Η Μόσχα μποϊκοτάρει τα Οσκαρ χωρίς καν δημοκρατικές διαδικασίες

ΑΠΕ

Μποϊκοτάρει τα βραβεία Οσκαρ φέτος η Μόσχα, για πρώτη φορά μετά την πτώση της Σοβιετικής Ενωσης. «Το προεδρείο της Ακαδημίας Κινηματογράφου της Ρωσίας αποφάσισε να μην προτείνει εθνική ταινία για το βραβείο Όσκαρ της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών το 2022», ανέφερε η ρωσική ακαδημία σε δήλωσή της.

Αυτό προκάλεσε την παραίτηση του Πάβελ Τσουχράι, προέδρου της ρωσικής επιτροπής υποψηφιοτήτων για Όσκαρ, επειδή, όπως  ανακοίνωσε με επιστολή του, πρόκειται για «παράνομη» απόφαση που ελήφθη «πίσω από την πλάτη του».

«Η ηγεσία της [Κινηματογραφικής] Ακαδημίας [της Ρωσίας] αποφάσισε μονομερώς να μην προτείνει ρωσική ταινία για την υποψηφιότητα για Όσκαρ», έγραψε ο Πάβελ Τσούχραϊ σε επιστολή που δημοσιεύτηκε από το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Tass, ανακοινώνοντας ότι παραιτείται. Ο σκηνοθέτης Νικολάι Ντοστάλ επίσης δήλωσε ότι αποχωρεί.

Η Ρωσία κέρδισε το βραβείο καλύτερης διεθνούς ταινίας μεγάλου μήκους, παλαιότερα γνωστό ως καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, το 1994 με το Burnt by the Sun. Η ταινία, που σκηνοθετήθηκε από τον βετεράνο σκηνοθέτη Nikita Mikhalkov, απεικονίζει έναν αξιωματικό του Κόκκινου Στρατού και τη σύζυγό του που ενοχλούνται από την επιστροφή ενός πρώην εραστή κατά τη διάρκεια της σταλινικής καταστολής το 1936.

Ο Μιχάλκοφ, 76 ετών, ο οποίος ηγείται της Ένωσης Ρώσων Κινηματογραφιστών, έχει γίνει έκτοτε ένθερμος υποστηρικτής του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν και έχει αναδειχθεί ως μια από τις πιο ένθερμες φιλοπολεμικές προσωπικότητες στη χώρα.

Παρά το  δικό του Οσκαρ, μάλιστα, συμφωνεί με το μποϊκοτάζ. Όπως δήλωσε στο ρωσικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Tass,  η Ρωσία δεν είχε τίποτα να κερδίσει συμμετέχοντας στα φετινά Όσκαρ, προτείνοντας αντί αυτού να δημιουργηθεί ένα αντίστοιχο βραβείο για τις χώρες της μετασοβιετικής περιοχής.

«Μου φαίνεται ότι η επιλογή μιας ταινίας που θα εκπροσωπεί τη Ρωσία σε μια χώρα, η οποία στην πραγματικότητα αρνείται την ύπαρξη της Ρωσίας, απλά δεν έχει νόημα», είπε.

Οι δύο τελευταίες ρωσικές ταινίες που προτάθηκαν για καλύτερη διεθνή ταινία μεγάλου μήκους ήταν το Leviathan και το Loveless, το 2014 και το 2017 αντίστοιχα, του σκηνοθέτη Andrey Zvyagintsev. Και οι δύο ταινίες πραγματεύονταν πολιτικά ζητήματα στη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της διαφθοράς και του ρόλου της Ορθόδοξης Εκκλησίας, προκαλώντας σάλο στη Μόσχα.

Εννοείται πως η απόφαση για μποϊκοτάζ δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Αποτελεί κίνηση της Ρωσίας κάθε φορά που στριμώχνεται σε κάτι- εν προκειμένω, για την εισβολή στην Ουκρανία. Εισβολή που έχει διχάσει περαιτέρω την πολιτιστική σκηνή της χώρας, με πολλούς εξέχοντες σκηνοθέτες να μεταναστεύουν. Ανάμεσά τους ήταν ο Kantemir Balagov και η Kira Kovalenko, δύο πολλά υποσχόμενοι νέοι σκηνοθέτες των οποίων οι ταινίες υποβλήθηκαν στα Όσκαρ το 2019 και το 2021.

Η Ρωσία έθεσε επίσης τον Βιτάλι Μάνσκι, έναν από τους πιο διάσημους δημιουργούς ντοκιμαντέρ της χώρας και κριτικό της εισβολής στην Ουκρανία, σε λίστα καταζητούμενων.

Από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία, οι ρωσικές ταινίες δεν έχουν κάνει πολλά ταξίδια στη Δύση, ιδιαίτερα καθώς αυτές που έγιναν με κρατική χρηματοδότηση ήταν σε μεγάλο βαθμό ανεπιθύμητες στα μεγάλα φεστιβάλ. Η σύζυγος του Τσαϊκόφσκι , του Ρώσου αντιφρονούντα Kirill Serebrennikov, ωστόσο επιλέχθηκε σε διαγωνισμό στις Κάννες. Ο Serebrennikov, ο οποίος έφυγε από τη Ρωσία μετά το τέλος της τριετούς ταξιδιωτικής απαγόρευσης που είχε εκδοθεί για εκείνον, ζει αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος με 122 ταινίες από τη χώρα που θα μπορούσαν να είχαν παρουσιαστεί στα Όσκαρ φέτος. Εννοείται, πως από τέτοιες κινήσεις δεν πλήττεται κανένας θεσμός, πλήττεται όμως ο πολιτισμός. Κάτι που θα έπρεπε να αποφεύγεται σε τόσο δύσκολους καιρούς.

Αγγελική Κώττη