Τα θρυλικά ρεκόρ της Mazda

274
ΑΠΕ

Από την πρώτη στιγμή η Mazda ήταν μια αυτοκινητοβιομηχανία με ιδιαίτερο «DNA» και με πρωταγωνιστικό ρόλο. Με κύριο μέλημά της την όσο το δυνατόν καλύτερη οδηγική εμπειρία κατάφερε να γράψει το όνομά της σε βιβλία διαφόρων ρεκόρ. Αυτά τα ρεκόρ, τα ορόσημα και τα άλλα θρυλικά επιτεύγματα, είναι τόσο πολλά και διαφορετικά, που έχουν σημαδέψει όλη την πορεία της.

Όλα ξεκίνησαν το 1931, όπου ο μετέπειτα κατασκευαστής εργαλείων έφτιαξε το πρώτο του όχημα. Ήταν ένα τρίκυκλο φορτηγό με την ονομασία Mazda-Go. Η Toyo Kogyo Co, όπως ονομαζόταν τότε η Mazda, έμελλε να γίνει μία αυτοκινητοβιομηχανία με παραγωγή πάνω από 50 εκατ. αυτοκίνητα και με στόχο να ξεπεράσει τα 2 εκατ. ετήσιας παραγωγής μέχρι το 2024. Στην πορεία των χρόνων, και από τα πρώτα της βήματα, η εταιρεία επεδίωκε πάντα να προκαλεί τα όριά της.

Χρονολογίες σημαντικών επιτευγμάτων

Το 1936 η Mazda διοργανώνει μία περιοδεία σε ολόκληρη τη χώρα με στόχο την προώθηση των 5 μοντέλων του Mazda-Go. Ξεκινώντας από την πόλη Kagoshima στο νοτιότερο άκρο του κύριου νησιωτικού συμπλέγματος της Ιαπωνίας, η αποστολή αποδεικνύει την ανθεκτικότητα του συγκεκριμένου τρίκυκλου, σε μία διαδρομή 2.700 χιλιομέτρων μέσα από σκονισμένα και λασπωμένα μονοπάτια, για να καταλήξει τελικά στο Τόκιο 25 ημέρες αργότερα. Η δημοσιότητα που έλαβε αυτή η περιοδεία αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις.

Το 1940 η Mazda θα παρουσίαζε και το πρώτο της πρωτότυπο επιβατικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος δεν επέτρεψε στο τετράθυρο αυτό σεντάν να περάσει στην παραγωγή.

Το 1945 ξεκινά στη Χιροσίμα, την παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων, τέσσερις μόλις μήνες μετά την έκρηξη της ατομικής βόμβας στην πόλη.

Δεκαπέντε χρόνια αργότερα η εταιρεία εισέρχεται και στην παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων με το εντυπωσιακό σε στιλ μοντέλο, το Mazda R360 Coupé. Το γοητευτικό και ελαφρύ 2+2 coupe, την πρώτη μόλις χρονιά της κυκλοφορίας του, επιτυγχάνει ένα μερίδιο της τάξης του 65% στην αναπτυσσόμενη κατηγορία των microcars και ένα 15% αντίστοιχα, στη συνολική αγορά αυτοκινήτων της Ιαπωνίας.

Το 1967 παρουσιάζεται το Mazda Cosmo/110S, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με περιστροφικό κινητήρα Wankel διπλού ρότορα και το δεύτερο μόλις μοντέλο παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα, που είχε παρουσιαστεί ποτέ. Το Cosmo ήταν επίσης και το πρώτο αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα που έλαβε μέρος και ολοκλήρωσε τον μαραθώνιο αγώνα των 84 ωρών, στην περίφημη πίστα του Nürburgring, τερματίζοντας στην 4η θέση το 1968.

Τρία χρόνια αργότερα η Mazda κατασκευάζει το 100.000ό αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα, ένα νούμερο που κανένας κατασκευαστής στον κόσμο δεν είχε επιτύχει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Η βιομηχανία από τη Χιροσίμα έφτασε εκείνη τη χρονιά να έχει πουλήσει σχεδόν 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα με τον μοναδικό αυτό κινητήρα.

Το 1973 καινοτομώντας και πάλι στην Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκιο, η Mazda παρουσιάζει το διαστημικό Mazda CVS Personal Car. Πολύ μπροστά από την εποχή του σε πολλούς τομείς, το χωρίς οδηγό ηλεκτρικό πρωτότυπο minivan, αποτέλεσε μία πρόγευση του οράματος περί κυκλοφορίας που απασχολεί ακόμα και σήμερα τη διεθνή κοινότητα.

Τέσσερα χρόνια αργότερα δύο Mazda 323 ταξιδεύουν επί 40 μέρες για 15.000 χλμ. από τη Χιροσίμα στην διεθνή έκθεση της Φρανκφούρτης, πρακτικά χωρίς καμία βλάβη (εκτός από μερικά κλαταρίσματα) επιβεβαιώνοντας έτσι την παροιμιώδη αξιοπιστία της μάρκας, ακόμα και πριν από την πώληση.

Το 1978 παρουσιάζεται το Mazda RX-7, ένα στιλάτο μικρομεσαίο και σπορ κουπέ. Ένα απολαυστικό στην οδήγηση αυτοκίνητο, που θα αναδεικνυόταν ως το πλέον δημοφιλές μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα στην ιστορία. Οι τρεις γενιές του πούλησαν πάνω από 811.000 μονάδες, ενώ το συγκεκριμένο μοντέλο σημείωσε και αναρίθμητα ρεκόρ στις πίστες. Την ίδια χρονιά ένα τροποποιημένο RX-7 καταρρίπτει το ρεκόρ ταχύτητας (296 χλμ./ώρα) για την κατηγορία του, στην περιοχή του Bonneville Salt Flats.

Το 1980 το rotary RX-7 καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στις πίστες. Μεταξύ αυτών και πάνω από 100 νίκες σε αγώνες του αμερικανικού πρωταθλήματος IMSA.

Το 1989 η Mazda παρουσιάζει το MX-5 και γίνεται η μοναδική εταιρεία που αναβιώνει την κατηγορία των κλασικών roadsters θέτοντας νέα πρότυπα όσον αφορά τη μηχανολογία της ελαφριάς κατασκευής και της προσιτής οδηγικής απόλαυσης.

Το 1990 σε επανάληψη του ταξιδιού του 1977, έξι αυτοκίνητα Mazda (626, 323 και E2200 van) ξεκινούν από την Ιαπωνία για να φτάσουν οδικώς στα κεντρικά της Mazda Europe στο Λεβερκούζεν της Γερμανίας, αυτή τη φορά διασχίζοντας την τότε Σοβιετική Ένωση.

Ένα χρόνο αργότερα στην πλέον ιστορική στιγμή του περιστροφικού κινητήρα, το Mazda 787B κερδίζει τον περίφημο αγώνα των 24ωρών του Le Mans.

Το 1993 παρουσιάζεται το Mazda Xedos 9. Το συγκεκριμένο σεντάν του segment Ε,διέθετε κινητήρα V6 2.3λίτρων ο οποίος συνδύαζε τη λειτουργία της καθυστέρησης κλεισίματος της βαλβίδας εισαγωγής, με έναν υπερσυμπιεστή, με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη απόδοση ισχύος από έναν κινητήρα μικρότερου κυβισμού, μειώνοντας ταυτόχρονα και την κατανάλωση.

Δύο χρόνια αργότερα ένα τροποποιημένο RX-7 τρίτης γενιάς καταρρίπτει ένα ακόμα ρεκόρ ταχύτητας στην πίστα της Bonneville, επιτυγχάνοντας ανώτατη ταχύτητα 389 χλμ./ώρα.

Το 2000 το βιβλίο των ρεκόρ Guinness ανακηρύσσει επίσημα το MX-5 ως το best-selling διθέσιο σπορ αυτοκίνητο της ιστορίας με πωλήσεις που έφταναν τις 532.000 μονάδες.

Το 2004 τη σκυτάλη του προκατόχου του παραλαμβάνει το rotary Mazda RX-8, καταρρίπτοντας πάνω από 40 φορές το ρεκόρ ταχύτητας της FIA στην οβάλ πίστα δοκιμών υψηλών ταχυτήτων, στο Papenburg της Β. Δ. Γερμανίας.

Το 2011 έγινε η παρουσίαση της τεχνολογίας Skyactiv. Μία σειρά αντισυμβατικών κινητήρων, συστημάτων μετάδοσης, αμαξωμάτων και σασί σχεδιασμένων με στόχο τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας, των επιδόσεων, της ασφάλειας και της οδηγικής απόλαυσης.

Το 2013 μερικά Mazda 3 νέας γενιάς, θα επαναλάβουν το ταξίδι Ιαπωνία-Γερμανία μέσω Ρωσίας, Λευκορωσίας και Πολωνίας, αυτή τη φορά με τους οπαδούς, τους δημοσιογράφους και τους bloggers να ενημερώνουν μέσω live μεταδόσεων από την οδήγηση.