today-is-a-good-day
23.5 C
Athens

Εκτός Τροχιάς η Σιδηροδρομική Εγνατία!

Εκτός «τροχιάς» παραμένει το μεγαλόπνοο έργο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο Balkan Forum της Θεσσαλονίκης.

του Βαγγέλη Μωυσή

Την ώρα που υποψήφιοι περιφερειάρχες, ιδιαίτερα στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ερίζουν για το αν η γραμμή θα πρέπει να χαραχτεί μέσω Δράμας-Σερρών ή μέσω Αμφίπολης, όπως προβλέπεται, η πραγματικότητα είναι πως η Σιδηροδρομική Εγνατία παραμένει …όνειρο επί χάρτου. Και το μόνο κομμάτι με πιθανότητα (και νόημα) ξεχωριστής προώθησης και ολοκλήρωσης, μοιάζει να είναι εκείνο που θα ενώσει την Αλεξανδρούπολη με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, «συναντώντας» το αντίστοιχο βουλγαρικό έργο από Μπουργκάς, ώστε να ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση των δύο πόλεων.
Ο συγκοινωνιολόγος και πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Έργων Υποδομής και Δικτύων του ΤΕΕ/ΤΚΜ Απόστολος Πρόιος, υπογράμμισε: «Παρόλο που ο σιδηρόδρομος θεωρείται σε παγκόσμιο επίπεδο το πλέον οικονομικό, γρήγορο, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον Μέσο Μαζικής Μεταφοράς, στην Ελλάδα το όνειρο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και του σιδηροδρομικού δικτύου ευρύτερα στη Βόρεια Ελλάδα έχει αφεθεί στην τύχη του.»

Ο ίδιος πρόσθεσε πως ανάλογη εικόνα επικρατεί ακόμη και σε υφιστάμενους άξονες εκτός από τη γραμμή Θεσσαλονίκη- Πολύκαστρο- Ειδομένη: α) Θεσσαλονίκη – Στρυμώνας – Προμαχώνας και β) Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη- Ορμένιο, μήκους 632 km που είναι πλέον τμήματα των Διευρωπαϊκών Διαδρόμων IV, IX και X, μεγάλης μεταφορικής σημασίας.

Μέχρι σήμερα, έχει εκπονηθεί με ευθύνη του ΟΣΕ η Α΄ φάση των τεχνικών μελετών της νέας σιδηροδρομικής γραμμής «Ηγουμενίτσα- Ιωάννινα- Καλαμπάκα» και «Καλαμπάκα-Κοζάνη», ενώ έγινε η δημοπράτηση της σύνδεσης της 6ηςπροβλήτας του Λιμένα Θεσσαλονίκης στα πλαίσια του έργου που περιλαμβάνει την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης κατά μήκος του άξονα Θεσσαλονίκη – Στρυμώνα – Προμαχώνα, μήκους 143χλμ, που θα έπρεπε να είχε γίνει το 2014 .

Επίσης, είναι υπό εκπόνηση η Β’ φάση των μελετών της γραμμής Μεστής – Αλεξανδρούπολης, ενώ έχουν εκπονηθεί οι Α’ και Β’ φάσεις των μελετών της σύνδεσης του εμπορικού Λιμένα Καβάλας (Λιμένας Φίλιππος) με νέα μονή γραμμή μήκους 39χλμ, με το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή των Τοξοτών Ξάνθης, και εκκρεμεί η τελευταία Γ’ φάση (χρηματοδοτείται από πιστώσεις των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, προβλέπεται να δημοπρατηθεί μέχρι τέλους 2019).

Επίσης:
o η σύνδεση Λιμένα Ηγουμενίτσας – Καλαμπάκα δεν υπάρχει, ούτε πρόκειται να γίνει (μεγάλο κόστος απαλλοτριώσεων, μεγάλοι ορεινοί όγκοι, χαμηλή επιβατική κίνηση, κ.λπ.).
o Το τμήμα Καλαμπάκα- Παλαιοφάρσαλος πρόκειται να ενταχθεί στην υφιστάμενη γραμμή ηλεκτροκίνησης- σηματοδότησης (Υπάρχει ανάδοχος, εκκρεμούν οι υπογραφές).
o Το τμήμα Λάρισα- Βόλος πρόκειται να μπει στην υφιστάμενη γραμμή ηλεκτροκίνησης- σηματοδότησης. Τα τεύχη δημοπράτησης ήταν έτοιμα και εκκρεμεί η ανακοίνωση του διαγωνισμού (ενδεικτικού ύψους 50εκατ ευρώ;).
o Η γραμμή Θεσσαλονίκη- Ξάνθη είναι σε άσχημη κατάσταση από πλευρά υποδομής και μη ηλεκτροκινούμενη.
o Καλές προοπτικές υλοποίησης έχει η σύνδεση Αλεξανδρούπολη- Ορμένιο- Μπουργκάς (έχει σχεδόν ολοκληρωθεί το τμήμα εντός της Βουλγαρίας, υπολείπονται 20χλμ).
o Αναμένεται ολοκλήρωση της γραμμής Θεσσαλονίκης- Αθήνας (εκκρεμεί σύστημα σηματοδότησης) μέχρι τέλος 2019.
Καταλήγοντας με προτάσεις, ο κ. Πρόιος, υπογράμμισε τα εξής:
«Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας και του σημαντικού κόστους της νέας χάραξης οι προσπάθειες βελτίωσης του δικτύου μεταφορών πρέπει να στοχεύσουν αφενός σε ιδιαίτερα κρίσιμα θέματα πολιτικής μεταφορών αφετέρου σε τμήματα του σιδηροδρόμου που έχουν οικονομικό όφελος. Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στις εμπορευματικές μεταφορές επειδή οι επιβατικές μετακινήσεις, αφενός έχουν περιοριστεί σε όλη την Ελλάδα, αφετέρου σε λίγους διαδρόμους έχουν τέτοιο μέγεθος που να δικαιολογήσουν σημαντικές επενδύσεις. Οι δράσεις πρώτης προτεραιότητας πρέπει να αφορούν στους κάθετους άξονες που συνδέουν την Ελλάδα με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη και συγκεκριμένα τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης.»

Ο ίδιος σημείωσε ότι πρέπει:
Να προχωρήσουν άμεσα η σύνδεση Αλεξ/πόλης- Μπουργκάς (έχει καλές προοπτικές υλοποίησης καθώς είναι σχεδόν ολοκληρωμένη από την πλευρά της Βουλγαρίας) και η σύνδεση της 6ης προβλήτας του Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Να προωθηθεί η σύνδεση του λιμένα της Καβάλας.
Στο υπόλοιπο δίκτυο του άξονα Ανατολή – Δύση να δοθεί προτεραιότητα στη συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου και αφετέρου στην ολοκλήρωση της ηλεκτροδότησης όπως έχει προγραμματιστεί.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ