Οι καλλιτέχνες γίνονται διάσημοι μέσω φίλων

 -  19:21

557

Μια νέα έρευνα διαπιστώνει ότι η επιτυχία ενός καλλιτέχνη εξαρτάται από το ποιους γνωρίζει και όχι από το πόσο δημιουργική ή πρωτότυπη είναι η τέχνη του.

Η μελέτη που εκπονήθηκε από τη Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης στις ΗΠΑ και δημοσιεύθηκε από το artsy.net χαρτογραφεί τα κοινωνικά δίκτυα των Πάμπλο Πικάσο, Πάουλ Κλέε, και Βασίλι Καντίνσκι.

Σύμφωνα με τα ευρήματα, τα κοινωνικά δίκτυα ήταν ο λόγος που πέτυχαν επαγγελματικά.

«Σε αντίθεση με τη συμβατική βιβλιογραφία, δεν υπήρξε στατιστική υποστήριξη για τη σχέση μεταξύ της δημιουργικότητας του καλλιτέχνη και της φήμης που τελικά πέτυχε» αναφέρει η έρευνα.

«Τα άτομα που διέθεταν ένα διαφορετικό σύνολο προσωπικών φίλων και επαγγελματικών επαφών από διαφορετικούς κλάδους (ένας καλλιτέχνης με θέση σε ένα “ κοσμοπολίτικο” δίκτυο) είχαν στατιστικά περισσότερες πιθανότητες να γίνουν διάσημοι» σημειώνεται στην έρευνα.

Για τη μελέτη αξιοποιήθηκαν δεδομένα από την έκθεση του 2012 του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMa) «Inventing Abstraction: 1910-1925».

Για να προσδιορίσουν τι έκανε ένα έργο πρωτότυπο, οι ερευνητές πήραν αλγόριθμους μηχανικής μάθησης για να αξιολογήσουν πόσο μοναδικό ήταν ένα κομμάτι σε σύγκριση με ένα φάσμα έργων τέχνης του 19ου αιώνα. Για την έρευνα επίσης, μια ομάδα τεσσάρων ιστορικών τέχνης βαθμολόγησε έργα με βάση την πρωτοτυπία και την καινοτομία.

Στην έκθεση του 2012 που φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης για τη γέννηση της αφηρημένης τέχνης, οι επιμελητές υπογράμμισαν τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες μπορεί να έχουν επηρεάσει ο ένας τον άλλον. Στην έκθεση «Inventing Abstraction: 1910-1925» παρουσιάστηκε ένα μεγάλο διάγραμμα που απεικόνιζε το δίκτυο 80 καλλιτεχνών για να δείξει ποιοι γνωρίζονταν μεταξύ τους (μια διαδραστική εκδοχή του ποιος είναι σε σύνδεση), με τους πιο συνδεδεμένους, τους Πάμπλο Πικάσο και Βασίλι Καντίνσκι να τοποθετούνται προς το κέντρο.