21 C
Athens

Η νέα εποχή και το νέο οικοσύστημα της τηλεόρασης – Γράφει ο Σωτήρης Τριανταφύλλου

Ζημιογόνοι ήταν οι πέντε (5) από τους επτά (7) τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας το 2024, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που είδε το φως της δημοσιότητας. Μόνο δύο σταθμοί είχαν κέρδος σε αντίθεση με τους υπόλοιπους που είχαν ζημιές.

Του Σωτήρη Τριανταφύλλου*

Η είδηση αυτή δεν θα πρέπει να προκαλεί έκπληξη, καθώς διαχρονικά τα μέσα ενημέρωσης στη χώρα μας είναι στην πλειοψηφία τους ζημιογόνα και πολλές φορές η κατοχή ενός ΜΜΕ εξυπηρετεί άλλους σκοπούς και όχι το κέρδος, κάτι που αποτελεί φαινόμενο δεκαετιών. Χαρακτηριστικό αυτού είναι ότι την περίοδο της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα άνοιξαν περισσότερες εφημερίδες από αυτές που έκλεισαν. Επρόκειτο για μία πολύ δύσκολη περίοδο για τα μέσα ενημέρωσης με τις πιθανότητες να μην είναι πολλές για την επίτευξη κέρδους.

Το ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί πιέζονται οικονομικά και δεν έχουν κέρδος μπορεί να εξηγηθεί και από μια άλλη πλευρά του νέου επικοινωνιακού τοπίου, του νέου οικοσυστήματος στα μέσα ενημέρωσης που υπάρχει μετά τη χρήση του διαδικτύου, η οποία έχει επιφέρει αλλαγή στην παραδοσιακή τηλεόραση και έχει αναπτύξει τη διαδικτυακή της μορφή. Η τηλεόραση εξελίσσεται πια σε μέσο με νέες δυνατότητες κατανάλωσης του οπτικοακουστικού περιεχομένου και σύγκλισης με τα άλλα μέσα επικοινωνίας προσφέροντας νέες δυνατότητες συμμετοχής του κοινού.

Οι streaming υπηρεσίες και τα συνεχούς ροής ΟΤΤ (Over The Top) channels όπως είναι για παράδειγμα το Netflix κυριαρχούν. Το Youtube με τις απεριόριστες δυνατότητες που παρέχει σε όλα τα επίπεδα εξελίσσεται σε μεγάλο ανταγωνιστή των παραδοσιακών τηλεοπτικών σταθμών παγκοσμίως οι οποίοι είναι αναγκασμένοι να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Μια νέα πραγματικότητα χωρίς διαχωριστικές γραμμές, με ένα νέο και πολύ νεανικό κοινό το οποίο καταναλώνει το τηλεοπτικό προϊόν μέσω των streaming υπηρεσιών και των κινητών συσκευών.

Η τηλεόραση με την παραδοσιακή της μορφή παραμένει κυρίαρχο μέσο στην ενημέρωση παγκοσμίως, απειλούμενη, όμως, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.  Οι νέες αυτές μορφές (web/social streaming, συνεχούς ροής) τηλεόρασης έχουν βάλει στον τηλεοπτικό χάρτη και τις μεγάλες πλατφόρμες (Amazon, Disney κλπ), κάτι που σημαίνει ότι πλέον μιλάμε για ένα νέο τοπίο με κολοσσούς της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας να διεκδικούν μερίδιο και να διαμορφώνουν ένα πρωτόγνωρο σκηνικό και ένα εντελώς νέο οικοσύστημα.

* Ο Δρ. Σωτήριος Τριανταφύλλου είναι Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών – Διδακτικό προσωπικό Πανεπιστημίου Πελοποννήσου – Μέλος ΣΕΠ Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου

Διαβάστε επίσης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ