Ο αυθεντικός Μαραθώνιος απαιτεί σωστή στρατηγική

1458

Ποια τακτική να ακολουθήσω για να τρέξω τον Αυθεντικό Μαραθώνιο. 

Πολλοί αθλητές είναι αυτοί που με ρωτούν πώς να τρέξουν την Αυθεντική διαδρομή και τι τακτική πρέπει να ακολουθήσουν.Τρέχοντας τόσους πολλούς μαραθώνιους , πάνω από 50, αποκόμισα την γνώση ότι η διαδρομή του αυθεντικού μαραθωνίου της Αθήνας, απαιτεί, σωστή στρατηγική και κατανομή δυνάμεων κατά την διάρκεια του αγώνα.

*Της Μαρίας Πολύζου

Η αυθεντική διαδρομή είναι από τις δυσκολότερες διαδρομές στον κόσμο και σίγουρα δεν είναι μία διαδρομή για να τρέξεις και να  πετύχεις την καλύτερη

Η διαφορά των δυο ρεκόρ μου στην αυθεντική διαδρομή με 2:39:10 και στο πανελλήνιο  ρεκόρ με 2:33:40 δεν οφείλεται ότι ήμουν σε καλύτερη φυσική κατάσταση, αγωνιστικά και προπονητικά ήμουν περίπου το ίδιο, αλλά στην δυσκολία της διαδρομής που έχει πολλές  ανηφόρες για πολλά χιλιόμετρα.

Αν δείτε που επιτυγχάνονται τα παγκόσμια ρεκόρ θα παρατηρήσετε ότι γίνονται  σε διαδρομές επίπεδες π.χ. Μαραθώνιος Βερολίνου, που όχι μόνο  η διαδρομή είναι επίπεδη αλλά και με λίγες στροφές !

Αν έρθει ένας από αυτούς τους σπουδαίους δρομείς να τρέξει εδώ , είναι σίγουρο ότι δεν θα τερμάτιζε σε χρόνο 2:01:40 επίδοση που σημειώθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου, αλλά θα τερμάτιζε με χρόνο κοντά στο 2:05 ίσως και πιο αργά !

Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η αυθεντική διαδρομή είναι από τις δυσκολότερες διαδρομές στον κόσμο και σίγουρα δεν είναι μία διαδρομή για να τρέξεις και να επιτύχεις την καλύτερη επίδοση σου.

Θα σας έλεγα ότι για δρομείς που τρέχουν τον μαραθώνιο κοντά στις 3:00, στην αυθεντική διαδρομή θα τρέξουν περίπου 6-8 λεπτά πιο αργά.

Για αθλητές που τρέχουν τον μαραθώνιο  κοντά στις 3:30, αυτό αυξάνεται σε 8-12 λεπτά κατά προσέγγιση.

Σε αυτή την διαδρομή δεν τρέχουμε πάνω στο αερόβιο κατώφλι μας αλλά σχεδόν μισή ταχύτητα πιο αργά.

Δεν είναι λίγες οι φορές που δρομείς έχασαν την καλύτερη επίδοση τους και όλη την προετοιμασία τους από λάθος τακτική.

Πρέπει να γνωρίζετε ότι από το  11χλμ  και μέχρι το 31ο  χιλιόμετρο η διαδρομή είναι συνεχώς ανηφορική με ελάχιστες κατωφέρειες.

Έτσι για να καταφέρω να τερματίσω στο καλύτερο δυνατό χρόνο θα πρέπει να ακολουθήσω μία τακτική συντηρητική . Θα πρέπει να τρέξω το πρώτο ημι-μαραθώνιο της διαδρομής  με 51% δηλαδή πιο αργά και το δεύτερο 49% γρηγορότερα. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να τρέχω το ίδιο τέμπο από την αρχή του αγώνα μέχρι το τέλος, όπως συμβαίνει σε μαραθώνιους που η διαδρομή είναι επίπεδη!

Εάν επιχειρήσω να τρέξω από την αρχή με το ίδιο τέμπο, ή ακόμα έχω ακούσει δρομείς να μου λένε, ότι θα πάω γρήγορα το πρώτο δεκάρι για να καλύψω την διαφορά, γιατί μετά ξεκινάνε οι ανηφόρες και πρέπει να κόψω ταχύτητα, αυτό είναι εντελώς λάθος!

Εάν ξεκινήσεις γρήγορα, θα βάλεις τον οργανισμό σου να παράγει περισσότερη ενέργεια και έτσι θα καεί το γλυκογόνο γρηγορότερα. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι μετά το 30ο χιλιόμετρο, ίσως και νωρίτερα, θα είμαστε ενεργειακά άδειοι και θα έχουμε αδειάσει τις αποθήκες του γλυκογόνου μας πολύ γρήγορα.

Ότι αναπλήρωση από τζελάκια  και ηλεκτρολύτες  να πάρουμε κατά την διάρκεια της διαδρομής δεν θα μπορέσουμε να αναπληρώσουμε τους υδατάνθρακες και έτσι θα αναγκαστούμε να κόψουμε ταχύτητα ή σε κάποιες άλλες περιπτώσεις να εγκαταλείψουμε τον αγώνα μας, η θα αρχίσουμε να περπατάμε μέχρι το Παναθηναϊκό στάδιο !

Η σωστή τακτική στον μαραθώνιο δρόμο είναι πολύ σημαντική για ένα καλό ρεκόρ στο τέλος, αλλά η αυθεντική διαδρομή, απαιτεί ακόμη καλύτερη στρατηγική.

ΚΑΛΟ ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟ

*Η Μαρία Πολύζου είναι κάτοχος του Πανελληνίου Ρεκόρ Μαραθωνίου και Αυθεντικής Διαδρομής, προπονήτρια δρόμων αντοχής και η πρώτη γυναίκα από την αρχαιότητα που αναβίωσε τον Φειδιππίδειο Άθλο το 2010 (Αθήνα – Σπάρτη – Αθήνα – Τύμβος Μαραθώνα  524 χλμ)

www.mariapolyzou.com