Με την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος να το χαρακτηρίζει «ορόσημο» και «ένα ακόμα βήμα σε μία άλλη ενεργειακή κατεύθυνση, με στόχο την ενεργειακή επάρκεια, αυτονομία και ασφάλεια της χώρας», και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης να εκφράζουν επιφυλάξεις και προβληματισμούς και να εστιάζουν την κριτική τους στις τιμές ρεύματος που παραμένουν υψηλές, άρχισε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής η επεξεργασία του νομοσχεδίου με τίτλο «Πλαίσιο για την προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου, κανόνες για την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου και τα γεωγραφικά περιορισμένα δίκτυα υδρογόνου – Μερική ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1788 και άλλες διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος».
«Σε μια κρίσιμη γεωπολιτικά διεθνή συγκυρία, η χώρα μας οφείλει να διερευνά και να αναπτύσσει όλες τις διαφοροποιημένες πηγές ενέργειας που μπορεί να αξιοποιήσει, προκειμένου να πετύχει αφενός ενεργειακή επάρκεια και αυτονομία και αφετέρου ένα βιώσιμο ενεργειακό μετασχηματισμό για την προστασία του περιβάλλοντος. Κάνουμε ένα ακόμα βήμα σε μία άλλη ενεργειακή κατεύθυνση.
Με το παρόν νομοσχέδιο διαμορφώνουμε για πρώτη φορά ένα συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο για το βιομεθάνιο και το υδρογόνο τόσο ως προς την παραγωγή τους όσο και ως προς την συμμετοχή τους στο ενεργειακό μείγμα της χώρας μας», τόνισε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Σταύρος Παπασταύρου.
Παράλληλα, προσδιόρισε τους τέσσερις βασικούς 4 άξονες των επιδιώξεων του Υπουργείου που είναι:
-η θέσπιση ενός συνεκτικού αδειοδοτικού πλαισίου, παρέχοντας απόλυτη διαφάνεια και εμπιστοσύνη στους επενδυτές, καλύπτοντας το έως σήμερα νομοθετικό και κανονιστικό κενό,
-η παροχή κινήτρων για την εγκατάσταση και λειτουργία μόνιμων μονάδων παραγωγής τόσο υδρογόνου όσου και βιομεθανίου και για αναβαθμίσεις υφιστάμενων μονάδων παραγωγής βιομεθανίου,
-ρύθμιση της δυνατότητας σύνδεσης των εν λόγω μονάδων με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου ή τα δίκτυα διανομής, ή περιορισμένα δίκτυα υδρογόνου, με τον οικονομικότερο τρόπο, με στόχο πιο βιώσιμες υποδομές φυσικού αερίου αλλά και στην απανθρακοποίηση γεωγραφικά περιορισμένων εμπορικών και βιομηχανικών περιοχών.
-προσδιορισμός με σαφήνεια των αρμοδιοτήτων των δημόσιων φορέων και αρχών που εμπλέκονται στην αδειοδότηση, αλλά και της εποπτείας των μονάδων παραγωγής υδρογόνου και βιομεθανίου.
«Το βιομεθάνιο αποτελεί μία καθαρή εναλλακτική του φυσικού αερίου και ενισχύει ιδιαίτερα αγροτικές και αποκεντρωμένες περιοχές ενώ συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, στην κυκλική οικονομία και στην διαχείριση των αποβλήτων.
Από την άλλη, το υδρογόνο έχει μηδενικές εκπομπές κατά την καύση του και μπορεί να προσφέρει λύσεις σε τομείς οικονομικής δραστηριότητας», ανέφερε εκτιμώντας ότι «τα επόμενα χρόνια αναμένεται ραγδαία ανάπτυξη της αγοράς του βιομεθανίου.
«Η χώρα μας δεν μπορεί και δεν πρέπει να μείνει πίσω. Με το παρόν νομοσχέδιο κάνουμε την αρχή, ένα πρώτο βήμα για την ανάπτυξη αυτών των δύο νέων αγορών. Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει διανύσει σημαντική απόσταση στον τομέα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και υιοθετήσαμε στρατηγικά, ένα διαφοροποιημένο ενεργειακό μείγμα πετυχαίνοντας σε μία κρίσιμη παγκόσμια συγκυρία ενεργειακή ασφάλεια», είπε και συμπλήρωσε:
«Το 2019, η χώρα μας ξόδευε 479 εκατ. ευρώ για τα δίκτυα ενέργειας και πέρσι το ποσό έφτασε στο 1,8 εκατ. ευρώ, πολλαπλασιάζοντας τις επενδύσεις μας σε δίκτυα που για δέκα χρόνια λίμναζαν.
Παράλληλα, ενισχύσαμε στρατηγικά τη χώρα μας και στο παγκόσμιο ενεργειακό και γεωπολιτικό χάρτη. Το 2019 η χώρα μας, σε σχέση με το φυσικό αέριο, ήταν ένας απλός προορισμός και από το 2024 έχουμε γίνει διαμετακομιστικός ενεργειακός κόμβος και πλέον το περισσότερο αέριο που έρχεται στη χώρα μας ανακατευθύνεται στο εξωτερικό».
Ο κ. Παπασταύρου έδωσε ιδιαίτερη έμφαση και στη διάταξη για τη λειψυδρία, «ένα θέμα πολύ σημαντικό, όχι μόνο για τη χώρα μας αλλά για όλη τη Μεσόγειο και τον πλανήτη, στο οποίο πρέπει να θέσουμε όλοι την προσοχή μας», όπως είπε.
«Η Ελλάδα βρίσκεται στην 19η θέση παγκοσμίως ως προς τον κίνδυνο εμφάνισης της λειψυδρίας ενώ την τελευταία δεκαετία έχουμε υπερδιπλασιάσει την χρήση νερού.
Με την ρύθμιση την οποία εισάγουμε, ορίζεται ότι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας -η οποία εμφανίζεται σε αρκετές περιοχές οι οποίες είναι κυρίως απομακρυσμένες και νησιωτικές- μπορούμε να τις κηρύξουμε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και έτσι η ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ να αναθέσουν συμβάσεις έργων, μελέτες υπηρεσίες έτσι ώστε τα σχετικά ζητήματα να μπορούν να ενταχθούν στο νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων», τόνισε.
Ταυτόχρονα απέρριψε τις κατηγορίες της Αντιπολίτευσης για «παράθυρο ιδιωτικοποίησης του δημόσιου αυτού αγαθού».
«Εμείς συμφωνούμε όλοι ότι το νερό δεν είναι μόνο φυσικός πόρος, είναι ένα δημόσιο αγαθό, είναι προϋπόθεση και πηγή ζωής για αυτό πρέπει όλοι μας να είμαστε σε διαρκή εγρήγορση. Για την κυβέρνηση είναι ξεκάθαρο ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό. Δεν υπάρχει καμία άλλη πρόθεση», επεσήμανε.
«Ζούμε σε πολύ ρευστές γεωπολιτικές συνθήκες για αυτό είναι πολύ σημαντικό ότι η χώρα μας αποτελεί πυλώνα σταθερότητας και αξιοπιστίας στη γειτονιά μας.
Στην ενεργειακή αβεβαιότητα επενδύουμε σε διαφοροποιημένες πηγές ενέργειας ενισχύοντας ταυτόχρονα τα δίκτυα και τις υποδομές μας.
Στο νομοσχέδιο, έχουμε προτάσεις για να οργανώσουμε τις δύο αυτές αγορές για να φτάσουμε σε πιο καθαρή και φθηνή ενέργεια και έχει ένα θετικό εθνικό πρόσημο για όλους τους πολίτες», κατέληξε ο κ. Παπασταύρου.


