today-is-a-good-day
23.3 C
Athens

Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ “αγνόησαν” ευρωπαϊκές οδηγίες – Η Ελλάδα κινδυνεύει τουλάχιστον με 2 δικαστήρια

Με τουλάχιστον δυο ευρωπαϊκά δικαστήρια κινδυνεύει η Ελλάδα καθώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ “αγνόησε” μια σειρά ευρωπαϊκών οδηγιών εκθέτοντας την χώρα αδιαφορώντας, όπως συνήθιζαν άλλωστε, για τις επιπτώσεις…

Την παραπομπή της Ελλάδας και της Ισπανίας στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή δεν μετέφεραν στο εθνικό τους δίκαιο τους ενωσιακούς κανόνες σε σχέση με την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ανακοίνωσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τον Απρίλιο του 2016 το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησαν ότι η οδηγία έπρεπε να μεταφερθεί στο εθνικό δίκαιο όλων των κρατών μελών έως τις 6 Μαΐου 2018.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, η Επιτροπή καλεί το Δικαστήριο της ΕΕ να επιβάλει οικονομικές κυρώσεις με τη μορφή κατ’ αποκοπή ποσού ύψους 5.287,50 ευρώ ημερησίως μεταξύ, αφενός, της επόμενης ημέρας μετά τη λήξη της προθεσμίας για τη μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο, όπως αυτή ορίζεται στην οδηγία, και, αφετέρου, είτε της συμμόρφωσης της Ελλάδας είτε της ημερομηνίας δημοσίευσης της απόφασης, δυνάμει του άρθρου 260 παράγραφος 3 της ΣΛΕΕ, με κατώτατο κατ’ αποκοπή ποσό ύψους 1.310.000 ευρώ και ημερήσια χρηματική ποινή 22.169,70 ευρώ από την ημέρα της πρώτης απόφασης μέχρι την πλήρη συμμόρφωση ή μέχρι την έκδοση δεύτερης δικαστικής απόφασης.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα είναι θεμελιώδες δικαίωμα κατοχυρωμένο στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος της οδηγίας είναι να διασφαλίζει υψηλό επίπεδο προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και, παράλληλα, να διευκολύνει τις ανταλλαγές δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα μεταξύ των εθνικών αρχών επιβολής του νόμου. Η οδηγία καθορίζει κανόνες για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από τις αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου για τους σκοπούς της πρόληψης, της διερεύνησης, της ανίχνευσης ή της δίωξης ποινικών αδικημάτων ή της εκτέλεσης ποινικών κυρώσεων. Η οδηγία διασφαλίζει επίσης ότι τα δεδομένα των θυμάτων, των μαρτύρων, των υπόπτων και των δραστών εγκλημάτων προστατεύονται δεόντως στο πλαίσιο ποινικών ερευνών. Παράλληλα, η καλύτερη εναρμόνιση της νομοθεσίας θα διευκολύνει τη διασυνοριακή συνεργασία ανάμεσα στις αστυνομικές αρχές, τους εισαγγελείς και τους δικαστές για την αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της εγκληματικότητας και της τρομοκρατίας σε όλη την Ευρώπη.

Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, η μη μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο της Ισπανίας και της Ελλάδας δημιουργεί διαφορές ως προς το επίπεδο προστασίας των δικαιωμάτων και των ελευθεριών των πολιτών και δυσχεραίνει τις ανταλλαγές δεδομένων μεταξύ, αφενός, της Ελλάδας και της Ισπανίας και, αφετέρου, των άλλων κρατών μελών που μετέφεραν την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο.

Η Επιτροπή κίνησε τη διαδικασία επί παραβάσει αποστέλλοντας επίσημη προειδοποιητική επιστολή στις εθνικές αρχές των συγκεκριμένων κρατών μελών τον Ιούλιο του 2018, καθώς και τις αντίστοιχες αιτιολογημένες γνώμες τον Ιανουάριο του 2019. Μέχρι στιγμής η Ελλάδα και η Ισπανία δεν έχουν κοινοποιήσει στην Επιτροπή τη θέσπιση των αναγκαίων εθνικών μέτρων για τη μεταφορά της οδηγίας.

Δεν ενσωμάτωσε ούτε την οδηγία κατά της τρομοκρατίας η προηγούμενη κυβέρνηση

Aιτιολογημένες γνώμες στην Ελλάδα και το Λουξεμβούργο, επειδή δεν κοινοποίησαν τα εθνικά μέτρα που ελήφθησαν με σκοπό την εφαρμογή των ενωσιακών κανόνων για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, απέστειλε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η οδηγία για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας αποτελεί βασικό στοιχείο της αντιτρομοκρατικής στρατηγικής της ΕΕ και περιλαμβάνει διατάξεις που ποινικοποιούν και τιμωρούν αδικήματα που σχετίζονται με την τρομοκρατία, όπως τα ταξίδια στο εξωτερικό με σκοπό την τέλεση τρομοκρατικού εγκλήματος, την επιστροφή στην ΕΕ ή την πραγματοποίηση ταξιδιών εντός της ΕΕ για τις εν λόγω δραστηριότητες, την εκπαίδευση για τρομοκρατικούς σκοπούς και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.

Επιπλέον, οι ενωσιακοί κανόνες προβλέπουν ειδικές διατάξεις για τα θύματα της τρομοκρατίας, ώστε να εξασφαλίζεται ότι τα θύματα αυτά έχουν πρόσβαση σε αξιόπιστες πληροφορίες, καθώς και σε επαγγελματικές και εξειδικευμένες υπηρεσίες υποστήριξης, αμέσως μετά από μια επίθεση και για όσο διάστημα είναι αναγκαίο.

Τα κράτη μέλη είχαν προθεσμία έως τις 8 Σεπτεμβρίου 2018 για να μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό δίκαιο. Στις 11 Νοεμβρίου 2018, η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές σε 16 κράτη μέλη. Έκτοτε, η Ελλάδα και το Λουξεμβούργο εξακολουθούν να μην έχουν κοινοποιήσει στην Επιτροπή τυχόν εθνικά μέτρα για την εφαρμογή των νέων κανόνων.Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες και στις δύο εθνικές αρχές.

Τα οικεία κράτη μέλη έχουν προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ για μη ικανοποιητική προστασία της βιοποικιλότητας

Την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή δεν προστατεύει επαρκώς τη βιοποικιλότητα, ανακοίνωσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, αν και η Ελλάδα έχει ορίσει ειδικές ζώνες διατήρησης για την προστασία των φυσικών οικοτόπων και των ειδών που περιλαμβάνονται στο δίκτυο Natura 2000, δεν έχει καθορίσει τους αναγκαίους στόχους διατήρησης και μέτρα που να ανταποκρίνονται στις οικολογικές απαιτήσεις των τύπων φυσικών οικοτόπων και των ειδών που ζουν σε όλους αυτούς τους τόπους.

Σύμφωνα με την Οδηγία για τους οικοτόπους, τα κράτη-μέλη προτείνουν Τόπους Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ), στους οποίους απαντούν οι τύποι φυσικών οικοτόπων και οι οικότοποι ειδών που παρατίθενται στην Οδηγία. Στη συνέχεια, ο κατάλογος των τόπων εγκρίνεται από την Επιτροπή, ως ένα πρώτο βήμα για την εδραίωση του πανευρωπαϊκού δικτύου προστατευόμενων φυσικών περιοχών Natura 2000. Στις 19 Ιουλίου 2006 η Επιτροπή ενέκρινε κατάλογο 239 τόπων για την Ελλάδα. Η Επιτροπή έχει ζητήσει επανειλημμένως από την Ελλάδα να εκπληρώσει αυτές τις υποχρεώσεις της. Τον Φεβρουάριο του 2015 στάλθηκε προειδοποιητική επιστολή, την οποία ακολούθησε αιτιολογημένη γνώμη τον Φεβρουάριο του 2016 και συμπληρωματική αιτιολογημένη γνώμη τον Μάρτιο του 2018. Μέχρι σήμερα, η Ελλάδα δεν έχει γνωστοποιήσει το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Η Κομισιόν καλεί την Ελλάδα να μεταφέρει στο εθνικό δίκαιο την ενωσιακή νομοθεσία για την ίση μεταχείριση των συντρόφων των αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων

Προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, επειδή η εθνική νομοθεσία της δεν συνάδει με την αρχή της ίσης μεταχείρισης των αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων, απέστειλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η οδηγία απαιτεί από τα κράτη-μέλη να διασφαλίζουν ότι οι αυτοαπασχολούμενες εργαζόμενες γυναίκες, καθώς και οι γυναίκες σύζυγοι και οι σύντροφοι συμβίωσης αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων, τις οποίες αναγνωρίζει το εθνικό δίκαιο, λαμβάνουν επίδομα μητρότητας τουλάχιστον για 14 εβδομάδες.

Μέχρι σήμερα, η εθνική νομοθεσία παρέχει το δικαίωμα πρόσβασης σε επίδομα μητρότητας μόνο στις αυτοαπασχολούμενες γυναίκες, αλλά όχι στις συζύγους ούτε στις συντρόφους αυτοαπασχολούμενων ανδρών.

Τα κράτη-μέλη εξέδωσαν την εν λόγω οδηγία τον Ιούλιο του 2010 και συμφώνησαν να μεταφέρουν τους ενωσιακούς κανόνες στο εθνικό δίκαιο έως τις 5 Αυγούστου 2012. Η Ελλάδα έχει, πλέον, προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στα επιχειρήματα της Επιτροπής. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.

Η Κομισιόν καλεί την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες σε ό,τι αφορά την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων

Προειδοποιητική επιστολή και αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, επειδή η εθνική νομοθεσία και η διοικητική πρακτική της δεν συμμορφώνονται με τους ενωσιακούς κανόνες για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων απέστειλε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, οι εν λόγω κανόνες συμβάλλουν στην αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων στις χώρες της ΕΕ, διευκολύνοντας τους επαγγελματίες να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε ολόκληρη την Ευρώπη, ενώ, παράλληλα, εξασφαλίζουν υψηλό επίπεδο προστασίας για τους καταναλωτές και τους πολίτες. Η προειδοποιητική επιστολή αφορά δύο πρόσφατες ελληνικές νομικές πράξεις που καθιστούν πολύ πιο δύσκολη για μεγάλο αριθμό επαγγελματιών, όπως τους εκπαιδευτικούς, την αναγνώριση των επαγγελματικών τους προσόντων στην Ελλάδα. Επιπλέον, τα νέα μέτρα αποκλείουν την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων που αποκτώνται στο εξωτερικό μέσω συμφωνιών δικαιόχρησης και, ως εκ τούτου, καθιστούν σχεδόν αδύνατη την πρόσβαση των προσώπων αυτών στην αγορά εργασίας. Η Επιτροπή θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία δεν συμμορφώνεται με τους ενωσιακούς κανόνες για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων.

Η αιτιολογημένη γνώμη αφορά τη χρονοβόρα διαδικασία για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων από άλλα κράτη μέλη στην Ελλάδα. Οι ενωσιακοί κανόνες ορίζουν τετράμηνη προθεσμία για την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας. Ωστόσο, οι ελληνικές αρχές χρειάζονται 11 έως 18 μήνες για να αναγνωρίσουν διπλώματα από άλλες χώρες της ΕΕ. Η Ελλάδα, δεδομένου ότι υπερβαίνει σημαντικά την επιτρεπόμενη διάρκεια της διαδικασίας, παραβαίνει τη σχετική οδηγία, κάτι που επηρεάζει αρνητικά τους επαγγελματίες.

Η Ελλάδα έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στα επιχειρήματα που προέβαλε η Επιτροπή στην προειδοποιητική επιστολή και στην αιτιολογημένη γνώμη. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας επί παραβάσει και να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη ή να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ