Σε ένα εθνικό κάλεσμα ευθύνης μετέτρεψε τη συζήτηση για το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος μίλησε – ίσως για πρώτη φορά – με τόνο βαθιά προσωπικό, που ξέφευγε από τα στενά όρια του πολιτικού λόγου
Του Κώστα Πασίση
«Θα ήθελα να μιλήσω όχι μόνο ως Πρωθυπουργός, αλλά και ως πατέρας, ως πολίτης», δήλωσε από το βήμα της Βουλής, στέλνοντας ένα πολύ ισχυρό μήνυμα, πως η μάχη κατά των τροχαίων δυστυχημάτων δεν είναι απλώς μια νομοθετική πρωτοβουλία, αλλά ένα προσωπικό του στοίχημα.
Ο κεντρικός στόχος του νέου ΚΟΚ είναι η δραστική μείωση των νεκρών και των βαριά τραυματιών στους ελληνικούς δρόμους. Και προς αυτή την κατεύθυνση το σχέδιο της κυβέρνησης στηρίζεται πάνω σε δύο άξονες.
Πρώτον, την ανάγκη για αλλαγή κουλτούρας και δεύτερο την εφαρμογή μιας πολιτικής μηδενικής ανοχής στις επικίνδυνες παραβάσεις.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν ωραιοποίησε την κατάσταση. Αντίθετα, περιέγραψε με ρεαλισμό την «τραγική πρωτιά» της Ελλάδας στην Ευρώπη σε νεκρούς από τροχαία και τη «στατιστική αίματος και πόνου» που στοιχειώνει καθημερινά τις ελληνικές οικογένειες.
Χρησιμοποιώντας τη φράση «ο κόμπος έφτασε στο χτένι», έστειλε το μήνυμα ότι η περίοδος της ατολμίας και της αποδοχής μιας εδραιωμένης παραβατικής συμπεριφοράς έχει παρέλθει οριστικά…
Στο στόχαστρο ο συστηματικός παραβάτης
Μια από τις πιο σημαντικές καινοτομίες που ανέδειξε ο Πρωθυπουργός είναι η διάκριση μεταξύ του οδηγού που κάνει ένα μεμονωμένο λάθος και του συστηματικού παραβάτη.
Ο νέος ΚΟΚ, όπως τόνισε, δεν έχει τιμωρητικό, αλλά αποτρεπτικό χαρακτήρα. Η εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής, με κλιμακούμενες ποινές που φτάνουν μέχρι την οριστική αφαίρεση του διπλώματος, στοχεύει ακριβώς σε αυτούς που επιδεικνύουν «επαναλαμβανόμενη ασυνείδητη συμπεριφορά».
Στην προκειμένη περίπτωση το μήνυμα είναι διττό: αυστηρότητα για όσους παίζουν συνειδητά με τις ζωές των άλλων, αλλά και κατανόηση για την ανθρώπινη στιγμή της αδυναμίας.
Επίσης ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναγνώρισε ότι ένας νέος νόμος, όσο αυστηρός κι αν είναι, δεν μπορεί από μόνος του να λύσει ένα τόσο σύνθετο πρόβλημα.
Γι’ αυτό, ενέταξε το νέο ΚΟΚ σε ένα ευρύτερο πλέγμα δράσεων.
Ειδικότερα μίλησε για τη βελτίωση των υποδομών, όπως οι παρεμβάσεις στην Πατρών-Πύργου και στον ΒΟΑΚ, αλλά κυρίως έδωσε τεράστια έμφαση στην ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, που δεν είναι και στην καλύτερη κατάσταση τους σήμερα.
Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, η επέκταση του Μετρό και, κυρίως, η πιλοτική νυχτερινή λειτουργία του Μετρό τα Σαββατοκύριακα συνιστούν ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τους πολίτες, και ειδικά τους νέους: «Σας δίνουμε μια ασφαλή και αξιόπιστη εναλλακτική για να αφήσετε το αυτοκίνητό σας στο σπίτι».
Τέλος, ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι η εποχή της ατιμωρησίας, που βασιζόταν στην απουσία ελέγχου, φτάνει στο τέλος της.
Όπως διευκρίνισε η εγκατάσταση 1.500 καμερών σε όλη τη χώρα δεν αποτελεί εισπρακτικό μέτρο, αλλά εργαλείο επιτήρησης και αποτροπής.
Τα έσοδα, όπως διαβεβαίωσε, θα κατευθύνονται αποκλειστικά στο Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, δημιουργώντας έναν …Ταμείο κύκλο όπου η παράβαση θα χρηματοδοτεί την πρόληψη.