21.6 C
Athens

Νέο αεροδρόμιο Καστελλίου: Το 2027 η εκκίνηση των δοκιμαστικών πτήσεων

Σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης βρίσκεται το νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι, ένα έργο που αναμένεται να μεταμορφώσει τις αερομεταφορές στην Κρήτη και να αποτελέσει έναν από τους πιο σύγχρονους αερολιμένες της Μεσογείου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν ο CEO της ΤΕΡΝΑ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος, και ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Βαγγέλης Μασούρας, οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις αναμένονται το 2027, καθώς οι κατασκευές έχουν ήδη προχωρήσει θεαματικά και η συνολική πρόοδος ξεπερνά το 65% μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2025.

Το έργο υλοποιείται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ), με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό όμιλο GMR (21,64%). Η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. έχει αναλάβει την κατασκευή, η οποία ήδη έχει φέρει το αεροδρόμιο σε ορατή και προχωρημένη μορφή: έχουν ολοκληρωθεί οι φέροντες οργανισμοί του Πύργου Ελέγχου, του Αεροσταθμού και των περισσότερων κτιριακών εγκαταστάσεων, ενώ οι εργασίες διάστρωσης των ειδικών οδοστρωμάτων για διάδρομο, τροχοδρόμους και χώρους στάθμευσης αεροσκαφών αγγίζουν το 96%.

Το Terminal των 93.000 τ.μ., που θα διαθέτει επτά επίπεδα, και ο Πύργος Ελέγχου ύψους 44 μέτρων βρίσκονται περίπου στο 60% της ολοκλήρωσης. Παράλληλα, η οδική σύνδεση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) προχωρά με ρυθμό 85%, με μοναδική εξαίρεση το νέο τμήμα όπου κατασκευάζεται δίδυμη σήραγγα μήκους 3 χιλιομέτρων.

Το νέο αεροδρόμιο έχει σχεδιαστεί για να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις του τουρισμού και της αεροπορικής κίνησης της Κρήτης. Ο κύριος διάδρομος, μήκους 3.200 μέτρων και κατηγορίας ICAO 4E, θα μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα αεροσκάφη, ενώ προβλέπεται παράλληλος τροχόδρομος και ολοκληρωμένο δίκτυο συνδετήριων τροχοδρόμων. Ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών θα υποστηρίζει τόσο αεροσκάφη κατηγορίας Ε όσο και μικρότερα, ενώ προβλέπονται υποδομές για γενική αεροπλοΐα και ελικόπτερα.

Το Terminal θα διαθέτει σύγχρονες υποδομές επιβατών και εμπορικές χρήσεις, ενώ συνολικά δέκα εξειδικευμένα κτίρια θα καλύπτουν λειτουργικές ανάγκες του αερολιμένα, μεταξύ των οποίων πυροσβεστικός σταθμός, αστυνομία, εγκαταστάσεις συντήρησης, βιολογικός καθαρισμός και υπόγειο σύστημα καυσίμων τύπου Hydrant. Παράλληλα, έχουν σχεδιαστεί εκτεταμένοι χώροι στάθμευσης για οχήματα, ταξί, λεωφορεία, καθώς και μεγάλη εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων που αναμένεται να ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη.

Ιδιαίτερα σημαντικά είναι και τα συνοδά οδικά έργα, τα οποία περιλαμβάνουν νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο 18 χιλιομέτρων προς τον ΒΟΑΚ, αρτηρία 6 χιλιομέτρων προς την οδό Αρκαλοχωρίου–Βιάννου, περιμετρική οδό Καστελίου 1,5 χλμ., καθώς και αναβάθμιση 20 χιλιομέτρων υφιστάμενων δρόμων. Η πρόοδος φτάνει επίσης το 85%, ενώ η δίδυμη σήραγγα των 3 χιλιομέτρων αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα.

Όπως δήλωσε ο CEO της ΔΑΗΚ, Νίκος Αναστασίου, στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο να λειτουργήσει ως περιφερειακό αεροπορικό Hub, προσελκύοντας νέες αεροπορικές συνεργασίες. Η μετάβαση από το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου αναμένεται να γίνει ομαλά, χωρίς διακοπή του πτητικού έργου. Τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του το νέο αεροδρόμιο προβλέπεται να εξυπηρετήσει περίπου 11 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που αναμένεται σχεδόν να διπλασιαστεί μέσα στις επόμενες δεκαετίες.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου φτάνει τα 625 εκατ. ευρώ, ποσό που περιλαμβάνει τόσο την αρχική σύμβαση όσο και τις επεκτάσεις των χώρων. Με δεδομένη τη μεγάλη τουριστική δυναμική της Κρήτης, το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου αναμένεται να αποτελέσει μία από τις πιο σημαντικές πύλες εισόδου της Ανατολικής Μεσογείου, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή για τις μεταφορές, την οικονομία και τον τουρισμό του νησιού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ