today-is-a-good-day
15.8 C
Athens

Ο Χρ.Σταϊκούρας στο ThePresident: Το σχέδιό μας για την τόνωση της ελληνικής οικονομίας

Η πρώτη συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών μετά την πρόταση δυσπιστίας

Μήνυμα ότι η κυβέρνηση διαθέτει στη φαρέτρα της εκείνες τις ταμειακές δυνατότητες, οι οποίες θα της επιτρέψουν να στηρίζει για «μεγάλο χρονικό διάστημα» εργαζόμενους και επιχειρήσεις που πλήττονται από τα μέτρα για τον περιορισμό της υγειονομικής κρίσης, στέλνει ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.

Στη συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης, που παραχώρησε στο Τhe President, ο κ. Σταϊκούρας τονίζει ότι «στόχος είναι να ξεπεραστεί η δοκιμασία, με την κοινωνία όρθια και με τις λιγότερες δυνατές οικονομικές απώλειες». Επισημαίνει, δε, πως «η κυβέρνηση αποδεικνύει, έμπρακτα, ότι λαμβάνει άμεσα μέριμνα για να καλύψει τις κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες εμπλουτίζοντας, διευρύνοντας ή επεκτείνοντας τα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων».

Όσον αφορά την πρόταση μομφής κατά του, ο υπουργός Οικονομικών σχολιάζει, μεταξύ άλλων, ότι «ΣΥΡΙΖΑ και Αλέξης Τσίπρας το μόνο που κατάφεραν ήταν «να επιβεβαιωθεί, για πολλοστή φορά, η υποκρισία, η αναξιοπιστία, η έλλειψη ευθύνης και ο καιροσκοπισμός τους».

Για τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα, τονίζει ότι «ο νόμος για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας έχει στόχο την αποφυγή της πτώχευσης». «Η κυβέρνηση… ξεδιπλώνει μία στρατηγική που σκοπό έχει να περιοριστεί το ενδεχόμενο δημιουργίας μίας νέας γενιάς “κόκκινων δανείων” και ένα νέο κύμα απλήρωτων υποχρεώσεων, ελέω της ύφεσης που προκαλεί η πανδημία» εξηγεί.

Συνέντευξη στην Ελένη Κριτσιδήμα

– Κύριε Υπουργέ, τόσο εσείς όσο και ο Πρωθυπουργός δηλώσατε πως υπάρχει το περιθώριο στήριξης όσων πλήττονται από τα μέτρα ανάσχεσης της υγειονομικής κρίσης. Στο παρελθόν, δε, είχατε αναφέρει ότι η πιθανότητα ενός lockdown θα κόστιζε 3% του ΑΕΠ. Με τα μέτρα που τίθενται σε ισχύ πλέον, για πόσο καιρό η Πολιτεία δύναται να στηρίζει τους πληττόμενους κλάδους και εργαζόμενους;

– Πράγματι, έχω αναφέρει ότι το μηναίο κόστος ενός καθολικού lockdown είναι στα επίπεδα του 2,5-3% του ΑΕΠ. Όμως, η σημερινή κατάσταση δεν είναι τέτοια. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι νέοι περιορισμοί που έχουν επιβληθεί, με βάση τις εισηγήσεις των ειδικών, δεν επιβαρύνουν σημαντικά την πραγματική οικονομία και τα δημόσια οικονομικά.

Μολαταύτα, ύψιστη προτεραιότητά μας, από την αρχή της παρούσας κρίσης, είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής και της δημόσιας υγείας.

Ο οικονομικός αντίκτυπος των περιορισμών μπορεί να μειωθεί, και θα μειωθεί σημαντικά, με τις παρεμβάσεις στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων από το Κράτος, τις οποίες υλοποιεί, επεκτείνει και ενισχύει η Κυβέρνηση, προσαρμοζόμενη, άμεσα και αποτελεσματικά, στα διαρκώς μεταβαλλόμενα υγειονομικά δεδομένα.

Παρεμβάσεις, όπως αυτές που ανακοινώθηκαν το προηγούμενο Σάββατο, ύψους 2,3 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους, και οι οποίες έρχονται να προστεθούν σε ένα πακέτο μέτρων – ύψους 24 δισ. ευρώ – που ήδη εφαρμόζουμε.

Σε κάθε περίπτωση, η εξέλιξη της πανδημίας επιβεβαιώνει ότι πρέπει να είμαστε σε διαρκή «πολεμική ετοιμότητα», επιδεικνύοντας γρήγορα αντανακλαστικά, και ότι πρέπει να έχουμε τα «όπλα» και τα «πυρομαχικά» ώστε, έγκαιρα, να τα ρίχνουμε στη «μάχη» κατά των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας.

Αλλά, για να μπορούμε να το κάνουμε αυτό, πρέπει να διατηρούμε το απαραίτητο «οπλοστάσιο», αξιοποιώντας, με σύνεση και υπευθυνότητα, τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας, τα οποία αυτή τη στιγμή ανέρχονται περίπου στα 37 δισ. ευρώ, και τα οποία έχουμε φροντίσει να ενισχύσουμε με 16 δισ. ευρώ τον τελευταίο χρόνο, μέσα από 7, εξαιρετικά επιτυχημένες, εκδόσεις χρέους στις διεθνείς αγορές.

Αυτή η στρατηγική που έχουμε ακολουθήσει, μέχρι σήμερα, μας δίνει τη δυνατότητα να παρεμβαίνουμε, στον βαθμό και στον χρόνο που οι έκτακτες συνθήκες απαιτούν, στηρίζοντας ουσιαστικά τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις για όσο απαιτείται.

Συνεπώς, έχουμε τις ταμειακές δυνατότητες, ανάλογα με τη δυναμική των εξελίξεων, να παρέμβουμε ή/και να συνεχίσουμε να παρεμβαίνουμε μελλοντικά, για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε και αυτή τη δοκιμασία, με την κοινωνία όρθια και με τις λιγότερες δυνατές οικονομικές απώλειες.

– Οι εμπορικές επιχειρήσεις, ακόμη και αυτές που δεν βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας, βιώνουν ένα παρατεταμένο black out, αφού λείπουν από την αγορά τουλάχιστον 20 δισ. και έχει μειωθεί αισθητά η κατανάλωση. Τι μέτρα λαμβάνετε για να ενισχύσετε τόσο τη ρευστότητα αυτών των επιχειρήσεων, όσο και την κατανάλωση; 

– Όντως, η υγειονομική κρίση έχει «χτυπήσει» ιδιαίτερα τον επιχειρηματικό κλάδο, και έχει προκαλέσει σημαντική μείωση του τζίρου σε πολλές κατηγορίες επιχειρήσεων.

Για να περιοριστεί ο αντίκτυπος αυτού του προβλήματος, προχωρήσαμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, άμεσα – και αποτελεσματικά, όπως έχουν αναγνωρίσει και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί – στην ενεργοποίηση εργαλείων, όπως είναι το ΤΕΠΙΧ ΙΙ, το Ταμείο Εγγυοδοσίας και η Επιστρεπτέα Προκαταβολή.

Μέχρι σήμερα, η συνολική στήριξη της πραγματικής οικονομίας από τα τρία αυτά χρηματοδοτικά εργαλεία ανέρχεται στα 8 δισ. ευρώ.

Ενώ εκτιμούμε ότι, έως το τέλος του έτους, από το ΤΕΠΙΧ ΙΙ, τη δεύτερη φάση του Ταμείου Εγγυοδοσίας, την ολοκλήρωση του 3ου κύκλου και τη δρομολόγηση και υλοποίηση του 4ου και 5ου κύκλου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, η συνολική «ένεση» ρευστότητας θα ξεπεράσει τα 12 δισ. ευρώ, σε χρονικό διάστημα 9 μηνών.

Ειδικότερα, ο 4ος και 5ος κύκλος της Επιστρεπτέας Προκαταβολής θα «τρέξει» τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, αντίστοιχα, με αυξημένο πλαίσιο δικαιούχων και με την πρόβλεψη ότι το 50% της κάθε ενίσχυσης δεν θα επιστρέφεται.

Δικαίωμα συμμετοχής έχουν πλέον όλες οι ατομικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως εάν απασχολούν εργαζομένους ή έχουν ταμειακή μηχανή, υπό την προϋπόθεση ότι παρουσιάζουν μείωση τζίρου 20% και έχουν ελάχιστο τζίρο αναφοράς 300 ευρώ.

Ειδικά οι επιχειρήσεις που έχουν κλείσει ή κλείνουν με κρατική εντολή τον Οκτώβριο και μέχρι τις 10 Νοεμβρίου, δικαιούνται να συμμετάσχουν στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4, ανεξαρτήτως πτώσης τζίρου τους, εφόσον έχουν ελάχιστο τζίρο αναφοράς 300 ευρώ.

Επίσης, αποκτούν πλέον δικαίωμα συμμετοχής και οι νέες επιχειρήσεις.

Στο πεδίο της ενίσχυσης της ρευστότητας, θυμίζω ότι προχωρήσαμε στη μείωση και, σε ορισμένες περιπτώσεις, στην κατάργηση της προκαταβολής φόρου για τις επιχειρήσεις, καθώς και στη μόνιμη μείωση της φορολόγησης των επιχειρήσεων.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, εφέτος, ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων να είναι 2 δισ. ευρώ λιγότερος από πέρυσι.

Πρόσθετη ανάσα θα αποτελέσει η περαιτέρω – σημαντική – μείωση των ασφαλιστικών εισφορών το 2021.

Παράλληλα, έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες και για την τόνωση της κατανάλωσης, όπως είναι οι αναστολές φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, η απόδοση των αναδρομικών συνταξιούχων, η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που προέρχονται από ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα.

Σε κάθε περίπτωση, επειδή κανείς, διεθνώς, δεν μπορεί να προβλέψει ακόμα πότε θα τελειώσει η υγειονομική κρίση, η Κυβέρνηση αποδεικνύει, έμπρακτα, ότι αφουγκράζεται τις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας και λαμβάνει άμεσα μέριμνα για να τις καλύψει, εμπλουτίζοντας, διευρύνοντας ή επεκτείνοντας τα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Πάντως, όπως αποδεικνύεται μέχρι σήμερα, εξαιτίας της μεγάλης αβεβαιότητας, ένα σημαντικό μέρος τους διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών δεν καταναλώνεται, αλλά κατατίθεται στις τράπεζες, αυξάνοντας τις καταθέσεις στα πιστωτικά ιδρύματα.

– Μετά την πρόταση δυσπιστίας που δεχθήκατε και την ολοκλήρωση της συζήτησης που την ακολούθησε, αισθάνεστε δικαιωμένος για τον νέο πτωχευτικό νόμο και την οικονομική πολιτική του Υπουργείου σας και της Κυβέρνησης;

– Η πρόταση δυσπιστίας που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ κατά του προσώπου μου ήταν ένα πολιτικό «πυροτέχνημα» του κ. Τσίπρα, με το οποίο επιχείρησε να κερδοσκοπήσει πολιτικά πάνω στις αγωνίες των πολιτών, για να καλύψει τα εσωτερικά προβλήματα του κόμματός του. Προβλήματα που αποτελούν απόρροια των στρατηγικών αδιεξόδων του.

Τελικά, το μόνο που κατάφερε ήταν να επιβεβαιωθεί, για πολλοστή φορά, η υποκρισία, η αναξιοπιστία, η έλλειψη ευθύνης και ο καιροσκοπισμός του.

Αντιθέτως, αναδείχθηκε η σοβαρότητα, η υπευθυνότητα και η αποτελεσματικότητα της κυβερνητικής πολιτικής στο πεδίο της οικονομίας. Πολιτικής με επίκεντρο τη μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, ακόμα και μέσα στη δίνη της υγειονομικής κρίσης, τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ώστε οι επιπτώσεις της κρίσης αυτής να είναι οι μικρότερες δυνατές και να ξεπεραστούν όσο ταχύτερα γίνεται, την υλοποίηση πολιτικών ενίσχυσης της απασχόλησης και του διαθέσιμου εισοδήματος, και την εφαρμογή διαρθρωτικών αλλαγών και αποκρατικοποιήσεων, ώστε να βελτιωθεί η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας.

Η αντίθεση είναι καταφανής και τεράστια. Ο ΣΥΡΙΖΑ, που εμφανίζεται τώρα να μάχεται, δήθεν, για την προστασία της πρώτης κατοικίας, ήταν εκείνος που, ως Κυβέρνηση, κατήργησε – οριζόντια – την προστασία, τον Φεβρουάριο του 2019.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, που διακήρυττε πως «πλειστηριασμοί μπορούν να γίνουν σε ξένη χώρα, όμως θα έχουν πρόβλημα να τους εφαρμόσουν στην Ελλάδα», ήταν εκείνος που νομοθέτησε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, και προχώρησε από τον Νοέμβριο του 2017, σε 25.672 πλειστηριασμούς, εισπράττοντας επαίνους από τους θεσμούς για την υπέρβαση των στόχων.

Ο νέος νόμος για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας, ποιες καινοτομίες προβλέπει;

Προβλέπεται μία σειρά καινοτομιών και θα τις εξηγήσω εκτενώς.

1ον. Εισάγεται, για πρώτη φορά, προληπτικός μηχανισμός για την έγκαιρη προειδοποίηση του πολίτη στο πλαίσιο πρόληψης, έτσι ώστε αυτός να μην οδηγηθεί σε διαδικασίες αφερεγγυότητας.

2ον. Ενσωματώνονται όλα τα επιμέρους εργαλεία ρύθμισης οφειλών που υπάρχουν σήμερα, σε ένα ενιαίο πλαίσιο και μια ενιαία διαδικασία.

3ον. Οι οφειλέτες που αποδεδειγμένα βρίσκονται σε οικονομική δυσκολία ή αδυναμία, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ένα νέο ξεκίνημα, με δύο τρόπους. Είτε θα ρυθμίζουν όλες τις οφειλές τους, είτε θα αποκτούν μία «2η ευκαιρία» μέσω της απαλλαγής από τα χρέη τους, εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, ύστερα από τη ρευστοποίηση όλων των περιουσιακών τους στοιχείων.

4ον. Εισάγεται ένα ολοκληρωμένο και αυτοματοποιημένο πλαίσιο αντιμετώπισης της αφερεγγυότητας, μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας και παρέχει τη δυνατότητα αναδιάρθρωσης οφειλών, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας «κουρέματος».

Προσφέρεται η δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλών σε έως και 240 δόσεις,
δηλαδή μέχρι 20 χρόνια.

5ον. Θεσπίζονται μόνιμες πρόνοιες κοινωνικής πολιτικής για δανειολήπτες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες. Παρέχεται κρατική επιδότηση των δανείων 1ης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών, για 5 έτη.

Έτσι βοηθούμε τον οφειλέτη να ανταπεξέλθει στη συνολική ρύθμιση χρεών και να διασώσει ολόκληρη την περιουσία του.

Ειδικά για την προστασία της 1ης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών με ισχυρή ή πλήρη οικονομική αδυναμία, προβλέπεται η ίδρυση ενός ιδιωτικού Φορέα, ο οποίος θα αγοράζει την πρώτη κατοικία των ευάλωτων νοικοκυριών, και στη συνέχεια υποχρεούται να τους τη μισθώνει.

Το Κράτος στηρίζει έμπρακτα τους αδύναμους αυτούς πολίτες, παρέχοντας επίδομα ενοικίου, όπως ήδη παρέχεται σε όσους δεν έχουν ιδιόκτητη κατοικία, στο ύψος που όρισε το επίδομα στέγασης η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (Νόμος 4472/2017).

6ον. Οι επιχειρήσεις δύνανται να προσφύγουν στη διαδικασία της εξυγίανσης, κατ’ εφαρμογή Κοινοτικής Οδηγίας.

7ον. Προβλέπεται, ως ύστατη δυνατότητα, η πτώχευση, με ταυτόχρονη απαλλαγή από τα υπόλοιπα των οφειλών, σε 1-3 έτη.

8ον. Διενεργούνται ειδικοί έλεγχοι και διασταυρώσεις, προκειμένου να αποφευχθεί η αξιοποίηση των εργαλείων από στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Στην υλοποίησή του, μετά από κάποιους μήνες, οι πολίτες θα αντιληφθούν ότι, το νέο θεσμικό πλαίσιο, είναι:

Οικονομικά αποτελεσματικό, διότι απαντά, ολιστικά, στο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους,

κοινωνικά ευαίσθητο, λαμβάνοντας ειδικές πρόνοιες για τους πραγματικά ευάλωτους πολίτες, επιχειρησιακά λειτουργικό, διότι προσφέρει, μέσα από απλές και γρήγορες διαδικασίες, μια «δεύτερη ευκαιρία» στους πολίτες,

εθνικά αναπτυξιακό, διότι διαμορφώνει τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να μειωθεί δραστικά το υψηλό ιδιωτικό χρέος, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και

συμβατό με το δίκαιο της Ε.Ε., διότι ενσωματώνει τις πρόσφατες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Οδηγίας του 2019.

«Bάσει του θεσμικού πλαισίου που παραλάβαμε από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αν κάποιος δεν πλήρωνε τα χρέη του, τότε οι πιστωτές του προέβαιναν σε κατασχέσεις και πλειστηριασμό» υπογραμμίζει.

– Ωστόσο, μήπως τελικά ο νέος νόμος θα εξωθήσει πολίτες στην πτώχευση και θα οδηγήσει σε μαζικές ρευστοποιήσεις, όπως σας κατηγορεί η Αντιπολίτευση;

– Καταρχάς, η πτώχευση των φυσικών προσώπων εισήχθη στην πράξη στη χώρα μας με τον Νόμο Κατσέλη (Ν. 3869/2010), που όριζε ότι ο οφειλέτης χάνει ολόκληρη την περιουσία του (πλην της 1ης κατοικίας στις, περιορισμένες, περιπτώσεις προστασίας) και για τρία χρόνια πληρώνει ό,τι μπορεί για τα χρέη του, ενώ στην περίπτωση που προστατεύεται η 1η κατοικία οι πληρωμές συνεχίζονται για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ο νόμος για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας έχει στόχο την αποφυγή της πτώχευσης.

Γι’ αυτό, περιέχει δύο άξονες: την πρόληψη της πτώχευσης, μέσω της δημιουργίας του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης, και την αντιμετώπιση, μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών.

Εφόσον ο οφειλέτης ρυθμίσει όλες τις οφειλές του, σε έως 240 δόσεις, τότε διασώζει ολόκληρη την περιουσία του.

Εάν, ωστόσο, ένας οφειλέτης αδυνατεί να εξοφλήσει τα χρέη του, ακόμη και με ευνοϊκή ρύθμιση, σε έως 20 έτη, τότε στην πράξη έχει ήδη πτωχεύσει.

Και το σημαντικό είναι ότι, σε αυτή την περίπτωση, ο νόμος προβλέπει την απαλλαγή του από όλες τις οφειλές, εφόσον δεν είναι δόλιος, έτσι ώστε να λάβει μια δεύτερη ευκαιρία.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, το βάρος των οφειλών παύει να μετακυλίεται στις επόμενες γενιές, οι οποίες μέχρι σήμερα οδηγούνταν στην αποποίηση κληρονομίας, και ο οφειλέτης αποκτά μια πραγματική δεύτερη ευκαιρία, για να κάνει ένα νέο ξεκίνημα, χωρίς χρέη.

Όσον αφορά στις ρευστοποιήσεις, να σας θυμίσω τι ίσχυε μέχρι τώρα.

Σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που παραλάβαμε από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, εάν κάποιος οφειλέτης  δεν πλήρωνε τα χρέη του, τότε οι πιστωτές του προέβαιναν σε κατασχέσεις και πλειστηριασμό. Και μόλις του έπαιρναν ολόκληρη την περιουσία και την πρώτη κατοικία – αφού, από τον Φεβρουάριο του 2019, δεν υπάρχει προστασία της – τότε ο πολίτης συνέχιζε να χρωστάει, και ως εκ τούτου οι πιστωτές στρέφονταν κατά των εισοδημάτων των δικών του και της οικογένειάς του.

Επιπλέον, δεν μπορούσε να αποκτήσει νέα περιουσία (π.χ. από κληρονομιά), γιατί οι πιστωτές του έκαναν κατάσχεση κάθε νέου εισοδήματος ή/και περιουσιακού στοιχείου.

Έτσι, τα τέκνα αποποιούνταν τις κληρονομιές, για να γλιτώσουν από τα χρέη των γονιών τους.

Συνεπώς, ρευστοποιήσεις γίνονταν με το θεσμικό πλαίσιο που διαμόρφωσε η προηγούμενη Κυβέρνηση, ενώ ο νέος νόμος παρέχει στους οφειλέτες τη δυνατότητα να ρυθμίσουν τα χρέη τους και να διασώσουν ολόκληρη την περιουσία τους, τόσο 1η κατοικία όσο και επαγγελματική στέγη.

– Μέχρι σήμερα όμως, υπήρχαν οφειλέτες που διέσωζαν την πρώτη κατοικία τους, χωρίς να πληρώνουν, κάτι που δεν θα γίνεται τώρα.

– Όχι, δεν γινόταν αυτό.

Σε όλους τους σχετικούς Νόμους, από το 2010 και μετά, η όποια προστασία παρέχεται επειδή ο οφειλέτης πληρώνει το χρέος που αφορά στην 1η κατοικία του.

Εάν κάποιος οφειλέτης δεν πληρώσει το χρέος, τότε χάνει την περιουσία του.

Ειδικότερα:

Στο νόμο του 2010, ο οφειλέτης καλούταν να πληρώσει το 80% της αντικειμενικής αξίας.

Στο νόμο του 2016, το 100% της αντικειμενικής αξίας.

Στο νόμο του 2018, το 100% της εμπορικής αξίας της 1ης κατοικίας του.

Στο νόμο του 2019, το 120% της εμπορικής αξίας της 1ης κατοικίας του.

Συνεπώς, σε όλους τους Νόμους, ο οφειλέτης καλείται να πληρώσει για να διασώσει την πρώτη κατοικία του.

– Θα κάνετε επιτέλους κάτι και με τους συνεπείς δανειολήπτες;

– Για πρώτη φορά στη χώρα μας, η σημερινή Κυβέρνηση θέσπισε πρόσφατα την επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών, μέσω του προγράμματος «ΓΕΦΥΡΑ», όπου επιδοτούμε τα δάνεια 1ης κατοικίας όλων των δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση.

Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα θεσπίσαμε επιδότηση ύψους έως 90% της μηνιαίας δόσης των δανείων με υποθήκη/προσημείωση στην 1η κατοικία των συνεπών δανειοληπτών.

Στον νέο νόμο θεσμοθετούμε και την επιδότηση δανείων πρώτης κατοικίας των συνεπών δανειοληπτών, αρκεί να αποτελούν ευάλωτα νοικοκυριά.

Επιπρόσθετα, οι συνεπείς οφειλέτες μπορούν να ενταχθούν και στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών και να διευθετήσουν τα χρέη τους σε έως 240 δόσεις, εφόσον αποδείξουν ότι έχουν υποστεί σημαντική μείωση της ικανότητας αποπληρωμής τους, που ξεπερνά το 20%.

Συμπέρασμα; Η σημερινή Κυβέρνηση ξεκίνησε με το πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ» και, με τον νόμο για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας, παγιώνει την επιβράβευση της συνέπειας.

– Φοβάστε ότι, λόγω της ύφεσης, μπορεί να δημιουργηθεί μια νέα γενιά «κόκκινων δανείων» και ένα νέο κύμα απλήρωτων υποχρεώσεων;

– Η Κυβέρνηση έχει πλήρη συναίσθηση της δύσκολης πραγματικότητας που έχει δημιουργήσει η εξάπλωση της πανδημίας.

Πολλά νοικοκυριά και επιχειρήσεις αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, είτε δανειακές, είτε φορολογικές και ασφαλιστικές.

Γι’ αυτόν τον λόγο, έχουμε λάβει ένα πλέγμα μέτρων για τον περιορισμό του προβλήματος.

Καταρχάς, δράσαμε άμεσα, νομοθετώντας παράταση της προθεσμίας καταβολής φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών για όσους πλήττονται από τον κορωνοϊό, μέχρι 30 Απριλίου 2021.

Επιπλέον, με το νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση:

Εισάγεται μια νέα ρύθμιση για την εξόφληση τρεχουσών φορολογικών υποχρεώσεων της περιόδου Μαρτίου – Ιουνίου 2020 σε 12 άτοκες δόσεις ή σε 24 δόσεις
με χαμηλό επιτόκιο 2,5%.

Αναβιώνει η προϋπάρχουσα ρύθμιση, με όλα τα ευεργετήματά της, για οφειλέτες οι οποίοι επλήγησαν από την πανδημία, δεν μπόρεσαν να πληρώσουν τις δόσεις της ρύθμισής τους και την έχασαν το διάστημα Μαρτίου – Οκτωβρίου 2020.

Πλέον, οι εν λόγω οφειλέτες μπορούν να συνεχίσουν να πληρώνουν κανονικά τη ρύθμιση, από τον Νοέμβριο του 2020.

Οι δόσεις που δεν καταβλήθηκαν, θα προστεθούν ως υπεράριθμες μετά την τελευταία δόση.

Επίσης, όσοι έχασαν τη ρύθμισή τους μετά την 1η Νοεμβρίου 2019, και στους οποίους δεν δινόταν μέχρι σήμερα η δυνατότητα να ρυθμίσουν ξανά τις οφειλές τους, μπορούν πλέον να ενταχθούν στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια, εισοδηματικά και περιουσιακά.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, παρέχεται στήριξη σε όσους πραγματικά έχουν ανάγκη, ενώ παράλληλα διασφαλίζεται η, αναγκαία, φορολογική συμμόρφωση.

Θεσμοθετείται ρύθμιση 120 δόσεων για την αποπληρωμή οφειλών που προέρχονται από δάνεια με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.

Επιπλέον, με τις νέες παρεμβάσεις, που ανακοινώσαμε το Σάββατο, οι επιχειρήσεις, των οποίων ανεστάλη η λειτουργία με εντολή δημόσιας αρχής, έχουν τη δυνατότητα:

Αναστολής καταβολής του ΦΠΑ πληρωτέου τον μήνα Νοέμβριο, μέχρι τις 30 Απριλίου 2021, με την εν λόγω οφειλή να αποπληρώνεται σε 12 δόσεις με μηδενικό επιτόκιο ή 24 δόσεις με επιτόκιο 2,5%, από τον Μάιο του 2021 και έπειτα.

Αναστολής πληρωμής των δόσεων ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών, πληρωτέων τον μήνα Νοέμβριο, με την αποπληρωμή τους να μετατίθεται σε αντίστοιχες δόσεις, στο τέλος τις ισχύουσας ρύθμισης.

Η ίδια δυνατότητα παρέχεται, για τις φορολογικές οφειλές, και στους εργαζόμενους των οποίων η σύμβαση εργασίας τίθεται σε αναστολή ανά την επικράτεια.

Όσον αφορά τις δανειακές υποχρεώσεις, σε συνεργασία με τα τραπεζικά ιδρύματα, συνεχίζει να παρέχεται αναστολή των δόσεων δανείων για όσους πλήττονται από τον κορωνοϊό μέχρι το τέλος του έτους.

Ενώ, το Κράτος προσφέρει στήριξη στους δανειολήπτες που πλήττονται από τις οικονομικές επιπτώσεις του κορωνοϊού και έχουν δάνεια με υποθήκη στην Α΄ κατοικία, μέσω του προγράμματος «ΓΕΦΥΡΑ».

Πρόγραμμα που πέτυχε, όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία: κατά την τρίμηνη προθεσμία υποβολής αιτήσεων, συγκεντρώθηκαν 160.467 αιτήσεις, έναντι μόλις 6.991 αιτήσεων στο προσωρινό πρόγραμμα της προηγούμενης Κυβέρνησης, μέσα σε 13 μήνες.

Με τις ανωτέρω πρωτοβουλίες, η Κυβέρνηση στέκεται, έμπρακτα, στο πλευρό των πολιτών, θέτοντας ως στόχο την αποφυγή της διόγκωσης των υποχρεώσεών τους εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης.

– Λόγω της κρίσης, η παγκόσμια οικονομία αλλάζει, όπως και ο τρόπος εργασίας, αφού ενισχύεται η τηλεργασία. Σε αυτό το νέο παγκόσμιο περιβάλλον, θα μπορεί η ελληνική οικονομία να είναι επαρκώς ανταγωνιστική; Προχωράτε στις ανάλογες μεταρρυθμίσεις, προκειμένου η χώρα να μπορέσει να προλάβει το τραίνο της ανάκαμψης;

– Το Υπουργείο Οικονομικών και η Κυβέρνηση συνολικά, τον τελευταίο χρόνο, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε σειρά σημαντικών διαρθρωτικών αλλαγών, που είχαν στόχο να καταστήσουν την ελληνική οικονομία πιο ανταγωνιστική, πιο παραγωγική και πιο εξωστρεφή και να την αναδείξουν ως πόλο έλξης επενδύσεων.

Ακόμη και μέσα στην πανδημία, συνεχίσαμε την υλοποίηση της μεταρρυθμιστικής μας ατζέντας. Κάτι που υπογραμμίστηκε και στην 7η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας, από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Μάλιστα, προχώρησαν με ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς η ψηφιοποίηση σειράς διαδικασιών του Δημοσίου, η τηλεργασία και, γενικότερα, η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών τόσο στον Δημόσιο όσο και στον Ιδιωτικό Τομέα. Επιπλέον, προωθείται η ενίσχυση της συνδεσιμότητας, μέσω πολύ προηγμένων δικτύων.

Ως Υπουργείο Οικονομικών, μεταξύ άλλων, προχωρήσαμε εμβληματικά επενδυτικά έργα, όπως το Ελληνικό. Εκκινήσαμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου, εισπράττοντας -μάλιστα- μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως προσφάτως για τα Λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας. Αναβαθμίσαμε και εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο για την εταιρική διακυβέρνηση και την Κεφαλαιαγορά. Θεσπίσαμε το πλαίσιο των μικροχρηματοδοτήσεων. Ενισχύουμε το πλαίσιο καταπολέμησης του ξεπλύματος «μαύρου» χρήματος και του λαθρεμπορίου και νομοθετήσαμε το νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών και παροχής δεύτερης ευκαιρίας.

Και είναι γεγονός ότι οι προσπάθειές μας φέρνουν αποτελέσματα.

Αυτό πιστοποιείται από την άνοδο της χώρας μας, κατά 9 θέσεις, στους διεθνείς δείκτες ανταγωνιστικότητας, από την εμβληματική επένδυση της Microsoft στη χώρα μας, καθώς και από την ψήφο εμπιστοσύνης που δίνουν οι διεθνείς αγορές στη διαχείριση και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

Ψήφος εμπιστοσύνης η οποία επιβεβαιώθηκε στην πρόσφατη έκδοση του 15ετούς ομολόγου με επιτόκιο 1,152%, που αποτελεί νέο ιστορικό χαμηλό για τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου.

Συνεχίζοντας αυτή την πορεία, καταρτίζουμε ένα ολιστικό, αναλυτικό Εθνικό Αναπτυξιακό Σχέδιο, για την επόμενη ημέρα της ελληνικής οικονομίας.

Οι κυριότεροι μεταρρυθμιστικοί άξονες στους οποίους θα ρίξουμε το βάρος μας είναι:

Η εφαρμογή μιας συνετής δημοσιονομικής πολιτικής, με τη σταδιακή μείωση φορολογικών συντελεστών και ασφαλιστικών εισφορών,

η συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας,

η προσέλκυση επενδύσεων με έμφαση στη βιομηχανία, τις υποδομές και την πράσινη ανάπτυξη,

η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας, η βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου για το επιχειρείν και

ο ψηφιακός μετασχηματισμός της οικονομίας,

η αναβάθμιση της παιδείας και

η προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας.

Δίνοντας έμφαση στους τομείς αυτούς, θα οικοδομήσουμε ένα παραγωγικό πρότυπο, βασισμένο σε προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας και σε κλάδους και τομείς όπου η χώρα μας διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα, αλλά και σε τομείς στους οποίους φιλοδοξεί να αναπτύξει νέα συγκριτικά πλεονεκτήματα, ώστε να επιτύχουμε υψηλή, βιώσιμη, έξυπνη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ