Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει μείνει πολύ πίσω για τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας

ΑΠΕ

Θα πρέπει να πωληθούν τα μισά από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης απ’ ό,τι προβλέπεται προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη στον 1,5° Κελσίου, τονίζεται σε μελέτη της μη κυβερνητικής οργάνωσης Greenpeace που δίνεται στη δημοσιότητα σήμερα.

«Με δεδομένη την ασυμφωνία των προβλέψεων των αυτοκινητοβιομηχανιών και των αναγκών για την τήρηση της συμφωνίας του Παρισιού, οι κατασκευαστές πρέπει να επιταχύνουν τις κινήσεις τους για την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων», προειδοποιεί η ΜΚΟ στην έκθεσή της.

Για να επιτευχθεί ο στόχος να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας της Γης στον 1,5° Κελσίου σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή, όπως όριζε η συμφωνία του Παρισιού, ο πλανήτης δεν αντέχει πάνω από 315 εκατομμύρια οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αναφέρεται στο κείμενο.

Αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν να προχωρήσουν στην παραγωγή ακόμη περίπου 712 εκατομμυρίων τέτοιων οχημάτων, προστίθεται.

Ειδικοί του πανεπιστημίου Τεχνολογίας του Σίδνεϊ (Αυστραλία) και του πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών του Μπέργκις Γκλάντμπαχ (Γερμανία), που ανέλαβαν να διενεργήσουν την έρευνα για τη Greenpeace, μοντελοποίησαν τον μέγιστο αριθμό οχημάτων που καίνε βενζίνη και ντίζελ που αντέχει ο πλανήτης για να τηρηθεί ο στόχος μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που ορίστηκε στη συμφωνία του Παρισιού.

Βασίστηκαν στις προβλέψεις για τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης των τεσσάρων μεγαλύτερων κατασκευαστριών διεθνώς: της ιαπωνικής Toyota, πρώτης στον κόσμο βάσει πωλήσεων· του γερμανικού ομίλου Volkswagen· του νοτιοκορεατικού Hyundai/Kia· και του αμερικανικού General Motors.

Καμιά από τις προβλέψεις πωλήσεων των τεσσάρων γιγάντων του τομέα δεν είναι συμβατή με τον στόχο να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας στον ενάμισι βαθμό Κελσίου, τονίζει η έρευνα. Η τελευταία από τις τέσσερις που ανακοίνωσε τη μετάβασή της στα ηλεκτρικά οχήματα, η Τογιότα, έχει τη «χειρότερη» επίδοση μεταξύ των τεσσάρων κατασκευαστριών που μελετήθηκαν: προβλέπει να προχωρήσει σε πωλήσεις 55 ως 71 εκατ. περισσοτέρων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης απ’ ό,τι αντέχει ο πλανήτης (+144 ως +184%), εξηγείται.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε στα τέλη Οκτωβρίου σε συμφωνία για να απαγορευτεί η πώληση αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης και ελαφριών φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, όμως στον υπόλοιπο κόσμο πολύ λίγες χώρες έχουν κάνει τέτοιες δεσμεύσεις και οι αυτοκινητοβιομηχανίες σκοπεύουν να πουλάνε οχήματα με κινητήρες σε διάφορες αγορές για πολύ καιρό ακόμη.

Οι οργανώσεις υπεράσπισης του περιβάλλοντος τονίζουν την ευθύνη των εταιρειών όσον αφορά το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, παίρνοντας υπόψη τις συνέπειες των ενεργειακών τους αναγκών για την παραγωγή τους και τις εκπομπές των προϊόντων τους αφού διατεθούν στην αγορά.

Με βάση αυτόν τον υπολογισμό, οι κατασκευάστριες αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι ανάμεσα στους μεγαλύτερους ρυπαντές του πλανήτη, καθώς ο τομέας των μεταφορών γενικά αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τέταρτο των τρεχουσών εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, με περίπου τις μισές από αυτές να προέρχονται από τα οχήματα.

Οι πιο πρόσφατες δεσμεύσεις για το κλίμα σε διεθνές επίπεδο βρίσκονται «πολύ μακριά» από να ανταποκρίνονται στον στόχο της συμφωνίας του Παρισιού να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας στον 1,5° Κελσίου, προειδοποίησε η υπηρεσία του ΟΗΕ για το κλίμα μερικές ημέρες πριν από την έναρξη της COP27, που άρχισε αυτή την εβδομάδα στο Σαρμ ελ Σέιχ της Αιγύπτου.