14.2 C
Athens

Ευρωπαϊκή διαδρομή για τα μακεδονικά συμπόσια και το κρασί χάρη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης 

Εχοντας στις συλλογές του σπουδαία και φημισμένα αρχαία τέχνεργα σχετικά με την πόση και ιδιαίτερα το κρασί, όπως τον κρατήρα του Δερβενίου, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης διεκδίκησε και πέτυχε να ενταχθεί ως σταθμός στην Πολιτιστική Διαδρομή του Συμβουλίου της Ευρώπης Iter Vitis – Les Chemins de la vigne –  (https://www.coe.int/en/web/cultural-routes/the-iter-vitis-route). Η σημαντική αυτή επιτυχία, οφείλεται στις συντονισμένες ενέργειες  της Γενικής Διευθύντριας του Μουσείου Δρ Αναστασίας Γκαδόλου, της προέδρου της Διαδρομής  κας. Emanuela Panke και της Διεύθυνσης Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ένωσης του Υπουργείου Πολιτισμού, η οποία και αποτελεί το  σημείο επαφής για το Πρόγραμμα Πολιτιστικών Διαδρομών του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Το Πρόγραμμα Πολιτιστικών Διαδρομών του Συμβουλίου της Ευρώπης ξεκίνησε το 1987 και έχει ως στόχο την προώθηση, διατήρηση, αξιοποίηση και μεταβίβαση στις επόμενες γενιές της κοινής ευρωπαϊκής υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Σκοπός του είναι να αναπτύξει τον διαπολιτισμικό διάλογο, τις ανταλλαγές προσώπων και ιδεών και να συμβάλει, γενικότερα, στην κατανόηση της ευρωπαϊκής ιστορίας και των πολλαπλών πολιτιστικών εκφάνσεών της. Ταυτόχρονα, προωθεί τον πολιτιστικό τουρισμό με αξιοσημείωτα οικονομικά αποτελέσματα.

Ο πολιτισμός της οινοποιίας και των οινοκαλλιεργητικών τοποθεσιών αποτελούν σημαντικό κομμάτι της ευρωπαϊκής και μεσογειακής  κουλτούρας. Σκοπός της διαδρομής Iter Vitis είναι η ανάδειξη, αξιοποίηση και προβολή των σχετικών σημείων ενδιαφέροντος. Το πρόγραμμα προωθεί τη χαρτογράφηση και διατήρηση των ιστορικών αμπελώνων και του πολιτισμού που συνδέεται με αυτά, την έρευνα, καταγραφή και την πραγματοποίηση περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων για την προστασία της βιοποικιλότητας, καθώς και την ανάπτυξη βιώσιμων μορφών πολιτιστικού τουρισμού.

«Οι πολιτιστικές διαδρομές του Συμβουλίου της Ευρώπης είναι 34», λέει στο ThePresident.gr η Αναστασία Γκαδόλου. «Υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάμεσά τους και έπρεπε να επιλέξουμε μία η οποία να συνταιριάξει και με τους δικούς μας στόχους, ώστε να έχουμε συνέργειες. Η επιλογή βασίστηκε σε ένα στοιχείο με πολύ ενδιαφέρον για την αρχαία Ελλάδα και  ειδικά για τη Μακεδονία, καθώς ξέρουμε από την αρχαιότητα πως τα μακεδονικά συμπόσια ήταν πολλά και φημισμένα.

Σκέφτηκα τι έχουμε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης; Τον κρατήρα του Δερβενίου,  το ψηφιδωτό δάπεδο με διονυσιακή σκηνή από πολυτελή οικία της Θεσσαλονίκης,  αττικές σαρκοφάγους με παράσταση τρύγου, αγάλματα,  και βέβαια πλήθος συμποτικών σκευών και αγγείων σερβιρίσματος, αποθήκευσης και διακίνησης του οίνου. Πρότεινα λοιπόν στους συναδέλφους να ενταχθούμε σε αυτό, και έγινε δεκτό.»

Μιλά με ενθουσιασμό, καθώς μέσα στον πρώτο- πρώτο καιρό από τον ορισμό της ως Γενικής Διευθύντριας πέτυχε ήδη να κάνει πραγματικότητα ένα από τα όνειρά της. «Με αυτή τη διαδρομή,  δεν προάγεται μόνο η παραγωγή ή η καλλιέργεια και το εμπόριο, από μόνα τους σπουδαία, αλλά και κάτι ακόμα, που έχει ιδιαίτερη αξία» σημειώνει. Αναφέρεται  στη συνήθεια των συμποσίων,  «που στην ουσία είναι πίνουμε κρασί και γύρω από την οινοποσία, την οικογένεια και όσους συναναστρεφόμαστε κοινωνικά, δημιουργούμε δεσμούς». Το Συμπόσιο, ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του ελληνικού πολιτισμού διαδόθηκε από τους  Έλληνες σε ολόκληρη τη Μεσόγειο από τα μέσα του 8ου αι. π.Χ. και αποτέλεσε θεμελιώδη κοινωνική πρακτική που αντικατόπτριζε τη συναναστροφή των μελών της οικογένειας και της κοινωνίας σε διαφορετικά στάδια της  ζωής τους μέσα από την οποία διαμορφώνονταν οι ατομικές και οι συλλογικές ταυτότητες. Παράλληλα είχε ενσωματωθεί σε πλήθος θρησκευτικών και λατρευτικών πρακτικών του ελληνικού πολιτισμού.

Ανάλογα ευρήματα υπάρχουν στο Μουσείο Πολυγύρου αλλά και στη Θράκη, και αυτά τα μουσεία θα ενταχθούν επίσης στην ίδια διαδρομή. Με τους συνεργάτες της ετοιμάζει πρόγραμμα δράσεων, ενώ τον Οκτώβριο με έχει καλέσει η πρόεδρος να κάνω ομιλία για τη σημασία του κρασιού και τη διάδοσή του στη Μεσόγειο τον 8ο αι. π.Χ. δηλαδή κατά την εποχή του αποικισμού.»

Ακολουθεί προσπάθεια ένταξης σε μια ακόμα διαδρομή, που σχετίζεται με τον εβραϊκό πολιτισμό. Η Θεσσαλονίκη και όλη η Βόρεια Ελλάδα έχει ένα παρελθόν που πρέπει να φωτιστεί. Η Αναστασία Γκαδόλου πιστεύει ακράδαντα πως όλα πρέπει να έχουν φρεσκάδα και να εξελίσσονται, και θέλει να δώσει έναν φρέσκο αέρα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το οποίο δεν παύει να εργάζεται σκληρά ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι.

Αγγελική Κώττη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ