Η επόμενη ημέρα του κατασκευαστικού κλάδου στην «Στρογγυλή Τράπεζα των Κατασκευών»

UNSPLASH

ι προκλήσεις και οι προοπτικές του κλάδου των κατασκευών, αλλά και οι ευκαιρίες του «αύριο» αναδείχθηκαν στη «Στρογγυλή Τράπεζα των Κατασκευών», που αποτελεί πια θεσμό, στο πλαίσιο του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2021, που συνδιοργανώνουν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr.

Στη χρηματοδότηση των έργων υποδομών και στη σημασία των νέων κριτηρίων βιωσιμότητας, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ και της Attica Bank, Κωνσταντίνος Μακέδος, στο πλαίσιο της Στρογγυλής Τράπεζας των Κατασκευών.

«Βρισκόμαστε σε μια εποχή μετασχηματισμού, η οποία επηρεάζει και τα χρηματοδοτικά εργαλεία», είπε χαρακτηριστικά. Όπως επισήμανε, οι νέες επενδύσεις θα πρέπει να έχουν αναπτυξιακό, πράσινο και κοινωνικό αποτύπωμα.

Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από την προσέλκυση επενδύσεων, τα μεγάλα έργα και την υποστήριξη των κατασκευαστικών ομίλων, που εξ ορισμού θα ηγηθούν της υλοποίησής τους, υπογράμμισε ότι σημαντική προϋπόθεση αποτελεί η δημιουργία, η ενίσχυση και η ευνοϊκή χρηματοδότηση ενός υγιούς οικοσυστήματος μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων του τεχνικού κλάδου.

Ως «κομβικό» χαρακτήρισε τον ρόλο που καλείται να παίξει, σε αυτό το πλαίσιο, ο χρηματοπιστωτικός κλάδος που κι αυτός υπέστη τεράστιες ζημιές εξαιτίας της προηγούμενης οικονομικής κρίσης, των ελληνικών παθογενειών, αλλά και στη συνέχεια εξαιτίας της πανδημίας. Όπως επισήμανε, στόχος του τεχνικού κόσμου είναι το κόστος χρήματος στην Ευρώπη και στην Ελλάδα να είναι το ίδιο. Σε αυτό το πλαίσιο, τα SDGs και τα ESGs μπορούν να βοηθήσουν τις ελληνικές εταιρείες να λάβουν χρηματοδότηση ισάξια με αυτές στην Ευρώπη.

«Ως ΑΒΑΞ, ως η κοινοπραξία που ανέλαβε το Μετρό, ξεκινάμε αλλάζοντας την Αθήνα», δήλωσε ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, κατά την τοποθέτησή του στη διάρκεια της συζήτησης της Στρογγυλής Τράπεζας των Κατασκευών.

Ο κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε εκτενώς στα έργα που θα ξεκινήσουν με την ανάληψη της κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, μία εμβληματική παρέμβαση, καθώς πρόκειται για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στη χώρα.

«Τα έργα αυτά θα κληροδοτήσουν πολλές ειδικότητες με εμπειρία δυσεύρετη σε διεθνές επίπεδο», ανέφερε, ενώ επισήμανε τις τεχνολογικές καινοτομίες που θα εφαρμοστούν. Μεταξύ άλλων, η ενέργεια που θα παράγεται από τους συρμούς θα ανατροφοδοτεί τη μέση τάση της ΔΕΗ, όλα τα υλικά κατασκευής θα είναι φιλικά προς το περιβάλλον, ενώ όλοι οι συρμοί θα είναι πλήρως αυτόματοι.

Ο κ. Μιτζάλης εξήρε τις προσπάθειες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προώθηση νέων έργων. Επίσης, τόνισε την ανάγκη σημαντικής επιτάχυνσης της ωρίμανσης των κατασκευών και του περιορισμού των προσφυγών για την αποφυγή των καθυστερήσεων. «Θα είμαστε αρωγοί σε ό,τι μας ζητηθεί σε αυτό που λέγεται ωρίμανση και δημοπράτηση έργων», ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι «δεν είναι προς όφελος κανενός να καθυστερεί η ανάθεση των έργων». Ταυτόχρονα, τόνισε την ανάγκη υιοθέτησης της ιδιωτικής επίβλεψης.

«Τα έργα υποδομών αλλάζουν την ποιότητα της ζωής, αλλά και την καθημερινότητα των πολιτών. Σε αυτή την κατεύθυνση τα εμπλεκόμενα μέρη πρέπει να λειτουργούμε συντεταγμένα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά στα ευρωπαϊκά κονδύλια, ο κ. Μιτζάλης ανέφερε ότι «έχουμε μία πρόκληση -να αξιοποιήσουμε τα χρήματα που έρχονται από την Ευρώπη. Αν χάσουμε και αυτή την ευκαιρία, θα υπάρξει πρόβλημα έως και αφανισμός του κατασκευαστικού κλάδου».

«Θέλω να είμαι αισιόδοξος και πιστεύω ότι και πάλι θα κάνουμε τα ακατόρθωτα. Υπάρχει μεγάλη ευκαιρία να ανακτήσουμε το χρόνο που χάθηκε τα τελευταία χρόνια», επισήμανε ο κ. Μιτζάλης.

Στις ευκαιρίες και στις προκλήσεις που δημιουργεί το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης στις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, αναφέρθηκε ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, μέλος του ΔΣ και εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ ΑΕ, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Στρογγυλή Τράπεζα των Κατασκευών.

Όπως τόνισε, πρόκειται για μια σημαντική πενταετία, καθώς οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν θα αφήσουν μία παρακαταθήκη τόσο για τη χώρα, όσο και για τις εταιρείες που θα τα εκπροσωπήσουν. «Το νέο κύμα επενδύσεων θα αφήσει τη χώρα και τις κατασκευαστικές εταιρείες δυνατότερες από ποτέ».

«Το Ταμείο Ανάκαμψης θα παρέχει πρωτοφανείς οικονομικούς πόρους, θα απαιτεί σφιχτά χρονοδιαγράμματα, ενώ υπάρχει και η απαίτηση για ποιοτικά έργα» τόνισε, επισημαίνοντας ότι, σε αυτό το πλαίσιο, οι εταιρείες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν την ελληνική και ευρωπαϊκή γραφειοκρατία, δηλαδή τις γνωστές παθογένειες, αλλά σύμμαχος σε αυτή τη μάχη αυτή θα είναι η ικανότητα του τεχνικού κόσμου.

Χαρακτήρισε δε το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης ως το καλύτερο σε όλη την Ευρώπη και επισήμανε πως οι πόροι που θα λάβει η Ελλάδα ξεπερνούν αυτούς των μεγάλων έργων του 2004, στα οποία και ο τεχνικός κόσμος ανταποκρίθηκε με μεγάλη επιτυχία. Προϋπόθεση, όμως, για να απορροφηθούν αυτοί οι πόροι είναι οι μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να καμφθούν οι χρονοβόρες διαδικασίες, ενώ πρέπει να το τραπεζικό σύστημα να μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες χρηματοδότησης.

Ο επαναπατρισμός όσων έφυγαν στο εξωτερικό, η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και σύγχρονων πρακτικών και οι επενδύσεις σε ειδικό εξοπλισμό που θα υποστηρίξει την εκτέλεση συνθέτων έργων, αποτελούν τους τρεις άξονες των προκλήσεων που έχουν μπροστά τους οι εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου, ενόψει των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

«Ξεκινάει η μεγάλη κατασκευαστική μηχανή της χώρας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΔΣ της INTRAKAT, Δημήτρης Κούτρας, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Στρογγυλή Τράπεζα των Κατασκευών. Ο κ. Κούτρας έκανε λόγο για μεγάλη ευθύνη για τον εκσυγχρονιστικό μετασχηματισμό που έχει ανάγκη η χώρα μας και πρόσθεσε ότι «τώρα είναι η ευκαιρία να χαραχθεί η εθνική στρατηγική των έργων».

Επισήμανε, ακόμα, την ανάγκη αποφυγής των καθυστερήσεων με τις συνεχείς προσφυγές ανταγωνιστικών εταιρειών, χαρακτηρίζοντας την πρακτική αυτή ως μια «πληγή», που έχει δημιουργήσει πολλά δεινά στον τόπο, αλλά και στον κλάδο.

«Πρέπει να ετοιμαζόμαστε, αξιοποιώντας το σύνολο του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας», ανέφερε ο κ. Κούτρας, επισημαίνοντας ότι «ως INTRAKAT, εκσυγχρονίζουμε την κατασκευαστική μας μηχανή», δίνοντας έμφαση στην πράσινη ανάπτυξη στην ενέργεια και στο περιβάλλον και φθάνοντας το ανεκτέλεστο της εταιρείας για πρώτη φορά στα 800 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Κούτρας αναφέρθηκε στα νέα οδικά έργα και στις βελτιώσεις, που μπορούν να σχεδιαστούν για την αποσυμφόρηση της πρωτεύουσας, και την ανάγκη ολοκλήρωσης και βελτίωσης του σχεδιασμού του ΒΟΑΚ, καθώς όπως είπε, «πληρώνουμε έναν βαρύ φόρο αίματος».

«Ξεπεράσαμε τον κάβο» εκτίμησε, για τον κατασκευαστικό κλάδο μετά το πέρασμα της πανδημίας, ο Παναγιώτης Γαρδελίνος, γενικός διευθυντής Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης της MYTILINEOS. Όπως ανέφερε, ο σχεδιασμός των νέων έργων και η εκπεφρασμένη βούληση από όλες τις πλευρές καλλιεργούν την ελπίδα για νέες ευκαιρίες μετά την κρίση, «αρκεί βεβαίως να υπάρξει ένας γρήγορος ρυθμός υλοποίησης».

Επισημαίνοντας ότι «θα μιλήσουμε και για τις προκλήσεις του “αύριο” γιατί και το “αύριο” είναι πολύ κοντά», ο κ. Γαρδελίνος τόνισε ότι δημιουργείται μία νέα φιλοσοφία στα έργα, η οποία κινείται στο πεδίο της βιώσιμης ανάπτυξης, ενώ οι πράσινες και ψηφιακές λύσεις κερδίζουν ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς. «Όλα αυτά σημαίνουν νέες υποδομές, επαναπροσδιορισμό και εκσυγχρονισμό των απαιτήσεων των νέων λύσεων, καθώς και νέες στρατηγικές κινήσεις».

Όπως ανέφερε, «τα έργα ΑΠΕ αποτελούν μία νέα ξεχωριστή δραστηριότητα για τη MYTILINEOS, ενώ το 2021 θα αποτελεί το ήμισυ του κατασκευαστικού μας αντικειμένου», όπως είπε. Σύμφωνα με τον κ. Γαρδελίνο, «η MYTILINEOS είναι για την πρώτη εταιρεία που προχώρησε σε συγκεκριμένες δεσμεύσεις στους στόχους ESG, ενώ μέχρι το 2030 το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα θα μηδενιστεί».

Το ΕΣΒΥΚ θα προχωρήσει με προτάσεις προς τα αρμόδια υπουργεία, για την κατάρτιση στελεχών σε υψηλό πανεπιστημιακό επίπεδο που απαιτεί ο νέος τρόπος παραγωγής έργων υποδομών, τόνισε από την πλευρά του ο κ. Σέργιος Λαμπρόπουλος, πρόεδρος του ΕΣΒΥΚ, μιλώντας στο πλαίσιο της Στρογγυλής Τράπεζας των Κατασκευών.

Όπως ανέφερε στην παρέμβασή του ο κ. Λαμπρόπουλος, τα ΣΔΙΤ θα είναι ένα σύστημα υλοποίησης έργων που θα μεγαλώνει, προσθέτοντας την ανάγκη για διασφάλιση ασφάλειας δικαίου, ενώ έκανε λόγο για την ανάγκη ενός στρατηγικού σχεδιασμού. Όπως ανέφερε, ένα έργο επιτυχημένο είναι ένα έργο που λειτουργεί σωστά και πρόσθεσε ότι δεν πρέπει να χαθεί η μελετητική ωρίμανση.