today-is-a-good-day
19.9 C
Athens

Γ.Γεωργαντάς στο The President: Ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η εξέλιξη του ψηφιακού κράτους

Toν τελευταίο χρόνο, οι πολίτες βλέπουν την καθημερινότητά τους να διευκολύνεται σημαντικά. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός προχωρά, το Κράτος εκσυγχρονίζεται, η χώρα εντάσσεται στην κανονικότητα του εικοστού πρώτου αιώνα, που προϋποθέτει δημόσιες υπηρεσίες απλουστευμένες και ψηφιοποιημένες.

Του Υφυπουργού Γεώργιου Γεωργαντά*

Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, υλοποιώντας ένα στοχευμένο προγραμματισμό, καταπολεμά τη γραφειοκρατία στον πυρήνα της, απαλλάσσοντας τους πολίτες από την βάσανο των συνθετών διαδικασιών και των περιττών ουρών στα γκισέ του Δημοσίου.

Η λογική του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν από την πρώτη στιγμή συγκεκριμένη: ένα κράτος σύγχρονο, απλό και ψηφιακό αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εναρμόνιση της χώρας μας με τη διεθνή πραγματικότητα. Με άλλα λόγια, για να καταστήσουμε τη χώρα πρωτοπόρο και όχι ουραγό, οφείλουμε να προωθήσουμε μια γενναία διοικητική και ψηφιακή μεταρρύθμιση. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κινείται, από την ίδρυση του, προς αυτή ακριβώς την κατεύθυνση.

Η έννοια του ψηφιακού μετασχηματισμού του Κράτους έχει να κάνει, στον πυρήνα της, με τους τρόπους με τους οποίους το Δημόσιο αντιλαμβάνεται τα καθημερινά προβλήματα των πολιτών και απαντά στις καθημερινές τους ανάγκες. Οι πολιτικές που υλοποιήθηκαν κατά την πρώτη περίοδο της πανδημίας εντάσσονται ακριβώς σε αυτή τη λογική. Οι ανάγκες των πολιτών άλλαξαν και η κρατική απάντηση προσαρμόστηκε αναλόγως. Λόγω της νέας και δύσκολης συνθήκης, το Υπουργείο μας επίσπευσε τον προγραμματισμό του, με στόχο οι πολίτες να μπορούν να διεκπεραιώνουν πολλές από τις υποθέσεις τους με το Δημόσιο ψηφιακά, αποφεύγοντας τη φυσική παρουσία στο γκισέ. Θωρακίσαμε, έτσι, την υγεία τόσο των ίδιων όσο και των δημοσίων υπαλλήλων.

Η σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού, έγκειται στην ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχει το Κράτος. Μεταρρυθμίσεις όπως η ενεργοποίηση της ενιαίας ψηφιακής πύλης gov.gr, η άυλη συνταγογράφηση, η νέα υπηρεσία εξ’αποστάσεως εξυπηρέτησης από τα ΚΕΠ myKEPlive αλλά και οι διάφορες διαλειτουργικότητες και διασυνδέσεις μητρώων είναι υπηρεσίες που διευκολύνουν ουσιωδώς τον πολίτη, εξοικονομώντας χρόνο και μειώνοντας την ταλαιπωρία του.

Με την ψήφιση του Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προχωράμε ένα βήμα μπροστά.

Με την κωδικοποίηση πάνω από 125 διατάξεων που περιλαμβάνονται σε δεκάδες νόμους της προηγούμενης δεκαπενταετίας και την ανανέωση τους με βάση τις ανάγκες του σήμερα, την εισαγωγή νέων διατάξεων που θεμελιώνουν το ψηφιακό κράτος και την προώθηση του πλαισίου για μεταρρυθμίσεις όπως ο Ενιαίος Αριθμός του Πολίτη, οι ψηφιακές υπογραφές, οι ψηφιακές σφραγίδες και τα ψηφιακά έγγραφα, ο Κώδικας θέτει τις απαραίτητη θεσμικές και νομοθετικές βάσεις για την εξέλιξη του Ψηφιακού Κράτους την επόμενη δεκαετία.

Ο Κώδικας θωρακίζει διοικητικά το Δημόσιο προκειμένου να μπορεί να ανταποκρίνεται στις μεταβαλλόμενες τεχνολογικές και κοινωνικές συνθήκες, πλήττοντας σημαντικά τη γραφειοκρατία και βελτιώνοντας ακόμη περισσότερο την ποιότητα της εξυπηρέτησης του Πολίτη.

Μία από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στον Κώδικα είναι και η θεσμοθέτηση του  Μητρώου Διοικητικών Διαδικασιών του Δημοσίου, το οποίο αφορά όλες τις φυσικές ή ψηφιακές διοικητικές υπηρεσίες του δημόσιου τομέα. Στο Μητρώο αυτό καταγράφονται, αποτυπώνονται και μοντελοποιούνται όλες οι ψηφιακές ή φυσικές διοικητικές διαδικασίες του δημόσιου τομέα καθώς και τα απαιτούμενα στοιχεία τους. Σε κάθε διαδικασία του Μητρώου αποδίδεται μοναδικός κωδικός αριθμός.

Αυτό σημαίνει ότι στο εξής, οι πολίτες, γνωρίζοντας τον κωδικό που αντιστοιχεί στη διαδικασία που απαιτείται για την εκάστοτε συναλλαγή του με το Δημόσιο, θα ξέρει εξαρχής τα δικαιολογητικά που χρειάζονται, και την υπηρεσία που πρέπει να τα καταθέσει και τη ροή που πρέπει να ακολουθηθεί. Με αυτό τον τρόπο, θα διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους χωρίς να ταλαιπωρούνται, ψάχνοντας αενάως τι πρέπει να κάνουν και χωρίς να αντιμετωπίζουν διαφορετική ερμηνεία από μια υπηρεσία σε μια άλλη ή ακόμη και από έναν υπάλληλο σε έναν άλλον.

Συνοψίζοντας, η κεντρική σημασία της απλούστευσης και ψηφιοποίησης των υπηρεσιών είναι η εγκαθίδρυση μιας νέας σχέσης εμπιστοσύνης Κράτους-Πολίτη. Στόχος του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να μη βλέπουν το Κράτος ως εμπόδιο αλλά ως μοχλό διευκόλυνσης και ενδυνάμωσης της καθημερινότητας τους. Ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ένα μεγάλο βήμα προς αυτόν ακριβώς το στόχο.

*Ο Γεώργιος Γεωργαντάς είναι Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Αρμόδιος για Θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών και Βουλευτής Νομού Κιλκίς

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ