Για τη στρατηγική του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης σχετικά με την ενίσχυση της απασχόλησης και τη μείωση της ανεργίας, την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης να ενταχθούν οργανικά σε αυτήν τη στρατηγική ως εργαλεία ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, μίλησε η Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άννα Ευθυμίου, στο πλαίσιο ημερίδας «Πρωτοβουλία για την Αναβάθμιση της Κατάρτισης» «ΔεΣΜος 2025».
Αναλύοντας τους άξονες πάνω στους οποίους κινείται το Υπουργείο Εργασίας, η κ. Ευθυμίου σημείωσε ότι ο πρώτος άξονας είναι η εστίαση στις πληθυσμιακές ομάδες, στις οποίες υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, όπως είναι οι γυναίκες, οι νέοι, οι πολίτες με αναπηρία και οι ηλικιωμένοι.
«Πλέον, υπεισερχόμαστε στον σκληρό πυρήνα της ανεργίας» τόνισε η Υφυπουργός Εργασίας, ενώ έκανε λόγο για στοχευμένα μέτρα σε συγκεκριμένες πληθυσμιακές κατηγορίες, όπως είναι, για παράδειγμα, τα κίνητρα για την τόνωση της απασχόλησης των γυναικών μέσα από τη συμφιλίωση μεταξύ της οικογενειακής και της επαγγελματικής ζωής, των νέων, με έμφαση στην κατάρτιση και επανακατάρτιση και στις «Ημέρες Καριέρας» στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Παράλληλα, υλοποιούνται δράσεις για την κατάρτιση των νέων, προκειμένου να αποκτήσουν εμπειρία, αλλά και μέτρα για τις γυναίκες. Ενδεικτικά, η κ. Ευθυμίου ανέφερε τη θέσπιση του επιδόματος γέννας, τη χρονική επέκταση της άδειας μητρότητας στις μισθωτές του ιδιωτικού τομέα, την παροχή επιδόματος μητρότητας σε ελεύθερες επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες, την παροχή εφάπαξ βοηθημάτων σε οικογένειες με παιδιά κατά τα προηγούμενα χρόνια, την αύξηση του αριθμού των διαθέσιμων θέσεων σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, την επέκταση του ολοήμερου σχολείου, την εισαγωγή του θεσμού των «Νταντάδων της Γειτονιάς» και τον σχεδιασμό στεγαστικής πολιτικής, με κύρια έμφαση στα νέα ζευγάρια.
Όπως υπογράμμισε, ο δεύτερος άξονας αφορά την έμφαση που αποδίδεται στην κατάρτιση και αναβάθμιση δεξιοτήτων, ιδιαίτερα των πράσινων και ψηφιακών. Ο τρίτος άξονας σχετίζεται με τα προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης, στόχος των οποίων είναι η ανάπτυξη των επαγγελματικών δεξιοτήτων των ανέργων, που θα ενισχύσουν τη δυνατότητα σύνδεσης με την αγορά εργασίας και την απασχόλησή τους. Τέταρτος άξονας είναι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, μέσω των Σχολών Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης. Ο πέμπτος άξονας είναι η αξιοποίηση του Μηχανισμού Διάγνωσης των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας. Ο έκτος άξονας είναι οι «Ημέρες Καριέρας» στο εσωτερικό και στο εξωτερικό της χώρας.
Τέλος, ο έβδομος άξονας αφορά την ενίσχυση της συμμόρφωσης με την εργασιακή νομοθεσία. Σύμφωνα με την κ. Ευθυμίου, προς αυτή την κατεύθυνση συμβάλλει η χρήση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, η οποία, στην παρούσα φάση, προστατεύει πάνω από 1,5 εκατομμύρια εργαζόμενους.
Ταυτόχρονα, η Υφυπουργός Εργασίας ανέλυσε και τον ρόλο των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης, επισημαίνοντας ότι αυτά μπορούν να αποτελέσουν οργανικό εργαλείο των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, μέσω της παροχής στοχευμένης κατάρτισης, της διασύνδεσης με τοπικές επιχειρήσεις, της πιστοποίησης δεξιοτήτων, της υποστήριξης ευάλωτων ομάδων και της ενίσχυσης της απασχολησιμότητας, μέσω της αναβάθμισης δεξιοτήτων (reskilling και upskilling).
Μεταξύ άλλων, η κ. Ευθυμίου, αναφερόμενη στην Τεχνητή Νοημοσύνη, δήλωσε ότι το Υπουργείο Εργασίας χαρτογραφεί τις ανάγκες της αγοράς εργασίας τόσο σε πραγματικό χρόνο όσο και στο προσεχές μέλλον, δηλαδή τις ανάγκες για νέες ειδικότητες και δεξιότητες που αναδεικνύει και θα αναδεικνύει η εκτεταμένη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην αγορά εργασίας, αλλά προχωρά και στην επανακατάρτιση και αναβάθμιση των δεξιοτήτων την εργαζομένων.
Κλείνοντας την τοποθέτησή της, η Υφυπουργός Εργασίας σημείωσε: «Στόχος είναι η ενίσχυση της απασχολησιμότητας και η υποστήριξη της μετάβασης σε μια αγορά εργασίας, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι ψηφιακές τεχνολογίες θα αποτελούν βασικά εργαλεία παραγωγικότητας και καινοτομίας.
Είναι, ταυτόχρονα, επιτακτική ανάγκη ο καθένας μας να αναρωτηθεί ποιες είναι οι δεξιότητες και οι τεχνικές που χρειάζεται να διαθέτει, για να αυξήσει την παραγωγικότητά του. Το ίδιο πρέπει να κάνουν και οι επιχειρήσεις. Να επενδύσουν στο ανθρώπινο κεφάλαιο.
Με τη συνεργασία όλων – δημόσιων φορέων, ιδιωτικού τομέα και Κοινωνίας των Πολιτών – διαμορφώνουμε ένα νέο πρότυπο διά βίου μάθησης, στο οποίο κανείς δεν μένει πίσω».