Η διαμόρφωση ενός συγκεκριμένου πολιτικού αφηγήματος που τοποθετεί τη ΝΔ ως τη μόνη αξιόπιστη επιλογή διακυβέρνησης ενόψει των εκλογών του 2027, ήταν η βασική στόχευση της νέας παρέμβασης του Κυριάκου Μητσοτάκη κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Κ.Ο της ΝΔ.
Του Κώστα Πασίση
Στον απόηχο της ΔΕΘ και των πρώτων δημοσκοπήσεων, που μέτρησαν μεταξύ άλλων και την απήχηση της φορολογικής μεταρρύθμισης, ο πρωθυπουργός επέλεξε να παρουσιάσει την κυβέρνησή του ως τον μοναδικό πολιτικό πόλο που συνδυάζει κοινωνική ευαισθησία με δημοσιονομική υπευθυνότητα.
Το «σήμα» που έστειλε ήταν «καθαρό». Η ΝΔ είναι το κόμμα που μπορεί να κρατήσει το τιμόνι σε αυτόν τον δύσκολο καιρό, σε αντίθεση με μια αντιπολίτευση που χαρακτηρίζεται από «απουσία αντιπροτάσεων».
Επίσης μόνο τυχαία δεν ήταν και η χρησιμοποίηση του όρου πατριωτικές φοροαπαλλαγές, που ήταν ο «πυρήνας» της τοποθέτησης του στη ΔΕΘ.
Στην προκειμένη περίπτωση, επιχείρησε να αντιπαραβάλει το αφήγημά του με εκείνο του Αλέξη Τσίπρα ο οποίος στη Θεσσαλονίκη μίλησε για «πατριωτικούς φόρους».
Με τη φράση αυτή, ο πρωθυπουργός θέλησε να αναδείξει ότι η κυβέρνησή του στηρίζει την κοινωνία και την οικονομία μειώνοντας τη φορολογική πίεση, σε αντίθεση με την υπερφορολόγηση της προηγούμενης δεκαετίας.
Επί το λαϊκότερο, η ΝΔ είναι το κόμμα της ελάφρυνσης και ο ΣΥΡΙΖΑ το κόμμα της επιβάρυνσης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμφάνισε τη ΝΔ ως «κόμμα των πολλών», που απευθύνεται σε διαφορετικές κοινωνικές ομάδες μέσω στοχευμένων μέτρων, νέους έως 25 ετών, μεσαία τάξη, συνταξιούχους, κατοίκους περιφέρειας και ακριτικών νησιών.
Αυτή η προσέγγιση στοχεύει στη διεύρυνση της εκλογικής βάσης του κόμματος, προσπαθώντας να συγκεντρώσει ένα ευρύ φάσμα ψηφοφόρων υπό την «ομπρέλα» της ισχυρής σύγχρονης Ελλάδας.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά στα «4,3 εκατομμύρια φορολογούμενους» που επωφελούνται από τις φοροελαφρύνσεις, ένας αριθμός που αντιπροσωπεύει σημαντικό ποσοστό του εκλογικού σώματος.
Κεντρικό στοιχείο αυτής της στρατηγικής είναι η παρουσίαση της ΝΔ ως της μόνης πολιτικής δύναμης που διαθέτει «κοστολογημένο φορολογικό σχέδιο» σε αντίθεση με το «πράσινο λεφτόδεντρο» της αντιπολίτευσης και δη του ΠΑΣΟΚ.
Ωστόσο πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την ομιλία του επιχείρησε να ενισχύσει και τις εξαγγελίες της ΔΕΘ, καθώς οι πρώτες δημοσκοπήσεις δεν επιβεβαίωσαν την προσδοκώμενη θετική ανταπόκριση των πολιτών.
Συνοπτικά η ομιλία του κ Μητσοτάκη κινήθηκε σε δυο άξονες. Την ενδυνάμωση του κομματικού μηχανισμού ενόψει των εκλογών και τη δημιουργία ενός πλαισίου συζήτησης όπου η αντιπολίτευση θα εμφανίζεται ως ανεύθυνη και χωρίς εναλλακτικές προτάσεις.
Παράλληλα η παρέμβαση του προέδρου της ΝΔ στην Κ.Ο αλλά και οι τελευταίες κινήσεις του αποκάλυψαν και τη στρατηγική του έναντι του ΠΑΣΟΚ αλλά και του φημολογούμενου κόμματος Τσίπρα.
Η διπλή στρατηγική Μητσοτάκη
Απέναντι στο ΠΑΣΟΚ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξετύλιξε τη στρατηγική της «απορρόφησης»…
Η προσχώρηση του πρώην υπουργού Ανδρέα Λοβέρδου στη ΝΔ αλλά και τα μέτρα που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ, όπως το επίδομα στέγασης, στήριξη μεσαίας τάξης, προστασία συνταξιούχων, μηδενισμός ΕΝΦΙΑ στην περιφέρεια αποτελούν σχεδόν κλασικές σοσιαλδημοκρατικές πολιτικές.
Στόχος είναι να παρουσιαστεί η ΝΔ ως καλύτερο κόμμα από το ΠΑΣΟΚ, συνδυάζοντας κοινωνική ευαισθησία με δημοσιονομική αξιοπιστία.
Απέναντι στον Αλέξη Τσίπρα, η τακτική είναι αυτή της ευθείας πολιτικής σύγκρουσης.
Οι «πατριωτικές φοροαπαλλαγές» είναι το ακριβώς αντίθετο των «πατριωτικών φόρων», ενώ οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ υποβιβάζονται στο επίπεδο του «πράσινου λεφτόδεντρου» που οδηγεί σε «ευρωπαϊκές περιπέτειες».
Ένα αφήγημα που στην παρούσα συγκυρία ευνοεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη καθώς στη Γαλλία οι πολίτες βγήκαν στους δρόμους για τα μέτρα λιτότητας, ενώ το ίδιο ετοιμάζονται να κάνουν και οι Γερμανοί που επανεξετάζουν την ασφαλιστική και την κοινωνική πολιτική τους, καθώς ο προϋπολογισμός απλά δε βγαίνει…


