Του Βαγγέλη Μωυσή
«Τζόγο» με τα νεύρα και τη δημόσια υγεία στη δυτική Θεσσαλονίκη παίζει η κυβέρνηση, όπως επίσης με την αντοχή των πολιτών να πληρώνουν “φέσια” για έργα που σέρνονται κατ` επιλογή ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά και με τους πόρους της Ε.Ε. που κινδυνεύουν να χαθούν, όταν τα έργα που χρηματοδοτούνται… δε εκτελούνται!
Αλλεπάλληλα κρούσματα διαρροών και “ατυχημάτων” στο Βιολογικό Καθαρισμό τα Θεσσαλονίκης, αλλά και ανεπαρκούς ανταπόκρισης του κεντρικού αποχετευτικού αγωγού της πόλης στο όγκο λυμάτων που μεταφέρει, προειδοποιούν: μετά τον κεντρικό αγωγό ύδρευσης, η θραύση του οποίου ταλαιπώρησε επί σειρά ημερών την πόλη πρόσφατα, στο «όριο» βρίσκεται και η αποχέτευση της πόλης.
Κι όμως, εδώ και χρόνια, το Υπουργείο Υποδομών κωλυσιεργεί και αφήνει να «σέρνεται» το έργο κατασκευής «δίδυμου» αποχευτευτικού αγωγού της πόλης, παράλληλου στον υφιστάμενο. Οι καθυστερήσεις σε εγκρίσεις μελετών, αδειοδοτήσεις και διαδικασίες μεταφοράς δικτύων (π.χ. ΔΕΗ), καθώς και η διάθεση κονδυλίων σε σκοπούς… άσχετους προς τους προβλεπόμενους, έχουν δημιουργήσει ένα σκηνικό που παραπέμπει σε κατ` ουσίαν «σαμποτάζ» ενός έργου, ζωτικού και για την πόλη και για το περιβάλλον, με το προϋπολογισμό του να… υπερδιπλασσιάζεται.
Έγγραφο… ημερών, της ΕΥΔΕ Μακεδονίας προς την ανάδοχο εταιρεία για έγκριση λογαριασμού, πιστοποιεί, ότι ένα έργο που εντάχθηκε στο ΕΠΠΕΡΑΑ το 2013 με προϋπολογισμό κάτι λιγότερο από 20 εκατομμύρια, έχει ήδη υπερβεί τα 44 εκατομμύρια σε προϋπολογισθέν κόστος. Και οι καθυστερήσεις συνεχίζονται.

Το έργο κατασκευής του 2ου Κεντρικού Αποχετευτικού Αγωγού (2ου ΚΑΑ) ξεκίνησε να κατασκευάζεται το Νοέμβριο του 2013, με προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα περαίωσης της κατασκευής, δύο ετών.
«Σκοπός, ήταν να λειτουργεί σε αντικατάσταση του παλιού αγωγού σε περίπτωση συντήρησης, ή συμπληρωματικά σε μέρες μεγάλου φόρτου. Καθώς όμως διανύουμε ήδη τον… πέμπτο χρόνο (και τρίτο χρόνο υπέρβασης του χρονοδιαγράμματος) μέχρι και τα μέσα του προηγούμενου μήνα, Μαΐου του 2018, από τα 4.400 μέτρα αγωγού έχουν κατασκευαστεί μόλις 1.260 μέτρα! Αιτία; Οι αλλεπάλληλες… αναγκαστικές διακοπές του έργου!
Η 1η μελέτη εφαρμογής για το 1ο από τα 4 χιλιόμετρα κατασκευής, κατατέθηκε τον Αύγουστο του 2013 και κατέληξε να εγκριθεί… το Οκτώβριο του 2105!

Επί δύο μήνες σταμάτησε το έργο, πριν καλά-καλά ξεκινήσει, επειδή οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν καθυστερήσει με απαλλοτριώσεις. Μάλιστα, αρκετές απαλλοτριώσεις, στα πρώτα και στα τελευταία κομμάτια του έργου, δεν έχουν προχωρήσει, λόγω της μεταφοράς των προβλεπόμενων για το σκοπό αυτό κονδυλίων σε …άσχετους κωδικούς.
Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών, αυτό έμπορεί να επιφέρει ακόμα και …απαίτηση επιστροφής χρημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ακόμα κι αν έχουν ήδη δαπανηθεί στο έργο, αφού η μη υλοποίηση των τμημάτων αρχής και τέλους του αγωγού, τον καθιστούν… μη λειτουργικό!
Επιπλέον, συνολικά δύο μήνες, διήρκησαν τρεις διαφορετικές διακοπές λόγω καθυστέρησης εργασιών μετακίνησης δικτύων από τη ΔΕΗ! Τα συνεργεία του αναδόχου του έργου… περίμεναν άπραγα για να μπορέσουν να συνεχίσουν.
Άλλους δύο μήνες απραξίας προκάλεσε η αναμονή… μιας άδειας εκσκαφών για τη διέλευση του αγωγού από την Εγνατία Οδό.
Στα προβλήματα που ήδη αναφέρθηκαν προσθέστε και τις μειωμένες αντοχές του υφιστάμενου αγωγού, ή… την ανεπαρκή λειτουργία του Βιολογικού Καθαρισμού της Θεσσαλονίκης! Σε κάθε έντονη βροχόπτωση, ή κάθε φορά που… υπολειτουργεί η εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων της Σίδνο, ο αγωγός «ξεχειλίζει» από την πίεση, στις πολλαπλές διαρροές, πλημμυρίζοντας με λύματα τα εργοτάξια του υπό κατασκευή νέου αγωγού.

Επιπλέον το αποτέλεσμα είναι να κυοφορείται η επανάληψη ενός… σήριαλ θραύσης, χωρίς εναλλακτική λύση. Κι αν στην περίπτωση της θραύσης του αγωγού ύδρευσης «στέγνωσε» η πόλη, το σενάριο μιας ανάλογης βλάβης στον αποχευτευτικό αγωγό, θα έχει σαφώς πιο… «βρωμερές» συνέπειες για μια μεγάλη περιοχή στις δυτικές παρυφές της πόλης, που στεγάζει εκατοντάδες επιχειρήσεις με χιλιάδες εργαζόμενους, αφού ο κεντρικός αγωγός διέρχεται την ευρύτερη περιοχή του κόμβου Κ16, της κεντρικής Λαχαναγοράς, του Β` ΚΤΕΟ και της οδού Πόντου όπου είναι μια ζώνη επιχειρηματικότητας με τεράστιο βάρος κίνησης φορτηγών καθημερινά.


