Η Οδική Ασφάλεια είναι εθνική υπόθεση όλων των πολιτών – Γράφει ο Μιχάλης Παπαδόπουλος

Στην πατρίδα μας δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει θρηνήσει κάποιον συγγενή, φίλο ή γνωστό σε τροχαίο δυστύχημα.

Του Μιχάλη Παπαδόπουλου*

Την προηγούμενη δεκαετία, 2010 – 2020, η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα κατά (54%) στην ΕΕ.

Παραμένει, όμως, στην 20η θέση μεταξύ των 27 χωρών, ενώ η μείωση των νεκρών και των βαριά τραυματιών αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στον περιορισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων κατά το συγκεκριμένο διάστημα, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, αλλά και της πανδημίας.

Ουσιαστικά, βρισκόμαστε μεν σε ένα καλύτερο σημείο σε σχέση με το παρελθόν, αλλά αυτό δεν πρέπει να δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι έχουμε αντιμετωπίσει το πρόβλημα.

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει εκπονήσει, για πρώτη φορά ίσως στην ιστορία της χώρας μας σε τέτοιο βαθμό, μια Εθνική Στρατηγική για την Οδική Ασφάλεια.  Ακριβώς γιατί αντιλαμβανόμαστε ότι τώρα είναι η στιγμή που πρέπει να βάλουμε όλες μας τις δυνάμεις ώστε να πετύχουμε τον στόχο της μείωσης των θυμάτων από τροχαία κατά 50% έως το 2030.

Στην τελευταία συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, που είχα την τιμή να συγκαλέσω ως προεδρεύων, συμφωνήσαμε σε έναν οδικό χάρτη για την υλοποίηση αυτής της στρατηγικής, που συνοψίζεται στα εξής σημεία:

– Ολοκλήρωση του Νέου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 τον Ιούνιο, με την υποστήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

– Νέος Νόμος Οδικής Ασφάλειας και Αναθεώρηση του ΚΟΚ,

– Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας,

– το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, που θα μας δώσει την αναγκαία βάση δεδομένων για τη διαμόρφωση πολιτικών

– η Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική Οδικής Ασφάλειας και

– η Νέα Διαδικασία Επιβολής και Είσπραξης Προστίμων, με τη χρήση και ψηφιακών μέσων.

Οι παραπάνω δράσεις θα πλαισιώσουν τις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη αναληφθεί σε επίπεδο νομοθεσίας, με το νέο σύστημα εξέτασης υποψήφιων οδηγών, που αξιοποιεί την τεχνολογία και δίνει έμφαση στην εκπαίδευση,  την πρόβλεψη για τον εφοδιασμό των οχημάτων με αλυσίδες κατά την χειμερινή περίοδο, αλλά και τους κανόνες κυκλοφορίας για τις ήπιες μορφές κινητικότητας, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια.

Ταυτόχρονα, η κατασκευή νέων ασφαλών αυτοκινητοδρόμων και συγχρόνως, οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε επικίνδυνα σημεία του δευτερογενούς οδικού δικτύου, που δρομολογεί ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής, πλαισιώνουν τη δέσμη των πρωτοβουλιών μας.

Ο σημαντικότερος στόχος αυτής της προσπάθειας είναι να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας όταν πιάνουμε το τιμόνι ως οδηγοί, όταν κυκλοφορούμε ως πεζοί ή όταν χρησιμοποιούμε το ποδήλατό.

Η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών και η ενσωμάτωση προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θα συμβάλλουν σε αυτή την προσπάθεια.

Όμως, ο παράγοντας που θα αλλάξει τα δεδομένα είναι όταν κάθε πολίτης θα γίνει μέτοχος αυτής της εκστρατείας. Όταν κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνας θα υπηρετεί αυτή την εθνική προσπάθεια με τη συμπεριφορά του, κάθε μέρα.

Και αυτή είναι η έκκληση που απευθύνω σε όλους τους πολίτες, να τηρούμε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, να προστατέψουμε τις ζωές των συνανθρώπων μας, αλλά και τη δική μας.

* Ο κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος είναι Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές