληρωματικά σε μέρες μεγάλου φόρτου. Καθώς όμως διανύουμε ήδη τον… πέμπτο χρόνο (και τρίτο χρόνο υπέρβασης του χρονοδιαγράμματος) μέχρι και τα μέσα του προηγούμενου μήνα, Μαΐου του 2018, από τα 4.400 μέτρα αγωγού έχουν κατασκευαστεί μόλις 1.260 μέτρα! Αιτία; Οι αλλεπάλληλες… αναγκαστικές διακοπές του έργου!

Η 1η μελέτη εφαρμογής για το 1ο από τα 4 χιλιόμετρα κατασκευής, κατατέθηκε τον Αύγουστο του 2013 και κατέληξε να εγκριθεί… το Οκτώβριο του 2105!

Η 2η μελέτη εφαρμογής για το 2ο από τα 4 χιλιόμετρα κατασκευής, κατατέθηκε τον Ιούνιο του 2017 και έως σήμερα δεν έχει εγκριθεί.  Αυτό σημαίνει, πως δεν θα είχαν υλοποιηθεί ούτε αυτά τα 1.260 μέτρα, αν ο ανάδοχος δεν φρόντιζε να υλοποιήσει εργασίες με τη συναίνεση του επιβλέποντος παρά τα γραφειοκρατικά  εμπόδια που έβαζε το υπουργείο.

Επί δύο μήνες σταμάτησε το έργο, πριν καλά-καλά ξεκινήσει, επειδή οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν καθυστερήσει με απαλλοτριώσεις. Μάλιστα, αρκετές απαλλοτριώσεις, στα πρώτα και στα τελευταία κομμάτια του έργου, δεν έχουν προχωρήσει, λόγω της μεταφοράς των προβλεπόμενων για το σκοπό αυτό κονδυλίων σε …άσχετους κωδικούς.

Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών, αυτό έμπορεί να επιφέρει ακόμα και …απαίτηση επιστροφής χρημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ακόμα κι αν έχουν ήδη δαπανηθεί στο έργο, αφού η μη υλοποίηση των τμημάτων αρχής και τέλους του αγωγού, τον καθιστούν… μη λειτουργικό!

Επιπλέον, συνολικά δύο μήνες, διήρκησαν τρεις διαφορετικές διακοπές λόγω καθυστέρησης εργασιών μετακίνησης δικτύων από τη ΔΕΗ!  Τα συνεργεία του αναδόχου του έργου… περίμεναν άπραγα για να μπορέσουν να συνεχίσουν.

Άλλους δύο μήνες απραξίας προκάλεσε η αναμονή… μιας άδειας εκσκαφών για τη διέλευση του αγωγού από την Εγνατία Οδό.

Στα προβλήματα που ήδη αναφέρθηκαν προσθέστε και τις μειωμένες αντοχές του υφιστάμενου αγωγού, ή… την ανεπαρκή λειτουργία του Βιολογικού Καθαρισμού της Θεσσαλονίκης! Σε κάθε έντονη βροχόπτωση, ή κάθε φορά που… υπολειτουργεί η εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων της Σίδνο, ο αγωγός «ξεχειλίζει» από την πίεση, στις πολλαπλές διαρροές, πλημμυρίζοντας με λύματα τα  εργοτάξια του υπό κατασκευή νέου αγωγού.

Μια τέτοια πλημμύρα… λυμάτων, τον Ιούνιο του 2014, προκάλεσε αδυναμία εργασιών επι 142 μέρες! Το Δεκέμβριο του 2014, νέα διαρροή του παλιού αποχετευτικού αγωγού , πλημμύρισε με βοθρολύματα το εργοτάξιο του νέου αγωγού επί 581 μέρες! Μικρότερα διαστήματα διακοπής εργασιών, προκάλεσαν παρόμοια πλημμυρικά κρούσματα το 2016 και το 2017!

Επιπλέον το αποτέλεσμα είναι να κυοφορείται η επανάληψη ενός… σήριαλ θραύσης, χωρίς εναλλακτική λύση. Κι αν στην περίπτωση της θραύσης του αγωγού ύδρευσης «στέγνωσε» η πόλη, το σενάριο μιας ανάλογης βλάβης στον αποχευτευτικό αγωγό, θα έχει σαφώς πιο… «βρωμερές»  συνέπειες για μια μεγάλη περιοχή στις δυτικές παρυφές της πόλης, που στεγάζει εκατοντάδες επιχειρήσεις με χιλιάδες εργαζόμενους, αφού  ο κεντρικός αγωγός  διέρχεται την ευρύτερη περιοχή του κόμβου Κ16,  της κεντρικής Λαχαναγοράς, του Β` ΚΤΕΟ και της οδού Πόντου όπου είναι μια ζώνη επιχειρηματικότητας με τεράστιο βάρος κίνησης φορτηγών καθημερινά.