16.4 C
Athens

Η Ελλάδα είναι πλέον μια υπολογίσιμη δύναμη στην περιοχή – Γράφει ο Βασίλης Οικονόμου

H παρουσία της Chevron προσδίδει σημαντικά γεωπολιτικά οφέλη στην Ελλάδα, καθώς επί της ουσίας η παρουσία της στα θαλάσσια οικόπεδα νοτίως της Κρήτης, ακυρώνει πρακτικά τους τουρκικούς χάρτες, επιβεβαιώνοντας ότι η μέση γραμμή, όπως έχει θεσπιστεί από την ελληνική νομοθεσία και το διεθνές δίκαιο, είναι το πραγματικό όριο ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Λιβύη.

Του Βασίλη Οικονόμου*

Αυτό είναι ένα γεγονός καταλυτικό για την κατάσταση στο Αιγαίο, ένα γεγονός που ακυρώνει και τα τουρκικά σχέδια στην περιοχή και δημιουργεί τετελεσμένα για τον Ερντογάν, ο οποίος συνεχίζει τους παράλογους ισχυρισμούς της περί αποστρατιωτικοποίησης των νησιών, όπως και την προκλητική συμπεριφορά του με τις Navtex και το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο.

Και ενώ ο τούρκος πρόεδρος προσπαθεί με αυτόν τον τρόπο να μεταφέρει το παιχνίδι των εντυπώσεων, εντός της χώρας του, και να αποπροσανατολίσει τον λαό του από τα μεγάλα προβλήματα της χώρας του η Ελλάδα ακολουθεί μία εξωτερική πολιτική που είναι υπεύθυνη, σοβαρή, μακριά από κραυγές, και που πάνω απ’ όλα στηρίζει σταθερά και σθεναρά τα εθνικά μας συμφέροντα.

Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει επιλέξει να «μεγαλώσει» την Ελλάδα με πολιτικές που παράγουν αποτέλεσμα. Έχει επιλέξει τον διάλογο με την Τουρκία και όχι μία συγκρουσιακή λογική ψευτοπατριωτισμού που «χαμηλώνει», «κονταίνει» την Ελλάδα. Ταυτόχρονα όμως έχει επιλέξει, σε συνέχεια όσων έχουν κάνει και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, να μη βάζει σε συζήτηση ζητήματα κυριαρχίας, ούτε ζητήματα κόκκινων γραμμών.
Η Ελλάδα έχει σχέδιο και δεν μπορεί να προσδιορίζει τις προτεραιότητες της εξωτερικής της πολιτικής σε σχέση με το τι συμβαίνει με άλλα κράτη. Προφανώς παρακολουθούμε τις εξελίξεις αλλά αυτές δεν καθορίζουν το πως θα κινηθεί η χώρα μας, καθώς εμείς έχουμε δομημένο σχέδιο που υλοποιούμε.

Αναλογιστείτε πού ήμασταν το 2019, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση του τόπου και που είμαστε σήμερα; Ήμασταν εκτός του προγράμματος με τα F-16 και εκτός των F-35, ενώ η Τουρκία είχε συμπεριληφθεί και στα δύο, γεγονός που σήμερα δεν ισχύει. Το 2025 η Ελλάδα, ήδη, έχει ολοκληρώσει την πρώτη φάση αναβάθμισης των F-16 και είναι μέσα στα F-35. Το τι συμβαίνει με τις άλλες χώρες δεν είναι δική μας δουλειά, καθώς δεν μπορούμε να επιβάλουμε ποια χώρα και σε ποιον θα πουλάει εξοπλιστικά. Εκείνο, όμως, που είναι αυτονόητο είναι ότι όποιοι εξοπλισμοί θα πωλούνται σε χώρες της εγγύτερης περιοχής δεν θα χρησιμοποιούνται σε βάρος της χώρας μας, σε βάρος δηλαδή οποιουδήποτε συμμάχου. Αυτός είναι ένας όρος που έχουμε καταφέρει, ως συμμαχικό κράτος, να είναι πλέον αυτονόητος σε κάθε συζήτηση για τα εξοπλιστικά.

Όμως, η Ελλάδα είχε χαμηλώσει πάρα πολύ, είχε «κοντύνει» πολύ από την προηγούμενη κυβέρνηση και ας προσπαθούν σήμερα κάποιοι «έξυπνοι», να στήσουν ένα αφήγημα δήθεν ενδοτικότητας, αποτυχίας, υποχωρητικότητας.
Ας βάλουν όλοι αυτοί δίπλα τις δύο εικόνες, της Ελλάδας του 2019 και της Ελλάδας του σήμερα και θα διαπιστώσουν πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η Ελλάδα σήμερα έχει «ψηλώσει» ουσιαστικά και είναι πλέον μια υπολογίσιμη δύναμη στην περιοχή.

Και ναι, θέλουμε ήρεμα νερά στο Αιγαίο, αλλά αυτά θα πρέπει να είναι προς όφελος και των δύο χωρών. Και ναι, θέλουμε καλές σχέσεις με την Τουρκία αλλά προφανώς η όποια βελτίωση πέρνα μέσα από τον σεβασμό του διεθνούς δικαίου και την σταθερή υποστήριξη των συμφερόντων της χώρας μας, κόντρα σε μεγαλοϊδεατισμούς και παραλογισμούς, όπως αυτούς που παρακολουθούμε συχνά τους τελευταίους μήνες από την γείτονα χώρα.

*O Βασίλης Οικονόμου είναι βουλευτή Ανατολικής Αττικής της ΝΔ και π. Υφυπουργός Μεταφορών

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ