today-is-a-good-day
18.9 C
Athens

Η μεγάλη πρόκληση – Γράφει ο Χρίστος Δήμας

Η επόμενη Κυβέρνηση έχει μπροστά της μια μεγάλη πρόκληση. Να δρομολογήσει τη συνολική μετάβαση του δημοσίου τομέα, στην ψηφιακή εποχή μέσα από δύο κινήσεις: Την ενοποίηση των βάσεων δεδομένων για τη δημιουργία ενός προσβάσιμου -από όλες τις υπηρεσίες- δικτύου, και δεύτερον, το σημαντικό περιορισμό των συναλλαγών -που απαιτούν φυσική παρουσία- με το Δημόσιο.

 

Ζούμε στην εποχή του διαδικτύου και των εφαρμογών. Είναι αυτονόητο λοιπόν, να μπορεί όποιος πολίτης επιθυμεί να εξυπηρετείται δίχως φυσική παρουσία και παράλληλα σταδιακά να εκπαιδεύεται εμπειρικά το σύνολο της κοινωνίας στη χρήση των νέων ψηφιακών μέσων.

 

Όσο συντομότερα πετύχουμε την ενοποίηση των βάσεων δεδομένων μέσα από ένα κοινό δίκτυο, τόσο συντομότερα θα εξαλείψουμε τις καθυστερήσεις στην έκδοση τυπικών αποφάσεων. Με τον τρόπο αυτό θα διευκολύνουμε τους δημοσίους υπαλλήλους στη άσκηση της υπηρεσίας τους, αλλά κυρίως τους πολίτες που σήμερα ταλαιπωρούνται.

 

Η πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών με το Δημόσιο, στην αρχή θα έχει δυσκολίες, όμως τα οφέλη θα είναι σημαντικά: Λιγότερες επισκέψεις σε κρατικές υπηρεσίες, μικρότερο διοικητικό κόστος, περισσότερη ευελιξία για τους δημοσίους υπαλλήλους και προφανώς λιγότερη διαφθορά. Για να φτάσουμε ως εκεί όμως, απαιτούνται συγκεκριμένα βήματα.

 

Απλούστευση διαδικασιών, με την ευθύνη της αναζήτησης των δημοσίων εγγράφων που απαιτούνται ως δικαιολογητικά να περνά στο Δημόσιο και να παύει να είναι ευθύνη του πολίτη.

 

Μοναδική καταχώρηση δεδομένων και ηλεκτρονική διαχείριση όλων εγγράφων. Κάθε έγγραφο να καταχωρείται από τον πολίτη στη βάση του Δημοσίου μία φορά και έπειτα -μετά από έλεγχο της εγκυρότητας του από την αρμόδια Αρχή- να καθίστανται αυτόματα διαθέσιμο στις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δημοσίου. Αυτό σημαίνει, πως ο πολίτης δε χρειάζεται να το υποβάλει εκ νέου, σε οποιαδήποτε άλλη συναλλαγή του με το Δημόσιο.

 

Συνεχής ενημέρωση, λογοδοσία προσβασιμότητα. Κάθε πολίτης οφείλει να γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υπόθεση του και πότε θα μπορέσει να διεκπεραιωθεί. Με τον τρόπο αυτό, τα στελέχη της δημόσιας διοίκησης επωμίζονται αναλογικό φόρτο εργασίας και ο πολίτης να γνωρίζει πότε θα μπορεί να έχει ικανοποιηθεί το αίτημα του και αν όχι την αιτιολογία. Η διαδικασία προσφέρει τη δυνατότητα να μειωθούν σημαντικά τις επισκέψεις στις δημόσιες υπηρεσίες, ενισχύσει τη διαφάνεια και συνεισφέρει στην αξιολόγηση του προσωπικού κάθε υπηρεσίας.

 

Εύλογα θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί, πως η εποχή που περιγράφω, είναι μια ουτοπική περίοδος που ίσως κάποτε φτάσει η χώρα. Δεν ισχύει αυτό. Με τόλμη, αποφασιστικότητα και υιοθέτηση καλών πρακτικών από το εξωτερικό, μπορούμε να κάνουμε το άλμα μπροστά. Ένα άλμα, που στην πραγματικότητα είναι ένα ακόμα επίπεδο θωράκισης της διαφάνειας και της λογοδοσίας αλλά ουσιαστικά, της ίδιας της Δημοκρατίας.

 

* Ο Χρίστος Δήμας είναι υποψήφιος Βουλευτής Κορινθίας και αναπλ.τομεάρχης Οικονομίας και Ανάπτυξης της ΝΔ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ